کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

آموزش گوگل سرچ کنسول ( وب مستر)

آموزش گوگل سرچ کنسول ( وب مستر)

آنالیز کردن به معنی تجزیه و تحلیل یک موضوع برای درک و فهم بهتر آن و پیدا کردن مشکلات است. آنالیز کردن سئو سایت، یک تجزیه و تحلیل اختصاصی از عملکرد بهینه‌سازی سایت شما روی موتورهای جستجو است. در نتیجه این بررسی‌ها، از امتیاز کلی سایت و روش‌هایی که به بهبود سایت کمک می‌کنند؛ با خبر خواهید شد. همچنین بررسی این نتایج شما را نسبت به دیدگاه و نظرات کاربران آگاه خواهد کرد. این آگاهی می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به بهینه‌سازی سایت تغییر دهد. در این مقاله یکی از بهترین ابزارهای سئو، گوگل وب مستر (سرچ کنسول) را بررسی خواهیم کرد؛ با آموزش گوگل سرچ کنسول افراک همراه باشید.

آموزش گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل که در قدیم به گوگل وب مستر معروف بود، یکی از مهم ترین ابزارهایی است که می توان از آن، برای بررسی و بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده کنید. در واقع بعد از ثبت سایت در کنسول گوگل لازم است که نحوه کار با گوگل سرچ کنسول را نیز به خوبی یاد بگیرید؛ تا بتوانید به شکل بهتری عملکرد وب سایت خود را بهینه کرده و توسعه ببخشید.

Overview سرچ کنسول

ابتدایی ترین قسمت سرچ کنسول Overview است؛ همان طور که از نام آن مشخص است، در نگاهی کلی به شرح وضعیت وبسایت می پردازد؛ در این بخش از سرچ کنسول گوگل خلاصه ای از عملکرد وب سایت خود در جستجو گوگل را در بخش Performance (در نسخه قبل : search analytics) مشاهده خواهید کرد.

علاوه بر این برای مشاهده خلاصه ای از مهم ترین معیارها و هشدارهای گوگل از جمله عملکرد سایت در موتور جستجوی گوگل، گزارشات ایندکس و معیارهای قابلیت استفاده از تلفن همراه به بخش Coverage کنسول گوگل (index status سابق) در همین صفحه مراجعه نمایید.

در بخش Enhancement گوگل سرچ کنسول در صفحه Home می توانید گزارش هایی مربوط به AMP صفحات و جستجوی گوگل دریافت کرده و اطلاعات مربوط به این ویژگی ها را مشاهده نمایید. امکان مشاهده سطح کلی عملکرد وب سایت خود و هرگونه مشکل اساسی که باید به آن توجه داشته باشید نیز در این صفحه از کنسول گوگل فراهم است.

مطالب مرتبط:

راه های افزایش بازدید گوگل

URL inspection سرچ کنسول

URL inspection سرچ کنسول گوگل به شما کمک می کند تا برای ایندکس صفحات مختلف وب سایت خود اقدام کرده و در نهایت نیز اطلاعاتی درباره نسخه ایندکس شده یک صفحه مشخص در اختیار شما قرار می گیرد. این اطلاعات شامل ارورهای AMP، ارورهای داده ساختار یافته و مشکلات ایندکس می باشد. بخش URL inspection گوگل سرچ کنسول یکی از اصلی ترین قسمت های آن به شمار می رود. چون که از طریق بخش URL inspection سرچ کنسول گوگل می توانید خطاها و مشکلات موجود در صفحات وب سایت را مشاهده و حل کنید.

آموزش گوگل سرچ کنسول

Performance سرچ کنسول

با استفاده از Performance سرچ کنسول می توانید عملکرد وب سایت خود در موتور جستجوی گوگل را با توجه به معیارهای مهم گوگل سرچ کنسول مورد بررسی قرار دهید. اطلاعاتی مثل میانگین موقعیت وب سایت در نتایج، تعداد نمایش (impression)، موقعیت، نرخ کلیک (CTR) و رشته جستجو برتر (query) در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید با استفاده از این اطلاعات موجود در کنسول گوگل عملکرد وب سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود دهید.

Index سرچ کنسول گوگل

ایندکس شدن صفحات سایت نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت سایت در نتایج موتورهای جستجو دارد؛ گوگل نیز بخشی از تنظیمات وبمستر تولز خود را به بحث Index و بررسی نتایج آن اختصاص داده است. شما در این بخش از گوگل سرچ کنسول می توانید ایندکس شدن صفحات وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین لازم است توجه داشته باشید که امکان معرفی نقشه سایت از طریق این قسمت وجود خواهد داشت. این بخش سرچ کنسول گوگل نیز شامل سه قسمت است:

Coverage

از طریق این قسمت کنسول می توانید مشاهده کنید که کدام یک از صفحات وب سایت شما امکان ایندکس شدن را دارند و کدام یک نمی توانند ایندکس شوند. همچنین می توانید دلایل ایندکس نشدن لینک های وب سایت خود را نیز بررسی کنید و مشکلات احتمالی را رفع نمایید. این کار به مدیریت صفحات وب سایت کمک به سزایی خواهد کرد.

آموزش گوگل سرچ کنسول

sitemap

به کمک این بخش گوگل سرچ کنسول شما می توانید Sitemap وب سایت خود را ثبت نمایید. همچنین می توانید از طریق کنسول گوگل خود بررسی کنید که google نقشه سایت شما را پیدا کرده است یا خیر. در نظر داشته باشید که نقشه سایت نقش بسیار مهمی در فرآیند ایندکس شدن وب سایت شما دارد، در نتیجه لازم است که به آن توجه کافی را داشته باشید.

سئو گوگل مپ ـ چگونه در نتایج اول گوگل مپ حضور داشته باشیم؟

Removals

کاربرد اصلی ابزار Removal در سرچ کنسول، مخفی نگاه داشتن موقت صفحه، فولدر و یا کل سایت در SERP یا صفحه نتایج جستجو گوگل است. توجه داشته باشید که این ابزار برای حذف آدرس از ایندکس گوگل نیست و فقط این امکان را در اختیار مالک سایت قرار می دهد که آدرس مورد نظرش را برای 6 ماه یا 180 روز از SERP حذف نماید. بنابراین در صورتیکه قصد دارید آدرسی را برای همیشه از موتور جستجو حذف نمایید، استفاده از ابزار Remove URLs انتخاب مناسبی نیست.

Experience گوگل سرچ کنسول

در بخش بعدی آموزش سرچ کنسول گوگل به سراغ بخش Experience می رویم. این بخش از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • Page experience : در این بخش به تجربه ی کاربران از صفحه سایت پرداخته و تعداد صفحات با تجربه ی کاربری خوب و بد سایت را نشان می دهد.
  • Core Web Vitals : این بخش شامل گزارش سرعت لود شدن صفحات سایت شما در دسکتاپ و نسخه موبایل می پردازد. منبع آن google page speed است.
  • Mobile Usability : در این بخش نیز صفحاتی که در نسخه ی موبایل با مشکل نمایش داده می شوند را می توانید ببیند. با توجه به رشد روز افزون کاربران موبایل، گوگل به نحوه نمایش سایت از طریق دستگاه های موبایلی توجه ویژه کرده است.
آموزش گوگل سرچ کنسول

Enhancements گوگل سرچ کنسول

گزارش های بخش Enhancements به شما کمک می کند مواردی را که مانع عملکرد شما در جستجو هستند را پیدا و رفع کنید. با بررسی مشکلات، خواندن اسناد پشتیبانی و تأیید صحت اصلاحات، می توانید شانس کسب نتایج بهتر در جستجو را افزایش دهید. این قسمت از سرچ کنسول دارای بخش های زیر می باشد؛

  • AMP : با کلیک بر روی قسمت AMP در سرچ کنسول می توانید مشاهده کنید که چه تعداد از AMP های صفحات شما از نظر گوگل دارای مشکل هستند.
  • Breadcrumbs : مسیر راهنما در واقع یک مسیر نشانه گذاری متنی است که به شما نشان می دهد که دقیقا در کجای وب سایت خود قرار گرفته اید.
  • FAQ : نمایش سوال و جواب در نتایج گوگل یکی از امکاناتی که گوگل در اختیار افراد قرار داده است؛ تا بتوانند با استفاده از آن به شکل بهتری پاسخگوی سوالات مخاطبین خود باشند.
  • Sitelinks searchbox : برای وبسایت هایی که از زبان نشانه گذاری Sitelinks searchbox استفاده می کنند نیز گزارشی در نظر گرفته شده است. در این گزارش جزئیات بیشتری درباره عملکرد و ارورهای این نشانه گذاری ارائه می شود. 
  • Videos : شما می توانید در این قسمت ببینید که چند بار فیلم های شما در موتور جستجو نمایش داده می شوند و چند نفر بر روی آن ها کلیک کرده اند.

Security & Manual Actions سرچ کنسول گوگل

الگوریتم‌های گوگل با گذشت زمان هر عمل مشکوک را در وب سایت تشخیص خواهند داد. اما با این حال ممکن است مواردی از نگاه ربات‌های گوگل مخفی بماند. اگر سایتی توسط انسان بررسی و خطای آن تایید شود با درج در این بخش قادر به مشاهده آن خواهید بود. این بخش به دو قسمت تقسیم می شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • Manual action : این بخش نمایشگر بازنگری هایی است که به صورتی دستی اتفاق افتاده است. در واقع زمانی که یک انسان مشخص می کند که صفحات وب سایت شما با دستورالعمل های کیفیت وبمستر گوگل مطابق دارد یا خیر، یک بازنگری دستی صورت گرفته است. اکثریت این بازنگری ها به بحث تلاش برای ایندکس شدن در موتورهای جستجو مربوط می شوند.
  • Security issues : در این بخش مشکلات امنیتی وب سایت شما به نمایش گذاشته می شود. در واقع در این بخش مشکلاتی نمایش داده می شوند که از نظر google ممکن است به دیگران آسیب برساند.
آموزش گوگل سرچ کنسول

Legacy tools and reports سرچ کنسول

امکان مشاهده گزارش های مختلف از طریق این ابزار سرچ کنسول گوگل وجود خواهد داشت. این گزارشات عبارتند از:

International targeting

از طریق این بخش می توانید مخاطبین خود را بر اساس موقعیت مکانی و زبان آنها هدف قرار دهید. به همین منظور می توانید از طریق زبانه Language و Country به ترتیب زبان و کشور مدنظر خود را انتخاب نمایید.

Messages

به کمک این بخش شما می توانید ترافیکی که از طرف google به وب سایت شما فرستاده می شود را کنترل کنید. بدین ترتیب شما می توانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی کرده و علاوه بر آن از به روز رسانی های صورت گرفته مطلع شوید و موقعیت وب سایت خود را بهبود بخشید.

مطالب مرتبط :

ترفندهای بهبود سئو

URL parameters

پارامترهای URL در واقع معیارهایی هستند که در ساختار URL یک صفحه قرار می گیرد؛ با استفاده از این بخش این امکان برای شما فراهم می شود تا بتوانید به راحتی مشخص کنید که چه پارامترهایی توسط ربات های گوگل باید نادیده گرفته شوند. بدین ترتیب از تکرار URL هایی با پارامترهای یکسان جلوگیری می شود.

Web Tools

ابزارهای این بخش سرچ کنسول گوگل در واقع سرویس هایی تحت نظارت google هستند. یکی از این بخش ها مربوط به گزارش های Ad Experience می باشد که برای شناسایی تجربیات تبلیغاتی که استانداردهای تبلیغاتی را نقض کرده اند، طراحی شده است. استاندارهای تبلیغاتی (Better Ads Standards) مجموعه ای از تجربیات تبلیغاتی است که برای کاربران آزار دهنده هستند. در صورت وجود چنین محتوایی در وب سایت شما، می توانید در این بخش سرچ کنسول گوگل گزارش های مربوط به این حوزه را مشاهده نمایید.

به کمک بخش Links می توانید لینک سازی های داخلی و خارجی خود را مدیریت نمایید. در واقع با استفاده از این ابزار سرچ کنسول گوگل شما می توانید ببینید که چه وب سایت هایی و با چه محتوایی به وب سایت شما لینک داده اند. با توجه به اینکه لینک سازی نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت دارد لازم است که به بهترین صورت از آن استفاده کنید.

Settings سرچ کنسول

از طریق این بخش می توانید لیست دسترسی های  ثبت شده در سرچ کنسول گوگل خود را مدیریت کنید. امکان افزودن دامنه های جدید یا حذف دامنه های ثبت شده قبلی، تعریف سطح دسترسی برای سایرین و تغییر آدرس سایت به کمک این بخش برای شما فراهم می باشد. جزئیات اطلاعات ثبت هر یک از این موارد نیز در اختیار شما قرار می گیرد.

آموزش گوگل سرچ کنسول

Submit feedback

با کمک این بخش شما می توانید با گوگل در ارتباط باشید، شما می توانید نظرات خود را ارسال کرده و با تیم search console google ارتباط برقرار کنید. بدین ترتیب این امکان برای شما فراهم می شود تا بخشی که در آن مشکل دارید یا ایده خاصی درباره بهبود آن دارید را مشخص کنید.

About new version

در این قسمت، شما می توانید تفاوت های کنسول جدید و قدیم را مقایسه کرده و به بررسی اشکالات خود بپردازید. لازم به ذکر است که به صورت ۲۴ ساعته کارشناسان افراک پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه آموزش سرچ کنسول گوگل هستند.

کلام آخر ـ آموزش گوگل سرچ کنسول

در مطلب آموزش گوگل سرچ کنسول به بررسی تمامی قسمت های گوگل سرچ کنسول پرداختیم و کار اصلی هر کدام را آموختیم. آیا در هنگام کار با سرچ کنسول برای شما هم سوالاتی پیش آمده است؟ تجربیات و سوالات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

آموزش گوگل سرچ کنسول ( وب مستر)
آنالیز کردن به معنی تجزیه و تحلیل یک موضوع برای درک و فهم بهتر آن و پیدا کردن...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید