کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

گوگل به سواستفاده از اطلاعات برای هوش مصنوعی متهم شد!

گوگل به سواستفاده از اطلاعات برای هوش مصنوعی متهم شد!

گوگل متهم شده است که به صورت غیرقانونی از محتواهای دارای حق کپی رایت استفاده کرده و اطلاعات شخصی میلیون ها آمریکایی را برای توسعه محصولات هوش مصنوعی خود سرقت نموده است. این اتهام باعث ایجاد نگرانی در میان کاربران شده است، چرا که این روزها استفاده از هوش مصنوعی رواج زیادی پیدا کرده است.

شاکیان گوگل هشت نفر هستند که می گویند قصد دفاع از حقوق کاربرانی را دارند که این شرکت از اطلاعات آنها استفاده کرده است. اگر گوگل در این شکایت مجرم شناخته شود، با توجه به قوانین فدرال مربوط به حریم خصوص و حمایت از مصرف کننده، احتمالا باید تا 5 میلیارد دلار غرامت پرداخت کند.

از ChatGPT استفاده بکنیم یا نه؟

این روزها تبلیغات زیادی می بینیم که کاربران را به استفاده از هوش مصنوعی تشویق می کنند. این تبلیغات از آنها می خواهند که از فناوری های جدیدی مثل ChatGPT  و Bard استفاده کنند. نکته اینجاست که اگر معلوم شود این فناوری ها به صورت غیرقانونی شکل گرفته و توسعه یافته اند، کاربران نیز به خاطر نقض قانون کپی رایت با مشکلات تازه ای روبرو خواهند شد.

اتهام گوگل برای هوش مصنوعی

چرا از گوگل شکایت شده؟

شکایت کنندگان علیه گوگل مدعی هستند که گوگل مرتکب خطاهای زیر شده است:

  • از محتواهای دیجیتالی که میلیون ها آمریکایی آنها را تولید کرده و یا به اشتراک گذاشته اند، به صورت غیرقانونی استفاده کرده است.
  • این محتواها به صورت غیرقانونی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی گوگل که شامل chatbot و Bard می شود، به کار گرفته شده اند.
  • گوگل «تقریبا همه آثار دیجیتال ما»، از جمله «آثار خلاق و مشمول قانونی کپی رایت» را سرقت کرده است تا بتوان فناوری محصولات هوش مصنوعی خود را توسعه دهد.

این هشت نفر، گوگل را متهم کرده اند که بدون اجازه از کاربران خود از محتواهای مختلفی استفاده کرده است که در رسانه های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شده اند. این محتواها شامل عکس های وبسایت های دوست یابی، لیست های پخش ذخیره شده روی اسپاتیفای، ویدیوهای آپلود شده بر روی تیک تاک و غیره می شوند.

یکی از شاکیان، نویسنده به نام تگزاسی می باشد که به صورت خاص گوگل را متهم کرده که از یکی از کتاب های وی کپی برداری کرده است. او معتقد است که فناوری هوش مصنوعی به کار گرفته شده برای Bard از کتاب وی بهره گرفته است.

شاکیان چه کسانی هستند؟

شاکیان هشت نفر هستند که البته هنوز کسی از هویت آنها چیزی نمی داند. اما شکایت از سوی موسسه حقوقی کلارکسون انجام گرفته است. دادخواهی نیز علیه گوگل، شرکت Alphabet به عنوان شریک گوگل و نیز زیرمجموعه هوش مصنوعی گوگل، یعنی DeepMind تنظیم شده است. احتمالا نام موسسه کلارکسون برایتان آشناست. این موسسه در ماه گذشته نیز شکایت مشابهی را علیه OpenAI  تنظیم کرده است.

شاکیان اعلام کرده اند می خواهند گوگل امکانی را برای کاربران خود فراهم کند که در صورت عدم تمایل در پروسه جمع آوری داده ها قرار نگیرند. این افراد می خواهند که گوگل فهرست موجود از داده های خود را حذف کند، وگرنه بهتر است آماده پرداخت غرامت به شاکیان شود.

اتهام گوگل برای هوش مصنوعی

گوگل نباید از اطلاعات دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند!

رایان کلارکسون یکی از شرکای موسسه حقوقی کلارکسون بیانیه ای صادر کرده و گفته است: «گوگل طی سال های طولانی، داده های مختلف را به صورت پنهانی و بدون اطلاع رسانی به عموم و یا گرفتن رضایت از کاربران خود جمع آوری کرده است. گوگل مالک اینترنت نیست و حقی بر آثار خلاق ما ندارد. این شرکت نمی تواند آنچه را که ما بر روی نت آپلود کرده ایم، مال خود کند».

تیم جیوردانو، وکیلی که از طرف شاکیان در موسسه حقوقی کلارکسون کار می کند، نیز در این باره به CNN گفته است: «گوگل باید متوجه باشد که «در دسترس عموم» به معنای استفاده رایگان برای هر هدفی نیست. اطلاعات شخصی و داده های افراد، بخشی از دارایی آنها محسوب شده و بسیار ارزشمند هستند. بنابراین هیچکس حق ندارد از آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند».

اتهام گوگل برای هوش مصنوعی

پاسخ گوگل چیست؟

گوگل این ادعاها را رد کرده و شکایت ها را «بی اساس» خوانده است. Halimah DeLaine Prado، رییس اداره حقوقی گوگل در این زمینه بیانیه ای صادر کرده است:

«سال هاست که گوگل مواضع خود را به صورت روشن و شفاف بیان کرده است. همه می دانستند که ما از داده های موجود در منابع عمومی برای توسعه مدل های مختلف هوش مصنوعی و فناوری های مربوط به آنها استفاده می کنیم. پیش از این نیز چنین کاربردهایی را در بخش هایی مثل Google Translate ارائه کرده بودیم. اکنون نیز با قبول مسئولیت های خود، در راستای اهداف و اصول هوش مصنوعی عمل خواهیم کرد. قانون آمریکا همواره از به کار گرفتن اطلاعات عمومی برای تولید فناوری های سودمند و جدید حمایت کرده است. بنابراین منتظریم تا این ادعاهای بی اساس هرچه زودتر رد شوند».

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید