کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

اینگیجمنت اینستاگرام چیست و بر چه اساسی است؟

اینگیجمنت اینستاگرام چیست و بر چه اساسی است؟

می‌خواهید از اینستاگرام به پول و شهرت برسید؟ پس باید درباره نرخ تعامل (Engagement Rate) اینستاگرام بیشتر بدانید. منظور از اینگیجمنت ریت، میزان تعاملی است که کاربران با محتوا دارند. این مقاله افراک را بخوانید تا با این مفهوم به طور دقیق و کامل آشنا شوید.

اینگیجمنت ریت (engagement rate) اینستاگرام چیست؟

بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. خیلی از آن‌ها ساعت‌های زیادی از روز خود را در اینستاگرام می‌گذرانند. طبیعی است به دلیل حجم بالای محتواها و جاذبه‌های زیاد اینستاگرام، رسیدن به شهرت در این شبکه اجتماعی آسان نیست. یک کاربر برای دیده‌شدن باید فالوورهای زیادی جذب کند، محتواهایش لایک و کامنت زیادی بگیرد و…

با تولید محتوای جذاب، می‌توانید توجه مخاطبان را جلب کنید و اینگیجمنت ریت را افزایش دهید. Engagement Rate اینستاگرام نشان می‌دهد، چند درصد فالوورها و کسانی که محتوایتان را دیده‌اند با آن تعامل برقرار کرده‌اند. منظور از تعامل، انجام یکی از اقدامات زیر است:

  • لایک
  • کامنت
  • ذخیره
  • اشتراک‌گذاری
  • دایرکت مسیج
  • ایمپرشن
  • کلیک لینک
  • ویوی استوری
  • کلیک استیکر استوری
  • منشن و تگ
  • هشتگ برند
نرخ تعامل اینستاگرام (اینگیجمنت ریت) چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

چرا اینگیجمنت ریت اینستاگرام مهم است؟

برای کسی که حساب ویژه‌ای روی اینستاگرام مارکتینگ باز کرده، دانستن Engagement Rate اهمیت زیادی دارد. شما با اندازه‌گیری این معیار برای پست‌هایی که منتشر می‌کنید، می‌توانید چند موضوع را بفهمید:

سنجش کیفیت محتوا

با نرخ تعامل اینستاگرام می‌فهمید محتوا چقدر برای فالوورها و مخاطبانتان جذاب بوده است. آیا مخاطبان با محتوا درگیر شده‌اند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند؟ نرخ تعامل زیاد نشان می‌دهد در مسیر درستی قرار دارید و محتوا با علایق و نیاز مخاطبان مرتبط است.

افزایش اعتبار و دیده‌شدن پیج

اینستاگرام به پیج‌هایی که نرخ تعامل بالایی دارند، ارزش و اعتباری بیشتری می‌دهد. با Engagement Rate زیاد، احتمال اینکه پست‌هایتان در فید و اکسپلور به افراد بیشتری نمایش داده شود، افزایش می‌یابد. این موضوع، افزایش فالوور، بازدید و اعتبار پیج را به همراه دارد.

مقالات مرتبط: سئو اینستاگرام چیست و چگونه انجام می شود؟

ایجاد تعامل با مخاطبان

تعامل با دنبال‌کننده‌ها از طریق لایک، کامنت و نظرسنجی، اطلاعات شما را درباره آن‌ها، سلایق و نیازهایشان افزایش می‌دهد. این امر به ایجاد یک رابطه قوی و پایدار با فالوورها منجر می‌شود که نتیجه آن، افزایش نرخ تبدیل و فروش است.

ایجاد فرصت‌های جدید بازاریابی

وقتی محتوا موردتوجه و رضایت مخاطبان قرار بگیرد، می‌توانید برای ایجاد و استفاده از فرصت‌های بازاریابی جدید اقدام کنید. این فرصت‌ها شامل تبلیغات، مشارکت و همکاری با دیگران و… می‌شود.

مطلب مرتبط: ریلز اینستاگرام چیست و چگونه ریلز بگذاریم؟

سنجش عملکرد و بهبود استراتژی

نرخ تعامل، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI اینستاگرام است. اگر به درک و بینش دقیقی درباره این نرخ برسید، می‌توانید برای اینستاگرام مارکتینگ تصمیمات بهتری بگیرید. این تصمیمات بر نوع محتوایی که تولید می‌کنید و استراتژی بازاریابی تأثیر می‌گذارد.

نرخ تعامل اینستاگرام (اینگیجمنت ریت) چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

روش‌های محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام

راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد. شما می‌توانید اینگیجمنت ریت را به دو روش دستی یا با استفاده از ابزارهای آنلاین اندازه‌گیری کنید.

برای محاسبه دستی Engagement Rate چند فرمول ساده ریاضی وجود دارد که هرکدام، نرخ تعامل را به شیوه‌ای خاص اندازه‌گیری می‌کند. انتخاب روش محاسبه به استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما بستگی دارد.

مثلاً ممکن است برای یک کسب‌وکار نیاز باشد میزان تعامل را بر اساس ریچ (reach) محاسبه کنید. درحالی‌که برای کسب‌وکاری دیگر، اندازه‌گیری بر اساس تعداد فالوورها بهتر باشد. باید بدانید هرکدام از این فرمول‌ها، مزیت‌ها و معایب خاص خودش را دارد.

در روش محاسبه آنلاین نرخ تعامل اینستاگرام، باید به سراغ سایت‌های آنلاین بروید. چندین سایت مختلف رایگان و پولی در دنیا وجود دارد که نرخ تعامل را برای هر پست، استوری یا کل پیج به طور جداگانه محاسبه می‌کند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • hootsuite analytics
  • Keyhole
  • Union Metrics

همچنین اینستایت اینستاگرام ابزار رایگان و کاربردی این پلتفرم برای محاسبه Engagement Rate است.

مقالات مرتبط: افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام چگونه است؟

نرخ تعامل خوب اینستاگرام چقدر است؟

باتوجه‌به اهمیت اینگیجمنت ریت اینستاگرام، این سؤال مطرح می‌شود بهترین عدد برای این شاخص کلیدی عملکرد چقدر است؟ پاسخ به این سؤال کار راحتی نیست. حداقل چند عامل مختلف در تعیین یک نرخ تعامل خوب نقش دارند که می‌توان برای نمونه از این موارد نام برد:

  • حوزه فعالیت: تعامل در بعضی حوزه‌ها مانند مد و فشن نسبت به حوزه‌هایی مانند سلامت متفاوت است.
  • حجم فالوور: به‌طورکلی، پیج‌هایی با تعداد فالوور کم، نرخ تعامل بیشتری نسبت به پیج‌های با تعداد فالوور بالا دارند.
  • نوع محتوا: Engagement Rate برای محتواهایی مانند پست ویدئویی با استوری و لایو متفاوت است.
نرخ تعامل اینستاگرام (اینگیجمنت ریت) چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

بااین‌حال، کارشناسان اینستاگرام مارکتینگ درباره نرخ تعامل خوب و ضعیف در اینستاگرام به عددهای تقریبی زیر رسیده‌اند:

  • کمتر از ۱ درصد: تعامل ضعیف است و محتواها برای فالوورها جذاب نیست.
  • بین ۱ تا ۳ درصد: Engagement Rate متوسط است و نشان‌دهنده تعامل نسبی مخاطبان با محتوا است.
  • بین ۳ تا ۵ درصد: اینگیجمنت ریت وضعیت خوبی دارد و محتوا برای مخاطبان جذاب است.
  • بیشتر از ۵ درصد: شما یک ستاره در فروش و بازاریابی اینستاگرام هستید.

فراموش نکنید که برای موفقیت در اینستاگرام باید نرخ تعامل را به طور منظم رصد کنید. باید آن را با معیارهای صنعت مقایسه کنید و مطمئن شوید در مسیر پیشرفت قرار دارید.

مطلب مرتبط: ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام

نتیجه‌گیری؛ برای افزایش نرخ تعامل Engagement Instagram بکوشید

اگر می‌خواهید در ویترین اینستاگرام دیده شوید و کسب درآمد کنید، باید اینگیجمنت ریت را جدی بگیرید. باید کاری کنید کاربران با شما و پیجتان تعامل کنند، پای پست‌ها کامنت بگذارند، آن‌ها را لایک کنند و… . انجام این کارها می‌تواند باعث شهرت و ثروت شما شود.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید