کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

تحریم های جدید یوتیوب و کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی

تحریم های جدید یوتیوب و کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی

از تاریخ ۲۳ مارچ ۲۰۲۱، یوتیوب قوانین جدیدی را وضع کرده است. این قوانین باعث ترس یوتیوبرهای ایرانی از کاهش درآمد شده است و آینده یوتیوب فارسی را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در ادامه کامل تحریم های جدید یوتیوب و کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی را بررسی خواهیم کرد. برای آگاهی از آخرین اخبار تبلیغ در یوتیوب با افراک همراه باشید.

چه اتفاقی افتاده است؟

مطابق قوانین جدید یوتیوب، موقعیت مکانی کاربران حتی با استفاده از فیلترشکن نیز کاملا مشخص می شود. در این صورت لوکیشن تمام کاربران ایرانی، ایران نشان داده می شود. این قانون باعث ترس کاربران، مبنی بر کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی شده است. برای اینکه متوجه شوید لوکیشن بازدیدهای ویدئوی شما در کجا هستند می توانید به analytics Video> Advense>Geography>your estimated revenue مراجعه کنید. با بررسی های انجام شده پس از وضع قوانین جدید cpm تغییری نکرده، اما RPM افت داشته است. بهترین راه برای اینکه متوجه شوید که درآمدهای یوتیوب شما کاهش یافته است یا خیر، یک ماه بعد دوباره چک کنید.

احتمالات ممکن برای آینده یوتیوب فارسی

اولین احتمال این است که، این اتفاق موقتی بوده و حاصل تغییرات زیرساخت های اینترنت ایران است؛ یوتیوب موقتا باز شده است و کاربران بدون فیلترشکن از ویدئوها بازدید کرده اند. البته با توجه به اینکه تمام اتفاقات در یک روز رخ داده است، این احتمال به راحتی رد می شود؛ چون وقتی شما با وی پی ان به یک سرور متصل می شوید؛ ارتباط بین شما و سرور، رمز نگاری می شود و کسی آی پی شما را نخواهد دید.

احتمال دوم، فعالیت های گوگل برای تقویت سیستم تشخیص کاربران است. یکی از اصلی ترین سرویس های گوگل، هدفمند قرار دادن تبلیغ در مقابل کاربران است. این سیستم براساس آی پی آدرس کار می کند؛ با وی پی ان تبلیغ درست در دید کاربران قرار نخواهد گرفت. به عنوان مثال استفاده از وی پی ان با موقعیت آلمان در ایران، تبلیغ آلمانی نشان می دهد. به تازگی گوگل امکان ورود به تعدادی از سرویس های خود، حتی با استفاده از وی پی ان را بسته است. از جمله این سرویس ها می توان به developer.android و Last.fm اشاره کرد؛ پس می توان نتیجه گرفت که تمام این فعالیت ها توسط گوگل انجام شده و ورای فعالیت های خود یوتیوب است.

مطالب مرتبط

نحوه ساخت کانال یوتیوب

افزایش درآمد ویدیوهای یوتیوب

درآمد هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب چقدر است؟

تصورات غلط رایج شده

کسب درآمد دلاری از یوتیوب، هدف خیلی از کاربران یوتیوب است ولی چند باور غلط رایج شده که در ادامه به آنها میپردازیم. اولین تصور غلط رایج شده در بین کاربران، قرارداد یوتیوب با شرکت های وی پی ان برای به دست آوردن اطلاعات کاربران است؛ این تصور صحت ندارد! Nord vpn و express vpn از بهترین و معتبر ترین وی پی ان های موجود هستند که هیچ اطلاعاتی از کاربران ذخیره نمی کنند در نتیجه اطلاعات به هیچ عنوان فروخته نمی شود. مگر وی پی ان های کاملا رایگان!

دومین تصور رایج شده در میان کاربران، یوتیوب تصمیم گرفته است که برای کسانی که از وی پی ان استفاده می کنند تبلیغ نشان ندهد که این تئوری نیز به راحتی رد می شود! کاربران یوتیوب در سرار جهان هستند و عده بسیار زیادی از آن ها به منظور ایمن سازی اتصال خود از وی پی ان استفاده می کنند؛ اگر قرار بر این باشد که یوتیوب به کسانی که از وی پی ان استفاده می کنند تبلیغ نشان ندهد، بخش زیادی از تبلیغات خود را از دست می دهد و در نهایت گوگل دچار ضرر می شود.

تصور غلط بعدی، یکی از برنامه های مهم گوگل این است که موقعیت جغرافیایی کاربر را تشخیص دهد، تا مطابق کشور فرد تبلیغ مناسب را به آن نشان دهد. با توجه به تحریم بودن کشور ایران، با این شرایط تبلیغی در یوتیوب نمایش داده نمی شود. در نهایت از تبلیغات ویدئوها درآمدی کسب نخواهد شد. تصور غلط بعدی، صفر شدن درآمد یوتیوبرهای ایرانی است. در حال حاضر یوتیوب ۲۵ درصد کاربران را شناسایی می کند و مشخص نیست که با کدام متد این کار را انجام می دهد.  حتی اگر یوتیوب تمام کاربران ایرانی را شناسایی کند، بقیه بازدید ها از کشورهای دیگر است پس در نتیجه درآمد یوتیوبرهای ایرانی صفر نمی شود.

مطلب مرتبط:

خلاصه مطلب

قوانین جدید یوتیوب بسیاری از یوتیوبرهای ایرانی را ترسانده است. اصلا نترسید! جزئیات ماجرا هنوز معلوم نیست. تا کامل مشخص نشدن ماجرا صبر کنید. روال کاری خود را مانند قبل پیش ببرید؛ حتی اگر تمام کاربران ایرانی یوتیوب شناسایی شوند و تبلیغات در بین ویدئو نمایش داده نشود؛ به این فکر کنید که تعداد واقعی مشترک ها، لایک ها و کامنت ها نشان داده می شود در این صورت یوتیوب کانال شما را بهتر در مقابل دید کاربران قرار می دهد و درآمدی که کاهش یافته جبران می شود. افراک در زمینه نقد کردن درآمد یوتیوب بسیار کمک کننده است.

تحریم های جدید یوتیوب و کاهش درآمد یوتیوبرهای ایرانی
از تاریخ ۲۳ مارچ ۲۰۲۱، یوتیوب قوانین جدیدی را وضع کرده است. این قوانین باعث ترس یوتیوبرهای ایرانی...
5 از 7 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. عرض سلام و خدا قوت خدمت تیم افراک
    برای خود یوتیوبر ها استفاده از دسکتاپ مجازی امن تره یا وی پی ان؟
    ممنون

    آیا مفید بود؟
    • سلام
      تفاوتی وجود ندارد. توجه داشته باشید که وی پی ان های رایگان امنیتی ندارند. استفاده از وی پی ان های پولی Nord و Express توصیه می شود.

      آیا مفید بود؟