کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

سیمیلار وب چیست؟ آموزش کامل کار با ابزار similarweb

سیمیلار وب چیست؟ آموزش کامل کار با ابزار similarweb

در این مقاله قصد داریم تا با شما در مورد آموزش یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه آنالیز سایت، یعنی ابزار سیمیلاروب (SimilarWeb) صحبت کنیم. SimilarWeb ابزاری بسیار مفید برای تحلیل ترافیک و رفتار کاربران در صفحات وب است. با استفاده از این ابزار، شما قادر خواهید بود ترافیک واقعی و واکنش‌های کاربران به وب‌سایت خود را به دقت مشاهده کرده و با تحلیل اطلاعات حیاتی میزان بازدید، محتوا محبوب، رقبا و به طور کلی عملکرد وب‌سایت خود را بهبود بخشید.
در این آموزش، با نحوه کار با ابزار سیمیلار وب آشنا می‌شویم و به دست‌آوردهای جدید در حوزه‌ی پردازش زبان طبیعی با استفاده از این ابزار فوق‌العاده می‌پردازیم. اگر شما هم مانند ما، علاقه‌مند به کشف امکانات جدید و گسترش دانش در حوزه‌ی هوش مصنوعی هستید، این آموزش فرصتی عالی است تا با سیمیلار وب به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و کارآمد در این حوزه آشنا شوید.

ابزار سیمیلاروب (SimilarWeb) چیست؟

similarweb از سایت‌های رتبه‌دهی وبسایت است که متعلق به شرکت similargroup است. فعالیت این شرکت از ۲۰۰۷ آغاز شد. SimilarWeb داده‌ها را از اینترنت، ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) و داده‌های کلیک میلیون‌ها کاربر که ابزارهای SimilarWeb را نصب کرده‌اند، جمع آوری می‌کند. داده های ISP تنوع را بیشتر می‌کند و خطا آماری را کاهش می‌دهد. بسیاری از وبمستران و سئوکاران معتقدند که اطلاعاتی که سیمیلاروب در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، بسیار دقیق‌تر از سایت‌های دیگر است. در نسخه رایگان سیمیلاروب رتبه و اطلاعات کلی از سایت در نسخه پولی آن به نحوه توزیع دستگاه‌های مورد استفاده کاربران، اطلاعات مخاطبان و ترافیکی که از سمت شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌آید، دسترسی پیدا خواهید کرد.

SimilarWeb ابزاری است که به شما امکان می‌دهد میزان کل ترافیک دریافتی وب‌سایت‌های مختلف را تخمین بزنید و اطلاعات مرتبط با ترافیک، سایت های ارجاع دهنده، ترافیک اجتماعی و کلمات کلیدی برتر را به شما ارائه می‌دهد. این ابزار قدرتمند در زمینه تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در وب‌سایت‌ها و مقایسه عملکرد سایت‌ها با یکدیگر میتواند بسیار به شما کمک ‌کند.

ترافیک وب‌سایت‌ها یکی از عوامل اساسی برای موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، داشتن دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد میزان و منابع ترافیک وب‌سایت، برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و بهینه‌سازی عملکرد سایت بسیار حیاتی است.

خرید ابزار سیمیلار وب

اطلاعات بیشتر

مزایای کار با ابزار سیمیلاروب

هر چند که SimilarWeb 100٪ دقیق نیست، اما به شما امکان مشاهده منابع ترافیک رقبا را می‌دهد. این امکان برای هر کسی که سئو یا بازاریابی محتوا انجام می دهد بسیار ارزشمند است.

یا این ابزار میتوانید نگاهی به ترافیک سایت خود بر اساس مناطق جغرافیایی بیندازید.

همچنین راهی سریع برای دیدن بزرگ‌ترین رقبا در فضای کاری شما است. شما می‌توانید با کمک SimilarWeb به جزئیات دقیق‌تری بپردازید، به عنوان مثال، دقیقاً کدام منابع ارجاعی بین رقبا یا صنعت شما بیشترین اهمیت را دارند.

در نهایت با کسب این اطلاعات میتوانید استراتژی خود را بهینه‌سازی کنید تا ترافیک سایت خود را بالا ببرید.

نحوه‌ی رتبه دهی سیمیلاروب

سیمیلاروب هر ماه براساس سه موضوع، رتبه وبسایت‌ها را آپدیت می‌کند.

  • رتبه جهانی
  • رتبه کشوری
  • رتبه بر اساس موضوع سایت

این ابزار مطابق رفتار کاربران و اطلاعاتی که از نحوه رفتار آن‌ها به دست می‌آورد؛ به سایت‌ها رتبه می‌دهد. رتبه سیمیلاروب براساس ترکیب بازدید کنندگان روزانه و تعداد بازدیدهای یک صفحه در طی مدت زمان مشخص است. سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان و بازدیدهای یونیک صفحه رو داشته باشد، رتبه بالاتری کسب می‌کند. هیچ کدام از ابزار های تحلیل وب‌سایت نمی‌توانند مثل اطلاعاتی که شما از طریق آنالیتیکس از وبسایتتان دریافت می‌کنید به شما آمار و ارقام دهند. اما حتی اگر داده‌های SimilarWeb صد در صد هم دقیق نباشد، به شما امکان دریافت آمارهای بازدید و ترافیک سایت رقیب را می‌دهد.

مطلب مرتبط: الکسا بازنشسته شد: جایگزین الکسا چیست؟

چگونه سایت رقبا را با کمک ابزار سیمیلار وب تحلیل کنیم؟

در این قسمت از مقاله، به شما توضیح خواهیم داد که چگونه با در سه مرحله، سایت رقبای خود را در ابزار سیمیلار وب تحلیل کنید:

•        مرحله 1: Identify Your Competitors (شناسایی رقبا)

•        مرحله 2: Gather Data and Information (جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات)

•        مرحله 3: Analyze and Draw Insights (تحلیل و استخراج آمار)

این تحلیل‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید که رقبای شما چگونه فعالیت می‌کنند، چه راه‌هایی برای جلب مشتریان به کار می‌برند و از چه فرصت‌هایی برای رشد در بازار استفاده میکنند.

مرحله 1: رقبای برتر خود را پیدا کنید

قبل از اینکه بتوانید در دنیای دیجیتال برنده شوید، باید بدانید که با چه کسی رقابت می کنید. رقبای شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ ممکن است کمی متفاوت از رقبای تجاری شناخته شده شما به نظر برسند.

در ابزار سیمیلاروب به Website Analysis بروید و وب سایت خود را در نوار جستجو وارد کنید. روی Enter کلیک کنید. در اینجا شما یک دید کلی از بسیاری از معیارهای ترافیک و تعامل و بینش برای سایت خود خواهید داشت.

در مرحله بعد، از نوار کناری برای رفتن به صفحه Organic Competitors استفاده کنید. این صفحه فهرستی از سایت‌هایی را نشان می‌دهد که برای ترافیک مشابه با سایت مورد تجزیه و تحلیل رقابت می‌کنند. به سایت هایی که در صدر لیست هستند توجه داشته باشید.

هنگامی که سایت‌های برتر را که برای ترافیک ارگانیک رقابت می‌کنند، یادداشت کردید ، به صفحه رقبای پولی بروید تا مشخص کنید چه کسانی در آن لیست قرار دارند.

با در دست داشتن لیستی از رقبا، سایت ها را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم چه کسی بیشترین ترافیک با کیفیت را کسب می کند و چگونه ترافیک در کانال های مختلف بازاریابی تجزیه می شود.

مرحله 2: عملکرد سایت خود را با ابزار سیمیلاروب محک بزنید

داده های گسترده و قابل اعتماد Similarweb به شما کمک می کند که چگونه ترافیک وب سایت شما در مقابل رقبا قرار می گیرد. حجم ترافیک و (مهمتر از آن) کیفیت ترافیک را مقایسه کنید و ببینید که چگونه این ترافیک در کانال های بازاریابی توزیع می شود.

  • Website Performance

به Website Analysis بروید و وب سایت خود را در نوار جستجو وارد کنید. روی  +Compare کلیک کنید و تا 4 وب سایت رقیب را اضافه کنید. از فیلترهای بالای صفحه برای تنظیم محدوده تاریخ، منطقه جغرافیایی و نوع ترافیک مورد نظر (رومیزی، موبایل یا هر دو) استفاده کنید.

صفحه عملکرد وب سایت یک نمای کلی از بینش ترافیک در سراسر مجموعه رقابتی ارائه می دهد.

  • Traffic by Channel

در مرحله بعد، به کانال های بازاریابی که رقبای شما برای افزایش ترافیک استفاده می کنند نگاه کنید و ببینید که وب سایت شما در هر کانال چگونه عمل می کند.

از منوی نوار کناری، Marketing Channels را انتخاب کنید .

این صفحه چندین معیار کلیدی در مورد توزیع ترافیک و تعامل در بین کانال‌های بازاریابی ارائه می‌کند. نگاهی دقیق به جستجوی ارگانیک در مقابل تبلیغات کلیکی پولی، ارجاعات، نمایش و ترافیک اجتماعی بیندازید.

Channels Overview: در این قسمت میتوانید ترافیک حاصل از هر کانال بازاریابی را ارزیابی کنید.

Traffic & Engagement: در این بخش روند ترافیک را بر اساس کانال مشاهده کنید و کیفیت ترافیک را با بازدید از صفحات، نرخ پرش و موارد دیگر ارزیابی کنید.

Traffic Sources: در این قسمت میتوانید منابعی که ترافیک را از طریق کانال های بازاریابی و توزیع سهم ترافیک از هر منبع هدایت می کنند را ببینید. به عبارت دیگر، ترافیک دقیقاً از کجا می آید؟

مرحله 3: کشف و بهینه سازی

اکنون که ترافیک سایت رقبای خود را بررسی کردید و دانستید که این ترافیک ها از کدام کانال‌ها می‌آید، زمان آن فرا رسیده است که از این بینش ها برای ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال برنده خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط

بررسی رتبه سایت – چگونه رتبه سایت را ببینیم؟

تحلیل سایت با ابزار سیمیلار وب

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید میزان بازدید وب‌سایت خود را در طول بازه زمانی مشخص مشاهده کنید و با وارد کردن ۵ سایت رقیب تحلیل خوبی از میزان بازدید خود و آن‌ها به دست آورید. تحلیل بازدیدهای روزانه و هفتگی یک سایت هم از جمله مزایای این بخش است. همچنین میزان ترافیک به سایت با دستگاه موبایل و دسکتاپ خود را هم چک کنید.

میزان Engagement سایت

یکی دیگر از اطلاعاتی که رتبه‌ بندی سایت در سیمیلاروب اهمیت دارد؛ میزان نرخ پرش، تعداد صفحات دیده شده توسط هر کاربر، میانگین مدت زمان بازدید کاربر است. از طریق سیمیلار وب معیارهایی مانند میانگین مدت زمان بازدید، تعداد بازدید از صفحات و نرخ پرش یا bounce rate را مشاهده کنید. اگر می‌بینید که یک سایت رقابتی دارای bounce rate بهتری نسبت به شما است، این میزان ممکن است نشانه این باشد که برای شما جای پیشرفت وجود دارد. اما به طور کلی، نرخ پرش نشان می‌دهد شما چقدر در نگه داشتن مخاطبین در صفحات سایت خود، موفق بوده‌اید.

مطلب مرتبط

آموزش کامل نحوه کار با ابزار Moz

کانال‌های ترافیک سایت

شناخت بیشترین کانال‌های ورودی باعث می‌شود منبع اصلی ترافیک ورودی سایت را بشناسید و درک بهتری از نقاط ضعف و قوت سایتتان داشته باشید. با استفاده از اطلاعات این بخش متوجه خواهید شد در کدام بخش به نتیجه دلخواه رسیده اید و در کدام منبع مد نظرتان، مانند شبکه های اجتماعی، ضعیف عمل کرده‌اید. این آمار می‌تواند به استراتژی بازاریابی سایت شما و تحلیل رقبا کمک کند تا بهترین راه‌های بازاریابی دیجیتال را برای سایت خود انتخاب کنید.

تحقیق کلمات کلیدی در سیمیلاروب

 در ابزار تحلیل سایت سیملاروب بخش های مختلفی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد که تحقیق کلمات کلیدی خود را جامع‌تر انجام دهید. بخش‌های تحقیق کلمات کلیدی در سیمیلاروب:

  •  بخش Find keyword: شما می‌توانید مثل تمام ابزارهای دیگر با دادن کلمه اصلی، کلمات پیشنهادی، کلمات مرتبط و ترند را دریافت کنید و میزان سرچ و ترند بودن آن‌ها را باهم مقایسه کنید.
  • بخش keyword Gap: این بخش برای آنالیز و شناسایی کلماتی که سایت شما یا رقبا روی آن کار نکرده‌اند.
  • بخش keyword Seasonality / keyword by Industry: امکان سرچ کلمات در یک حوزه خاص و رتبه‌بندی کلمات با توجه به یکسری زمان‌های خاص با کمک این بخش قابل شناسایی است.

چگونه کامنت های سایت را افزایش دهیم؟

امکانات ابزار similarweb چیست؟

سیمیلار وب آمار خود را در قالب دو نسخه عمومی و PRO ارائه می‌دهد. شما با نصب افزونه سیمیلار وب و یا مراجعه به صفحه اصلی این سایت، می‌توانید آمار عمومی از وب‌سایت‌ خود و دیگر وب‌سایت ها دریافت کنید ولی اگر قصد دارید اطلاعات دقیق‌تری از هر سرویس و یا وب‌سایت داشته باشید، می‌توانید با ثبت نام در نسخه PRO سیمیلاروب، آمار دقیق‌تری را از هر وب‌سایت مشاهده کنید.

نمایش ارجاعات (Referrals)

در بخش Referrals سایت سیمیلاروب، شما می‌توانید لیستی از وب سایت‌های ارجاع دهنده ترافیک به وب سایت مورد بررسی را مشاهده کنید، این قابلیت برای پیدا کردن وب سایت‌های خوب جهت پیدا کردن رسانه‌هایی است که رقبا در آن رپورتاژ آگهی منتشر کرده‌اند یا از آن ترافیک دریافت می‌کنند، فوق العاده است.

رتبه‌ بندی سایت در سیمیلاروب

در این وب سایت، شما می‌توانید به سادگی لیست کاملی از کلمات پرسرچ رقبا یا حتی وب سایت‌ خودتان به دست آورید، این قابلیت در قدم‌های اولیه سئو وب سایت که مشغول تحقیق کلمه کلیدی هستید به شما کمک زیادی خواهد کرد.

نمایش کلمات پر سرچ در سیمیلاروب

تحلیل شبکه‌های اجتماعی (Social)

یکی از بخش‌های مهم سئو وب سایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف است، در سیمیلار وب، آمار جالبی از سطح فعالیت سوشال مدیا سایت مورد بررسی نمایش داده می‌شود.

تحلیل شبکه‌های اجتماعی در سیمیلاروب

نمایش Audience Interests

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وبمستران در قدم‌های اول سئو وب سایت، شناخت دقیق پرسونای مخاطبین سایت است، در بخش Audience Interests سایت سیمیلار وب، لیستی از علایق کاربران وب سایت مورد آنالیز، نمایش داده می‌شود، این اطلاعات در بخش تدوین استراتژی تولید محتوای وب سایت، به وبمستر سایت کمک زیادی خواهد کرد.

نمایش Audience Interests در سیمیلاروب

نمایش رقبا و سایت‌های مشابه (Competitors & Similar Sites)

در بخش (Competitors & Similar Sites) ابزار سیمیلار وب، شما به سادگی می‌توانید لیستی از وب سایت‌های رقیب که موضوع یکسانی با سایت مورد بررسی شما دارند پیدا کنید، برای یک متخصص سئو شناخت دقیق رقبای وب سایت، جهت چیدن بهتری استراتژی سئو واجب است و حالا در این بخش از ابزار سیمیلار وب، شما می‌توانید به سادگی و بدون دردسر رقبای هر سایتی را پیدا کنید و لذت ببرید.

نمایش رقبا و سایت‌های مشابه در سیمیلاروب

روش‌های استفاده از similarweb

با توجه به شناختی که از ابزار سیمیلاروب و نحوه رتبه‌ بندی سایت در سیمیلاروب به دست آوردید. می‌توانید به دو روش از سیمیلاروب استفاده کنید:

  • استفاده از سایت به صورت مستقیم : ساده‌ترین راه برای استفاده از این ابزار، مراجعه به سایت سیمیلار وب به آدرس similarweb.com است، پس از ورود به سایت، همچون تصویر زیر، آدرس دامنه مورد نظرتان را تایپ کنید و سپس روی گزینه SEARCH کلیک کنید.
رتبه‌ بندی سایت در سیمیلاروب

پس از وارد کردن دامنه وب سایت تان، وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر با اطلاعات مربوطه به وب سایتی که دامنه آن را وارد کردید می‌شوید، در سمت چپ صفحه برای شما یک منوی ستونی نمایش داده خواهد شد و با کلیک روی هر بخش، اطلاعات مرتبط سایت مورد آنالیز برای شما نمایش داده خواهد شد و می‌توانید به سادگی یک آنالیز حرفه‌ای را تجربه کنید.

رتبه‌ بندی سایت در سیمیلاروب
  • نصب اکستنشن‌های سیمیلار وب:

به غیر از مراجعه به سایت سیمیلار وب شما می‌توانید با کمک اکستنشن‌های کروم و فایر فاکس نیز از اطلاعات این ابزار حرفه‌ای استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار، باید فیلتر شکن پرسرعت، روی مرورگر شما فعال باشد تا امکان دسترسی به اطلاعات ابزار similarweb را داشته باشید.

برای نصب افزونه‌‌های کروم یا فایر فاکس سیملار وب، به لینک‌های زیر مراجعه کنید،

لینک نصب افزونه فایرفکس

لینک نصب افزونه گوگل کروم

کلام آخر – آموزش کار با ابزار similarweb

فراموش نکنید که ابزار سیمیلار وب نیز مثل تمامی ابزارهای کاربردی برای وبمستران در دنیای وب، دارای خطاها و اشتباهاتی است، بهتر است از این ابزار بیشتر برای به دست آوردن اطلاعات جهت مقایسه کردن استفاده کنید و هیچ‌گاه به صورت ۱۰۰% تصمیم گیری خودتان را برای تدوین استراتژی سئو بر اساس داده‌های دریافتی از سیمیلار وب، قرار ندهید. تجربه شما از استفاده از ابزارهای رتبه بندی سایت به چه صورت بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

سیمیلار وب چیست؟ آموزش کامل کار با ابزار similarweb
در این مقاله قصد داریم تا با شما در مورد آموزش یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. سلام میخواستم بدونم این سایت نسبت به آنالیتیکز درصد خطای اطلاعاتش چقدره
    داده هاش چقدر نزدیک به انالیتیکز هستند

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز، به طور کلی نمیشود گفت چقدر دیتاها متفاوت هستند، ولی نسبت به دیگر ابزارها، سیمیلاروب و ahrefs دیتای نزدیک تری دارند. با آرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟
  2. سلام مقاله خوبی بود
    اما در مورد اتصال گوگل آنالیتیکس به سیمیلار وب حتی یک کمله هم چیزی نگفتید . در حالیکه میشه با استفاده از دکمه وریفای در فوتر این سایت گوگل آنالیتیکس رو به سیمیلار وب متصل کرد تا آمار رو تخمینی حساب نکنه و دقیق محاسبه کنه
    ضمن اینکه هیچ اشاره ای نکردید که سیمیلار وب این امار و تخمین و اطلاعات رو از کجا دریافت میکنه . مثلا الکسا از تولبار بود . این قطعا از تولبار نیست چون 1 درصد از ایرانی ها هم این تولبار سیمیلار وب رو ندارند . در هر صورت مرسی از مقاله خوبتون لطفا تکمیلش کنید و اموزش اتصال به گوگل انالیتیکس رو هم برای کاربراتون اضافه کنید . من سایت خودم رو متصل کردم . البته سه ماه باید دیتا داشته باشه انالیتیکس تا متصل بشه

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      پیشنهاد می‌کنیم که آنالیتیکس را به ابزارهای مختلف متصل نکنید. ممکن است دیگران به اطلاعات سایتتان دسترسی پیدا کنند.
      با آٰرزوی موفقیت برای شما

      آیا مفید بود؟