کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

آموزش کامل ابزار Moz | نحوه کار با ابزار moz

آموزش کامل ابزار Moz | نحوه کار با ابزار moz

سئوکاران و وبمستران از ابزارهای زیادی برای پیشرفت سایت خود استفاده می‌کنند. یکی از بهترین ابزارهای سئو، Moz می‌باشد که اطلاعات دقیقی در مورد سایت به ما می‌دهد. اگر به‌تازگی کار با ابزارهای سئو را شروع کرده‌اید، به احتمال زیاد نام ابزار Moz به گوشتان خورده است؛ Moz ابزار بسیار مناسبی برای تحلیل وب‌سایت می‌باشد. با توجه به اینکه الکسا در اول می ۲۰۲۲ به کار خود پایان خواهد داد، ابزار Moz جایگزین مناسبی می باشد. در این مقاله به بررسی آموزش کامل ابزار Moz و نحوه کار با این ابزار خواهیم پرداخت؛ با افراک همراه باشید.

Moz چیست؟

در ابتدا و پیش از هر چیزی باید این نکته را بیان کنیم که سایت Moz به عنوان یکی از ابزارهای معتبر جهت آموزش سئو در نظر گرفته شده که کار خود را با وبلاگ آموزشی در سال ۲۰۰۴ شروع کرده است. در سال‌های اخیر نیز توانسته به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین ابزارهای سئو عمل کند و همچنین جهت ارائه خدمات ویژه و منحصر به فرد ماژول‌های مختلف و کاربردی را به ابزارهای خود اضافه کند. ما در ادامه قصد داریم در رابطه با نحوه کار با ابزار Moz مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.

Moz یا Moz Pro یکی از حرفه ای ترین ابزارهای سئو است که شامل ابزارهایی است که برای بهبود رتبه در موتور جستجو طراحی شده‌اند. از این ابزار برای چک کردن قدرت و اعتبار دامنه سایت بیش از هر قابلیت دیگری استفاده می شود. Moz به دو صورت رایگان با امکانات محدود و پولی در ۳ پلن قابل استفاده است.

خرید اکانت MOZ

اطلاعات بیشتر

آیا سایت Moz می‌تواند به عنوان بهترین ابزار سئو سایت عمل کند؟

همانطور که به خوبی مطلع هستید امروزه ابزارهای رایگان یا پولی سئو کم نیستند و هر یک از آنها نیز دارای نقاط قوت خود می‌باشند و برای هر مرحله از بهینه‌سازی سایت نیز این امکان وجود دارد که تنها یک ابزار مخصوص و ویژه مفید باشد.

به طور مثال باید این نکته را بیان کنیم که در بسیاری از مواقع پیش آمده افراد ابزارهای دیگری همچون ahref را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک سایت قبول داشته باشند و سایر افراد نیز در حوزه‌های مختلف دیگر از سئو سایت Moz را به عنوان ابزار کاربردی استفاده کنند.

پس لازم است در این رابطه توضیح دهیم که انتخاب بهترین ابزارهای آنالیز سئو در وهله اول به تجربه افراد در این زمینه بستگی دارد. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که سایت Moz به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین ابزارهای سئو سایت تلقی می‌شود، پس این اطمینان برای شما وجود دارد که در رابطه با کامل بودن پایگاه داده و دقت نتایج آن نگرانی و دغدغه‌ای نداشته باشید.

شما می‌توانید به راحتی از امکانات سایت Moz به دو صورت رایگان و پولی نهایت استفاده را داشته باشید. چنانچه بخواهید بدون خرید اکانت pro moz از آن برای سایت‌های مختلف خود استفاده کنید، باید این نکته را بدانید که فقط ماژول‌های محدود و رایگان ارائه خواهند شد. اما با خرید اکانت pro moz به راحتی بهره‌مند شدن از سایر امکانات پیشرفته آنالیز سئو نیز برای شما امکان‌پذیر خواهد شد.

انواع ابزار moz

۱. ابزار MOZ Bar

یکی از بهترین ابزارهای ماز که در سطح وب استفاده می شود، ابزار MozBar می باشد، به راحتی می‌توانید با نصب این اکستنشن بر روی کروم خود از امکانات آن به صورت رایگان استفاده کنید. این افزونه کروم، به شما اجازه می‌دهد در مدت زمان کوتاهی، اطلاعاتی در مورد اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، اسپم اسکور و تعداد بک لینک های هر سایت به دست بیاورید.

یکی دیگر از بهترین ابزارهای MOZ، لینک اکسپلور می‌باشد.  این ابزار اطلاعات دقیقی در مورد بک لینک‌های سایت رقبا، اعتبار دامنه و اعتبار صفحه و همینطور نرخ اسپم اسکور آن‌ها به شما می‌دهد. نسخه رایگان این ابزار اطلاعات محدودی در مورد سایت خود ی رقبا در اختیارتان خواهد گذاشت. اگر به دنبال اطلاعات کامل تری می گردید می توانید نسخه پولی این ابزار را خریداری کنید.

سئو گوگل مپ ـ چگونه در نتایج اول گوگل مپ حضور داشته باشیم؟

۳. ابزار KeyWord Research

با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی جدید پیدا کرده و میزان سختی آن‌ها را بسنجید. این ابزار در نسخه رایگان، کاربرد محدودی دارد و اطلاعات کمی به شما می‌دهد و همچنین در بین کشورهایی که این ابزار ساپورت می کند، نام ایران دیده نمی‌شود‌. بنابراین سایت های ایرانی نمی‌توانند از این ابزار استفاده کنند. برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت‌های رقیب می توانید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار تا دقت ۹۵ درصد حجم سرچ کلمات کلیدی را به شما می‌دهد.

۴. ابزار My Online Presence

یکی دیگر از ابزارهایی که در آموزش MOZ به آن می پردازیم Moz Local است. این ابزار به کسب و کارها برای بررسی اطلاعات کسب و کارتان در نقشه‌ها کمک می‌کند. همچنین اگر اطلاعات اشتباهی در مورد کسب و کارتان ثبت شده باشد می توانید، آن را بررسی و تصحیح کنید. در نتیجه کار با این ابزار، بهبود سئو محلی و برندسازی محلی سایت است.

۵. ابزار SiteCrawle

SiteCrawle یکی دیگر از ابزارهای مهم MOZ می‌باشد که با کمک آن می‌توانید اطلاعات مهمی از سئو تکنیکال سایت خود به دست آورید. به طور کلی تمرکز اصلی این ابزار، روی مشکلات فنی سایت است مثل‌ تگ‌ها، لینک‌های شکسته و مسائل دیگری که موجب کاهش قدرت سایت می‌شود و اعتبار سایت را کاهش می‌دهد. متاسفانه این ابزار در نسخه غیر رایگان کارایی خاصی ندارد.

۶. ابزار FreeSeoTools

FreeSeoTools تنها ابزار رایگان MOZ می‌باشد که با کمک آن، می‌توانید اطلاعاتی در مورد اعتبار دامنه سایت مورد نظر، تعداد کل سایت‌های لینک دهنده به آن، امتیاز اسپم اسکور، مهم ترین صفحات از لحاظ بک‌لینک و مهم ترین سایت‌های لینک دهنده به آن را به دست بیاورید. البته برای وب سایت های انگلیسی زبان و سایت هایی که در ایران نیستند، این ابزار اطلاعات جامع تر و کامل تری ارائه میکند اما متاسفانه برای کاربران ایرانی، بعضی اطلاعات ناقص هستند.

آموزش moz

نحوه کار با ابزار Moz به چه صورت است؟

سایت moz دارای بخش هایی برای بهبود سئو است، در ادامه به معرفی بخش های این ابزار و نحوه کار با آن را شرح می دهیم.

Domain Seo Analysis

اولین بخش رایگان در سایت Moz بخش Domain Seo Analysis می‌باشد. می‌توانید با وارد کردن آدرس مورد نظر خود گزارش کامل و اولیه از وضعیت سایت خود دریافت نمایید. مهمترین و پر اهمیت‌ترین شاخص‌هایی که مخصوص ابزار Moz است داخل کادر برای سایت شما بالا می‌آید.

Domain Authority

در این بخش، سایت Moz می‌تواند با در نظر گرفتن فاکتورهای سئو اعتبار شما را نزد گوگل به طور کامل تخمین بزند. سوالی که برای خیلیا پیش می آید این است که قدرت دامنه و اعتبار دامنه سایت را از کجا بفهمیم؟ از ابزار moz میتوانید اعتبار و قدرت سایت را مشاهده کنید.

Linkdin Root Domains

اطلاعات مهمی که در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود نشان‌دهنده تمامی وب سایت‌هایی است که سایت شما از آنها لینک گرفته است.

Ranking Keywords

این قسمت شما می‌توانید تعداد کلمه‌های که سایت در گوگل به وسیله آن رتبه دریافت کرده است را مشاهده کنید. البته نمی‌توان اعتماد زیادی به این شاخص کرد.

Moz پرمیوم

توجه داشته باشید که اطلاعات دریافت شده در نسخه پولی سایت Moz بسیار جامع‌تر و کامل‌تر از نسخه رایگان آن می‌باشد. از برتری‌ها و مهم‌ترین امکاناتی که در این اکانت به شما تعلق می‌گیرد، عدم وجود محدودیت در لیست گزارشات این بخش می‌باشد. شما می‌توانید با وارد کردن آدرس سایت مد نظر خود اطلاعات فوق‌العاده مناسب و کاملی در رابطه با لینک‌سازی‌های خارجی و کلمات کلیدی دارای رتبه به دست آورید.

Inbound Link

منظور همان لینک‌هایی است که از سایر سایت‌ها به ما ارائه شده، اما دارای یک فرق کوچک با بک لینک بوده و آن هم این است که در inbound link از داخل خود متن به سایر سایت‌ها لینک ارائه داده می‌شود و این موضوع می‌تواند دقیقاً معادل معیار Backlinks در ابزار سایت ahref  باشد.

در قدم بعدی شما می‌توانید یک اطلاعات کاملاً دقیق و جامع در رابطه با لینک‌های ساخته شده و حذف شده از سایت خود به دست آورید و این امکان فراهم خواهد شد تا نوع فالو یا نوفالو بودن بک لینک‌های سایت مورد نظر را به صورت کامل و بدون هرگونه کم و کسری مشاهده نمایید.

دو کادر برای شما بالا می‌آید که با در نظر گرفتن آنها امکان تشخیص دادن برترین لینک‌های فالو فراهم خواهد شد. علاوه بر این اعتبار صفحه‌ها نیز در کنار آدرس وجود دارد.

در قسمت بعد نیز برترین انکر تکست‌ها که از آنها برای لینک‌سازی‌های خارجی استفاده شده به صورت یک فایل قابل مشاهده خواهد بود. در سمت راست نیز شما می‌توانید یک گزارش از بازه اعتبار دامنه سایر سایت‌هایی که از آنها لینک دریافت کرده‌اید به دست آورید.

مطالب مرتبط

چگونه کامنت های سایت را افزایش دهیم؟

خدمات سئو چیست؟

کلام آخر – آموزش MOZ

همانطور که ملاحظه کردید در رابطه با ابزار Moz و نحوه کار با آن مطالبی را بیان کردیم و در پایان نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که این ابزار می‌تواند به عنوان بهترین ابزارهای آنالیز سئو عمل کند. آيا تجربه استفاده از ابزارهای مشابه MOZ را داشته‌اید؟ کدام بهتر است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

آموزش کامل ابزار Moz | نحوه کار با ابزار moz
سئوکاران و وبمستران از ابزارهای زیادی برای پیشرفت سایت خود استفاده می‌کنند. یکی از بهترین ابزارهای سئو، Moz...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. مطلب خوبی بود اما سایتهای ahref و moz بیشتر آب آراگون پولیه سایتی هست که ابزار ها رو رایگان در اختیار کاربر بزاره یا راهی برای خرید ابزارهای این سایت‌ها از داخل ایران هست

    آیا مفید بود؟