ثبت تبلیغات در گوگل
ثبت

نوشتن کپشن اینستاگرام به سبک حرفه‌ای‌ها

نوشتن کپشن اینستاگرام به سبک حرفه‌ای‌ها

تولید محتوا در اینستاگرام با گذاشتن یک عکس زیبا و نوشتن «جای شما خالی…» تمام نمی‌شود. اگر قصد افزایش فالوور، کسب درآمد از اینستاگرام و… را دارید باید به تمام جزئیات از جمله کپشن‌نویسی توجه کنید. در این مقاله از افراک شما را با ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام آشنا می‌کنیم.

ویژگی‌های کپشن اینستاگرامی آتشین!

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: «کلمات جادو می‌کنند.» در اینستاگرام با نوشتن یک کپشن زیبا می‌توانید فالوور جذب کنید، لایک و کامنت بگیرید، حتی محصول بفروشید.

آمارها نشان می‌دهد نوشتن کپشن خوب می‌تواند نرخ تعامل پست را از ۵.۳۸ درصد به ۶.۷ درصد افزایش دهد. تعامل بیشتر به معنای لایک و کامنت بیشتر و افزایش فالوور اینستاگرام است.

ویژگی کپشن‌های تأثیرگذار اینستاگرامی عبارت است از:

  • قلاب مناسب
  • طول و اندازه کافی
  • پرداختن به اصل موضوع
  • لحن تأثیرگذار
  • جذابیت بصری
  • روایت داستانی
  • دعوت به اقدام
  • هشتگ‌ها
  • اصیل و به دور از کلیشه
  • فاقد ایرادات ویرایشی و نگارشی

اگر نمی‌دانید چگونه هرکدام از این ویژگی‌ها را در نوشتن کپشن اجرا کنید، با ما همراه باشید.

کپشن اینستاگرام

نوشتن و ویرایش کپشن

قبل از هر چیز باید بدانید کپشن در اینستاگرام کجاست و چگونه می‌توانید کار نگارش و ویرایش آن را انجام دهید. محل قرارگیری کپشن‌ها، زیر پست‌های تولیدی است.

اگر قبلاً عکس یا ریلزی منتشر کرده‌اید و قصد ویرایش کپشن را دارد، باید روی علامت سه‌نقطه بالای گوشه سمت راست پست کلیک کنید. از منوی باز شده روی Edit بزنید. مستقیماً به صفحه ویرایش کپشن می‌روید.

اما اگر بخواهید پستی تولید کنید، قبل از نهایی‌شدن و انتشار باید کپشن آن را بنویسید. این کار بعد از انتخاب عکس و فیلم در اینستاگرام و ویرایش آن انجام می‌شود.

کپشن اینستاگرام

کپشن حداکثر باید ۲۲۰۰ کاراکتر باشد. همچنین برای نوشتن آن نهایتاً می‌توانید از ۳۰ هشتگ استفاده کنید.

مطلب مرتبط: نرخ تعامل اینستاگرام (اینگیجمنت ریت) چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

اصول نوشتن کپشن تأثیرگذار برای اینستاگرام

کپشن‌نویسی یک مهارت است و خیلی‌ها از این طریق کسب درآمد می‌کنند. بااین‌حال، باید بدانید در نوشتن کپشن اینستاگرام از اصول یکسان و مشترکی استفاده می‌شود.

با یادگیری این اصول، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهره‌وری و سود حاصل از پیجتان را نیز افزایش می‌دهید. هیچ‌کس به اندازه شما با شغل، مخاطبان و بازاری که در آن کار می‌کنید، آشنا نیست. 

به‌طورکلی، اصولی که باید در نوشتن یک کپشن موفق در اینستاگرام رعایت کنید، این موارد است:

قلاب مناسب

باید کاری کنید که کاربر وقتی به پست شما می‌رسد، تأمل کند. او نباید از پست شما، مانند ده‌ها پستی که هر روز از زیر انگشتانش رد می‌کند، عبور کند. بخشی از این کار به عکس و تصویر انتخاب‌شده برای پست برمی‌گردد و بخشی دیگر به قلاب یا هوک کپشن.

منظور از قلاب، آن قسمت اولیه و طلایی کپشن است که توجه مخاطب را در نگاه اول جلب می‌کند. اگر قلاب جذاب و تأثیرگذار باشد مخاطب به خواندن ادامه متن علاقه‌مند می‌شود و آن را تا انتها می‌خواند.

برای ایجاد قلاب می‌توانید از سؤالات چالشی، نقل‌قول‌های ارزشمند یا ایده‌های متفاوت استفاده کنید. مثلاً برعکس انتظار همگان می‌توانید کپشن را با این جمله شروع کنید: «آدم‌های چاق جذاب‌ترن». این جمله علامت سؤالی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که او را به خواندن ادامه متن تشویق می‌کند.

کپشن اینستاگرام

مطلب مرتبط: چگونه پست هایمان در اکسپلور اینستاگرام دیده شود؟

طول و اندازه کافی

اینستاگرام را با تصاویر پر زرق‌وبرق و ویدئوهای سرگرم‌کننده‌اش می‌شناسند. این پلتفرم برای نوشتن متن‌های طولانی و خسته‌کننده نیست و نمی‌تواند جای وبلاگ‌ها را بگیرد. به همین دلیل بهتر است همواره اصل اختصار و کوتاهی را در نوشتن کپشن‌ها رعایت کنید.

با اینکه همیشه استثناهایی وجود دارد؛ اما آمارها نشان می‌دهد کپشن‌های کوتاه تعامل بیشتری را برمی‌انگیزند. بعضی آمارها تعداد ۲۱ تا ۵۰ کاراکتر و بعضی دیگر، زیر ۲۰ کاراکتر را برای کپشن مناسب دیده‌اند. باید تلاش کنید با حداقل کاراکتر و بدون خسته کردن مخاطب، پیامتان را به‌صورت کامل منتقل کنید.

پرداختن به اصل موضوع

فضای کم موجود برای نوشتن کپشن‌، اجازه پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و غیرضروری را نمی‌دهد. کپشن باید در خدمت موضوع اصلی پست باشد و هر جمله، جزئیات بیشتری از آن را بیان کند.

با رعایت این نکته، مخاطبان بهتر و سریع‌تر به اصل موضوع پی می‌برند و وقت آن‌ها تلف نمی‌شود. در نتیجه، افراد بیشتری لایک و کامنت می‌گذارند و به خواسته پست مثل خرید از وب‌سایت و… عمل می‌کنند.

مطلب مرتبط: منابع دانلود عکس و ویدیو بدون کپی رایت برای یوتیوب و اینستاگرام

لحن تأثیرگذار

لحنی که برای نوشتن کپشن انتخاب کرده‌اید باید با شخصیت برند و مخاطبان آن همخوانی داشته باشد. یک سازمان حمل‌ونقل دریایی نمی‌تواند از لحن یک فروشگاه پوشاک کودک برای نوشتن پست‌ها استفاده کند و برعکس… .

به همین دلیل، لازم است که مخاطبان و صنعت خود را بشناسید. وقتی کپشن را با شناخت کامل و کافی از مخاطبان، صنعت و بازار می‌نویسید، تأثیرگذارتر خواهد بود. مخاطبان ارتباط بهتری با پست برقرار می‌کنند و نرخ تعامل افزایش می‌یابد.

کپشن اینستاگرام

جذابیت بصری

منظور از رعایت جذابیت بصری در نوشتن کپشن، توجه به مواردی مانند ایموجی‌ها، نشانه‌‌ها و فرمت‌های مختلف متن است. شکلک‌ها یا ایموجی‌ها، کمک می‌کنند کپشن زنده‌تری داشته باشید و با آن احساسات را بهتر منتقل کنید. همچنین استفاده به‌اندازه از نشانه‌ها باعث بهتر خوانده‌شدن متن می‌شود.

همه این‌ها، عواملی برای تأثیرگذاری بر عواطف و فکر مخاطبان هستند تا کار موردنظرتان را انجام دهند. با استفاده درست از امکانات بصری اینستاگرام، شخص یا پیج قابل‌اعتمادتر، باحال‌تر، دوست‌داشتنی‌تر و… به نظر می‌رسید.

روایت داستانی

داستان‌ها راه ورود به مغز و روح مخاطبان هستند. اگر حس می‌کنید کپشن‌هایی که می‌نویسید به اندازه کافی تأثیرگذار نیستند و تعامل را برنمی‌انگیزند، از روایت داستانی استفاده کنید.

یک داستان کوتاه و جذاب که از تجربه شخصی آمده است، باعث جلب‌توجه و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اهمیت دهید، کوتاه، ملموس و مرتبط بودن داستان با موضوع پست اینستاگرام است.

ما قصد نداریم با نوشتن یک داستان بلند و بی‌ربط مخاطب را خسته کنیم و سرش را درد آوریم. تنها می‌خواهیم ارتباط او را با کپشن تقویت کنیم، طوری که اقدام موردنظر ما را انجام دهد.

کپشن اینستاگرام

مطلب مرتبط: تبلیغ در اینستاگرام چیست و چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم ؟

دعوت به اقدام

بدون دعوت به اقدام CTA ، کپشن اینستاگرام ناتمام است، انگار که هیچ کاری انجام نداده‌اید. لابد سؤال می‌کنید با نوشتن یک متن زیبا و داستانی، استفاده از ایموجی‌ها، هشتگ‌ها و… چگونه کاری انجام نداده‌ایم؟!

پاسخ ما این است که در اینستاگرام، کپشن‌ها برای انجام یک عمل یا اقدام خاص نوشته می‌شوند. تا زمانی که موضوع اقدام برای کاربر مشخص نشده باشد، او نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد. به همین دلیل بدون CTA در کپشن، خبری از لایک و کامنت زیاد، خرید از وب‌سایت و… نیست.

دعوت به اقدام‌ها باید واضح و مستقیم باشند. همچنین در نوشتن آن‌ها باید از لحن و کلماتی استفاده کنید که مخاطبان ترغیب به انجام عمل شوند.

کپشن اینستاگرام

هشتگ‌ها

هشتگ‌ها ابزاری برای دسته‌بندی محتواها هستند. کاربران با سرچ یک هشتگ می‌توانند محتواهای مربوط به یک موضوع خاص را پیدا کنند. اگر محتوای تولیدی مناسب و مرتبط با هشتگ باشد، آن‌ها با پست تعامل برقرار می‌کنند و برای آن لایک و کامنت می‌گذارند. به همین دلیل استفاده از هشتگ در کپشن اینستاگرام اهمیت زیادی دارد.

انواع مختلفی از هشتگ‌ها وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • هشتگ‌های مرتبط با موضوع پست
  • هشتگ‌های ترند
  • هشتگ‌های برند
  • هشتگ‌های مربوط به یک مکان جغرافیایی
  • و…

استفاده زیاد و بیش از اندازه از هشتگ‌ها تأثیر عکس و منفی دارد. به همین دلیل برای کپشن‌نویسی از هشتگ‌ها به تعداد مناسب استفاده کنید.

مطلب مرتبط: آموزش هشتگ گذاری ـ تکنیک‌های هشتگ گذاری در ۲۰۲۲

اصیل و به‌دوراز کلیشه

تولید محتوای تکراری و کپی به یک موضوع رایج در اینستاگرام تبدیل شده است. این محتواها در مواردی لایک و کامنت زیادی می‌گیرند و به تعداد فراوانی هم به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما نباید فراموش کنیم برنده کسی است که خلاق باشد و محتوای اصیل تولید کند.

اکثر پیج‌هایی که محتوای سرگرمی تکراری تولید می‌کنند، نمی‌توانند در مسائل مهمی مانند فروش محصول موفق باشند. فروش نتیجه اعتماد مشتری به فروشنده است و کسی که از روی دست دیگران تقلید می‌کند یا محتوای بقیه را کپی می‌کند، نمی‌تواند اعتماد جلب کند.

به همین دلیل در همه جزئیات مربوط به تولید محتوا در اینستاگرام از جمله کپشن‌نویسی، اصل خلاقیت را رعایت کنید. اجازه دهید دیگران بفهمند با کسب‌وکاری متفاوت و شخصیتی خاص و منحصربه‌فرد سروکار دارند. این کار اگرچه زمان‌بر و پرزحمت است اما نتایجی به مراتب ارزشمندتر از کپی‌کردن به همراه دارد.

کپشن اینستاگرام

فاقد ایرادات ویرایشی و نگارشی

نباید در کپشن‌های اینستاگرام یک برند معتبر و شناخته‌شده غلط املایی وجود داشته باشد. ایرادات ویرایشی و نگارشی در کپشن‌ها به اعتبار برند ضربه می‌زند و از اعتماد مردم می‌کاهد. هیچ شخص دانایی به یک شرکت دارویی که در کپشن‌های اینستاگرامش ساده‌ترین نکات نگارشی رعایت نشده، اعتماد نمی‌کند.

اگرچه این روزها به نکات ویرایشی و نگارشی در نوشتن کپشن‌ها کمتر توجه می‌شود؛ اما رعایت این موضوع بسیار ضروری است. برای نوشتن یک کپشن، آن را چند بار بخوانید و از صحت آن مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای ویرایشی نیز کمک بگیرید. همچنین تلاش کنید متنی ساده و روان بنویسید که به‌راحتی قابل‌درک باشد.

نتیجه؛ لذت نوشتن یک کپشن اینستاگرامی بی‌نقص

اکنون وقت آن رسیده که دست به کیبورد شوید و شروع به نوشتن کپشن‌های آتشین کنید. هیچ نکته دیگری باقی نمانده است. باید ترس‌ها را کنار بگذارید و با تلاش و ممارست خودتان را در نوشتن کپشن‌های جذاب و تأثیرگذار تقویت کنید. همان‌طور که گفتیم، کپشن‌ها می‌توانند کلید موفقیت شما، افزایش فروش و درآمدتان باشند.

به نظرتان سخت‌ترین قسمت نوشتن یک کپشن عالی و بی‌نقص کجاست؟ نظرتان را برای ما بنویسید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید