کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام

ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام

اگر کمی در اینستاگرام بگردید، اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند فیلم‌های جذاب و تصاویر چشم‌نواز است که نمی‌شود از آن‌ها چشم برداشت و از کنارشان به راحتی رد شد. البته اینستاگرام یعنی همین! کسی برگ برنده را در این پلتفرم در دست دارد که محتوای تصویری جذابی تولید کند که کاربران فقط با یک نگاه، کنجکاو شوند و تصمیم بگیرند تا به پیج موردنظر سری بزنند و آن را دنبال کنند.

البته این همه ماجرا نیست! فکر نکنید که همه‌چیز در اینستاگرام در عکس‌های رنگارنگ یا ویدئوهای جذاب خلاصه می‌شود. با این که اینستاگرام یک پلتفرم بصری است و دیده شدن در آن بیشتر از هر چیزی به عکس‌ها و فیلم‌هایی که به اشتراک گذاشته می‌شود بستگی دارد، اما با این حال یک چیز دیگری هم هست که اگر باهوش باشید، از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنید. آن چیزی نیست جز یک کپشن عالی! شاید در گذشته کمتر کسی پیدا می‌شد که وقت بگذارد و کپشن بخواند ولی اخیرا کپشن خواندن بین کاربران بسیار جا افتاده و اگر آن را به خوبی بنویسید می‌توانید حتی ضعف‌هایی که در محتوای تصویری پست و استوری‌هایتان وجود دارد را پشت آن مخفی کنید.

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که از الان به بعد بهترین کپشن‌ها را بنویسید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب با افراک همراه باشید تا ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام را به خوبی یاد بگیرید.

چگونه یک کپشن خوب در اینستاگرام بنویسیم؟

اگر در جریان نیستید باید بگوییم که کپشن‌ها حداکثر می‌توانند چیزی تا حدود ۲۲۰۰ کاراکتر داشته باشند و نهایتا می‌شود ۳۰ هشتگ در آن‌ها نوشت. البته لازم نیست حتما کپشن‌های طولانی با تعداد زیادی هشتگ بنویسید تا مخاطب خوشش بیاید و نظرش جلب شود. کیفیت را فدای کمیت نکنید و به جای نوشتن کپشن‌های طولانی بهتر است یاد بگیرید که چطور مختصر و مفید با کلام شیوا و جذاب توجه مخاطبان را به خودتان و پیج‌تان جلب کنید. برای نوشتن یک کپشن خوب و مناسب باید این ۶ ترفند را به خوبی یاد بگیرید و آن‌ها را به درستی پیاده‌سازی کنید.

۱. مخاطب هدف خود را به درستی بشناسید

قبل از هر چیزی باید بدانید که طرف مقابل‌تان که قرار است کپشن‌های شما را بخواند دقیقا کیست! در یک کلام، باید بدانید که برای چه کسی کپشن می‌نویسید. با شناختن مخاطبان هدف می‌توانید خیلی راحت‌تر تصمیم بگیرید که کپشن خودتان را باید از کجا شروع و در کجا تمام کنید، چه چیزهایی بنویسید که مخاطبان هدف‌تان خوششان بیاید و بفهمید که اصلا آن‌ها در پیج شما به دنبال چه چیزی هستند. با دانستن این موارد می‌توانید کپشنی بنویسید که مطابق انتظارات آن‌ها باشد و آن‌ها را راضی کند. طبق آماری که اینستاگرام ارائه داده است، پرجمعیت‌ترین گروه سنی در اینستاگرام افراد ۲۴ تا ۳۵ سال هستند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید جمعیت خانم‌ها نسبت به آقایان در فضای مجازی بیشتر است. پس اولین قدم برای نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام این است که این سوال‌ها را از خودتان بپرسید: چه کسانی و چرا من را دنبال می‌کنند؟ سن آن‌ها چقدر است؟ کجا زندگی می‌کنند؟ در اوقات فراغت خود چه کارهایی می‌کنند؟ آیا ایموجی‌هایی که در کپشن استفاده می‌کنم برای آن‌ها قابل درک است؟ چه هشتگ‌هایی را دنبال می‌کنند؟

یکی دیگر از راه های موفقیت در اینستاگرام، انجام تبلیغات در اینستاگرام است. سوالات خود را از کارشناسان افراک بپرسید!

۲. هویت برند خود را بسازید

یکی از استراتژی‌هایی که می‌تواند باعث شود تا یک کپشن درخور بنویسید، به تصویر کشیدن هویت برندتان است. یعنی قبل از این که شروع به نوشتن کپشن کنید از خودتان بپرسید که دوست دارید وقتی دیگران اسم برندتان را می‌شوند چه چیزی را در ذهن‌شان تجسم کنند و چه تصویری از شما در ذهن‌شان شکل بگیرد.

کپشن اینستاگرام

برای این سوال فهرستی بنویسید و در آن هر جوابی که به ذهن‌تان می‌رسد و تصویر ایده‌آل برندتان را به مخاطب القا می‌کند، یادداشت کنید. حتی می‌توانید یکی دو تا ویژگی منحصر به فرد و خاص که می‌تواند برندتان را آن‌طور که می‌خواهید به تصویر بکشد، به لیست خود اضافه و لحن کپشن خود را به کمک آن‌ها انتخاب کنید. لحن شما می‌تواند محاوره‌ای، رسمی، جسورانه، صمیمی، دوستانه و هر چیز دیگری که به بهترین شکل برندتان را توصیف کند، باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مخاطبان اینستاگرام اصولا انتظار لحن جدی و رسمی در کپشن‌ها ندارند و بیشتر سبک‌هایی که در آن طنز وجود دارد را ترجیح می‌دهند، اما به هر حال همه‌چیز به زمینه کاری برند و محتوایی که تولید می‌کنید بستگی دارد.

۳. کلمات کلیدی را در ابتدای کپشن بیاورید

اگر چند باری در Instagram کپشن نوشته باشید احتمالا می‌دانید که این برنامه طوری طراحی شده است تا فقط ۱۲۵ حرف اول را به مخاطب نمایش دهد و اگر مطلبی که نوشتید بیشتر از ۱۲۵ حرف باشد، مخاطبان برای خواندن ادامه آن باید بر روی گزینه More یا همان بیشتر کلیک کنند. خیلی وقت‌ها بسیاری از مخاطبان فقط همان چند کلمه اول را می‌خوانند و کلیک کردن‌شان بر روی گزینه More و خواندن ادامه کپشن به این بستگی دارد که همان چند کلمه که در ابتدای کپشن آمده است تا چه اندازه جذاب بوده باشد که مخاطب را قلقلک بدهد تا وقت بگذارد و ادامه مطلب را هم مطالعه کند.

راهنمای جامع انتخاب کلمات کلیدی

پس مطمئن شوید که اصل قضیه را در همان چند کلمه اول بگویید، طوری که مخاطب به خواندن ادامه کپشن ترغیب شود. هم‌چنین بهتر است هشتگ‌ها و منشن‌ها را در انتهای کپشن بنویسید و چند کلمه اول را به جای هشتگ و منشن، جملاتی وسوسه کننده بنویسید.

۴.هشتگ‌ها را فراموش نکنید

وقتی صحبت از هشتگ می‌شود متاسفانه فقط خاطره‌های عذاب آور هشتگ‌های متعدد و نامربوط در ذهن خیلی‌ها تداعی می‌شود. اگر می‌خواهید کپشن خوبی بنویسید، بهتر است دور این کارها را یک خط قرمز بکشید و اصلا سراغ نوشتن هشتگ‌های بی‌ربط آن هم به تعداد سرسام‌آور نروید. چون این کارها، فایده‌ای ندارد که هیچ، سر تا پا ضرر است!

هشتگ در اینستاگرام

اگر واقعا می‌خواهید کپشن‌های جذاب بنویسید بهتر است هشتگ‌های مرتبط با پست و محتوای برندتان بنویسید و از زیاده‌روی کردن در هشتگ زدن، جدا خودداری کنید. چون در این صورت فقط کپشن خود را شلوغ کرده‌اید و احتمالا مخاطب متوجه نمی‌شود که قضیه از چه قرار است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که هشتگ‌ها را در انتهای کپشن خود بنویسید و آن‌ها را گروه‌بندی کنید.

آموزش هشتگ گذاری ـ تکنیک‌های هشتگ گذاری در ۲۰۲۲

۵. از مخاطبان هدف‌تان سوال بپرسید

یکی دیگر از ترفندهایی که می‌تواند به بهتر شدن کپشن‌تان کمک کند، طرح سوال در آن است. جالب است بدانید که با پرسیدن سوال در کپشن، شما درواقع با یک تیر، سه نشان می‌زنید! هم جذابیت کپشن خود را بیشتر می‌کنید، هم مخاطبان هدف‌تان به گذاشتن کامنت در زیر پست شما و بالاتر رفتن میزان تعامل در پیج‌تان مشتاق می‌شوند و هم از این طریق می‌توانید ارتباط گرم و صمیمی‌تری با آن‌ها داشته باشید.

۶. حتما مخاطبان را تشویق کنید تا هرچه سریع‌تر اقدام کنند

حتما از خودتان می‌پرسید که اصلا منظور از اقدام کردن چیست. هر کسی از پیج زدن در اینستاگرام هدفی دارد که هر ساعت از شبانه‌روز برای رسیدن به آن‌ها و دیده شدن در اینستاگرام تلاش می‌کند. خیلی‌ها می‌خواهند فالوئرهای بیشتری جذب کنند، یک‌سری‌ها به دنبال فروش محصولات خود هستند و بعضی‌ها هم می‌خواهند بلاگر شوند. خلاصه هرکسی هدف مخصوص به خود را دارد و اقدام به عمل یا همان call to action، ترفند خوبی است که از کپشن برای رسیدن به آن استفاده کند.

کپشن اینستاگرام

به عنوان مثال فرض کنید که یک پیج، محصولات برند خود را در اینستاگرام به فروش می‌رساند و به دنبال جذب مشتری است. یکی از کارهایی که برندها برای افزایش فروش محصولات و جذب مشتری می‌توانند انجام بدهند، استفاده از call to action در کپشن است. یعنی در کپشن خود از مخاطبان بخواهند که برای خرید محصولات بر روی لینکی که در بیو قرار دارد، کلیک کنند و از وب‌سایت این برند دیدن کنند. به همین راحتی!

با استفاده از این ۶ ترفند مطرح شده، هم می‌توانید یک کپشن مفید و کاربردی بنویسید و هم به اهدافی که در ذهن‌تان هست، برسید.

کلام آخر – ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام

یکی از قابلیت‌های جذاب اینستاگرام که جدیدا به آن بیشتر اهمیت داده می‌شود، کپشن است. هرچقدر هم که پست‌هایتان جذاب باشند ولی اگر کپشن خوبی نداشته باشند، یک جای کارتان می‌لنگد! در این مقاله تلاش کردیم تا چند ترفند جالب و مفید را به شما اموزش بدهیم تا با استفاده از آن‌ها کپشن‌های خواندنی و خاص بنویسید که نظر مخاطبان‌تان را به خود جلب کنید.

ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام
اگر کمی در اینستاگرام بگردید، اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند فیلم‌های جذاب و تصاویر چشم‌نواز است...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید