کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

لید (Lead) یا سرنخ چیست؟

لید (Lead) یا سرنخ چیست؟

وقتی وارد حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می شوید؛ اولین مفهومی که به آن برخورد می کنید، لید یا سرنخ است. در واقع اگر راه ارتباطی با مشتریان و کاربران نداشته باشید؛ نمی توانید با مشتریان تعامل برقرار کنید در نتیجه فروشتان کاهش می یابد. Lead یا سرنخ یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزه‌ی بازاریابی، تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتری است. در این مطلب به پرسش لید چیست؟ پاسخ خواهیم داد و با فرایند ساخت یک لید آشنا خواهیم شد؛ با افراک همراه باشید.

لید Lead چیست؟

در بازاریابی، لید به معنای کاربر یا افرادی به کار می‌رود که به هر شکل ممکن با برند، محصولات و خدمات ما آشنا شده و ترغیب می‌شوند که به ما سر بزنند تا ارتباط‌مان شکل بگیرد یا اطلاعات بیشتری کسب کنند. اصطلاح Lead در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به هر روش، با محصولات ما آشنا شده‌اند و برای اولین کسب اطلاع (و شاید در نهایت خرید) به ما مراجعه می‌کنند. وقتی که کاربر برای اولین بار با کسب و کار شما آشنا می‌شود به شما یک راه ارتباطی نظیر ایمیل می‌دهد؛ که شما بتوانید با آن ارتباط داشته باشید و در نهایت آن را به مشتری خود تبدیل کنید.

لید چیست

راه های جمع آوری لید

برای جمع آوری لید مناسب و پر بازده، باید تا حد امکان موارد با کیفیت و با ارزشی به دست آورید. روش های زیادی وجود دارد که در ادامه ۵ راه را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

۱. مطالب رایگان و کاربردی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی وارد سایتی می‌شوید، پیام پاپ‌آپی به شما نمایش داده می‌شود که حاوی یک کتاب است و با واردکردن نام، ایمیل یا شماره موبایل می‌توانید آن را دریافت کنید. این روش یکی از رایج ترین راهکارهای جمع‌آوری Lead است که در ازای ارائه محتوای رایگان و کاربردی که مخاطب علاقمند به آن است و برای آن کاربرد دارد؛ اطلاعات مهمی را از او می‌گیرید. همچنین شما می توانید از کاربر بخواهید که با وارد کردن ایمیل خود در خبرنامه شما عضو شود.

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی

۲. ارائه نسخه رایگان یا آزمایشی

اگر سرویس یا نرم‌افزاری دارید که می‌تواند به مخاطبان کمک کند، حتما از کاربران بخواهید که اطلاعاتی مانند ایمیل را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانند برای مدت محدودی از نسخه دموی شما استفاده کنند. شما می توانید با به روزرسانی های هیجان انگیز مخازب را ترغیب کنید که نسخه پولی سرویس یا نرم افزار شما را بخرند.

۳. دسترسی محدود

یکی دیگر از راه هایی که در جمع آوری لید یا سرنخ با کیفیت خیلی به شما کمک می‌کند، ایجاد دسترسی محدود به محتوای ارزشمند و کمیابی است که برای آن خیلی زحمت کشیده‌اید. به این ترتیب کاربر حاضر است اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد تا به تمامی قسمت‌ها دسترسی داشته باشد.

بهترین افزونه وردپرس در ۲۰۲۲

۴. کد تخفیف

کدهای تخفیف یکی دیگر از موضوعات مهم و جذاب برای کاربران است که می‌توانید آنها را ترغیب کنید با پرکردن فرم یا ارائه دادن نام، ایمیل و شماره موبایل بتوانند کد تخفیف خود را دریافت کنند. یکی از بهترین روش‌ها در این حالت برای اولین خرید است که می‌توانید درصد بیشتری را در نظر بگیرید.

۵. ثبت اطلاعات برای پیدا کردن شغل

یکی دیگر از راه هایی که خیلی خوب جواب می‌دهد؛ زمانی است که کاربران برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب، اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند که هم به درد تیم منابع انسانی می‌خورد و هم می‌توانید در موارد دیگر از آنها استفاده کنید.

بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟ استراتژی ها و مزایای آن

کانال های جمع آوری لید یا سرنخ

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، که از ابزارهای آنلاین برای رسیدن به اهداف فروش و بازاریابی استفاده می‌شود؛ کانال‌های مختلفی برای تولید Lead وجود دارد. در قسمت زیر به مهمترین موارد اشاره خواهیم کرد:

  • شبکه های اجتماعی : یکی از مهمترین کانال‌هایی که می‌توانید برای جمع‌آوری Lead از آن استفاده کنید. شما می‌توانید از لینک داخل Lead، تگ‌کردن، برگزاری مسابقات و کمپین‌های مختلف و… برای به دست آوردن اطلاعات لازم استفاده کنید.
  • سایت : اگر سایت دارید می‌توانید با روش‌های مختلفی چون ارائه محتوای رایگان و کاربردی، کد تخفیف، عضویت در خبرنامه و… دیگر ایجاد لید کنید.
  • لندینگ پیج : صفحه فرودهایی که برای کمپین‌های خود طراحی می‌کنید نیز می‌تواند یکی از کانال‌های ایجاد Lead در دیجیتال مارکتینگ باشد. به عنوان مثال صفحه فرود شما می‌تواند صفحه مسابقه یا پیش فروش یک محصول با قیمت ویژه باشد.
  • فرم‌های مختلف : شما به کمک انواع فرم مانند نظرسنجی، مسابقه، فرم تماس و… می‌توانید اطلاعات زیادی را از کاربران به دست آورید. و با آن ها ارتباط برقرار کنید.
کانال های جمع آوری لید

سخن پایانی ـ لید Lead چیست

لید یا سرنخ، فرد یا افرادی هستند که به روش های مختلف با برند، محصولات و خدمات شما آشنا شده‌اند و راغب هستند که به سراغ شما بیایند. بنابراین باید بتوانید لیدهای زیادی به دست آورید اما بهتر است تلاش کنید این سرنخ‌ها باکیفیت‌تر و واقعی‌تر باشند تا در نهایت مشتریان بیشتری داشته باشید. در این مطلب به پرسش لید چیست پاسخ دادیم و با انواع راه های جمع آوری لید و کانال های آن اطلاعات کسب کردیم. مجموعه افراک در زمینه دیجیتال مارکتینگ به صورت رایگان پاسخگوی تمامی سوالات شما است. تجربه شما از جمع آوری لید به چه صورت است؟ با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

لید (Lead) یا سرنخ چیست؟
وقتی وارد حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می شوید؛ اولین مفهومی که به آن برخورد می کنید، لید یا...
5 از 4 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید