کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی

آیا شما هم برای ساعت ها درگیر بازی های کامپیوتری شده اید؟ به صورتی که حتی گذر زمان را حس نکنید؟ معمولا کسانی که پلی استیشن بازی می کنند این حالت را زیاد تجربه کرده اند که چندین ساعت پای بازی بوده اند و اصلا احساس خستگی نمی کنند. به همین خاطر شرکت‌های فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ و استارت آپ ها به فکر گیمیفیکیشن افتاده اند. در این مطلب متوجه خواهیم شد که گیمیفیکیشن چیست؟ و چه تاثیراتی بر بازاریابی محتوایی دارد. با افراک همراه باشید.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن در زبان فارسی معانی مختلفی دارد؛ بازیوار سازی، بازی کاری و بازی پردازی معروف ترین معانی گیمیفیکشن در زبان فارسی است. اساساً گیمیفیکیشن به معنای کاربرد مکانیسم های بازی در زمینه ها و فعالیت های غیر از بازی و بازی کردن است. گیمیفیکیشن به معنای استفاده ایده آل از مکانیسم های بازی در بخش هایی از کسب و کار است که وابسته به انگیزش و برقراری تعامل است، به عنوان مثال، آموزش، مدیریت پروژه، استخدام یا بازاریابی.

مطلب مرتبط
بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟

اصول گیمیفیکیشن

  • قوانین حاکم بر بازی: همه بازی های جهان قانون دارند و شرکت کنندگان در بازی ملزم به رعایت آن قوانین هستند.
  • هدف بازی: در هر بازی باید این موضوع مشخص باشد که شرکت کنندگان چطور برنده می شوند؟ شرط برنده شدن و روش و استراتژی رسیدن به نقطه پایانی باید مشخص باشد و برای همه افرادی که در بازی شرکت می کنند واضح باشد.
  • شانس در بازی: عنصر شانس به بازی هیجان و جذابیت می دهد. اینکه بدانیم حرکت بعدی معلوم نیست چه نتایجی داشته باشد باعث می شود بازی کسل کننده و خسته کننده نشود و هر بار امیدوار باشیم که ممکن است شانس به ما رو کند و این بار قرعه به نام ما بیافتد.
  • رقابت در بازی: همه برنده نمی شوند و بازنده شدن هم جزئی از بازی است. ارزیابی نتایج بازی زمانی ممکن می شود که نتیجه شرکت کننده ها با هم مقایسه شود و برنده و بازنده تعریف کنیم.
  • نتایج عددی: اگر بتوان نتایج بازی را به شکل عددی توضیح داد، بازی می‌تواند کامل‌تر و جذاب‌تر هم باشد. کافی است به نتایج عددی بازی‌هایی مثل فوتبال و والیبال فکر کنید. البته تعداد لایک‌ها و کامنت‌های اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی هم، نوع دیگری از دستاوردهای عددی متغیر است که افراد را به بازی (درگیر شدن بیشتر با شبکه های اجتماعی و استفاده از آن‌ها) ترغیب می‌کند.
  • درگیری ذهنی: ویژگی های بازی باید به صورتی باشد که شرکت کننده به نتایج بازی دلبستگی پیدا کند و به لحاظ ذهنی درگیر بازی شود. از برنده شدن خوشحال شده و بازنده بودن احساس بدی در او ایجاد کند که باعث شود برای نتایج بهتر تلاش بیشتری داشته باشد.

مطلب مرتبط

بازاریابی B2B چیست؟

مزایا و ریسک های گیمیفیکیشن

پس از این که متوجه شدیم گیمیفیکیشن چیست؟ باید مزایا و ریسک های آن را بررسی کنیم؛ اصلی ترین مزیت گیمیفیکیشن ها محیط های بازی سازی شده آن است که به راحتی می توانند باعث تحریک انگیزه ی افراد شوند. بازاریاب ها با بکار بردن گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوایی، می توانند فرصت های بسیاری را برای تعامل مصرف کنندگان با برند خلق کنند، رفتارهای خاصی را تعریف کنند و بازیکنان را تشویق کنند تا وظایفی را که نیازمند زمان و تلاش زیادی است و در محیط های غیر بازی سازی شده، غیر ممکن است را انجام دهند. حال اگر بازی ها بصورت ضعیف طراحی شده باشند یا بصورت نادرست و بد هدایت شوند، ممکن است در کسب نتایج مورد انتظار شکست بخورند که این امر میتواند برای شهرت برند عواقبی جدی را به دنبال داشته باشند.

چند مثال موفق از گیمیفیکیشن

تاکنون، گیمیفیکیشن بخاطر نتایج عالی و بی نظیری که برای برندهای معروف در سرتاسر جهان به ارمغان آورده است، بسیار مورد قدردانی قرار گرفته است. در این مقاله ۳ مثال از استفاده سودآور و استثنایی استراتژی های گیمیفیکیشن برای بازاریابی محتوایی بیان خواهد شد:

بازی کن، بستنی مگنوم بخور!

یکی از موفق‌ترین نمونه‌های پیاده سازی بازی کاری در مارکتینگ، کاری بود که شرکت Unilever برای فروش بستنی‌های مگنوم خود انجام داد. با اندکی دستکاری در وبسایت و اضافه کردن چند بازی کوچک در محیط اصلی آن، کار به جایی رسیده بود که مگنوم بیش از 7 میلیون بازیکن ثابت داشت و هر کدام هم حداقل ۵ دقیقه در وبسایت وقت می‌گذراندند.

مطلب مرتبط

بازاریابی در دوران رکود اقتصادی: ۱۰ استراتژی ضروری

گیمیفیکیشن چیست

 نایکی و چالش‌های دویدنی!

شرکت نایکی در اپلیکیشن +Nike کاری کرده که چالش‌ها و موفقیت‌های مشتریانش مستقیما با برند نایکی ارتباط داشته باشد. از آنجا که یکی از اصلی‌ترین کاربردهای گمیفیکیشن “ایجاد انگیزه” است.

انگیزه دو حالت  کلی دارد: یا بیرونی است یا درونی. انگیزه‌ بیرونی با یک عامل خارجی (مشوق‌هایی مثل پول، امتیاز، تخفیف و …) برانگیخته می‌شود، اما انگیزه درونی این گونه نیست. چیزهایی مثل کاهش وزن و سلامتی، داشتن توانایی‌های جسمی بیشتر از دیگران، ترک سیگار و … بعضی از فرم‌های انگیزه درونی هستند. نایکی در اپ +Nike به سراغ انگیزه‌های درونی رفته است. یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن، امکان اندازه گیری مسافتی است که هر روز می‌دوید و همچنین مقایسه وضعیت خود با دوستانتان (ایجاد حس رقابت). از امکانات دیگر این اپلیکیشن، می‌توان به اندازه‌گیری کالری‌های سوزانده شده، رصد وضعیت خود نسبت به گذشته و هدف گذاری برای آینده اشاره کرد.

Gamification چیست

فست فود با طعم بورد گیم!

شاید در صنعت فست فود، شاید هیچ شرکتی به اندازه McDonald’s در دنیا محبوبیت و معروفیت نداشته باشد. مک دونالدز با استفاده از بازی محبوب Monopoly، موفق شده مشتریان را هرچه بیشتر به سمت خود بکشاند. روش کار این است: هر از چند گاه در بعضی رستوران‌ها، مشتریان می‌توانند بسته به غذایی که سفارش داده‌اند شانس خود را در یک نوع آنلاین از بازی مونوپولی امتحان کرده و برنده خوراکی‌های مختلف یا حتی پول نقد شوند. جوایز به صورت کد یا رمز در اختیار مشتریان قرار گرفته و آنها می‌توانند با مراجعه به هر یک از رستوران‌ها، جایزه خود را تحویل بگیرند.

مطلب مرتبط

بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟

Gamification چیست

گیمیفیکیشن و استراتژی محتوایی

حتما لازم نیست یک بخشی از یک سازمان بزرگ باشید یا دارای یک بودجه عظیم بازاریابی باشید تا بتوانید از استراتژی های بازی سازی شده در بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید. گیمیفیکیشن تقریبا می تواند برای هر محصول یا خدمتی به کار گرفته شود و با هر بودجه ای قابل انطباق است. در ادامه نکاتی را برای استفاده بهتر از گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوایی بررسی خواهیم کرد.

  • گام های کوچک بردارید : اگر تاکنون هرگز از گیمیفیکیشن در برنامه های بازاریابی خود استفاده نکرده اید، بهترین کار آن است که با یک بازی آسان شروع کنید.
  • کاری کنید مخاطبان، بازی را احساس کنند : به جای ساخت یک محیط بازی سازی شده پیچیده و بزرگ، بهتر است که بازی را به یک مجموعه ای از فعالیت های کوچک تقسیم کنید به گونه ای که بازدیدکننده ها قادر باشند رفته رفته در مورد آن یاد بگیرند. تنها اطلاعاتی را به بازیکنان بدهید که به منظور حرکت به مرحله بعد به آن نیاز دارند.
  • گیمیفیکیشن را به اهداف بازاریابی خود ربط دهید : استراتژی گیمیفیکیشن خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که اطمینان پیدا کنید بازدید کننده ها تنها از وبسایت شما بازدید نمی کنند تا بازی کنند و سپس از صفحه شما خارج شوند.
  • با متخصصان مشورت کنید : گیمیفیکیشن اغلب بیشتر از آنچه که شما انتظار دارید پیچیده میشود و به شکل بازی های بازاریابی بد از نظر طراحی در می آید. اگر قبلا مسئولیت های زیادی داشته اید و اکنون اضافه شدن یک مسئولیت دیگر به آن برای شما بسیار زیاد است، می توانید برای استفاده از محیط های بازی سازی شده از خدمات و محصولات موسسات و شرکت های فعال در این زمینه استفاده کنید.

بهترین افزونه وردپرس در ۲۰۲۲

کلام آخر ـ گیمیفیکیشن چیست؟ و تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی

اگر به تازگی می خواهید از گیمیفیکیشن در بازاریابی خود استفاده کنید، این نکته را در نظر بگیرید که برای بهتر انجام شدن هر کاری، انگیزه و انرژی لازم است.  بازی‌ها به خوبی توانایی ایجاد این انگیزه را داشته و به همین خاطر می‌توان از ویژگی‌های آنها برای بهبود کیفیت آموزش، راندمان کاری افراد و افزایش فروش استفاده کرد. بعضی از تکنیک‌های پیاده سازی بازی کاری در بازاریابی استفاده از سیستم‌های امتیازدهی و گردونه‌های شانس هستند؛ و البته بسته به میزان خلاقیت‌تان می‌توانید روش‌های فراوان دیگری را هم برای بهبود وضعیت فروش کالاها یا خدمات خود طراحی کنید. شما فکر می کنید که بازی چه داستانی می تواند موفقیت آمیز باشد؟ برای ما و دیگر همراهان افراک بنویسید.

گیمیفیکیشن چیست؟ تاثیرات آن بر بازایابی محتوایی
آیا شما هم برای ساعت ها درگیر بازی های کامپیوتری شده اید؟ به صورتی که حتی گذر زمان...
5 از 2 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. بسیار جذاب و فوق‌العاده
    سپاس از به اشتراک گذاری مطالب مفید و خواندنی‌تون.

    آیا مفید بود؟
  2. سپاس فراوان لطفا مطالب بیشتری برای تاثیرات گیمیفیکشن و بازاریابی به اشتراک بذارید

    آیا مفید بود؟