کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

آخرین به‌روزرسانی‌های یوتیوب مارس ۲۰۲۴

آخرین به‌روزرسانی‌های یوتیوب مارس ۲۰۲۴

ابتدای سال ۲۰۲۴، مقاله ای تحت عنوان قوانین جدید یوتیوب منتشر کردیم. ۱۸ مارس ۲۰۲۴ شاهد آپدیت جدید بوده ایم که قصد داریم در این مقاله از افراک، درباره به‌روزرسانی‌های جدید یوتیوب صحبت کنیم و بگوییم که خط‌مشی جدید این شبکه اجتماعی در چه سمت و سویی است. تمرکز این به‌روز رسانی بیشتر روی امنیت بیشتر کانال یوتیوب بوده است.

آپدیت‌های یوتیوب مارس ۲۰۲۴

در مارس ۲۰۲۴ تغییرات جدیدی در شبکه اجتماعی youtube به وجود آمد. بر اساس این تغییرات، دستورالعمل‌های عمومی این شبکه اجتماعی دستخوش تغییراتی شده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. تغییرات جدید در رابطه با سیاست‌های خطرناک و مضر

در آخرین به‌روزرسانی‌های یوتیوب، دستورالعمل‌های جدیدی برای محتواهای مضر و خطرناک صادر شده است. بر اساس این دستورالعمل‌ها از هجدهم مارس ۲۰۲۴، سازندگان یوتیوب در برابر مخاطبانی که محتواهای مضر و خطرناک در این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند واکنش‌های جدی نشان می‌دهند. حتی ممکن است به خاطر آسیب‌های احتمالی که محتوای آن‌ها ممکن است داشته باشد، از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کنند.

 محتواهایی که خشونت یا تنفر را علیه بعضی از افراد و گروه‌ها رواج می‌دهند از روی شبکه مجازی یوتیوب برداشته می‌شوند. بعضی از افراد هستند که با انتشار یک محتوا خشونت را علیه عده‌ای از افراد ترویج می‌دهند و یا به خاطر استفاده از کلیشه‌هایی که احساس خشم و نفرت را تحریک می‌کنند، قوم یا مذهبی را تخریب می‌کنند. به همین خاطر بر اساس سیاست‌های جدید یوتیوب، چنین محتواهایی حذف می‌شوند و اجازه انتشار به آن‌ها داده نمی‌شود.

هرگونه خشونت، محروم‌سازی، تبعیض نژادی و این قبیل کارها اجازه انتشار در یوتیوب را ندارند. البته محتواهایی هم که سازمان‌های مجرم را تحسین کنند یا در ستایش تروریسم مطالبی را عنوان کنند، مشمول همین قانون می‌شوند. اگر محتوایی پیدا کردید که این خط‌مشی را نقض می‌کند، حتماً باید آن را به سازندگان یوتیوب گزارش کنید.

نکته مهم: این خط‌مشی برای انواع ویدیو، توضیحات آن، پخش زنده، نظرات کاربران و یا هر ویژگی دیگری در یوتیوب اعمال می‌شود، اعمال شده است. همچنین برای لینک‌های خارجی نیز این قانون پابرجا است. بنابراین URLهایی که قابل کلیک هستند و کاربران را به سایت‌های دیگر منتقل می‌کنند نیز شامل این قانون می‌شوند. ازجمله مواردی که می‌توان در این به‌روزرسانی به آن‌ها اشاره کرد، عبارت‌اند از:

  • گذاشتن چالش‌ها و شوخی‌های مضر و خطرناک
  • شوخی‌های خطرناک و تهدیدآمیز
  • اعمالی که خطر آسیب جدی یا مرگ را در پی دارند
  • محتواهایی که سلامت عاطفی و جسمی خردسالان را به خطر می‌اندازند
  • دستورالعمل‌هایی برای کشتن یا آسیب رساندن
  • دستورالعمل‌هایی برای ساخت مواد منفجره
  • استفاده از سلاح گرم
  • محتواهای امنیتی که شامل آموزش دزدی دیجیتال می‌شوند
  • هک کردن
  • فیشینگ

۲. تغییرات ایجادشده در مورد برنامه ها و ویژگی‌های یوتیوب

بر اساس به‌روزرسانی‌های جدید یوتیوب و تغییرات ایجادشده در پست‌های عمومی، پس از مارس سال ۲۰۲۴، سازندگان برای اینکه بتوانند از انجمن یوتیوب محافظت کنند، باید به ویژگی‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند. به این صورت سازندگان می‌توانند نظرات پست‌های انجمن را سنجاق کنند و یا لینک‌های خارجی قابل کلیک را به پست‌های آن‌ها اضافه کنند.

یوتیوب ابزارها و ویژگی‌های زیادی دارد تا به کاربران کمک کند تا از کانال خود بهترین استفاده ممکن را داشته باشند. معمولاً اکثر سازندگان به این ویژگی‌ها و ابزارها دسترسی دارند. اما بعضی از این ویژگی‌ها قفل هستند و برای دستیابی به آن‌ها نیاز به تائید بیشتری است.

نیاز به تائید و دسترسی یکی از معیارهایی است که برای امنیت یوتیوب لازم است. زیرا این تأییدها و اجازه‌های دسترسی کار کلاهبرداران، هرزنامه‌ها و افرادی که قصد داشته باشند از یوتیوب استفاده مضر انجام دهند را سخت می‌کند. بنابراین فقط مالکان اصلی کانال هستند که می‌توانند هویت خود را تائید کنند و به ویژگی‌های اضافی دست پیدا کنند.

۳. آپلود ویدیو در پیج‌های خصوصی

از نوزدهم مارس ۲۰۲۴ ممکن است شاهد این اتفاق باشید که بدون اطلاع و اجازه مالک کانال، ویدیوهایی به‌صورت غیرمجاز توسط یوتیوب منتشر شوند. این ویدیوها که معمولاً به‌صورت خودکار در پیج‌های خصوصی منتشر می‌شوند، هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

هدف از این به‌روزرسانی این است که سازندگان یوتیوب و کانال‌های یوتیوب را در برابر هکرها ایمن کنیم. درواقع آپلود این ویدیوها یک اقدام احتیاطی است تا از مالک کانال محافظت شود. در مواقعی که این ویدیوها در پیج منتشر می‌شوند، صاحب کانال برای احتیاط بیشتر از کانال خود خارج می‌شود. البته این رویداد از طریق ایمیل به او اطلاع داده می‌شود تا در جریان قرار بگیرد.

۴. آپدیت درخواست حریم خصوصی

از مارس ۲۰۲۴ شبکه اجتماعی یوتیوب حریم خصوصی خود را گسترش می‌دهد. این شبکه اجتماعی قصد دارد از افرادی که در ایالات‌متحده آمریکا و هند از شبکه یوتیوب استفاده می‌کنند، بخواهد تا هرگونه محتوای مصنوعی یا تغییر یافته توسط هوش مصنوعی را حذف کنند. انجام این عملیات در ماه‌های آینده در مناطق بیشتر و کشورهای دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

۵. جلوگیری از انتشار محتواهای غیرواقعی

ازآنجاکه هوش مصنوعی این قدرت را دارد تا در یوتیوب تغییراتی را ایجاد کند و برای بینندگان و سازندگان پلتفرم‌های یوتیوب مشکلاتی را ایجاد کند، سازندگان یوتیوب تصمیم گرفتند برای جلوگیری از این خطرات جدید رویکردهای جدیدی را انتخاب کنند. همه ما در مواجهه با هوش مصنوعی بی‌تجربه هستیم و در حال گذراندن مراحل اولیه آشنایی با این فرایند هستیم.

به همین خاطر با گذشت زمان می‌توانیم رویکرد خودمان را تکامل ببخشیم و پیش‌بینی کنیم که در ماه‌های آینده و سال جدید چه اتفاق‌هایی قرار است بیفتد. بنابراین یوتیوب نیز باید بتواند خودش را برای مقابله با هوش مصنوعی و استفاده بهینه از آن آماده کند. بر اساس آپدیت‌های جدید یوتیوب و خط‌مشی‌های جدید این شبکه اجتماعی، قرار است اقداماتی انجام شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • افشای محتواهای دستکاری‌شده

در حال حاضر یوتیوب قصد دارد محتواهایی که به‌صورت فنی دستکاری‌شده‌اند و بینندگان را گمراه می‌کنند، ممنوع کند. البته ازآنجاکه هوش مصنوعی قدرت فوق‌العاده‌ای برای تولید محتوا و گمراه کردن بینندگان دارد کار سازندگان یوتیوب سخت‌تر می‌شود.

حتی گاهی اوقات بینندگانی که ویدیوهای تغییر یافته با هوش مصنوعی را می‌بینند، متوجه نمی‌شوند که این ویدیو به‌صورت فنی دستکاری‌شده است و این وظیفه سازندگان یوتیوب است که این موارد را به اطلاع کاربران برسانند. البته تا آن زمان کاربران می‌توانند به‌محض مواجهه با محتواهایی که توسط هوش مصنوعی ایجادشده‌اند، آن‌ها را گزارش کنند.

اگر کاربری هم بخواهد محتوایی را آپلود کند که از هوش مصنوعی برای ساخت آن استفاده کرده از طرف یوتیوب به او هشدار داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال شخصی که قصد داشته باشد یک ویدیوی غیرواقعی منتشر کند و درباره اتفاقی صحبت کند که هرگز رخ نداده و چنین کاری توسط هیچ‌کس انجام نشده، یوتیوب جلوی این کار را می‌گیرد.

در مواردی که محتواهای ایجادشده توسط هوش مصنوعی درباره موضوعات مهم مانند انتخابات، بحران‌های بهداشت عمومی، درگیری‌های جاری یا بحث و درگیری مقام‌های دولتی باشد، یوتیوب در صورت لزوم محتوای مورد نظر را حذف می‌کند.

حتی ممکن است برای صاحبان کانال جرائمی را در نظر بگیرد که شامل تعلیق از YYP می‌شود که برای مانتیایز شدن کانال یوتیوب به مشکل برمیخورند. یوتیوب برای جلوگیری از این اتفاق‌ها قرار است با سازندگان صحبت کند و الزامات جدید را برای آن‌ها توضیح بدهد. قرار است به بینندگان هم اطلاع دهد تا بتوانند محتواهای تغییر یافته یا مصنوعی را از محتواهای واقعی تشخیص دهند.

  • محتواهایی که مصنوعی هستند باید یک برچسب جدید داشته باشند که نشان دهد تغییر یافته یا مصنوعی هستند.
  • بعضی از محتواها که دارای موضوعات حساس‌تری هستند، باید برچسب‌های خاصی برای ویدیو در نظر بگیرند تا مخاطب تشخیص دهد که این ویدیو مصنوعی یا غیرواقعی است.

هشدار: البته این اقدامات به این معنا نیست که برچسب‌ها می‌توانند خطرات احتمالی را کاهش دهند و از آسیب دیدن کاربران جلوگیری کنند. به همین خاطر درصورتی‌که رسانه‌های مصنوعی علیرغم برچسب‌گذاری دستورالعمل‌های یوتیوب را نادیده بگیرند از پلتفرم یوتیوب حذف می‌شوند.

گزینه‌های جدید برای سازندگان بینندگان و هنرمندان در آپدیت یوتیوب

یوتیوب، با توجه به بازخوردهای دریافت شده از سازندگان، بینندگان و هنرمندان فعال در شبکه اجتماعی یوتیوب، دریافته‌است که فناوری‌های نوظهور می‌توانند بر زندگی آن‌ها تأثیر داشته باشند. تصور کنید بدون اینکه شخصی اطلاع داشته باشد از چهره یا صدای شخصی او بدون اجازه برای تولید محتوای دیجیتالی استفاده شود و حتی سخنانی از زبان او گفته شود که با دیدگاه‌های او همخوانی ندارد.

این موضوع چقدر می‌تواند برای فرد مورد نظر ناراحت‌کننده باشد؟ به همین خاطر یوتیوب تصمیم گرفته‌است در ماه‌های آینده برای حذف محتواهای تغییر یافته و مصنوعی تصمیم‌های جدی بگیرد. اگر قصد کسب درآمد از یوتیوب را دارید، خیلی جدی مراقب قوانین کپی رایت یوتیوب باشید.

  1. در اولین مرحله قصد داریم فرایند درخواست حریم خصوصی را پیاده کنیم تا ابتدا هویت فرد توسط یوتیوب تائید شود و سپس محتواهای مربوط به شخص مورد نظر در این شبکه اجتماعی انتشار پیدا کند. البته این قوانین حریم خصوصی فقط شامل بعضی از موارد می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر شخصی یک ویدیو آپلود کرده که دارای محتوای طنز یا تقلید صدا است، این مورد حذف نمی‌شود و غیرقانونی تلقی نمی‌گردد.
  2. یکی دیگر از کارهایی که یوتیوب قرار است در به‌روزرسانی‌های جدید یوتیوب انجام دهد، حذف محتوای موسیقی تولید شده با هوش مصنوعی است.
  3. ویدیوهایی که در آن فردی آواز یا رپ هنرمند خاصی را تقلید می‌کند، حذف می‌شوند. البته حذف ویدیو به موارد متعددی بستگی دارد. درصورتی‌که هدف از انتشار این ویدیو ارائه یک گزارش خبری یا تجزیه‌وتحلیل آوازهای مصنوعی باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید. به‌عنوان‌مثال افرادی که در آزمایش‌های اولیه موسیقی در رابطه با هوش مصنوعی شرکت کرده‌اند، می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند و این ویدیوها را با برچسب‌های مخصوص منتشر کنند. در حال حاضر در یوتیوب قصد دارند دسترسی این افراد را بیشتر کنند و برای محتواهای این افراد برچسب‌هایی را در نظر بگیرند که نشان‌دهنده غیرواقعی بودن ویدیوها هستند و اطلاعات غلطی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند.
  4. استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت و تعدیل محتوا یکی دیگر از اقدامات یوتیوب است. درست است که با انتشار محتواهای غیرواقعی و تولید شده توسط هوش مصنوعی مقابله می‌کنند، اما ناچار هستند خودشان از هوش مصنوعی برای شناسایی این محتواها بهره ببرند. البته برای انجام این کار هم از انسان‌های واقعی هم از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند. بازبینی ویدیوها، محتواها و بررسی آن‌ها ازنظر رعایت خط‌مشی یوتیوب، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در سراسر جهان انجام می‌شود.

سخن پایانی

با توسعه ابزارهای هوش مصنوعی، سازندگان یوتیوب تصمیم گرفتند رویکردهای جدیدی را برای مواجهه با تغییراتی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند در نظر بگیرند. یوتیوب در تلاش است بهترین پلتفرم باشد و برای رسیدن به این هدف زمان بسیاری را صرف می‌کنند تا محتواهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی کیفیت و سلامت کافی داشته باشند. هدف یوتیوب از آپدیت جدید یوتیوب، محافظت از کاربران و محتواهای آن‌ها است. در این نوشتار به چند نمونه از آپدیت‌های جدید یوتیوب در سال ۲۰۲۴ اشاره کردیم.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید