کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تاثیر سن دامنه بر سئو و رنکینگ گوگل چیست؟

تاثیر سن دامنه بر سئو و رنکینگ گوگل چیست؟

یکی از سوالات مرتبط با سئو که در فروم‌های وب‌مسترها زیاد پرسیده می‌شود این است که سن دامنه چقدر در سئو مهم است و تا چه حد منطقی است که تاثیر سن دامنه بر سئو را در نظر بگیریم؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد. با افراک همراه باشید.

اهمیت و تاثیر سن دامنه بر سئو و رنکینگ گوگل

در سوالی که در ابتدای مطلب مطرح کردیم، نکاتی حائز اهمیت است:

  • سایت‌های با عملکرد خوب، دامنه‌های قدیمی دارند و با استدلال برعکس، یک دامنه قدیمی نشانگر این است که یک سایت عملکرد خوبی دارد.
  • اسپمرها معمولا سریع دامنه عوض می‌کنند؛ بنابراین سایت‌های اسپمینگ معمولا دامنه‌های تازه تاسیس دارند.

به صورت کلی وب‌مسترها بر این موضوع اتفاق نظر دارند که سن دامنه به سختی عامل مهمی در رنک گرفتن است ولی نظرها در این زمینه متفاوت است:

۱. سن دامنه در سئو و رنکینگ گوگل اصلا تاثیری ندارد.

۲. سن دامنه می‌تواند تاثیر بسیار کمی در کنار میلیون‌ها فاکتور دیگر داشته باشد. (ولی بهرحال تاثیر دارد.)

۳. سن دامنه تاثیر بسیار زیادی در سئو و رنکینگ گوگل دارد.

تاثیر سن دامنه بر سئو و رنکینگ گوگل چقدر است؟

پتنتی از گوگل در سال ۲۰۰۵ با عنوان «بازیابی اطلاعات بر اساس داده‌ها» باعث گمانه‌زنی‌های بسیار در این زمینه شد. گمانه‌زنی‌هایی حاکی از این که گوگل طول عمر دامنه و تاریخ تمدید آن را در نظر می‌گیرد. در این پتنت گفته شده بود:

۱. تاریخ ثبت دامنه می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای مشخص کردن تاریخ اسناد در یک سایت در نظر گرفته شود.

۲. طول عمر دامنه می‌تواند سیگنالی باشد بر این اساس که فعالیت سایت‌ها مفید یا غیر مفید است. معمولا سایت‌های باارزش برای چندین سال یک دامنه را خریداری می‌کنند، در حالی که سایت‌هایی که قصد فعالیت جدی ندارند به ندرت دامنه‌ای را برای بیشتر از یک سال می‌خرند یا تمدید می‌کنند. بنابراین توجه به تاریخ ثبت یا انقضای یک دامنه می‌تواند مواردی از این دست را برای ما مشخص کند.

هرچند نسخه آنلاین این پتنت دیگر وجود ندارد، به نظر ما رویکرد بررسی طول عمر دامنه در این پتنت بیش از حد تخمینی یا اشتباه است! منظور این است که تاریخ ثبت یا انقضای یک دامنه نمی‌تواند بیانگر کیفیت یا میزان قابل اعتماد بودن یک وب‌سایت باشد. چرا که:

  • دامنه‌ها می‌توانند ثبت شوند ولی برای مدت طولانی استفاده نشوند (مانند دامنه‌های پارک‌شده)
  • شرکت‌های معتبر می‌توانند دامنه‌های جدید ثبت کنند و دامنه‌های قدیمی را به دامنه جدید ریدایرکت کنند.
  • یک دامنه می‌تواند سال‌ها متعلق به یک وب‌سایت اسپم باشد؛ اما بعد به یک فرد یا سازمان هدفمند فروخته شود و وب‌سایت ارزشمندی بر این دامنه آغاز به فعالیت کند.

بنابراین می‌توان جمع‌بندی زیر را در این زمینه نتیجه گرفت:

  • موضوع مهم سن فعالیت یک وب‌سایت است؛ نه طول عمر دامنه آن.
  • سن دامنه می‌تواند به عنوان فاکتوری برای کنجکاو شدن نسبت به اسپم بودن یا نبودن یک وب‌سایت استفاده شود. اما در این زمینه نمی‌توان نتیجه قطعی از آن گرفت.
  • دامنه‌های قدیمی ممکن است معتبرتر باشند. اما علت آن سن دامنه نیست. علت آن تاریخچه فعالیت خود وب‌سایت است. به عنوان مثال بک‌لینک‌هایی که به مرور زمان به دست آورده است. بنابراین سن دامنه می‌تواند سیگنالی برای بررسی اعتبار وب‌سایت باشد. اما همان‌طور که در موارد قبلی گفتیم، از آن نمی‌توان نتیجه قطعی گرفت.
امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید