کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

گوگل ادز یا سئو؟ پاسخ‌دادن به این سؤال آسان نیست. آن‌ها استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ متفاوتی هستند و باید با علم و آگاهی انتخاب شوند. انتخاب اشتباه یکی از آن‌ها می‌تواند به قیمت ازدست‌رفتن سرمایه و شکست تمام شود. بنابراین برای درک تفاوت سئو و گوگل ادز و اینکه کدام یک بهتر است، این مقاله را تا پایان بخوانید.

سئو چیست؟

وقتی صحبت از رقابت اینترنتی کسب‌وکارها می‌شود، یاد گوگل و رتبه‌های برتر آن می‌افتیم. دقت کرده‌اید، در جستجوهای اینترنتی روی رتبه‌های برتر گوگل بیشتر کلیک می‌کنیم؟ این رتبه‌های برتر بیشتر دیده می‌شوند، بیشتر کلیک می‌خورند و احتمالاً سفارش‌های خرید بیشتری دریافت می‌کنند.

منظور از سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، فرایند بهبود حضور ارگانیک وب‌سایت در موتورهای جستجو، نظیر گوگل است. در این فرایند با استفاده از تکنیک‌های مختلف کمک می‌کنیم رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج موتور جستجو SERP بهبود یابد.

فرایند سئو مجموعه متنوع و زیادی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. از جمله این اقدامات عبارت‌اند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بازاریابی محتوایی
  • ایجاد بک‌لینک

برای پی‌بردن به اهمیت سئو، باید بدانید ۵۴.۴ درصد کلیک‌ها را سه نتیجه برتر موتورهای جستجو دریافت می‌کنند. تنها درصد کمی از کاربران روی سایر نتایج کلیک می‌کنند.

تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

گوگل ادز چیست؟

شاید نخواهید فرایند سخت و زمان‌بر سئو را انجام دهید و به دنبال نتایج سریع باشید. گوگل ادز پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که با آن می‌توانید خیلی سریع‌تر شاهد افزایش فروش، سرنخ، ترافیک و… وب‌سایت باشید. البته موفقیت در این پلتفرم به جزئیات زیادی بستگی دارد و خیلی هم ساده نیست.

احتمالاً مهم‌ترین چیزی که در تبلیغات گوگل ادز باید در نظر بگیرید، پولی بودن آن است. به‌هرحال رسیدن به نتایج سریع و دستاوردهای زیاد بدون صرف هزینه ممکن نیست. با اجرای کمپین‌های گوگل ادز به شبکه همکاران و وب‌سایت‌های گوگل نظیر Gmail، Youtube و… دسترسی پیدا می‌کنید.

در تبلیغات کلیکی گوگل ادز همانند سایر پلتفرم‌های PPC، هزینه به‌ازای هر کلیک یا بازدید (CPC) محاسبه می‌شود. هزینه هر کلیک متفاوت است و از طریق فرایند قیمت‌گذاری کلمات کلیدی Bidding تعیین می‌شود.

اگر قیمت‌گذاری مناسب نباشد یا کیفیت آگهی پایین باشد و…، ممکن است نتیجه خوبی از تبلیغ نگیرید. بنابراین تبلیغات گوگل ادز هم می‌تواند عامل موفقیت کسب‌وکارتان و هم عامل شکست شود؛ نتیجه به دانش و تجربه شما در علم دیجیتال مارکتینگ بستگی دارد.

تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

تفاوت سئو و گوگل ادز

احتمالاً تا الان متوجه تفاوت‌هایی میان سئو و گوگل ادز شده‌اید. برای سئو لازم نیست به گوگل هزینه‌ای پرداخت کنید؛ اما تبلیغات گوگل ادز پولی است.

همچنین سئو فرایند زمان‌بر و پرزحمتی است که از فعالیت‌های زیاد و متنوعی تشکیل می‌شود. در مقابل، با اینکه اجرای موفق کمپین‌های گوگل ادز به دانش و تجربه فراوانی احتیاج دارد؛ اما نتیجه سریع به دست می‌آید. آیا گوگل ادز بر سئو تأثیر می‌گذارد؟ در ادامه تفاوت‌های این دو استراتژی را به طور کامل و با جزئیات بیان می‌کنیم:

هزینه

برای سئو لازم نیست پولی به گوگل بپردازید، اما این به معنای رایگان بودن این فرایند نیست. سئو یک استراتژی درازمدت است و برای موفقیت در آن ممکن است لازم شود یک متخصص سئو استخدام کنید.

هرکدام از فعالیت‌های بهینه‌سازی وب‌سایت، تولید محتوا و… یک تخصص است و باید برای آن هزینه شود. شاید در درازمدت و با افزایش ترافیک و فروش، این هزینه‌ها نسبت به هزینه تبلیغات گوگل ادز مقرون‌به‌صرفه باشد.

در مقابل در تبلیغات گوگل ادز، هر بار کاربر روی تبلیغ کلیک کند، باید هزینه پرداخت کنید. این هزینه می‌تواند برای صنایع رقابتی بیشتر هم باشد. این موضوع وب‌سایت‌ها را ناچار می‌کند که برای تبلیغات خود بودجه ماهانه در نظر بگیرند.

از طرفی، برای دیده‌شدن با تبلیغات گوگل ادز باید به‌صورت مداوم سرمایه‌گذاری کنید. بدین ترتیب، انتخاب بین سئو و گوگل ادز به پاسخ شما به یک سؤال مهم بستگی دارد. آیا می‌خواهید به‌صورت فوری ترافیک وب‌سایت و فروش را افزایش دهید یا رویکردی درازمدت و مقرون‌به‌صرفه دارید؟

بازه زمانی رسیدن به نتیجه

از سئو وب‌سایت نباید انتظار نتایج سریع و قطعی داشته باشید. گاهی رسیدن به نتیجه ممکن است چند ماه طول بکشد. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم در بهینه‌سازی وب‌سایت با فعالیت‌های متنوع و زیادی طرف هستید. انجام هرکدام از این فعالیت‌ها و رسیدن به نتیجه مطلوب احتیاج به صرف زمان زیادی دارد.

تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

در مقابل در تبلیغات گوگل ادز نتایج فوری به دست می‌آید. اگر کارها را به‌درستی انجام داده باشید، خیلی سریع می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. به همین دلیل در مواقعی که به افزایش فوری ترافیک وب‌سایت و فروش نیاز دارید از تبلیغات گوگل ادز کمک بگیرید.

بااین‌حال فراموش نکنید که کمپین تبلیغاتی تا زمانی فعال است که بودجه تمام نشده باشد. با تمام‌شدن بودجه از میزان مشاهده وب‌سایت کم خواهد شد.

بنابراین، از جنبه بازه زمانی، باید هدف تجاری خود را مشخص کنید و ببینید چقدر سریع می‌خواهید به نتیجه برسید. اگر به دنبال رشد طولانی‌مدت هستید و می‌توانید صبر پیشه کنید، سئو گزینه مناسبی است. اما اگر می‌خواهید سریع نتیجه بگیرید و زمان مسئله مهمی برای شماست، کمپین‌های گوگل ادز را انتخاب کنید.

مخاطب هدف

جالب است بدانید گوگل ادز و سئو در موضوع مخاطب، تفاوت‌های مهمی با هم دارند. در سئو، کاربران با چیزهایی که در ارتباط با کسب‌وکارتان سرچ می‌کنند، شما را می‌یابند.

مثلاً ممکن است یک پلتفرم جستجوی خانه باشید و کاربری با سرچ «رهن و اجاره خانه» شما را پیدا کند. به این دلیل در صفحه نتایج جستجو پیدا می‌شوید؛ چون در استراتژی سئو «رهن و اجاره خانه» را هدف قرار دادید.

اما داستان مخاطب در تبلیغات گوگل ادز متفاوت است. در این تبلیغات، تبلیغ‌کننده می‌تواند سن، علاقه، مکان و رفتار آنلاین گذشته کاربر را هدف قرار دهد. در مثال اخیر در گوگل ادز می‌توانید تعیین کنید که آگهی به آقایان بالای ۳۰ سال و علاقه‌مند به صنعت ساختمان در شهر تهران نشان داده شود.

بنابراین، برای انتخاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ، سئو یا گوگل ادز، باید درباره هدف تجاری و نوع مخاطب فکر کنید. اگر می‌خواهید مخاطبان گسترده‌ای در طول زمان جذب کنید و هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه باشد، سئو مناسب است.

بااین‌حال، اگر مخاطبان خاصی را مدنظر دارید و می‌خواهید سریع به نتیجه برسید، گوگل ادز را انتخاب کنید. گوگل ادز شما را به بخش‌های خاصی از بازار متصل می‌کند و برای تبلیغات هدفمند و منحصربه‌فرد عالی است.

تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

انعطاف‌پذیری و کنترل استراتژی

در دیجیتال مارکتینگ برخلاف بازاریابی سنتی می‌توانید به‌راحتی استراتژی را تغییر دهید. بااین‌حال، تغییر استراتژی برای سئو و گوگل ادز فرایند متفاوتی است و هرکدام انعطاف‌پذیری متفاوتی دارند.

در سئو، تغییر استراتژی زمان‌بر است. در مثال قبلی، اگر بخواهید به‌جای «رهن و اجاره خانه» بر «فروش خانه» تمرکز کنید، استراتژی سئو تغییر می‌کند. باید به‌جای کلمه کلیدی «رهن و اجاره خانه» روی «خرید خانه» سرمایه‌گذاری کنید. نتیجه این تغییر استراتژی ممکن است بعد از هفته‌ها یا ماه‌ها مشخص شود.

در مقابل در تبلیغات گوگل ادز، تغییرات می‌تواند خیلی سریع اتفاق افتد. کسب‌وکارها می‌توانند فوراً کمپین‌های تبلیغاتی خود را اصلاح کنند یا آن‌ها را به حالت تعلیق یا توقف درآورند. این ویژگی برای پاسخگویی سریع به تغییرات بازار یا تنظیم سریع بودجه اهمیت فراوانی دارد.

به‌عنوان‌مثال، اگر برای پلتفرم جستجوی خانه تبلیغات موفق نبود، می‌توانید استراتژی را تغییر دهید. تغییرات خیلی سریع نمایان خواهد شد.

بنابراین، باید مشخص کنید تا چه میزان می‌خواهید بر استراتژی بازاریابی دیجیتال خود کنترل داشته باشید. اگر به کنترل زیادی احتیاج دارید و می‌خواهید تغییرات را سریع اعمال کنید، گوگل ادز گزینه مناسبی است. در سئو تغییرات کندتر اعمال می‌شود و کنترل به اندازه گوگل ادز نیست.

نتیجه – سئو بهتر است یا گوگل ادز؟

با توضیحاتی که دادیم، تا الان باید جواب این سؤال را فهمیده باشید؛ همه چیز به شما و نیاز کسب‌وکارتان بستگی دارد. سئو را انتخاب کنید اگر:

  • به دنبال راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه هستید.
  • این امکان را دارید که برای اهدافتان چند ماه صبر کنید.
  • به دنبال رشد پایدار و بلندمدت هستید.
  • می‌خواهید اعتبار وب‌سایت خود را افزایش دهید.

گوگل ادز را انتخاب کنید اگر:

  • خواستار رسیدن سریع به نتایج مورد انتظار هستید.
  • مخاطبان هدف را به طور دقیق و بر اساس سن، مکان و علاقه‌مندی مشخص کرده‌اید.
  • می‌خواهید نظارت و کنترل دقیقی بر فعالیت‌ها داشته باشید.
تفاوت سئو و گوگل ادز؛ کدام یک بهتر است؟

سخن پایانی؛ جهان متفاوت تبلیغات گوگل ادز و سئو

اگرچه گوگل ادز و سئو، هر دو برای برآورده‌کردن اهداف دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شوند؛ اما آن‌ها تفاوت‌های مهمی با هم دارند. در این مقاله به معرفی هرکدام از این استراتژی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم. اگر استراتژی را اشتباه انتخاب کنید، ممکن است علاوه بر محقق‌نشدن اهداف، ضررهای هنگفتی کنید.

بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود با همکاران ما در افراک مشورت کنید. متخصصان دیجیتال مارکتینگ افراک بهترین راهنما برای دیده‌شدن و افزایش فروش وب‌سایت شما هستند. با ما تماس بگیرید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید