کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

راهنمای جامع انتخاب کلمه کلیدی مناسب

راهنمای جامع انتخاب کلمه کلیدی مناسب

یکی از موثرترین راه‌های دیده شدن در موتورهای جستجو، انتخاب کلمات و عبارات کلیدی مناسب است. درست است که همیشه اولویت، افزایش ترافیک سایت است اما فراموش نکنید که جذب مخاطب درست هم بسیار ضروری است. معمولا اشخاص بسیاری برای انتخاب عبارت‌ها و کلمات کلیدی به مشکل برمی‌خورند، چون از نکات ریز و درشت آن اطلاعی ندارند. اگر قصد دارید هر چه زودتر با اصول انتخاب کلمه کلیدی مناسب آشنا شوید، تا انتهای مطلب با افراک همراه باشید.

مراحل انتخاب کلمه کلیدی مناسب

۱. انواع کلمات کلیدی را بشناسید.

قبل از این که درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید، ابتدا باید سه نوع مختلف کلمات کلیدی را بشناسید.

  • کلمات کلیدی مقدمه (Head Keywords)
  • کلمات کلیدی بدنه (Body Keywords)
  • کلید واژه دنباله‌دار یا طولانی (Long Tail Keywords)

کلمه کلیدی مقدمه، در حد یک یا دو کلمه است ولی با همین کوتاه بودنش، نتایج جستجوی زیادی به دنبال می‌آورد. مثلا اگر کلمه‌ی «کارت‌ تولد» که فقط دو کلمه است را در گوگل سرچ کنید، بیشتر از یک میلیارد نتیجه به شما نشان داده خواهد شد.

کلمه کلیدی بدنه کمی طولانی‌تر، معمولا دو الی سه کلمه است. مثلا اگر سرچ کنید «کارت‌ تولد مادر»، شاید بیشتر از 1 میلیون نتیجه به شما نشان داده شود.

کلمه کلیدی دنباله‌دار یا طولانی، از چهار کلمه به بالا است. این نوع کلمات نتایج مشخص‌تری را تولید می‌کنند و اغلب افراد هم هنگام جستجو، خیلی راحت از این کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.

مطلب مرتبط

کلمات کلیدی مشابه در گوگل ادز

کاملا واضح است که رتبه‌بندی کلمات کلیدی مقدمه‌، بسیار دشوار است. اما از آن طرف، تمرکز روی کلمات دنباله‌دار، آسان‌تر و مفیدتر است.

۲. لیستی از کلمات کلیدی بسازید.

اولین قدم شما بعد از شناخت انواع کلمات کلیدی، نوشتن یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی است. در این مرحله لازم نیست نگران رقبا یا هر چیز دیگری باشید. هدف اینجا فقط نوشتن حداکثر کلمات کلیدی در لیست است. اگر از گوگل ادز استفاده می‌کنید، می‌توانید از ابزار کلمات کلیدی آن استفاده کنید و درباره‌ی کلمات کلیدی هدف خود کمی تحقیق کنید. با استفاده از این ابزار و هم‌چنین ابزارهای دیگر مثل سمراش (SEMRush) و راون‌تولز (Raventools) و غیره می‌توانید اطلاعاتی از قبیل حجم کلمات کلیدی، ترندها، رقابت کلمات با یک‌دیگر، کلمات کلیدی مشابه و خیلی موارد دیگر را جمع‌آوری کنید.

کیورد پلنر

پلنر کلمات کلیدی گوگل در واقع برای کمپین گوگل ادز طراحی شده است. اما با این حال، یک ابزار عالی برای ایجاد کلمات کلیدی است. درضمن، استفاده از آن نیز کاملا رایگان است.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

برای استفاده، اول یک حساب کاربری در گوگل ادز بسازید. سپس به «پلنر کلمات کلیدی گوگل» (Google Keyword Planner) در بالای صفحه بروید و روی «پلنر کلمات کلیدی» (Keyword Planner) کلیک کنید. سپس در بخش «پیدا کردن کلمات کلیدی جدید» (Find new keywords)، یک کلمه کلیدی مربوط به کسب‌ و کار خود را وارد کنید. در نهایت نیز گوگل چندین عبارت مربوط به کلمه‌ای که وارد کردید را به شما نشان می‌دهد.

فقط این نکته را فراموش نکنید که حتما کلمات کلیدی‌ای را انتخاب کنید که تا حدودی به کسب ‌و کار شما مربوط باشند و همان‌ها را به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنید. برای خرید اکانت گوگل کیورد پلنر می‌توانید به پنل افراک مراجعه کنید.

سمراش

سمراش (SEMRush) یکی دیگر از بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی است. اما چرا؟ چون این ابزار نشان می‌دهد که رقبای شما از کدام کلمات کلیدی استفاده کرده و با همان کلمات موفق شده‌اند.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

برای استفاده از این ابزار ابتدا آدرس سایت رقیب‌تان را در این ابزار تایپ کنید و کلید اینتر (Enter) را بزنید. البته همیشه یادتان باشد که رقیبی انتخاب کنید که در حد و اندازه شما باشد. اگر شما آدرس یک سایت مرجع بزرگ را در سمراش  وارد کنید، سمراش به شما کلمات کلیدی‌ای را نشان می‌دهد که بیش از حد رقابتی هستند!

سپس، روی گزینه‌ی ارگانیک ریسرچ (Organic Research)، موقعیت‌ها (Positions) کلیک کنید تا کلمات کلیدی موجود در گوگل را ببینید.

۳. هدف جستجو را آنالیز کنید.

هدف جستجو به ما کمک می‌کند که براساس دلیل جستجوی کاربران، کلمه کلیدی موردنظر را انتخاب کنیم. معمولا هدف جستجو به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • انتقالی (Navigational): کاربر می‌خواهد صفحه وب دیگری را پیدا کند.
  • اطلاعاتی (Informational): کاربر می‌خواهد درباره‌ی یک موضوع تحقیق کند.
  • تجاری (Commercial): کاربر می‌خواهد خرید کند.

برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و گرفتن بهترین نتیجه، باید مثل مشتری فکر کنید. به عنوان مثال، «خرید آب گرم‌کن ارزان قیمت» با «آب گرم‌کن خراب» یکسان نیست. اولی یک عبارت کلیدی تجاری است و دیگری، اطلاعاتی است.

در حالت ایده‌آل، شما باید هر سه هدف را هرطوری که شده پوشش دهید. کلمات کلیدی مختلفی که می‌نویسید، لَندینگ پیج‌‌های (نخستین صفحه‌ای که بازدیدکنندگان سایت شما، از طریق آن وارد فضای محتوای شما می‌شوند) مختلفی که به کلمات کلیدی شما ربط دارند را بالا می‌آورند.

برای جستجوهای اطلاعاتی هم، شما باید برای هر محتوا، عبارت کلیدی خاص خودش را بنویسید. مقالات وبلاگی برای این نوع جستجو عالی هستند و می‌توانند تا چندین عبارت کلیدی داشته باشند. فراموش نکنید که باید آن محتوا را به صفحات محصول یا فرم‌های ارتباطی خود، پیوند دهید. هم‌چنین لازم به ذکر است که جستجوهای تجاری و انتقالی، ساده‌ترین هستند اما رقابت در آن‌ها به شدت بالاست.

۴. مانند یک مشتری فکر کنید.

مخاطبین هدف خود را شناسایی کرده و زمانی که دارید فهرست اولیه کلمات کلیدی خود را می‌نویسید، خودتان را جای مشتری بگذارید. از خودتان بپرسید: اگر می‌خواستم یکی از این محصولات یا خدمات را پیدا کنم، چه چیزی در گوگل می‌نوشتم؟ هم‌چنین می‌توانید با افراد دیگری مثل دوستان، اعضای خانواده و یا حتی مشتریان فعلی خود مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید تا نظر خود را درباره‌ی عبارات کلیدی مدنظر شما بیان کنند و بگویند از چه کلماتی هنگام جستجوی محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

۵. رقبای خود را بررسی کنید.

از رقبای اصلی خود لیستی تهیه کنید، طبق چیزی که بالاتر گفته شد به وب سایت آن‌ها بروید و ببینید از کدام کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. محتوا را بخوانید و برای این که بتوانید کلمات کلیدی را شناسایی کنید به مِتاتَگ‌های محتوا نگاهی بیندازید. دیدن کلمات کلیدی رقبا نه تنها به شما کمک می‌کند کلماتی که جا انداختید را ببینید، بلکه لیست ایده‌هایتان را هم گسترش می‌دهد.

۶. کلمات کلیدی را با رسانه درست تطبیق دهید.

اضافه کردن کلمات کلیدی به محتوا، نیازمند مهارت زیادی است. با این حال، خیلی اوقات می‌بینیم که بسیاری از وب‌سایت‌ها هرچندتا کلمه کلیدی که می‌توانند را در محتوای خود جای می‌دهند و امیدوارند که همه چیز عالی پیش برود. اما غافل از آن که گوگل لحظه به لحظه صفحات پر اسپم را حذف می‌کند یا آن صفحات را در نتایج جستجو، بسیار پایین قرار می‌دهد.

مطلب مرتبط

نحوه ساخت کلمات کلیدی گوگل ادز

چیدمان درست، ترکیب مناسب کلمات کلیدی و عبارت‌های مربوط به متن‌تان، امری ضروری است. در غیر این صورت، تمام کارهای سختی که می‌کنید و زمانی که صرف می‌کنید، بی‌نتیجه خواهد بود. درضمن‌‌ اگر بتوانید تصویر درست را با کلمات کلیدی درست تطبیق دهید، در رتبه‌بندی جایگاه بهتری کسب می‌کنید.

۷. کلمات کلیدی طولانی را بشناسید.

پیش‌تر گفته بودیم که کلمات کلیدی طولانی یا دنباله‌دار، ترکیبی از چهار یا چند کلمه/عبارت هستند. با این که کلمات کلیدی طولانی حجم کم‌تری از جستجو را تشکیل می‌دهند، اما معمولا ترافیک مرتبط بیشتری را به خود جذب می‌کنند. درضمن، رقابت بین‌شان کم‌تر بوده و رتبه‌بندی آن‌ها آسان‌تر است. فقط کلمات کلیدی طولانی‌ای را انتخاب کنید که به مشخص کردن محصول یا سرویس شما کمک ‌کند.

۸. نتایج را تحلیل کنید.

در انتها نیز پس از انتخاب کلمات کلیدی خود، فراموش نکنید که باید حتما آن‌ها را بررسی کرده و نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. چرا که معمولا همیشه کلمات کلیدی یا عبارت‌های ترند و همچنین کلمات کلیدی جدیدی که رقبای شما استفاده می‌کنند، در نتایج تحقیقات شما پیدا می‌شوند.

کلام آخر ـ انتخاب کلمه کلیدی مناسب

به عنوان توصیه آخر می‌توانیم بگوییم که تا حد امکان و تا هرکجا که می‌توانید، از کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی خود را در پست‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، متاتگ‌ها و محتوای وب‌سایت خود قرار دهید. هرچه بیشتر از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، مخاطبین هدف، شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند. شما از چه روشی برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

راهنمای جامع انتخاب کلمه کلیدی مناسب
یکی از موثرترین راه‌های دیده شدن در موتورهای جستجو، انتخاب کلمات و عبارات کلیدی مناسب است. درست است...
5 از 5 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید