کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

ولاگ چیست و چگونه ولاگ بسازیم؟ (آموزش تمام مراحل)

ولاگ چیست و چگونه ولاگ بسازیم؟ (آموزش تمام مراحل)

ولاگ «Video Blog» یکی از راه‌هایی است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از قدرت ویدئو، نظرات و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. این نوع محتوا امروزه طرف‌داران زیادی دارد و افراد روزانه چندین ساعت از وقت خود را به تماشای انواع ویدیوهای ولاگ اختصاص می‌دهند.

اگر شما نیز به دنبال راهی برای بیان ایده‌ها و نظرات خود هستید، ساخت ولاگ گزینه مناسب برایتان به شمار می‌رود. در این مقاله به طور کامل به بررسی این موضوع می‌پردازیم که ولاگ چیست و چگونه باید یک ولاگ جذاب و پربیننده ساخت.

ولاگ چیست؟

ولاگ یا ویدیو بلاگ، نوعی محتوای ویدیویی است که افراد در آن نظرات، تجربیات، آموزش‌ها و اطلاعات خود را در مورد موضوعات مختلف به اشتراک می‌گذارند. این نوع محتواها می‌توانند در مورد انواع موضوعات مختلف مانند سفر، آشپزی، مسافرت، بازی و… باشند.

ولاگ‌ها یک تفاوت اصلی با انواع محتواهای ویدیویی دیگر دارند؛ در این نوع ویدیوها افراد خیلی خودمانی و صمیمی هستند و حتی در برخی از موارد، پشت صحنه را نیز با کاربران به اشتراک می‌گذارند.

افراد معمولا به دلایل متفاوتی شروع به ساخت انواع ولاگ می‌کنند که آموزش، کسب درآمد و به اشتراک‌گذاری علایق خود با دیگران از اصلی‌ترین اهداف آن‌هاست. اگر شما نیز قصد ساخت این نوع ویدیو را دارید، باید حتما نکات مهمی را مدنظرتان قرار دهید.

چگونه ولاگ بسازیم؟

ساخت ولاگ بسیار سرگرم‌کننده است؛ اما در عین حال مراحل و روند خاصی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید. در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که چگونه ولاگ موردنظرتان را بسازید.

مطلب مرتبط: معرفی ۸ مورد از بهترین برنامه‌‌ها و سایت‌های قرعه کشی اینستاگرام

۱. انتخاب موضوع ولاگ

اولین قدم در ساخت ولاگ، انتخاب موضوع آن است؛ زیرا تاثیر زیادی در جذب مخاطبان و روند کار شما دارد. برای انتخاب موضوع، شما باید حتما به علایق، مهارت‌‌ها و همچنین تجربیات خود توجه و از آن‌ها برای ایجاد یک محتوای ویدیویی آموزنده و سرگرم‌کننده استفاده کنید.

از طرفی حتما تقاضای مخاطبان را نیز در نظر بگیرید و موضوعات محبوب دنیای ولاگینگ را بررسی کنید. موضوع انتخابی شما نباید خیلی گسترده، تکراری و از طرفی خیلی خاص باشد؛ بنابراین موضوعی عمومی را انتخاب کنید که طرف‌داران زیادی داشته باشد.

۲. شناخت مخاطبان خود

مخاطبان شما چه افرادی هستند؟ به چه مباحثی علاقه دارند؟ چه چیزی آن‌ها را به مشاهده ویدیو بلاگ ترغیب می‌کند؟ یافتن پاسخ این سوالات به شما در ساخت ویدیوهای جذاب و پر متقاضی کمک می‌کند.

برای این کار از ابزارهای متفاوتی مانند ابزار تحلیل داده و انواع نظرسنجی‌ها کمک بگیرید و همچنین در رسانه‌های اجتماعی با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. بررسی نظرات کاربران و روند رقبایتان نیز در این زمینه بسیار موثر است.

۳. جمع‌آوری تجهیزات

ساخت ولاگ نیاز به تجهیزات متفاوتی دارد؛ اما دقت داشته باشید که در ابتدای فعالیت، نیازی به تهیه لوازم گران قیمت نیست. شما می‌توانید در ابتدا کار خود را با حداقل تجهیزات شروع کنید و با گذشت زمان، به مرور آن‌ها را ارتقا دهید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین این موارد آشنا می‌شوید.

  • دوربین یا تلفن همراه: دوربین از مهم‌ترین ابزارها برای ساخت ولاگ به شمار می‌رود و حتما باید کیفیت مناسبی داشته باشد.
  • میکروفون: کیفیت صدا به اندازه کیفیت تصویر مهم است؛ بنابراین در صورت امکان، یکی از انواع میکروفون را نیز تهیه کنید.
  • نورپردازی: تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید و در صورتی که نور کافی ندارید، از نورهای LED یا حلقه‌‌های نوری کمک بگیرید.
  • لوازم جانبی: علاوه بر تجهیزات اصلی، لوازمی مانند سه پایه، گیمبال، کارت حافظه و… به شما کمک می‌کنند تا ویدیوهای حرفه‌ای‌تری تولید کنید.

مطلب مرتبط: تجهیزات یوتیوب (وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن)

۴. برنامه‌ریزی و فیلم‌برداری

قبل از شروع، حتما ایده‌های خلاقانه و اطلاعات مورد نیاز را از ویدیو، وب‌سایت، کتاب‌ها و… جمع‌آوری کنید و برای هر ویدیو نکات کلیدی و روند آن را یادداشت کنید. پس از برنامه‌ریزی زمان و مکان دقیق، فیلم‌برداری‌ خود را شروع کنید و از زوایای مختلف ویدیو بگیرید.

۵. ویرایش ویدیوها

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساخت ولاگ، ویرایش ویدیو است. برای این کار در ابتدا از بین فیلم‌های خام، بهترین و مرتب‌ترین‌ها را انتخاب و قسمت‌های تار، خسته کننده یا بی‌ربط را حذف کنید.

حتما از برش‌ها و کات‌های دقیق و روان استفاده و از پرش‌های ناگهانی خودداری کنید. علاوه بر این موارد افکت‌های صوتی و موسیقی مناسبی را به ویدیوهای خود بیفزایید و همچنین متن یا زیرنویس‌های جذابی را نیز در آن قرار دهید.

تصحیح رنگ و نور و اصلاح رنگ ویدیو یکی از موارد مهم دیگری است که باید انجام دهید؛ برای این کار از ابزارهای مناسب کمک بگیرید. نیازی نیست حتما از ابزارهای بسیار حرفه‌ای استفاده کنید؛ زیرا برنامه‌ها و وب‌سایت‌های رایگان برای این کار وجود دارند که امکانات متعددی را به شما ارائه می‌دهند.

مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای ویرایش و ساخت ویدیو

۶. انتشار ولاگ

انتشار ولاگ قسمت مهمی از روند و لاگینگ است؛ زیرا به شما امکان می‌دهد که مخاطبان خود را پیدا و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای این کار شما باید در ابتدا پلتفرم مناسبی مانند یوتیوب، اینستاگرام یا انواع رسانه‌های اجتماعی دیگر را انتخاب و سپس ویدیو را بر اساس پلتفرم مورد نظر خود بهینه کنید. برای به اشتراک‌گذاری ویدیو، حتما عنوان و توضیحات مناسب، تگ، کلمات کلیدی و همچنین یک کاور جذاب به ویدیو خود اضافه کنید.

از کتابچه های الکترونیکی بخوانید

راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب

در کنار تمام این موارد حتما یک برنامه ولاگ منظم برای خود داشته باشید و به آن پایبند باشید. با این کار مخاطبان بسیار زیادی را جذب خواهید کرد.

۷. ایجاد تعامل با مخاطبان

پس از انتشار ولاگ، شما باید با مخاطبان ارتباط برقرار و آن‌ها را درگیر محتوای خود کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین نکات تعامل با کاربران را به اشتراک گذاشته‌ایم.

مطلب مرتبط: ۲۱ ایده پولساز برای ساخت ویدیو در یوتیوب

  •   در ویدیوهای خود به سوالات مخاطبان پاسخ دهید.
  •   نظرسنجی و مسابقات مختلفی برگزار کنید.
  • در رسانه‌های اجتماعی مختلف فعالیت داشته باشید.
  • با ولاگرهای دیگر همکاری کنید.
  • جوایز و پاداش‌های متفاوتی را برای مخاطبان خود در نظر بگیرید.
  • به بازخورد و نظرات کاربران توجه کنید.
  • خودتان باشید و از تصویر خود در ویدیوها استفاده کنید.
  • در ولاگ‌ها از مخاطبان خود بخواهید نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند.

مطلب مرتبط: آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

 نکات پایانی برای ساخت ولاگ

در این مقاله یاد گرفتید ولاگ چیست و به شما نحوه ساخت ولاگ را آموزش دادیم. در انتها باید بدانید ایجاد یک ولاگ پرطرف‌دار، نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد؛ بنابراین در ابتدای کار ناامید نشوید و به تولید محتوای خود ادامه دهید.

از طرفی حتما موضوعاتی را انتخاب کنید که دغدغه یا علایق افراد زیادی باشد و حتما از افراد باتجربه و مشاوران مختلف نیز کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که شما با ساخت و به اشتراک گذاری ولاگ در برنامه‌هایی مانند یوتیوب، به درآمدهای خوبی خواهید رسید؛ به شرطی که به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید.

در ادامه نظرات و سوالات خود را در مورد ساخت ولاگ بنویسید و این مقاله کاربردی و آموزشی از افراک را برای افرادی که به چنین حرفه‌ای علاقه دارند نیز بفرستید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید