کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

اسکیما(schema) چیست و چرا در سئو مهم است؟

اسکیما(schema) چیست و چرا در سئو مهم است؟

آیا می‌دانستید اسکیما در رتبه‌بندی وبسایت شما در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) تاثیرگذار است؟ استفاده از اسکیما تاثیر زیادی روی سئو سایت دارد و باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایت شما ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث می‌شود در صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبۀ خوبی بگیرید. اما با همه این‌ها، کمتر از یک سوم وبسایت‌ها از اسکیما استفاده می‌کنند! در این مطلب از افراک قصد داریم بگوییم اسکیما (schema) چیست و چرا در سئو مهم است.

اسکیما چیست؟

شناسایی محتوای موجود در صفحه وب شما برای خزنده‌های موتور جستجو (وب کراولرها) کمی دشوار است چون قابلیت‌های محدودی دارند. پس برای کمک به این خزنده‌ها بهتر است داده‌های ساختار یافته اضافه کنید. اسکیما چیست؟ اسکیما یا داده ساختار یافته، کدی است که موتور‌های جستجو برای خواندن و شناسایی محتوای صفحه وب از آن استفاده می‌کنند. این کد، داده‌های بدون ساختار را به داده‌های ساختار یافته تبدیل می‌کند تا موتور‌های جستجو محتوای شما را طبقه‌بندی کنند.

مطلب مرتبط: افزایش بازدید از گوگل

سه نوع اسکیمای مختلف وجود دارد که عبارتند از RDFa، میکرو دیتا و JSON-LD.

گوگل اسکیمای JSON-DL را ترجیح می‌دهد. در مثال زیر تفاوت آن چه ما می‌بینیم و آن چه خزنده یا موتور جستجو می‌بیند نشان داده شده است. این کد، اطلاعاتی از جمله نوع (دستورالعمل)، نام دستورالعمل (پای سیب مادربزرگ)، تصویر و مواد مورد نیاز آن را به موتور جستجو می‌دهد. حال که موتور جستجو داده کافی برای شناسایی محتوا دارد، این دستورالعمل می‌تواند در اسنیپت جستجو نمایش داده شود.

اسکیما چیست

چگونه اسکیما را به وبسایت اضافه کنیم؟

خوشبختانه اضافه کردن اسکیما به صفحه وب به دانش فنی چندانی نیاز ندارد. شما می‌توانید داده‌های ساختار یافته را مستقیماً به کد HTML خود اضافه کنید، گرچه این یک مورد به کمی تجربه و دانش برنامه‌نویسی نیاز دارد. اما ابزار‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند! Schema.org یک پروژه همکاری اجتماعی چندین سازمانی برای ساخت و نگهداری واژگان مشترک جهت ساخت فراداده در سایت است. علاوه بر این، Schema.dev یک برنامه رایگان است که به افزودن اسکیما در وبسایت شما کمک می‌کند.

اگر شما جزو ۴۳% وبسایت‌هایی هستید که از وردپرس استفاده می‌کنند، می‌توانید افزونه‌های متنوعی از جمله اسکیما و داده‌های ساختار یافته برای WP و AMP، اسکیما و اپلیکیشن اسکیما دریافت کنید.

به محض افزودن اسکیما به وبسایت حتماً آن را آزمایش کنید و مطمئن شوید که درست کار می‌کند. شما می‌توانید از ولیدیتور اسکیما که گوگل توصیه می‌کند هم استفاده کنید.

بعد از اجرای موفق اسکیما چند هفته صبر کنید تا خزنده‌های موتور جستجو مجدداً شروع به کار کنند. اگر کنسول جستجوی گوگل دارید می‌توانید برای ایندکسینگ از طریق آن اقدام کنید. برای مشاهده تغییر ایجاد شده، قبل از اجرای اسکیما ببینید وبسایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو چه وضعیتی دارد و چند هفته بعد از اجرای اسکیما موقعیت آن را بررسی کنید.

schema چیست

قوانین استفاده از اسکیما

اسکیما باید به درستی و با دقت انجام شود چون اگر موتور جستجو عیب و نقصی را تشخیص دهد، صفحه وب شما می‌تواند به عنوان اسپم در نظر گرفته شود.

  • محتوا: محتوا باید دقیق و به‌روز باشد. شما نباید محتوای گمراه‌کننده مانند بررسی‌های جعلی یا ادعا‌های دروغین داشته باشید. اگر سایت برای شماست، همه محتوای آن باید از شما و مربوط به شما باشد و نه شخص دیگر!
  • ارتباط محتوایی: باید محتوا را با برچسب‌های مناسب علامت‌گذاری کنید. مثلاً پخش مستقیم یک رویداد ورزشی نباید به عنوان یک رویداد محلی علامت‌گذاری شود.
  • کامل بودن: باید تمام جزئیات و خصوصیات را مشخص کنید. در غیر این صورت، محتوای شما به عنوان یک محتوای غنی و کامل نمایش داده نخواهد شد.
  • موقعیت مکانی: اگر می‌خواهید که مکان شما معلوم باشد حتماً موقعیت مکانی خود را در اسکیما بگنجانید.
  • نوع: از نوع اسکیمایی که مناسب صفحه وب شماست استفاده کنید.
  • تصاویر: مطمئن شوید که تصویر قرار داده شده با محتوای صفحه مرتبط باشد. مثلاً تصویری که ما در این صفحه استفاده کرده‌ایم مربوط به موضوع است.
  • چند بخشی: این یعنی بیش از یک بخش در صفحه وجود دارند و حتماً همه آن‌ها باید مشخص شوند. مثلاً دستورالعمل قرار داده شده در وبسایت می‌تواند یک بخش مربوط به ویدیو، گالری تصویر و یک بخش برای نظر و بررسی داشته باشد.
چیست و چرا در سئو مهم است؟

چرا اسکیما در سئو مهم است؟

می‌دانیم که اسکیما به خزنده‌ها کمک می‌کند تا محتوا را شناسایی کنند. در اینجا به چند دلیل برای نشان دادن اهمیت اسکیما در سئو اشاره می‌کنیم:

  • اسکیما به داشتن ریچ اسنیپت کمک می‌کند

از آن جایی که موتور‌های جستجو دقیقاً می‌دانند محتوای صفحه وب شما چیست، به ریچ اسنیپت دسترسی پیدا می‌کنید. اسنیپت‌های ریچ و فیچر در مقایسه با وبسایت‌هایی که در پایین صفحه نتایج موتور جستجو قرار دارند، کلیک‌های بیشتری جذب می‌کنند.

  • اسکیما کمک می‌کند تا وبسایت شما در منطقه شناخته شود

به لطف اسکیما، اگر کسی به منطقه شما سفر کرده و به دنبال یک غذاخوری باشد، با جستجوی عبارت رستوران‌ها در [منطقه شما] می‌تواند رستوران شما را در بین نتایج جستجو ببیند. به این ترتیب احتمال جذب مشتری برای کسب و کار شما افزایش می‌یابد.

مطلب مرتبط: انتخاب بهترین خدمات سئو برای کسب و کارهای محلی

  • به کمک اسکیما، احتمال دیده شدن صفحه وب شما در صفحه نتایج موتور جستجو زیاد است

حتی اگر صفحه وب شما در رتبه اول نباشد، اسکیما همچنان می‌تواند کاری کند که صفحه شما دیده شود. اگر بخشی مخصوص به بررسی و نقد دارید، احتمالاً افراد بیشتری روی سایت شما کلیک خواهند کرد.

  • رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو تغییر می‌یابد

بعد از شناسایی محتوای شما توسط موتور‌های جستجو، این موتور‌ها کاری می‌کنند که محتوای شما به مخاطبان هدف نمایش داده شود. اگر محتوای شما در موارد جستجوی مربوطه نشان داده شود، نرخ کلیک (CTR) به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

  • احتمال بازگشت سرمایه بالاست

اگر کلیک‌های بیشتری برای وبسایت خود جمع کنید، شاهد افزایش میزان فروش و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خواهید بود.

جمع‌بندی

در این مطلب به شما گفتیم که اسکیما (schema) چیست و چرا در سئو مهم است و چه مزایا و کاربردهایی دارد. اگر هنوز برای محصولات و مطالب سایت خود از کدهای اسکیما استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که در زمینه اقدام کنید. البته اگر در این زمینه دانش کافی را ندارید حتماً از سئوکاران و یا وبمسترهای حرفه‌ای کمک بگیرید و ساختار وب‌سایت خود را بهینه کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید