ثبت تبلیغات در گوگل
ثبت

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر

فکر میکنم همه‌ی ما تقریبا کلمه اینفلوئنسر، بلاگر و واینر را شنیدیم و احتمالا کم و زیاد تا حدی با تعاریف آنها آشنا هستیم؛ در حقیقیت افرادی که نفوذ بالایی در بین مردم دارند و مردم به آنها توجه میکنند اینفلوئنسر هستند. پس اگر میخواهید با  فعالیت کردن در شبکه‎‌های اجتماعی پول دربیارید، این مقاله کامل از افراک را از دست ندید. چراکه زیر و بم اینفلوئنسر و تفاوت آن با بلاگر و واینر را بیان کردیم.

اینفلوئنسری چیست ؟

ریشه لغوی Influencer”” از لغت Influence”” به معنای نفوذ برگرفته شده است و به شخصیتی، گفته میشود که سخن یا محتوای آن تاثیر زیادی روی دیگران میگذارد. اینفلوئنسرها به واسطه اعتمادی که افرادی زیادی به آنان دارند میتوانند به وسیله شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد کنند. در حقیقت اخیرا فضای مجازی، بستر مناسبی برای رشد کسب و کار آنها فراهم کرده است. فعالیت عمده اکثر اینفلوئنسرها کسب درآمد به وسیله تولید محتوای جذاب و تبلیغ کردن در یک حوزه و یا صنعت است و مضمون محتوای آنها امکان دارد، متنی، صوتی، تصویری ویدئویی و یا ترکیبی از این‌ها باشد.  پس یعنی فرد تاثرگذاری که مردم دوستش دارند و تحت تاثیر حرف‌هایش قرار میگیرند.

اینفلوئنسرها را به چند دسته تقسیم میکنند:

  • نوع محتوا
  • میزان تاثیرگذاری
  • تعداد فالوورها: این مورد از همه رایج‌تر است و به سه دسته مگا اینفلوئنسرها، ماکرو اینفلوئنسرها و نانو اینفلوئنسرها تقسیم بندی میشود.

مطلب مرتبط: ولاگ چیست و چگونه ولاگ بسازیم؟

درآمد اینفلوئنسرها از کجاست؟

درآمد اینفلوئنسرها حاصل هنر، علم، فن، ثروت، قدرت و سایر دستاوردهای مؤثر در زمینه نفوذ کردن روی عقاید دیگران است و کسب درآمدشان وابسته به شبکه‌های اجتماعی است.  جالب است بدانید در گذشته هم معادل اینفلئونسر شخصیت‌های معروفی بودند که از طریق کتاب، سینما، روزنامه‌ها و …. بر عقاید و باورهای مردم، نفوذ پیدا می‌کردند و در واقع قبل از ظهور و استفاده از شبکه‌های اجتماعی چنین افرادی وجود داشته‌اند. اینفلوئنسرها در جذب مخاطبین هدف به گونه‌ای موفق عمل کرده‌اند که به قول خودمانی در محل، اعتبار دارند. بخش بزرگی از جامعه به واسطه کار کردن با سوشیال مدیا، بعضا خواسته و گاهی هم ناخواسته آنها را دنبال میکنند و از آنها اثر میگیرند.

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر

از آنجایی که همه چیز با سرعت خیلی زیاد درحال پیشرفت است و هر کس سعی میکند بهترین خودش ارائه دهد، پس هرچه تخصص و تسلط شما روی یک موضوع بیشتر باشد، طبیعی است که فالوورهای بیشتری شما رو دنبال میکنند که نتیجه آن محبوبیت و درآمدزایی بیشتر است. پیشنهاد ما این است یک زمینه را دنبال کنید و در آن متخصص شوید.

جالب است بدانید: بهترین یوتیوبرهای ایرانی و درآمد آن‌‌ها ( آپدیت ۲۰۲۴)

برای تبدیل شدن به اینلوئنسر چه کاری باید انجام دهیم ؟

صادقانه بگویم تخصص و مهارت بالا در یک زمینه. یعنی تمام تلاش و تمرکزتان را روی حداقل یک صنعت یا حرفه بگذارید که هم به آن علاقه دارید و هم تا حدودی به آن آشنایی دارید؛ یا حتی اگر آشنایی هم ندارید با زمان گذاشتن میتوانید به یک حد قابل قبولی برسید.

حالا در کنار موارد بالا که بسیار مهم هستند، از فاکتورهایی که روند اینفلوئنسر شدن شما را تسریع میکند و به بیان دیگر بهتر است تا حدی داشته باشید؛ شیوه بیان، لحن، نوع اجرا و حتی نوع موضوعی که به آن مسلط هستید هم باید برای مخاطبان جذاب باشد.

تجربه ما و رفتار کاربران در این سال‌ها نشان داده، موضوعی را انتخاب کنید که مشکل کاربران را حل کند. یعنی کاربر زمان بگذارد و با دقت محتوای شما را بخواند و یا ببیند. هر موضوعی مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ اما همیشه چیزی که مهم است رفع مشکل از کاربران به واسطه محتوای شما است. این مورد به قدری موثر است که باعث میشود تا مدت‌ها کاربر پیج شما را دنبال کند و آن را به دیگران نیز معرفی کند.

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر

بلاگر کیست؟

در همین ابتدا این را بگوییم که بلاگری و اینفلوئنسری کاملا باهم متفاوت هستند و نباید جای هم بکار گرفته شود. تعریف اینفلوئنسر را که در بالا گفتیم اما بلاگر کیست؟

بلاگر یا  Blogger به کسی گفته میشود که بلاگ یا مجله خبری مینوسید و یا حتی به فرادی که مجله اینترنتی و یا بلاگ را مدیریت میکند میگویند. عمدتا موضوعات مندرج در یک وبلاگ شامل خاطرات شخصی، سفر و گردشگری، ورزش، شعر، هنر و … است. یک بلاگر باید قادر باشد یک وبلاگ بسازد و در آن روزانه یا هفتگی، فعالیت نماید.

مطلب مرتبط: بهترین ایده‌ها برای ساخت ولاگ (۱۰ ایده جذاب)

امروزه در ایران اما تعریف بلاگر به مرور عوض شده است و به افرادی که در اینستاگرام محتوا تولید میکنند و مشهور هستند، میگویند. نوع محتوای این افراد معمولا نوشتاری است و به ندرت پیش می‌اید که در شکلهای دیگر محتوا تولید کنند و با این کار باعث سرگرمی میشوند. حالادیگر قطعا میدانید به بلاگی که محتوای ویدئویی دارد ولاگ میگویند که اخیرا ظهور کرده و افرادی که برای این صفحات ویدئو تولید میکنند ولاگر میگویند.

برای مثال مهدی شجری که موسس پیج موبو نیوز است، از قبل از اینکه صفحه بزند معروف نبوده و صرفا با تولید محتوای کاربر پسند و مفید و انتشار آن در اینستاگرام تبدیل به بلاگر در حوزه موبایل و تکنولوژی شده است. محتوای هر دوی این صفحات سرگرمی و اشنراک گذاری تجربیات با دیگران است.

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر

تفاوت بلاگر با اینفلوئنسر چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد تعریف ایفلوئنسر و بلاگر دادیم، سوالی که احتمالا در ذهنتان پیش آمده است تفاوت این دوتا از هم است. البته در نهایت هر دوی آنها ماهیت یکسانی دارند و در نهایت یک هدف را دنبال میکنند اما در برخی موارد باهم متفاوت هستند. در ادامه به تقاوت آنها اشاره کردیم:

  1. نوع یا شکل محتوا

بلاگرها صرفا روی نوشتن تیترها و مقاله‌های وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها تمرکز دارند. در حالی که اینفلوئنسرها از تولید محتوا در پلتفرم‌های متعدد و کانالهای مختلف اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و … فعال‌اند. همچنین، ضرورتی به اینکه اینفلوئنسرها لزوما از نویسندگی سایت، چیزی بدانند؛ یا در آن حیطه فعالیت نمایند؛ وجود ندارد.

همچنین بلاگر میتواند با داشتن تخصص در یک زمینه شروع به تولید محتوا و رفع مشکل برای فالوورها بکند. این محتوا میتواند متن، عکس و ویدیئو باشد. برای مثال میگوییم شخص ایکس بلاگر حوزه غذا است و یا شخص ایگری بلاگر حوزه میکاپ است. یعنی ما این افراد را به خاطر تخصص در این زمینه‌ها میشناسیم. پس در واقع بلاگران از قبل شخصیت معروفی نبودند بلکه به واسطه محتواهایی که منتشر کرده‌اند محبوب شدند.

اینفلوئسرها عموما افرادی‌اند که در تمامی پلتفرم‌ها هر نوع محتوایی که بخواهند منتشر میکنند و عموما بخاطر محبوب و معتبر بودن تعداد فالوورهای زیادی دارند. این افراد درآمدشان را عموما از تبلیغ به دست می‌آورند که به آنها اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. این افراد با در دست داشتن رسانه میتوانند محصولات و یا خدمات کمپانی‌های متفاوتی را تبلیغ کنند و درآمد داشته باشند. اینفلوئنسرها بر خلاف بلاگرها، از ابتدا شخصیت محبوبی بودند.

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر
  • نوع تعامل با مخاطب

به احتمال زیاد چون اینفلوئنسرها از قبل در بین عموم شناخته شده هستند، تعامل بهتر، عمیق‌تر و بیشتری با کاربران دارند در مقایسه با بلاگرها. عموما بلاگرها فقط درمورد زمینه‌ای که تخصص و دانش دانرد اظهار نظر و تبلیغ میکنند، درحالیکه اینفلوئنسرها به صورت عمومی هر کالا و با هر نوع خدماتی را معرفی و تبلیغ میکنند. همچنین مرسوم است بلاگرها قبل از تبلیغ کردن محصولات و یا خدمات آنها را استفاده کنند که خوب اینفلوئنسرها این کار را نمیکنند.

  • نوع انگیزه

در اصل اینسفلوئرها، بیشتر برای انگیزه‌های مالی فعالیت میکنند و گاها حتی مبالغ بسیار هنگفتی را میگیرند. اما یک بلاگر صرفا از روی دانش، مهارت و علاقه‌ای که دارد شروع به فعالیت میکند و حتی ممکن است بخاطر انتشار یک محتوا به معروفیت برسد. معمولا در تبلیغاتی که به ایفلوئنسرها داده میشود بحث محصول و یا خدمات مطرح نیست، بلکه بحث آن فردی است که تبلیغ میکند درحالیکه برای بلاگرها این قضیه عکسش است. در هردوی اینا بحث صداقت و راست گفتن همیشه مهم است و امروزه دیگر نمیشود به کاربران دروغ گفت و یا گولشان زد؛ بنابراین حواستان به همه این جوانب باشد.

  • میزان درآمد

باتوجه به حوزه‌ و یا خدمات قابل ارائه و رقابتی بودن ان، تعداد فالوورها، کمپانی طرف قرارداد درآموها متفوت است و مبلغ کلی نمیتوانیم برای ان بگوییم.

اینفلوئنسر بهتره یا بلاگر ؟

اصولا از سوالاتی که همیشه از ما پرسیده میشود همین سوال بالا است. واقعا هردوی این شغلها با وجود متفاوت بودن، با هم شباهت‌هایی نیز دارند . نمیتوانیم یکی را بر دیگری برتر بدانیم. هر شخصی باتوجه به توانایی، قابلیت و علاقه‌ای که دارد میتواند وارد هر کدوم از این مشاغل شود.

جالب است بدانید: نحوه کسب درآمد از یوتیوب در ایران

ولاگر کیست؟

 ولاگر یا Vlogger کسی است که محتوای تصویری خود را تنها در یک زمینه از سوشیال مدیا انتشار میدهد. وبلاگ به شکل یک مجله یا نشریه اینترنتی آنلاین و یا آفلاین است. این نشریه حاوی مندرجات متنی نویسنده‌ای است که در آن، قلم می‌زند. عمدتا موضوعات مندرج در یک وبلاگ شامل خاطرات شخصی، سفر و گردشگری، ورزش، شعر، هنر و … است. به کسی که مسلط بر فن نویسندگی برای وبسایت‌ها یا وبلاگ‌ها باشد و در زمینه خاصی به نوشتن احاطه داشته باشد؛. تسلط بر وردپرس برای بلاگر،  یک امتیاز خاص محسوب می‌شود. کسب درآمد از طریق وبلاگ نیز بر اساس حق تبلیغ گرفتن از محصولات و خدمات دیگران، اسپانسری یا فراخوان زدن برای وبینارهای شخصی، امکان‌پذیر است.

اینفلوئنسری چیست؟ + تفاوت آن با بلاگر، ولاگر و واینر

واینر کیست؟

واینر به کسی گفت میشود که با انتشار ویدیوهای اکثرا طنزگونه و سرگرم کننده‌ی نهایتا 6 ثانیه معروف (ویدئوهای کوتاه خنده‎‌دار) میشود. در حقیقا واین یک پلتفرم آمریکایی بود که نهایتا توییتر سابق یا ایکس کنونی در سال 2012 آن را خرید و الان هم غیر فعال است. شاید افرادی مانند میلاد خواه، حسن ریوندی و … را واینرهای ایرانی بتوان در نظر گرفت. واینرها زیرمجموعه اینفلوئنسر به حساب می‌آیند و میتوانند حتی در اینفلوئنسر مارکتینگ نقش نقش داشته باشند.

تفاوت واینر با بلاگر و اینفلوئنسر

واینر به نوعی جزو ایفلوئنسرها به حساب می‌آیند فارغ از تفاوتهایی که دارند. چراکه هردوی انها میتوانند در موضوعات مختلف محتوا تولید کنند اما بلاگرها باید تنها در یک حوزه که تسلط دارند محتوا تولید کنند و دستشان برای توئلید محتوا باز نیست. بازهم میگوییم همه‌ی این مشاغل خوب هستند به شرطی که علاقه، تخصص و توانایی خودتان را به خوبی بشناسید و با خوبی و بدی‌های هر کدام آشنا باشید. برای شروع بهتر است مدت کوتاهی برای اینکه دستتان بیاید از هر کدام شروع کنید و خودتان را بسنجید. این بهترین و مطمئن‌ترین راه برای شما است. در این مسیر خودتان را هیچکس مقایسه نکنید؛ اینکه فلانی بلاگر حوزه کتاب است و ماهی ان تومن درمی‌آورد و یا شخص دیگر بلاگر حوزه ماشین است و خوب از محتواهایش پول درمی‌آورد را دور بریزید (به اصلاح دنبال یه شب پولدار شدن نباشید) . هر کدام از این اشخاص تلاش کردند و تا انتها مسیر رفتند. به اصطلاح مسیر را نصفه ول نکنیم.

کلام پایانی

در اینجا به معرفی بلاگر، واینر، اینفوئنسر و ولاگر  و تفاوت آنها پرداختیم. مهم‌ترین فاکتور که برای همه‌ی این مشاغل دلالت میکند کیفیت محتوا است. لطفا به دنبال محتوای جدید، یونیک، خلاق و درست باشید تا کاربر لب مطلب را بگیرد. امیدوارم توانسته باشیم اطلاعات خوبی در اختیارتان بگذاریم.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید