کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

بلاگرها در دنیای امروز ما، شاید از برخی سلبریتی‌ها هم معروف‌تر و پردرآمدتر باشند. بسیاری از افراد، این روزها به‌دنبال بلاگرشدن در اینستاگرام، تیک تاک و … هستند و به آن به‌عنوان شغل دوم و یا حتی شغل اول نگاه می‌کنند.
این موضوع ناشی از نفوذ فناوری‌ها و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی است که قدرت زیادی میان قشرهای مختلف جامعه پیدا کرده و از رسانه‌هایی مانند تلویزیون هم اثرگذاری بیشتری دارند.
اما بلاگرشدن هم مانند هرکار دیگری، نیاز به رعایت برخی اصول و قواعد احتیاج دارد و صرف انتشار ویدیو از روزمرگی‌ها، شما را بلاگر معروف و پردرآمدی نخواهد کرد! در این مقاله به بررسی چیستی بلاگری، انواع بلاگر ها، مسیر بلاگرشدن در اینستاگرام و یوتیوب، ابزارهای این کار و راه‌های درآمدی آن‌ها می‌پردازیم و کمک می‌کنیم تا راحت‌تر بلاگر شوید.

بلاگر کیست؟

در ابتدای مسیر، بیایید به زبان مشترکی از تعریف بلاگر برسیم.

در تعریفی عام، بلاگر فردی است که در زمینه‌ای خاص به‌صورت مستمر و باکیفیت محتوا تولید می‌کند. در ایران بیشتر بلاگرها در اینستاگرام فعالیت دارند و محتوای ویدیویی بیشترین طرفدار را دارد.

در تعریفی دقیق‌تر، بلاگر کسی است که وبلاگ‌نویسی می‌کند. اما در دنیای امروز بستر تولیدمحتوا به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و طرفدار بیشتری دارد و شاید علت مهم آن، توجه بیشتر مخاطب به این شبکه‌هاست. درواقع تفاوت اصلی، همان بستر فعالیت آن‌هاست.

پس بلاگر شخصی است که در حوزه‌ای خاص در یک بستر، محتوای ارزشمند تولید می‌کند که این بستر در کشور ما، شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام است؛ اما هنوز افرادی وجود دارند که بلاگ‌های تخصصی می‌نویسند و طرفداران خاص خود را دارند.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

در اینستاگرام، اصطلاحات دیگری مانند ولاگر، واینر و اینفلوئنسر داریم که تفاوت‌هایی با بلاگر دارند.

اینفلوئنسر به معنای تأثیرگذار و کسی است که قدرت نفوذ و هدایت افکار دنبال‌کنندگان خود را دارد. اینفلوئنسرهای فضای مجازی، افرادی هستند که به‌واسطه تولیدمحتوا در صفحات خود، دنبال‌کنندگان زیادی را جذب کرده و نظر ‌آن‌ها در موارد مختلف، روی تصمیمات فالوورها تاثیرگذار است. اینفلوئنسر لزوماً به بلاگ احتیاجی نداشته و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها کافیست. دسته‌بندی اصلی اینفلئنسرها عبارتند از:

  • نانو اینفلوئنسر (1000 تا 10هزار فالوور)
  • میکرو اینفلوئنسر (10 تا 100هزار فالوور)
  • میدل اینفلوئنسر (100 تا 500 هزار فالوور)
  • ماکرو اینفلوئنسر (500 هزار تا یک میلیون فالوور)
  • مگا اینفلوئنسر (بالای یک میلیون فالوور)

حال اگر پایه تولیدمحتوای بلاگر ویدیو باشد، او را ولاگر می‌نامند. واینر شخصی است که تمرکز محتواهای ویدیویی او، طنز و سرگرمی است.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

یک بلاگر ممکن است شهرتی کمتر از اینفلوئنسرهای اینستاگرام داشته باشد و زمینه فعالیت او هم خاص‌تر و محدودتر باشد. اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به این تفاوت‌ها داشته باشیم:

تفاوت در نوع محتوا

در بلاگری، تخصص و ارزشمندی محتوا بسیار اهمیت دارد اما در اینفلوئنسری شاید جذابیت محتوا مهم‌تر باشد تا فالوورها را جذب و درگیر کند؛ درواقع مخاطب اینفلوئنسر عام‌تر است. البته بسیاری از بلاگرها هستند که اینفلوئنسرهای قدرتمند و پرطرفداری هم هستند؛ مانند بلاگرهای آموزشی.

همچنین امکان طولانی بودن محتوای بلاگرها بیشتر است.

انگیزه‌های متفاوت

معمولاً فرد بلاگر علاقه و اشتیاق فردی پررنگ‌تری داشته و از آموزش و اشتراک تجربه لذت می‌برند؛ حتی بدون درآمد شاخص. اما اینفلوئنسر اینستاگرامی انگیزه‌های مالی بسیار بیشتری دارد و مثلاً تبلیغات بیشتری را منتشر می‌کند.

تفاوت در دامنه فعالیت

بلاگرها توانایی فعالیت در پلتفرم‌های مختلف مانند وبلاگ، اینستاگرام، تلگرام و … را دارند ولی اینفلوئنسرها معمولاً بیشترین تأثیرگذاری و فعالیت را در فضای اینستاگرام دارند.

مطلب مرتبط: ۱۵ روش آسان و پولساز برای کسب درآمد در خانه

تفاوت در قدرت نفوذ

این موضوع، با بحث دامنه رابطه نزدیکی دارد؛ بلاگر به‌علت تخصصی‌تر بودن و اعتبار بیشتر، روی محتواهای خود حساس‌تر است و می‌داند که مخاطبان او هوشمندی بیشتری دارند. اما اینفلوئنسر شاید حساسیت کمتری روی این مسئله داشته و تبلیغات مختلفی را در حوزه‌های مختلف منتشر کنند؛ یعنی خودِ فرد اینفلوئنسر بیشتر مهم است.

تفاوت در نوع تعامل با مخاطب

بلاگر تعامل محتاطانه‌تر و شاید علمی‌تری با مخاطبان خود دارد و برای مثال، باید قبل از انتشار یک مطلب یا تبلیغ یک محصول، بررسی‌های عمیقی روی آن داشته باشند. البته این به‌معنای کم‌اهمیت‌تر یا غیرقابل اعتماد بودن اینفلوئنسرها نیست و قطعاً آن‌ها هم متوجه ارزش مخاطبان خود هستند.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

شروع مسیر بلاگری؛ بلاگر شدن را از کجا شروع کنیم؟

بلاگر شدن در یوتیوب و اینستاگرام مسیر دشواری است! بله. باتوجه به شلوغی این روزهای اینستاگرام و زمان کم مخاطبان برای توجه به همه محتواها، فرآیند دشوار و حساسی در پیش خواهید داشت.

مطلب مرتبط: آنلاین شاپ چیست و چگونه آنلاین شاپ بزنیم؟

نکته اوّل و هم این است که همیشه داشتن یک سایت یا وبلاگ را مدنظر داشته باشید و در اولین فرصت به سراغ آن بروید. در ادامه به مهمترین گام‌های این مسیر دورودراز اشاره می‌کنیم:

۱. انتخاب حوزه مورد علاقه

شما در حال انتخاب یک شغل تمام وقت هستید که مصاحبه ورودی آن با ذهن خودتان است. در خلوت و خیلی صادقانه، حوزه موردعلاقه خود را انتخاب کنید و مطمئن باشید که قرار نیست با دیدن درآمد سایر زمینه‌ها آن را بعد از چندماه تغییر دهید یا خیلی زود از آن خسته شوید. استمرار و کیفیت در فعالیت، شما را قطعا در هر زمینه‌ای به موفقیت خواهد رساند. 

۲. ساخت و آماده‌سازی صفحه اینستاگرام

با شماره و ایمیلی مطمئن و در دسترس، پیج خود را ایجاد کنید و یا اگر از پیش صفحه دارید، از شماره و ایمیل خود مطئمن باشید. نکته دوم این است که صفحه خود را از حالت پرسونال حتماً به بیزینسی یا کریتور تغییر دهید تا امکانات بیشتری داشته باشید و بتوانید آمارهای خود را تحلیل کنید.

سایر نکات مهم عبارتند از:

  • انتخاب نام کوتاه و راحت
  • انتخاب تصویر یا لوگوی شفاف، منطقی و مناسب
  • انتخاب یک تم رنگی و پاییبندی حداکثری به آن
  • متن مناسب و گیرا برای بایو که دقیقاً توصیف کند مخاطب قرار است چه ارزشی از پیج شما دریافت کند.
  • قرار دادن لینک یا راه ارتباطی با خودتان درصورت نیاز

۳. شروع فعالیت

سعی کنید اولین پست‌ها را طی روزهای متوالی منتشر کنید تا برای مخاطب و یا تبلیغات خود، ویترین داشته باشید. نکته مهم در این فاز، فراموش نکردن استوری است و حتماً درابتدای مسیر، استوری‌های اصلی را منتشر کنید که آن‌ها را هایلایت کنید؛ برای مثال خود را معرفی کنید، راه ارتباطی قرار دهید، برنامه‌های خود را برای ادامه فعالیت بگویید و …

مطلب مرتبط: بهترین شغل های اینترنتی با درآمد بالا سال ۱۴۰۳

دو موضوع مهم دیگر در این فاز، استمرار و کیفیت محتواست. حتماً به‌صورت مستمر تولید محتوا داشته باشید و روی کیفیت آن حساس باشید؛ کیفیت گاهی به خود مطلب اشاره دارد و گاهی به کیفیت صدا و تصویر. اما کمال‌گرایی نکنید که قاتل فعالیت شماست؛ درمیان هزاران محتوا، کسی توجه نمی‌کند که صدای شما کمی پایین بود یا رنگ بک‌گراند با لباستان هم‌خوانی ندارد. اما نکته علمی مهم یا حس خوب یک ویدیو را حتماً یادش می‌ماند و با دیگران سهیم می‌شود.

این سه مرحله، گام‌های اصلی بودند. اما ما برای شما نکات بسیار حیاتی دیگری را هم آماده کرده‌ایم.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

۴. شناخت مخاطب

اگر صرفاً روی خود تمرکز کنید و چشم‌بسته فقط ویدیو تولید کنید، به دیوار خواهید خورد. حتماً پس از مدتی از مخاطبان خود نظر و نقد بخواهید، به آن‌ها پاسخ دهید و در مسیر خود، آن‌ها را اعمال کنید تا به افراد حس ارزشمندی بدید. برای مثال اگر حوزه شما نیاز به تصاویر ثابت دارد، روی ویدیو اصرار نکنید و شیوه خود را تغییر دهید.

همچنین سعی کنید تا دغدغه‌ها و پرسونای مخاطب خود را کامل بشناسید و از آن‌ها ایده تولیدمحتوا بگیرید.

۵. سواد رسانه‌ای

سواد و آگاهی رسانه‌ای و اجتماعی خود را بالا ببرید، دقیقاً جایی باشید که مخاطب می‌خواهد، دقیقاً پیامی را منتشر کنید که مناسب نیاز اوست و روی پلتفرم فعالیت خود و فضای آن مسلط باشید.

۶. تسط به نرم‌افزارهای مهم

به‌ناچار شما مجبور هستید تا برخی نرم‌افزارها را یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید تا کیفیت صدا، تصویر، متن، نور و … محتوای خود را بالاتر ببرید.

۷. بررسی و تجربه‌گیری از رقبا و بزرگان

بهترین راه آشنایی با مخاطب، بررسی فالوورهای سایر بلاگرهای حوزه شماست. همچنین می‌توانید از محتواهای آن‌ها ایده‌های زیادی بگیرید؛ البته منظور کپی مطلق نیستید و می‌توانید به حوزه‌هایی بپردازید که آن‌ها نپرداخته‌اند یا محتوای مکمل آن‌ها را تولید کنید. آن‌ها قبلاً آزمون‌و‌خطاهای شما را انجام داده‌ا‌ند!

۸. ارتباط با مخاطب

این مسئله آنقدر مهم است که علی‌رغم تکرار آن در قسمت‌های قبل، بازهم روی آن تاکید داریم.

از فالوورهای خود نظر بخواهید، با آن‌ها صحبت کنید، برای آن‌ها زمان بگذارید، به کامنت‌های منفی و مثبت پاسخ محترمانه و صمیمانه‌ای بدهید و اجازه دهید که دوست جدیدی برای یکدیگر باشید. حتی درصورت امکان می‌توانید به‌صورت حضوری در مراسم‌ها، همایش‌ها و … آن‌ها را ببینید یا دورهمی‌هایی را با فالوررهای خود ترتیب دهید. نکته آخر اینکه حواستان باشد که کامنت‌های پست‌ها و ریپلای استوری‌ها باز باشد.

۹. از مخاطبان بخواهید

تا از مردم چیزی نخواهید، احتمال زیاد آن را انجام نخواهند داد!

به آن‌ها بگویید که به کمک آن‌ها برای رشد و دیده شدن نیاز دارید و به‌اصطلاح یک دعوت به اقدام (Call to Action) در پست و استوری‌های خود قرار دهید؛ مثلاً دعوت کنید تا کامنت بگذارند یا برای دوستان خود ارسال کنند. یک راه‌حل خوب، استفاده از مسابقات و جوایز است اما وعده‌های توخالی و فضایی ندهید و همچنین هر روز یک مسابقه نداشته باشید!

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

۱۰. امانت‌داری

اگر چیزی را معرفی می‌کنید یا نظری می‌دهید، حتماً صادق و امانت‌دار باشید و اعتماد مخاطب را برای پول یا هرچیز دیگری، خدشه‌دار نکنید. افراد زیادی بوده‌اند که یک شبه همه اعتبار خود را به باد داده‌اند!

۱۱. ابزارهای مناسب و حرفه‌ای

از دوربین، موبایل، میکروفون، نور و … مناسبی استفاده کنید تا فعالیت تمیزتری داشته باشید. در بخش‌های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

۱۲. استمرار

قرار نیست زود نتیجه بگیرید! مدتی زمان می‌برد تا شناخته و معتمد شوید و تعداد فالوورهای زیادی جذب کنید. این زمان ممکن است یک ماه باشد و یا یک سال. اما ناامیدی قطعاً راه‌حل شما نیست و آهسته و پیوسته ساختمان خود را بسازید.

سعی کنید تقویم محتوایی منظم و منطقی داشته باشید و مطابق آن، بدانید که در هر زمان قرار است چه‌کاری انجام دهید.

۱۳. آگاهی از الگوریتم‌ها و اصول تولیدمحتوا

پیگیر آپدیت‌ها و الگوریتم اینستاگرام باشید تا خلاف جهت شنا نکنید. همچنین مهم است که با اصول بازاریابی محتوایی و شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید؛ برای مثال کپشن‌های مناسبی بنویسید و از هشتگ‌های درستی استفاده کنید.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

مزایای بلاگری

  • استقلال مالی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • کسب اعتبار و احترام نزد اطرافیان
  • آزادی و استقلال کاری کامل
  • شبکه‌سازی و یافتن دوستان جدید از شهرهای مختلف
  • تبدیل شدن به برند در حوزه مورد علاقه
  • مسیرهای درآمدی جذاب و متنوع
  • افزایش دانش و اطلاعات شخصی
  • رشد خلاقیت و تفکر

و …

البته بلاگری معایبی هم دارد؛ مثلاً احتمالاً توسط دوستان و فامیل مورد تمسخر واقع شوید، شب‌بیداری بکشید، با یک حرف از فالوورها منهدم شوید، گاهی از جیب هزینه کنید و …

انواع بلاگری

هر زمینه‌ای که فکر کنید، یک نوع بلاگر دارد؛ از سفر و غذا گرفته تا لوله‌های صنعتی پتروشیمی و ماشین‌آلات سنگین معدنی! بنابراین ما فقط به مهمترین انواع بلاگرها اشاره می‌کنیم:

بلاگر سبک زندگی (لایف استایل)

یکی از جذاب‌ترین و راحت‌ترین موضوعات برای شروع بلاگری.

مردم دوست دارند که بدانند بقیه چگونه زندگی می‌کنند و چه روزمره‌هایی دارند. اگر رفت‌وآمد زیادی دارید، شغل جذابی دارید، دانشگاه خاصی می‌روید و …، ثبت‌وضبط فعالیت‌ها و کمی رنگی نشان دادن آن‌ها، احتمالاً محتوای جذابی برای بقیه خواهد بود. اما زیاده‌روی نکنید؛ قرار نیست هر ثانیه استوری شما را بالای صفحه خود ببینند!

بلاگر آشپزی

اگر دست‌پخت خوبی دارید و به دستور تهیه غذاهای متنوعی تسلط دارید، به سراغ آشپزی بروید. از تجربیات رومزه پخت غذای خود محتوا بگیرید، از چالش‌ها بگویید، به فالوورها آموزش دهید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید و شاید در ادامه بتوانید سفارش هم بگیرید!

اما چون آشپزی مقداری تخصصی است، بنابراین واقعاً از آشپزبودن خود اطمینان داشته باشید.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

بلاگر غذا

به رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و کافه‌ها سر بزنید و از تجربه خود ویدیو و عکس بگیرید! طبیعتاً در ابتدای کار باید از جیب هزینه کنید تا به شهرتی برسید تا شما را به رایگان دعوت و مهمان کنند. محتوای کیفیت، قیمت، تخفیف و … از اصلی‌ترین موضوعات فودبلاگری هستند.

بلاگر ورزشی

این حوزه در ایران و حتی دنیا طرفداران بسیاری دارد و ورزشکاران عمدتاً برندهای شخصی جذابی هستند. اگر ورزشکار حرفه‌ای یا مربی هستید و اطلاعات خوبی در این زمینه دارید، حتماً انتشار روزمرگی‌ها و آموزش نکات ورزشی صحیح، گزینه جذابی برای شماست.

 بلاگر طراحی دکوراسیون

تغییر فضا و دکوراسیون منزل از علاقه‌های آشکار یا پنهان همه افراد است و به‌محض دریافت اطلاعات مفید و طرح‌های جذاب، فکر تغییر و جابجایی از فکر آن‌ها رد می‌شود. اگر در این صنعت مشغول فعالیت هستید، رشته تحصیلی مرتبط دارید و یا آن را دنبال می‌کنید، حتماً تجریبات شما برای قشر زیادی جذاب خواهد بود. شرط مهم این حوزه، سلیقه و به‌روز بودن است تا پیشنهادات جذاب، مینیمال و متفاوتی ارائه کنید.

بلاگر سلامت و تناسب اندام

سبک زندگی امروزی و شهرنشینی‌ها، مشکلات زیادی برای سلامت افراد ایجاد کرده است و انتشار نکاتی برای کمک به سلامت و تناسب اندام افراد، از شاخص‌ترین و جذاب‌ترین محتواها خواهد بود. مسئولیت این حوزه طبیعتاً زیاد است و اطلاعات صحیح و دقیقی نیاز دارد.

بلاگری پوست و مو

با ارائه نکات مراقبتی، معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی و یا فروش آن‌ها، می‌توانید بلاگر پوست و مو باشید و به سلامت افراد کمک کنید. توجه کنید که فعالیت‌های حوزه سلامت به صورت کلی، مسئولیت و حساسیت بیشتری دارند.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

بلاگر گیمینگ

صنعتی که هرروز بزرگتر و پرطرفدارتر می‌شود! با امکانات حداقلی و حتی بازی‌های قدیمی و پرطرفدار مانند DOTA2، وارکرافت و …، می‌توانید به این نوع بلاگری وارد شوید. کافیست محتوای جذابی انتخاب کنید و کمی صبر و استمرار داشته باشید.

شما راه‌های زیادی برای فعالیت در این حوزه دارید:

  • اشتراک ویدیوهای بازی کردن خود در موبایل، کنسول یا PC
  • استریم و پخش زنده گیم‌پلی
  • پوشش اخبار روز دنیای بازی‌های موبایلی یا کنسولی
  • معرفی بهترین بازی‌ها و اشتراک تجربیات
  • مصاحبه با گیمرهای معروف

بلاگر عکاسی

رسالت اینستاگرام، درابتدا انتشار عکس و مسابقات عکاسی بود. اگر تلفن همراهی خوبی دارید، دوربین عکاسی دارید، گرافیست هستید و توانایی کار با عکس و ویدیو را دارید، زمین بازی جذابی پیش‌روی خود دارید. گرفتن و ادیت تصاویر و ویدیوهای کوتاه و جالب و انتشار آن‌ها، پیج و ویترین جذابی برایتان خواهد ساخت. در ادامه می‌توانید به آموزش بپردازید، پروژه بگیرید و یا تصاویر بک‌گراند و … را به فروش برسانید.

 بلاگر تجربه شخصی (DIY)

نوع جدیدی از بلاگری با عنوان Do It Your Self که تجریبات شخصی را از کارهای مختلفی مانند تعمیر لوازم الکترونیکی، کار با چرم، ساخت وسایل با چوب، جواهرسازی، ساخت اوریگامی و کاردستی، خیاطی و … را منتشر می‌کنند.

بلاگر کسب‌وکار و اقتصادی

حوزه جذاب این روزها که البته افراد زرد بسیاری هم در آن فعال هستند. اگر کسب‌وکار و استارت‌آپ دارید، در شرکت جذابی مشغول هستید، مشاور مدیریت هستید، اطلاعات بورسی قوی دارید، در مسائل حقوقی اطلاعات خوبی دارید و …، می‌توانید نکات مهم و ارزشمند منتشر کنید و به افراد کمک کنید تا رشد کنند. سعی کنید در ابتدای مسیر نکات رایگان و مهمی را منتشر کنید و پس از تثبیت برند خود میان فالوورها، به فکر فروش دوره بیفتید.

بلاگر فناوری و تکنولوژی

با پوشش اخبار فناوری مانند موبایل، کنسول‌ها، کامپیوتر و لپ‌تاپ و یا حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و …، احتمالاً فالوورهای زیادی جذب کنید؛ شرط مهم این زمینه، تولیدمحتوای واقعاً کاربردی و جذاب است تا از حالت خبری صرف خارج شود و حس خوبی به فرد منتقل کنید.

بلاگر سفر و گردشگری

اگر یک جا بند نمی‌شوید و دائم در سفر هستید، تریپ‌بلاگر مناسب شماست. از سفرها، هتل‌ها، طبیعت، تورهای جنگل و کویر، آسمان کویر، تجریبات و سختی‌های مسیر و … محتوا بگیرید و منتشر کنید. در زندگی آپارتمانی و فشرده امروز، تنها راه سفر بسیاری از افراد، صفحه موبایلشان است!

بسیاری از افراد با انتشار عکس و ویدیو شروع کرده و اکنون تورلیدر هستند و کامیونیتی بسیار جذابی از همین طریق ساخته‌اند. انواع دیگری از بلاگری هم مانند خودرو، هواپیما، مد و لباس، املاک و … وجود دارند که اشاره به تمام آن‌ها، در این مقاله نمی‌گنجد.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

بلاگری بدون چهره

شاید به علت‌های مختلف شما تمایلی به نمایش چهره خود در ویدیوها و پیج خود نداشته باشید و از بلاگرشدن منصرف شوید؛ اما هیچ مشکلی برای بلاگرشدن و رشد شما وجود نخواهد داشت! حتی برخی از این مدل محتواها جذاب‌تر هستند و بیشتر وایرال می‌شوند. برخی از راهکارهای انجام اینکار عبارتند از:

بلاگری با چهره کارتونی و آواتار

یکی از رایج‌ترین ترفندها، استفاده از چهره‌های کارتونی یا آواتارهاست. این مدل محتوا جذابیت و کیوت‌بودن خاص خود را دارد و در برخی زمینه‌ها مانند آنباکسینگ، آشپزی و … بسیار مناسب است. نرم‌افزارهای مهم این کار ToonArt، Moment Cam و clip2Cpmic هستند.

اما نکته اصلی این مدل کار، توجه به صدا و لحن گرم و مناسب است تا ارتباط با مخاطب به‌خوبی برقرار شود.

بلاگری بدون چهره با ماسک

یک راه متداول دیگر، استفاده از ماسک است؛ اما در همه حوزه‌ها مناسب نیست. مثلاً در حوزه ارز دیجیتال، این مسئله رایج است و یا در حوزه بلاگری کودک، استفاده از ماسک‌های شخصیت‌های کارتونی، گزینه خوبی است.

بلاگری بدون چهره با فیلتر

استفاده از فیلترها درمیان بیشتر بلاگرها، امری طبیعی است. شما می‌توانید بااستفاده از برخی فیلترها، چهره خود را کاملاً متفاوت و متحوّل کنید.

برخی از ایده‌ها و زمینه‌های بلاگری دیگر بدون نمایش چهره عبارتند از:

  • ایده بلاگری ژست عکاسی بدون چهره
  • بلاگری معرفی کتاب
  • حیوانات خانگی
  • بلاگری گیم
  • گردشگری
  • فود بلاگری
  • نقد محصولات
  • دوبله ویدیو و گویندگی
  • شعر و متن ادبی و احساسی
آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

وسایل مورد نیاز برای بلاگر شدن

هر شغلی، ابزار خاص خود را دارد. بلاگرشدن هم از این قاعده مستثنی نیست و مهمترین ابزارهای آن عبارتند از:

  • موبایل یا دوربین حرفه‌ای
  • پایه نگه‌دارنده یا مونوپاد
  • میکروفون
  • رینگ لایت

بیایید جزئیات مهم این وسایل را بررسی کنیم:

موبایل یا دوربین حرفه‌ای

اگر موبایل پرچمدار یا باکیفیتی دارید، تقریباً تا مدت زیادی از دوربین‌های حرفه‌ای بی‌نیاز هستید. موبایل‌های امروزی امکانات ویژه‌ای دارند که خاص‌ترین افکت‌ها و لحظه‌ها را ثبت می‌کنند.

اگر در ابتدای مسیر خود هستید، گرفتار کمال‌گرایی نشوید و با موبایل کار را پیش ببرید. حتی نیازی به موبایل‌های پیشرفته و گران‌قیمت هم نیست و صرفاً شروع و استمرار شما مهم است. به‌مرور هدف‌گذاری کنید و موبایل خود را ارتقا دهید. همانطور که ذکر شد، در 90% مواقع برای مخاطب آنقدرها هم جزئیات مهم نیستند و محتوا مهمتر است.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

پایه نگه‌دارنده یا مونوپاد

شما باید بتوانید در یک زاویه ثابت و بدون لرزش، محتوا ضبط کنید. اگر هم هنگام حرکت به تولیدمحتوا علاقه دارید، مونوپاد ابزار مناسب برای شماست. در شروع کار، با سه‌پایه‌ها و مونوپادهای ارزان‌قیمت شروع کنید و به‌تدریج ابزارهای خود را به‌روز کنید.

میکروفون

اگر ویدیوی شما نیاز به صدای خودتان، محیط و … دارد و به‌اصطلاح ویدیوی واقعی است، صدا شاید نیمی از تاثیرگذاری آن را تشکیل دهد. درباره سایر وسایل این ضرورت وجود ندارد، اما سعی کنید از ابتدای کار، یک میکروفون نیمه‌حرفه‌ای یا حرفه‌ای تهیه کنید که برند بویا، میکروفون‌های ارزان و مناسبی دارد. میکروفون‌های گران‌قیمت هم شامل برندهایی مانند Rode می‌شوند.

البته اگر امکان تهیه آن را ندارید، نگران نباشید. با موبایل خود صدا را ضبط کنید و با نرم‌افزارهایی مانند Inshot یا Kinemaster روی ویدیو تنظیم کنید.

رینگ لایت

با درجه اهمیت کمتری از صدا، نور هم عنصر بسیار مهمی در کیفیت کار شماست. نور باعث شفافیت و تمرکز  بیشتری شده و مثلاً در ویدیوها و تصاویر معرفی محصول، تاثیر زیادی در جلب توجه افراد دارد.

در ساده‌ترین حالت، با یک موبایل دیگر، روی نقطه مد نظر نور بگیرید اما این نور، نامتمرکز و محدود خواهد بود. گزینه مناسب، استفاده از رینگ لایت و سافت باکس‌ها هستند که نور شفاف، متمرکز و بهینه‌ای را فراهم می‌کنند. لزوماً نیازی به تهیه مدل‌های بزرگ و پیشرفته نیست و مدل‌های ساده و ارزان هم کار شما را راه می‌اندازند.

تمام این ابزارها، بسته به نوع فعالیت شما، ضروری یا غیرضروری هستند؛ اگر در طول روز و فضای باز عکس و فیلم می‌گیرید، رینگ لایت معنایی ندارد.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

مدل‌های کسب درآمد بلاگرها

روش‌های متعددی برای کسب درآمد بلاگرها وجود دارد که 4 مدل اصلی آن در ایران عبارتند از:

معرفی محصولات و همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

سرمایه بلاگر، اعتماد مخاطبانش است. بنابراین به‌نوعی یک بازار هدف در اختیار دارد که به توصیه‌های او گوش می‌دهند و در گزینه‌‌های خرید خود، او را نیز دخیل می‌کنند.

شما می‌توانید محصولات دست‌ساز یا خدمات خود را به افراد معرفی کنید و به فروش برسانید؛ حتی ساده‌ترین چیزها هم مثل عکس‌های هنری و حرفه‌ای شما، قابل فروش هستند.

همچنین می‌توانید محصولات دیگران را معرفی کرده و درازای فروش آن‌ها، درصد دریافت کنید. این شیوه زمانی مهم است که شما خودتان محصولی ندارید و امکان خرید و انبارکردن چیزی را هم ندارید و درواقع مثل یک واسطه، آن‌ها را به دست خریداران می‌رسانید.

تبلیغات

ساده‌ترین و پردرآمدترین روش!

متناسب با حوزه فعالیت و سلیقه مخاطبان صفحه خود، تبلیغات مطمئن و باکیفیت از برندها و صفحات معتبر دریافت کنید و در پیج خود منتشر کنید. حتماً آمار پیج خود را در یک هایلایت قرار دهید تا کسب‌وکارها به شما اعتماد کنند. همچنین می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید تا نتیجه خرید از تبلیغ را با شما به‌اشتراک بگذارند.

آموزش

برای اینکار ابتدا باید تا مدت نسبتاً زیادی، آموزش‌های رایگان و کاربردی در صفحه خود منتشر کنید تا اعتبار و تخصص شما ثابت شود. سپس در قالب دوره‌های کوچک شروع به فروش کنید و به‌مرور، حوزه کاری خود را گسترده کنید.

فروش خود پیج

این کار خیلی منطقی نیست اما افرادی هستند که به دلایل مختلف، صفحه پرمخاطب خود را ناگهان با قیمت‌های سنگین واگذار می‌کنند.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

خالی از لطف نیست که بدانید در این دنیای مدرن، بلاگر بودن در لیست شغل‌های پردرآمد قرار گرفته و اخیرا این شغل علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده است. اما این‌طور نیست که هرکسی از راه برسد، یک گوشی دستش بگیرد و فکر کند که دیگر بلاگر شده و قرار است پول پارو کند. شاید خیلی‌ها مخاطبان زیادی در فضای مجازی داشته باشند اما بلاگرهای موفقی نباشند. چرا؟! چون این کار اصول خاص خودش را دارد و مهارت می‌خواهد.

مطلب مرتبط

درآمد هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب چند دلار است؟

چگونه به یک بلاگر موفق تبدیل شویم؟

برای این که بتوانید به یک بلاگر موفق تبدیل شوید باید با چهارچوب و اصول آن آشنا شوید. اما قبل از آن باید بدانید که برای بلاگر شدن بهتر است دو مهارت زیر را تقویت کنید:

  1. فنی: وقتی که تصمیم می‌گیرید بلاگر شوید باید از بعضی مسائل فنی سر در بیاورید. مثلا این که چه پلتفرم‌هایی برای کار بلاگری بهتر هستند، یا مثلا یک بلاگر چگونه باید محتوای خود را تولید و آن را به اشتراک بگذارد و کلی موارد دیگر.
  2. عاطفی: مثلا به چه زمینه‌ای برای تولید محتوا علاقه‌مند هستید؟ آیا خلاقیت لازم را دارید یا نه؟ همه این سوال‌ها اهمیت دارند و مسلما باید در گوشه ذهن‌تان برای آن‌ها پاسخ مناسبی داشته باشید.

مطلب مرتبط
چگونه موضوع پر بازدید برای کانال یوتیوب انتخاب کنیم؟

همه این حرف‌ها که بگذریم، نوبتی هم که باشد نوبت نکات طلایی است. مراحلی که لازم است برای بلاگر شدن در یوتیوب و اینستاگرام طی کنید به شرح زیر هستند:

از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید بلاگ بسازید!

اولین کاری که باید بکنید این است که از خودتان بپرسید که اصلا چرا می‌خواهید بلاگ بسازید؟ شاید با خودتان بگویید که من می‌خواهم بلاگر شوم تا به مردم چیزهایی را یاد بدهم که شخص دیگری آن‌ها را به خوبی من بلد نیست، یا مثلا می‌خواهم به مردم کمک کنم تا تصمیمات بهتری بگیرند.

راستش را بخواهید گفتن این حرف‌ها خیلی راحت است اما وقتی درگیر جزییات می‌شوید، تازه می‌فهمید که عمل کردن به همین حرف‌های ساده چقدر سخت است. پس از خودتان بپرسید که:

  • قرار است چه چیزهایی به دیگران یاد بدهم؟
  • مطالبی که قرار است یاد بدهم، به درد چه کسانی می‌خورد؟ مخاطبان من چه کسانی هستند؟
  • هدف واقعی من از بلاگر شدن چیست؟ فقط به فکر پول درآوردن هستم یا واقعا به راهنمایی و کمک کردن به دیگران علاقه دارم؟  
  • در دنیا بلاگرهای بسیاری وجود دارند، چه چیزی من را نسبت به آن‌ها خاص و متمایز می‌کند؟

بعد از این که اهداف و جزئیات کار خود را مشخص کردید، برای خودتان برنامه‌ای بچینید تا به آن هدف برسید.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

محتوای عالی تولید کنید

همان‌طور که می‌دانید، هر روز دارد به تعداد بلاگرها اضافه می‌شود. در نتیجه یکی از بهترین راه‌هایی که باعث می‌شود تا توجه دیگران را به خود جلب کنید، تولید محتوای باکیفیت است. برای این که بتوانید محتوای جذاب تولید کنید باید بدانید که مخاطب دقیقا به چه چیزی علاقه دارد و دنبال چیست. بعد از این که متوجه شدید مخاطب از شما چه می‌خواهد، می‌توانید با خیال راحت محتوای خوب و مناسب تولید کنید.

اگر به اهمیت ارتباط بین محتوا و مخاطب پی برده‌اید، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. چون با استفاده از این برنامه دیگر نیازی نیست که تیری در تاریکی بیندازید! یعنی لازم نیست که محتواهای مختلف را امتحان کنید تا شاید مخاطب از آن‌ها خوشش بیاید، بلکه یک راست می‌روید سر اصل مطلب.

نقش سئو را در تولید محتوا دست کم نگیرید!

کلمه‌ی سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. هدف روش‌های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. اگر می‌خواهید بلاگر شوید، حتما باید سئوسازی محتوایی که تولید می‌کنید را یاد بگیرید. سئوسازی، به معنای استفاده از کلمات کلیدی است که روزانه هزاران بار در موتورهای جستجوگر سرچ می‌شوند. برای پیدا کردن این کلمات کلیدی، توصیه می‌کنیم که از برنامه گوگل ادوردز استفاده کنید. اگرحواس‌تان را جمع کنید و نقش سئو را دست‌کم نگیرید، می‌توانید کاری کنید که محتوای تولید شده توسط شما خیلی بیشتر دیده شود و رتبه بالایی به دست بیاورد.

آموزش بلاگر شدن در اینستاگرام و یوتیوب؛ کسب درآمد از بلاگری

بلاگ‌هایی که می‌سازید، مختصر و مفید باشند.

این روزها همه سرشان شلوغ است و کسی وقت برای خواندن مطالب طولانی یا تماشای ویدئوهای یک ساعته ندارد. پس به‌هیچ‌وجه بیشتر از آن چه که باید، صحبت نکنید یا مطلب ننویسید تا مخاطبان بتوانند با صرف کردن کم‌ترین زمان از بلاگ‌های شما بیشترین استفاده را ببرند. اگر بی‌دلیل مطالبی که قرار است بگویید را طولانی کنید، حوصله مخاطب سر می‌رود و دیگر به سراغ شما نخواهد آمد.

مطلب مرتبط

نحوه ساخت کانال یوتیوب | آموزش ساخت کانال یوتیوب

قابل استناد باشید!

اگر درباره صحت مطلبی شک دارید و نمی‌دانید که آن حرف درست است یا نه، بهتر است کلا آن را فراموش کنید. بیان کردن مطالبی که معلوم نیست تا چه حد درست هستند و برای اثبات آن‌ها هیچ سند و مدرک یا منبع محکمی ندارید، باعث می‌شوند که دیگر کسی به شما اعتماد نکند و در نتیجه بعد از مدتی چون دیگر کسی حرف‌هایتان را باور نمی‌کند، از دور رقابت‌های بلاگرها خارج می‌شوید.

اما در طرف مقابل اگر بتوانید اعتماد مخاطبانی که دارید را جذب کنید، همان‌ها، آن‌قدر از شما تعریف می‌کنند و حرف‌هایتان را برای سایرین نقل‌قول می‌کنند که خیلی سریع بر سر زبان‌ها می‌افتید و مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید. در واقع به نوعی کیفیت کارتان، شما را تبلیغ می‌کند.

خلاق باشید!

یکی از مهم‌ترین رمزهای موفقیت، خلاق بودن است. در هر کاری، اگر متفاوت از سایر رقبا عمل کنید و از آن‌ها بهتر باشید، قطعا نتیجه خوبی خواهید گرفت. اصلا اگر مثل بقیه باشید و کارهای آن‌ها را طوطی‌وار تکرار کنید، مخاطبان چرا باید به شما جذب شوند؟ پس روزانه برای کارتان چند ساعت وقت اختصاص دهید و ایده‌های خلاقانه‌ای که دارید را بر روی کاغذ بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید آن‌ها را عملی کنید.

بازاریابی خیلی اهمیت دارد!

از اهمیت بازاریابی و تبلیغ کردن غافل نشوید. اگر شما نتوانید بلاگ‌هایی که می‌سازید را به درستی تبلیغ کنید و خودتان را به بقیه نشان دهید، مخاطبان باید چطور شما را در این فضای بی‌انتهای مجازی پیدا کنند؟ مگر آن‌ها علم غیب دارند؟ هرچقدر که لازم است برای تبلیغ و بازاریابی خودتان خرج کنید و اصلا نگران نباشید. از بقیه بلاگرهایی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند بخواهید تا شما را به مخاطبان خود معرفی کنند، به مخاطبان‌تان هدایای ارزشمند بدهید و مسابقه‌های جذاب طراحی کنید تا افراد بیشتری به سمت شما و بلاگ‌هایی که می‌سازید کشیده شوند.

بازاریابی محتوا چیست و چه کمکی به کسب و کارمان می کند؟

کلام آخر – بلاگر چیست و چگونه یک بلاگر موفق شویم؟

یادتان باشد که برای بلاگر شدن ابتدا باید مطالعه داشته باشید و سپس رفتار و حرکات سایر بلاگرها را به درستی تحلیل و بررسی کنید و تمام خلاقیت خود را برای متمایز شدن از سایرین به کار ببرید. در این مطلب سعی کرده‌ایم خلاصه‌ای از مسیر بلاگر شدن را به شما آموزش دهیم. چه نکات دیگری بلدید که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند؟

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. این نکاتی که گفتین برای کانال یوتیوب هم جوابه؟ یا فقط بلاگر اینستاگرام؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      بله برای یوتیوب هم می توانید از نکات گفته شده استفاده کنید.
      موفق و پیروز باشید

      آیا مفید بود؟
  2. سلام
    برای بلاگر شدن چه موضوعی مناسبتره؟
    با توجه به تجربیاتی که به دست آوردید

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      انتخاب موضوع، کاملا به شرایط و علاقه خود شما بستگی دارد.

      آیا مفید بود؟