کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل ادز

تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل ادز

بیماری کووید-۱۹ که با عنوان «کرونا» نیز شناخته می شود، به یک رویداد جهانی و تأثیرگذار بر سلامت عمومی و اقتصاد تبدیل شده است. زمان پایان همه گیری این ویروس مشخص نیست و ما پاسخ دقیقی برای اینکه چه زمانی این بیماری به پایان می رسد، نداریم؛ اما آنچه که اکنون می دانیم این است که مشاغل در نتیجه این همه گیری جهانی، تغییراتی ناگهانی را در عملکرد خود احساس کرده اند. رویدادهای جهانی اغلب بر عملکرد تبلیغات گوگل ادز تأثیر می گذارند و کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنچه مهم است میزان تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل است.

همه فعالیت های مردم جهان در مقابل این همه گیری دچار تغییر و تحول شده است. با تغییر فعالیت های تجاری در اثر همه گیری این بیماری، مردم بیشتر در خانه های خود می مانند. آن ها برای یافتن پاسخ سوالات و راه حل نیازهای جدید خود در زمان همه گیری این ویروس، به جستجوی آنلاین و اخبار روی می آورند. برخی از فعالان حوزه تبلیغات، این مخاطبان جدید را به سایت های تبلیغ کنندگان هدایت و به مشتری جدید تبدیل می کنند؛ اما در مقابل، این فرآیند برای برخی دیگر نتایج چندان خوبی به دنبال نداشته است و برخی از صنعت ها باید استراتژی تبلیغات خود را تغییر دهند.

در این مقاله، با تکیه بر آمارهای تبلیغات PPC به دنبال یافتن تاثیر بیماری کرونا بر تبلیغات گوگل ادز در صنایع گوناگون هستیم. در ادامه، ۱۴ صنعت را بررسی خواهیم کرد که در طی روزها و هفته های اخیر با گسترش بیماری کرونا و توقف شرایط زندگی و تجاری عادی به دنبال شیوع این بیماری، تغییرات جدی در تبلیغات گوگل ادز خود مشاهده کرده اند.

بر اساس آمارها در ایالات متحده آمریکا، جستجوهای گوگل پس از آغاز شیوع کرونا دچار تغییراتی شده است و در هفته های اخیر ثابت مانده است. اما در هفته گذشته، مشاهده می کنیم که میزان نمایش تبلیغات گوگل حدود ۷ درصد نسبت به میزان متوسط، کاهش یافته است. این امر به خصوص در هفته های تعطیلات امری غیر معمول نیست، اما مطمئناً بسیاری از تبلیغ کنندگان انتظار این مسئله را نداشتند!

تاثیر کرونا بر میزان کلیک تبلیغات گوگل

اما آنچه غیر عادی است، رفتار کاربران موتورهای جستجو مانند گوگل است. با شروع همه‌گیری کرونا شاهد کاهش نرخ تبدیل در حدود ۲۱ درصد (به طور متوسط) هستیم. (نرخ تبدیل، بیانگر تعداد مخاطبانی است که نسبت به کل مخاطبان وارد شده به یک وبسایت خدمات یا فروشگاه، پس از ورود به سایت اقدام به خرید کالا یا استفاده از خدمات می کنند). بدیهی است هر صنعتی عملکردهای متفاوتی را درتبلیغات گوگل ادز خواهد دید.

بنابراین ضروری است که کمی دقیقتر به این مسائل نگاه کنیم. در اینجا هفت صنعت که با افزایش عملکرد و هفت صنعت که با کاهش عملکرد در تبلیغات گوگل ادز مواجه شده اند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۷ صنعت با افزایش حجم و عملکرد در تبلیغات گوگل ادز

تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل همیشه منفی نبوده و برخی از صنایع در طی این دوره همه گیری، شاهد رشد عملکرد تبلیغات آنلاین خود بوده‌اند. در ادامه ۷ صنعت را در این زمینه بررسی می کنیم:

موسسات غیرانتفاعی و خیریه

معمولا در شرایط بحرانی بهترین اقدامات خیرخواهانه را در افراد می بینیم و این مسئله حتی در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل نیز صادق است. با گسترش کرونا، موسسات غیرانتفاعی و خیریه، تغییرات زیر را به خود دیده اند:

• افزایش ۱۰ درصدی در نمایش تبلیغات جست‌وجو
• افزایش ۲۳ درصدی در تبدیل تبلیغات جست‌وجو
• افزایش ۲۰ درصدی در نرخ تبدیل آگهی جست‌وجو

تبلیغات گوگل تعدادی از برنامه های حمایتی و خیریه را پشتیبانی می کند تا به تبلیغات غیرانتفاعی و خیریه به صورت رایگان بپردازد، اما پشتیبانی از همه این فعالیت ها اغلب دشوار است. خوشبختانه، روشن است که کاربران در این شرایط بحرانی راحت تر از هر زمان دیگر می توانند این موسسات را پیدا کنند.

برای تبلیغ در یوتیوب نیز می‌توانید از ویدئوهای خیرخواهانه که برای مخاطب جذاب است استفاده کنید.

بهداشت و پزشکی

جای تعجب نیست که بسیاری از ما در جستجوی اطلاعاتی در مورد چگونگی محافظت از سلامت خود و جامعه خود باشیم. در حالی که کاربران برای خرید همه چیز (از داروهای مسکن بدون نسخه تا داروهای مهم) به فروشگاه ها و صفحات نتایج موتور های جستجو مراجعه می کنند، بسیاری از تبلیغ کنندگان با ارائه تبلیغات و افزایش نرخ تبدیل به طور قابل توجهی بالاتر از حد معمول، فروش محصولات خود را به صورت آنلاین افزایش می دهند.تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل

مدیریت کسب و کار

گوگل با ارائه مشاوره و منابع اضافی برای مشاغل کوچک در شرایط بحرانی کرونا، با کمک به کارمندان برای دورکاری، به مدیریت این کسب و کارها کمک می کند. به نظر می رسد بسیاری از تبلیغ کنندگان در این فضا برای دریافت کمک سازماندهی شده اند. به طور کلی، جستجوهای مدیریت کسب و کار از تاریخ ۲۳ فوریه، ۲۳ درصد رشد کرده است. در حالی که مردم برای پرداختن به فعالیت های تجاری خود از راه دور آماده می شوند، صنعت لوازم اداری با رشد ناگهانی مواجه شده است. جستجو برای لوازم اداری ۹۰ درصد، پرداخت به ازای کلیک ۳۵ درصد و نرخ تبدیل جستجو ۴۱ درصد افزایش یافته است.

از آنجا که خرده فروشی های سنتی تمرکز خود را به فعالیت آنلاین معطوف کرده اند، میزان تبلیغات گوگل ادز در زمینه بسته بندی و حمل و نقل کالا بیش از ۲ برابر افزایش یافته است و نرخ تبدیل در این زمینه نیز ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

بازارهای مالی و سرمایه گذاری

بازارهای مالی و سرمایه گذاری ممکن است در شرایط کرونا عملکرد ضعیفی داشته باشند، اما به نظر می رسد اکنون بیش از هر زمان دیگری جستجوگران به دنبال کمک افراد با تجربه در این زمینه هستند. در صنعتی که معمولاً دارای گرانترین کلمات کلیدی است و هزینه بالایی برای هر کلیک دارد، شاهد کاهش CPC (بهای پرداختی به ازای هر کلیک) هستیم. بسیاری از کارشناسان نیز افزایش دو شاخص CTR و CVR را یادآور می شوند.تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل

زیبایی و بهداشت فردی

طی هفته های گذشته بازار بسیاری از کالاهای تندمصرف (FMCG) با تقاضای زیادی رو به رو شده است. مردم به دنبال محصولاتی مانند صابون و ضد عفونی کننده دست برای مراقبت از سلامت خود در این شرایط سخت هستند. در حال حاضر شاهد ۴۱ درصد افزایش در جست‌وجوها برای محصولات زیبایی و بهداشت فردی هستیم. در بسیاری از این دسته بندی ها شاهد رونق کسب و کار در نتایج صفحه جستجوی گوگل با CPC پایین تر و CVR بالاتر هستیم.

دسته‌بندیتغییرات CVRتغییرات CPC
زیبایی و بهداشت فردی۶ درصد افزایش۱۴ درصد کاهش
مراقبت پوست۲۱ درصد افزایش۳ درصد کاهش
محصولات اسپا (ماساژدرمانی)۴۱ درصد افزایش۲۰ درصد کاهش

رسانه های تعاملی

همانطور که بسیاری از ما رعایت فاصله گذاری اجتماعی را تمرین می کنیم، در خانه بیشتر به دنبال سرگرمی هستیم. در حالی که بیشتر آگهی دهندگان سرگرمی در حال افزایش تقاضا و افزایش نرخ تبدیل تبلیغات خود هستند، محبوبیت رسانه های تعاملی در چند هفته گذشته بسیار افزایش یافته و نرخ تبدیل خود را دو برابر کرده اند.

خدمات هدیه

فاصله گذاری اجتماعی تجربه ناخوشایندی است و حفظ روابط ما در زمانی که ممکن است هفته ها یا ماه ها از یکدیگر فاصله داشته باشیم، کمی دشوار است. حرکات کوچکی مانند ارسال هدیه، کارت تبریک و گل در همه گیری ویروس COVID-19 می تواند بار معنایی بیشتری نسبت به شرایط عادی داشته باشد. در این شرایط، کسب و کارهایی که تبلیغات خود را هوشمندانه به گوگل بسپارند، نتایج بسیار خوبی را خواهند دید. طی سه هفته گذشته، از زمان افزایش ویروس کرونا در ایالات متحده تغییرات زیر را در این زمینه مشاهده می کنیم:

• جستجو برای کارت تبریک ۱۵ درصد افزایش نرخ تبدیل داشته است.
• جستجوی سبدهای هدیه ۳۰ درصد افزایش نرخ تبدیل داشته است.
• جستجوها برای گل ۴۳ درصد افزایش در نرخ تبدیل داشته است.

۷ صنعتی که شیوع کرونا بر آن ها تاثیر منفی گذاشته است

بدون شک بزرگترین نگرانی در طول شیوع بیماری کرونا، بهداشت فردی و عمومی است. متأسفانه این مسئله برخی از صنایع را در معرض خطر قرار داده است و کسانی که در این صنایع کار می کنند را (چه در صفحات نتایج جستجوهای گوگل و چه خارج از آن) با مشکلاتی مواجه کرده است:

سفر و گردشگری

با توجه به اینکه دولت ها، مشاغل و مردم امروزه از سفرهای غیرضروری اجتناب می کنند، جای تعجب نیست که امروزه افراد کمتری به دنبال خدمات سفر باشند. در نتیجه، بسیاری از تبلیغ کنندگان سفر در تلاشند تا نرخ تبدیل جستجوگران جدید را در سایت بالا ببرند. جستجو برای لغو پرواز، تأخیر و محدودیت های پرواز امروزه در بالاترین حد خود قرار دارد و به مشکلات این دسته از تبلیغ کنندگان دامن زده است و تبلیغات آن ها را بیشتر در معرض جستجوگران کنجکاو قرار می دهد.

برای کاهش برخی از این اختلال ها، مطمئن شوید که:

• کلمات کلیدی منفی جدیدی برای جستجوهای مرتبط با کرونا اضافه کرده اید.
• نرخ های ارزان تر، لغو پرواز و شرایط آسان برای سفرهای آینده را تبلیغ کنید.
• بیمه مسافرتی را به مشتریان خود پیشنهاد دهید تا ضمن افزایش متوسط قیمت فروش، نگرانی های آنان را کاهش دهید.تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل

کافه ها و رستوران ها

با بسته شدن بسیاری از مراکز غذاخوری جمعی مانند رستوران ها و کافه ها در زمان فاصله گذاری اجتماعی، این مشاغل کوچک به شدت آسیب خواهند دید. در حالی که بسیاری از صاحبان این مشاغل در حال یادگیری تغییر کاربری مراکز خود به خدمات بیرون بر و تحویل غذا هستند، در هفته گذشته به سختی موفق به کسب موفقیت در صفحه نتایج گوگل شده اند.

تغییرات نمایش آگهی جستجوتغییرات  CVR(نرخ تبدیل)دسته بندی
۱۸ درصد کاهش۵۹ درصد کاهشرستوران ها
۲۶ درصد کاهش۵۷ درصد کاهشکافه ها

سرگرمی زنده

نیاز به حفظ سلامت عمومی از طریق اعمال محدودیت های شدید بر اندازه اجتماعات، نمایش های زنده را در سراسر جهان لغو کرده است. در نتیجه، میزان جستجو برای سرگرمی زنده ۲۴ درصد کاهش یافته و نرخ تبدیل نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است.

خدمات برگزاری همایش

در دوران شیوع کرونا، بسیاری از همایش های بزرگ یا لغو شده اند یا در تلاشند تا رویداد خود را مجازی برگزار کنند. از زمان شیوع کرونا در اواخر ماه فوریه سال گذشته، بازاریابان رویدادها با ادامه لغو سایر رویدادها، کاهش ۳۳ درصدی در نرخ تبدیل را مشاهده کرده اند.

ورزش و تناسب اندام

در دوران شیوع کرونا، لیگ های بزرگ ورزشی و لیگ های مقدماتی نیز لغو می شوند. بسیاری از جستجوهای وابسته به ورزش و تناسب اندام شاهد کاهش شدید نرخ تبدیل هستند.

صنعت ساختمان

رکود اقتصادی ناگهانی به صنعت ساختمان نیز آسیب وارد کرده است. همانطور که پروژه های آینده این صنعت متوقف می شوند یا به تأخیر می افتند، نرخ تبدیل برای مشتریان احتمالی نیز کاهش می یابد.

صنایع ساخت و تولید

با کند شدن فعالیت های تولیدی، شاهد تأثیر کمپین های PPC بر تولید و کالاهای صنعتی نیز هستیم. هزینه هر کلیک ۵ درصد افزایش یافته و نرخ تبدیل در صنایع تولیدی نسبتاً کم شده است و تبلیغ کنندگان از ۱۳ درصد کاهش بازدید جستجو آسیب می بینند.

کلام آخر

همه‌گیری کرونا، زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. تبلیغات گوگل ادز نیز از این همه‌گیری بی‌تاثیر نیست. آنچه مهم است تطابق استراتژی‌های هر کسب‌وکار با شرایط موجود است؛ پس سعی کنید با مقایسه آمار تبلیغات قبل و بعد از کرونا، از تاثیر کرونا بر تبلیغات گوگل کسب‌وکار خود مطلع شوید و استراتژی آن را اصلاح کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید