کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

اصول طراحی لندینگ پیج برای تبلیغات گوگل (همراه با مثال)

اصول طراحی لندینگ پیج برای تبلیغات گوگل (همراه با مثال)

در مقاله قبلی، توضیح دادیم که تبلیغات در گوگل چیست و برای چه کسب و کاری مناسب است! اما آیا هر سایتی می‌تواند تبلیغات در گوگل انجام دهد؟ مسلما خیر! صفحه فرود یا لندینگ پیج یکی از قسمت های اساسی برای داشتن یک کمپین تبلیغات موفق است و اگر لندینگ پیج خوبی نداشته باشید، تبلیغات شما شکست می‌خورد. در ادامه اصول طراحی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات گوگل را آموزش خواهیم داد.

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج یا همان «صفحه فرود» یک صفحه وب است که برای دعوت مخاطب به انجام یک اقدام خاص طراحی شده است؛ از ثبت نام در خبرنامه سایتتان گرفته تا خرید یک محصول خاص یا حتی نام نویسی برای رویدادی که دوشنبه آینده ساعت ۱۰ صبح می‌خواهید برگذار کنید!

به طور معمول، کاربران با کلیک روی تبلیغات شما در پلتفرم‌های دیگر، سر از لندینگ پیجتان در می‌آورند. (مثلاً با کلیک روی تبلیغات ایمیلی، اینستاگرامی و کلیکی گوگل) اما گاهی هم ممکن است مخاطب صرفاً از طریق صفحه اصلی سایت خودتان یا یک جستجوی ساده و ارگانیک در اینترنت به لندینگ پیج شما برسد.

به زبان ساده، لندینگ پیج مثل درب ورودی یک فروشگاه است که سعی می‌کند با ظاهر و توضیحات جذاب، شما را قانع کند که وارد شوید و خرید کنید یا اقدام خاصی را انجام دهید. مثال یک لندینگ پیج:

اصول طراحی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات گوگل

این نوع صفحات معمولا مستقل از سایر قسمت های سایت شما هستند، به این معنا که به قسمت های صفحه اصلی سایت شما لینک نمی شود. بنابراین اگر کاربران از این طریق وارد سایت شما شوند، یعنی در حال حاضر به خدمات و محصولات شما علاقه مند هستند. بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید :

  • ارائه لینکی برای ثبت نام در سایت شما
  • ارائه لینکی برای فروش محصول خاصی (استفاده از گزینه های Call to Action)

تفاوت بین صفحه فرود یا لندینگ پیج با صفحه اصلی چیست؟

اجازه دهید فرق اساسی لندینگ پیج با سایت را در دو کلام خلاصه کنیم:

  1. تمرکز لندینگ پیج فقط روی دعوت به اقدام (Call to Action) است؛ آن هم فقط یک دعوت به اقدام خاص! (مثلاً خرید موبایل آیفون با 30% تخفیف در جشنواره نوروزی) در حالی که سایت شما نمایانگر کلیت کسب‌وکار است.
  2. برعکس صفحات دیگر، لندینگ پیج می‌تواند کاملاً از سایت شما جدا باشد و دامنه مستقلی داشته باشد. (البته این موضوع الزامی ندارد و شاید هم بخواهید لندینگ پیجتان یکی از صفحات داخلی سایت باشد.)

ویژگی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات چیست؟

اگر لندینگ پیج شما خوب نباشد، حرفه ای ترین اکانت منیجرهای گوگل ادز هم نمی‌توانند تبلیغ موفقی برای شما بسازند. پس قبل از انجام تبلیغات، با توجه به هدفتان از تبلیغ، به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر هدف افزایش تماس و درکل افزایش لید است، باید در سایت، دکمه تماس و یا فرم تماس قرارداده باشید.
  • اگر افزایش فروش است، باید دسته بندی سایت مرتب باشد و قیمت داشته باشد تا کاربر به راحتی بتواند محصول مد نظر را خریداری کند.
  • اگر افزایش ورودی است، باید سایت ساده و مرتب باشد و کاربر در سایت گم نشود و همچنین مجبور نباشد چندین لندینگ پیج را پشت سر بگذراند تا به هدفش برسد.

اصول طراحی لندینگ پیج مناسب برای تبلیغات

1. بخش بالایی سایت (هدر سایت)

در لندینگ پیج، بخش بالای صفحه (above the fold) اولین چیزی است که نظر کاربر را جلب می‌کند. همانطور که میبینید، کاربر با این هدر، متوجه می‌شود خدمات افراک چیست و آیا نیاز دارد یا خیر!

۲. عنوان و زیر عنوان سایت

پس از هدر سایت، یک عنوان و زیر عنوان جذاب مانند یک قلاب عمل می‌کند. اگر این قلاب ساده و فقط متن باشد، قطعا هیچ ماهی‌ای به سمتش کشیده نمی‌شود. پس از عکس و یا ویدیوی گیرا استفاده کنید.

۳. فرم مشاوره

اگر هدف شما افزایش لید و یا فروش باشد، بهتر است یک فرم برای مشاوره در اختیار کاربر قرار دهید تا هر زمان که نیاز به مشاوره برای محصولات و یا خدمات شما داشته باشد، فرم درخواست خود را پر کند.

اصول طراحی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات گوگل

۴. چت آنلاین

لندینگ شما بهتر است چت آنلاین داشته باشد زیرا بسیاری از مردم با چت کردن نسبت به تماس و یا پر کردن فرم درخواست، حس بهتری دارند.

اصول طراحی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات گوگل

۵. دکمه تماس

عده ای نیاز دارند با شما در لحظه تماس بگیرند و مشاوره بگیرند.

۶. داشتن قیمت

اگر هدف شما از تبلیغات افزایش فروش باشد، طبیعتا باید قیمت محصولات و خدمات نیز در لندینگ شما قرار گرفته باشد.

اصول طراحی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات گوگل

مهم‌ترین اشتباهات طراحی صفحه فرود چیست؟

اگر شما به دنبال افزایش اثربخشی تبلیغات آنلاینتان چه در گوگل ادز و چه در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و اینستاگرام هستید، باید یک صفحه فرود جذاب با تجربه کاربری خوب داشته باشید. اما این مورد مسئله‌ای است که از چشم بسیاری از تبلیغ‌کنندگان پنهان باقی می‌ماند. عدم اطلاعات کافی در این مورد باعث می‌شود که اشتباهات زیادی در طراحی صفحه فرود رخ دهد. مهمترین اشتباهات در طراحی صفحه فرود چیست؟

انتخاب رنگ مشابه با سایت برای گزینه‌های CTA

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از صاحبان سایت انجام می‌دهند، این است که می‌خواهند تمامی رنگ‌های استفاده شده در سایت با هم همخوانی داشته باشند. این کار به وضوح اشتباه است. چرا که هدف اصلی شما از استفاده از گزینه‌های CTA این است که توجه کاربر را جلب کنید. پس اگر رنگی مشابه با سایر رنگ‌های موجود در سایت انتخاب کنید، شانس نادیده گرفتن گزینه‌های فراخوانی‌تان را افزایش داده‌اید.

بنابراین هنگام طراحی صفحه فرود به خاطر داشته باشید که رنگ انتخابی شما باید متفاوت از رنگ اصلی سایت باشد. بنابراین به‌عنوان اولین مورد از اشتباهات صفحه فرود ، انتخاب رنگ مناسب را مدنظر داشته باشید.

اصول طراحی یک لندینگ پیج خوب برای تبلیغات گوگل

عدم رعایت سایز مناسب برای گزینه‌های فراخوانی

به همان اندازه که رنگ گزینه فراخوانی اهمیت دارد، سایز این قسمت از صفحه فرود نیز مهم است. بر اساس آزمون‌های مختلفی که در این زمینه انجام شده است، بیش از اندازه بزرگ بودن و یا کوچک بودن این گزینه‌ها، تأثیر منفی در بازده شما دارد. تجربه ما نشان می‌دهد، که اگر سایت گزینه فراخوانی شما در صفحه فرود، چیزی حدود 20 درصد از لگوی استفاده شده در سایت، بزرگ‌تر باشد، نتیجه بسیار مطلوب خواهد بود.

فراموش نکنید که کاربران شما تنها کاربران دسکتاپ نیستند. بخشی از ترافیک سایت شما، کاربرانی هستند که از تلفن همراه استفاده می‌کنند. بنابراین شما باید طراحی صفحه را به‌گونه‌ای انجام دهید که در همه دستگاه‌های الکترونیکی ریسپانسیو باشد.

نادیده گرفتن رنگ مورد علاقه مخاطبین شما

فراموش نکنید که قرار است دیگران از لندینگ پیج شما استفاده کنند، نه خودتان! نظر شما مهم است، اما نظر نهایی نیست. یکی از اشتباهات طراحی صفحه فرود این است که تبلیغ‌کننده می‌خواهد همه چیز مطابق میل وی باشد! در ابتدای مقاله نیز به این نکته اشاره کردیم که شما برای اینکه به نیاز مخاطبتان به درستی پاسخ دهید، باید شناخت درستی از او داشته باشید. به‌عنوان مثال، رنگی که برای طراحی صفحه فرود و یا گزینه‌های فراخوانی انتخاب می‌کنید، به نوع خدمت و نیاز کاربران بستگی دارد. به‌عنوان مثال صفحه فرود سایتی که در زمینه فروش لوازم کودک فعالیت دارد، با طراحی سایتی که در زمینه فروش عایق کار می‌کند، متفاوت است.

بر اساس تحقیقانی که انجام شده است، یک لندنیگ پیج برای اینکه نظر کاربر را به خود جلب کند، تنها 90 ثانیه زمان دارد. مطالعات نشان می‌دهند که چیزی که در این مدت زمان کم بیشترین تأثیر را روی کاربر دارد، رنگی است که برای طراحی انتخاب شده است. فراموش نکنید رنگ مورد علاقه برای هر گروه سنی با هر جنسیتی متفاوت است! پس اول مخاطبتان را بشناسید، بعد دست به کار شوید.

بهینه نبودن عملکرد سایت

زمانی که کاربر برای انجام کاری وارد لندینگ پیج شما می‌شود، به دنبال رسیدن به هدفی است. برای رسیدن به این هدف الزاماً باید مراحلی را دنبال کند. اگر صفحه فرود شما برای طی کردن این مراحل بهینه نشده باشد، قطعاً تجربه کاربری از بین خواهد رفت. بنابراین فقط مهم نیست که کاربر روی گزینه فراخوانی کلیک کند، مهم است که بعد از آن سایت شما چگونه به او سرویس می‌دهد. به‌عنوان مثال سرعت و روند پرداخت هزینه، ثبت‌نام در سایت و … از جمله مواردی است که باید به آن دقت داشته باشید. بنابراین بهینه نبودن تجربه کاربری را می‌توان یکی از مهم‌ترین اشتباهات طراحی صفحه فرود دانست.

عدم استفاده از فاکتورهای جلب اعتماد

برای جلب اعتماد کاربر از طریق صفحه فرود تنها چیزی که در اختیار دارید، متن است! فراموش نکنید که شما از طریق همین صفحه باید اعتماد کاربر را به خودتان جلب نمایید و او را تشویق کنید که از خدمات ارائه شده توسط شما، استفاده کند. بنابراین استفاده از متن مناسب با نگارش عالی، اشاره به مزیت‌های کار با شما، عکس‌های جذاب و … از جمله مواردی است که باید به آن‌ها دقت کنید.

اصول طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج

کلام آخر

همراهان عزیز اگر شما می خواهید از سرمایه و زمانی که برای اصول طراحی صفحه فرود یا لندینگ پیج در نظر گرفته اید، بیشترین بهره را ببرید، بهتر است که انجام این امر مهم را جهت داشتن تبلیغات موفق به افراد متخصص بسپارید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با افراک در ارتباط باشید تا از راهنمایی های ما در این زمینه بهره مند شوید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید