کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تحلیل و بررسی لینک سازی و بک لینک های وب سایت

تحلیل و بررسی لینک سازی و بک لینک های وب سایت

بیایید رو راست باشیم! لینک بیلدینگ اصلا کار راحتی نیست. اما اگر روش‌های خوبی برای تجزیه‌وتحلیل کردن آن بلد نباشید این کار خیلی سخت‌تر هم می‌شود. اگر می‌خواهید در لینک بیلدینگ بهتر از قبل شوید حتما باید لینک‌هایی که می‌سازید را به‌درستی تحلیل کنید و ببینید که نقاط ضعف و قوت‌تان چیست؟ در کدام بخش‌ها به اندازه کافی خوب هستید و در کدام بخش‌ها هنوز جای کار کردن و بهتر شدن دارید؟

این که فکر کنید هرچه لینک‌های بیشتری بسازید یعنی در لینک بیلدینگ عالی هستید کاملا اشتباه است. برای ارزیابی کارتان و این که ببینید تا چه اندازه در لینک بیلدینگ خوب عمل کرده‌اید، حتما باید یک‌سری فاکتورها را در نظر داشته باشید و بر اساس آن‌ها کارتان را بسنجید. اما اول از همه برویم و ببینیم که اصلا لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ چیست؟

به زبان ساده لینک بیلدینگ به فرآیند دریافت هایپرلینک از یک وب‌سایت به وب‌سایت خودتان گفته می‌شود؛ که یکی از راه‌های افزایش ترافیک سایت است. در واقع لینک بیلدینگ این امکان را به موتورهای جست‌وجو می‌دهد تا به‌راحتی در بین صفحات یک وب‌سایت کاوش کنند. خب حالا بهتر است خیلی از بحث اصلی دور نشویم و خیلی سریع به سراغ تجزیه‌ و تحلیل لینک بیلدینگ برویم.

چرا تجزیه‌وتحلیل لینک بیلدینگ مهم است؟

شاید با خودتان بگویید که اصلا این تجزیه‌وتحلیل کردن‌ها چه فایده‌ای دارد. خب این که شما فقط یک لینک بسازید و آن را به امان خدا رها کنید چه فایده‌ای برای سایت‌تان دارد؟ اگر می‌خواهید رتبه سایت‌تان بهتر شود باید یاد بگیرید که چطور داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید و به درستی متوجه شوید که ایراد کارتان کجاست و یا برای افزایش ترافیک سایت باید دقیقا کجای کارتان را بهبود ببخشید.

در یک کلام این سنجیدن‌ها و ارزیابی کردن‌ها کمک می‌کند تا واقع‌بینانه‌تر هدف‌گذاری کنید و درعین‌حال تغییرات مثبتی در روند رشد ترافیک خود ایجاد کنید. حالا که صحبت از رشد ترافیک شد، خوب است این نکته را هم خدمت‌تان عرض کنیم که لینک بیلدینگ فقط بخش کوچکی از فرآیند پیچیده سئو است. یعنی با این که لینک‌ها خیلی مهم هستند ولی فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند تاثیر زیادی روی رتبه سایت شما بگذارند.

تحلیل لینک بیلدینگ

به بیان ساده‌تر، فرض کنید همه چیز در سایت‌تان ناقص است. آن‌قدر ناقص که نیاز به یک تغییر اساسی دارد. در چنین اوضاعی دیگر ساختن تعداد زیادی لینک حتی اگر باکیفیت هم باشند، به چه دردی می‌خورد؟

این یعنی علاوه بر این که لازم است به تجزیه‌ و تحلیل لینک بیلدینگ بپردازید، باید حتما موارد دیگری را هم برای افزایش ترافیک سایت‌تان در نظر بگیرید و آن‌ها را رعایت کنید. مثلا وقتی می‌خواهید وب‌سایتی طراحی کنید و خیلی علاقه دارید که سایت‌تان در جستجوهایی که کاربران انجام می‌دهند در بین ۱۰ سایت اول قرار بگیرد و همیشه جلوی چشم باشد، بهتر است به یک‌سری اصول اساسی مانند محتوای مفید و واضح، سئوسازی وب‌سایت، توجه به عنوان، اهمیت دادن به متا دیسکریپشن (Meta-description)، سازگاری با انواع نمایشگر موبایل و تبلت (Mobile-friendliness) و غیره توجه داشته باشید.

۱) سئوسازی یعنی در وب‌سایت خودمان محتوایی را به اشتراک بگذاریم که در آن از کلمات کلیدی که ترند شده‌اند و نرخ جستجوی آن‌ها خیلی بالاست استفاده کنیم تا به این شکل بازدید و ترافیک سایت بیشتر شود.

۲) متا دیسکریپشن یا همان توضیحات متا یکی از چیزهایی است که می‌تواند مخاطبان را مجاب کند تا بر روی لینکی که شما ساخته‌اید، کلیک کنند. اگر تا حالا کلمه متا دیسکریپشن به گوش‌تان نخورده، باید بگوییم که توضیحات متا همان یک یا دو خطی است که به عنوان یک توضیح کوتاه در پایین لینک نشان داده می‌شود. همین توضیح نسبتا کوتاه، تاثیر زیادی بر روی جلب نظر مخاطبان و تشویق آن‌ها به کلیک کردن بر روی لینک وب‌سایت شما دارد، پس آن را دست‌کم نگیرید.

۳) حالا نوبت به Mobile-friendliness بودن وب‌سایت‌تان می‌رسد. خالی از لطف نیست که بدانید تعداد زیادی از کاربران با موبایل و تبلت در اینترنت جستجو می‌کنند، پس باید به نیاز این دسته از افراد حتما توجه کنید. یعنی بهتر است فراموش نکنید وب‌سایتی که طراحی می‌کنید، متناسب با انواع رزولوشن موبایل و تبلت هم باشد. به همین سادگی با رعایت این نکات جزئی ولی مهم می‌توانید ترافیک سایت‌تان را بالا ببرید.

تحلیل لینک بیلدینگ

اگر تمام این اصول پایه را رعایت کرده‌اید، دیگر می‌توانید تمام تمرکز خود را روی بیشتر کردن ترافیک وب‌سایت‌تان آن هم با کمک لینک بیلدینگ و تجزیه و تحلیل آن بگذارید. در ادامه به توضیح ۳ معیار اساسی که می‌توانید از آن‌ها برای تجزیه‌وتحلیل لینک بیلدینگ استفاده کنید می‌پردازیم.

تجزیه و تحلیل لینک بیلدینگ چگونه است؟

روش‌های زیادی برای تجزیه‌ و تحلیل لینک بیلدینگ وجود دارد که ۳ مورد از آن‌ها عبارتند از:

بررسی روند رشد

اولین عاملی که به شما کمک می‌کند تا لینک بیلدینگ خود را تجزیه‌وتحلیل کنید، بررسی روند رشد دامنه‌های جدید به‌صورت ماهانه است. در این صورت خیلی راحت می‌توانید بفهمید که در مسیر درستی قدم برمی‌دارید یا خیر.

البته این را هم در نظر داشته باشید که پروسه لینک بیلدینگ و جواب گرفتن از آن زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد. یعنی قرار نیست شما راه صد ساله را در یک شب طی کنید! باید صبر داشته باشید و حوصله به خرج بدهید و هر ماه روند رشد دامنه ارجاع‌های جدید را چک کنید تا ببینید دارید کارتان را درست انجام می‌دهید یا نه.

پس می‌شود گفت که تقریبا این ارزیابی‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌ها چیزی حدود ۲ تا 3 ماه زمان می‌برد و پس از این مدت شما با چنین نموداری مواجه می‌شوید:

با بررسی ماهانه این نمودار و ارزیابی کردن آن می‌توانید به خوبی متوجه روند رشد دامنه‌های ارجاع خود شوید و در یک مدت‌زمان مشخص این آمار را چند برابر کنید. هم‌چنین خوب است که گاهی اوقات در کنار تجزیه‌وتحلیل روند رشد دامنه ارجاع‌های خود، سعی کنید تا از روند رشد دامنه ارجاع‌های رقبا هم غافل نشوید. با این کار با یک تیر، دو نشان می‌زنید! چون هم از میزان پیشرفت رقیبان خود باخبر می‌شوید و هم با دیدن تلاش‌های آن‌ها انگیزه پیدا می‌کنید که بیشتر تلاش کنید و بهتر از قبل شوید.

بعد از این که لینک بیلدینگ خود را با بررسی روند رشد دامنه ارجاع‌های جدید بهبود بخشیدید، احتمالا متوجه تغییرات محسوسی در رنکینگ گوگل خواهید شد.

تغییرات مثبت در جایگاه وب‌سایت در صفحه هدف گوگل

یکی از دلایل توجه به لینک بیلدینگ‌ها، رسیدن به رتبه بهتر در صفحه هدف گوگل است. اگر بخواهیم بهترین حالت را در نظر بگیریم، همه ما دل‌مان می‌خواهد که جزو سه وب‌سایت برتر که در ابتدای صفحه اول نتایج گوگل قرار می‌گیرند و بیشترین بازدید را دارند، باشیم.

بر اساس مواردی که گفتیم، احتمالا دیگر متوجه شده‌اید که فاکتور بعدی برای تجزیه‌وتحلیل لینک بیلدینگ جایگاه وب‌سایت‌تان در صفحه هدف گوگل است. اگر می‌خواهید جایگاه خودتان را به‌طور دقیق بررسی و وب‌سایت خودتان را با آن‌هایی که رنکینگ بالاتری دارند مقایسه کنید، بهتر است از ابزار ردیابی شخص ثالث استفاده کنید.

مطالب مرتبط

جایگزین الکسا چیست؟

آپدیت هسته گوگل – نوامبر ۲۰۲۱

الکسا بازنشسته شد: پایان کار الکسا در می ۲۰۲۲

پیشنهاد ما به شما استفاده از ابزار SEMrush برای ردیابی موقعیت وب‌سایت‌تان در صفحه هدف گوگل است. مثلا در تصویر زیر بررسی کردیم تا ببینیم میزان سرچ مقاله‌هایی که در آن کلمه کلیدی Email outreach وجود دارد، چقدر است. همان‌طور که می‌بینید در مدت 30 روز، کلمه کلیدی Email outreach در بالای لیست و در بالاترین میزان سرچ قرار گرفته است. ولی چرا؟

برای رسیدن به جواب این سوال باید از ابزار Ahrefs Keyword Explorer کمک بگیرید و در آن کلمه کلیدی موردنظرتان را سرچ کنید و ببینید که در حال حاضر کدام سایت‌هایی که درباره این کلمه کلیدی محتوا تولید کرده‌اند، در صفحه اول موتور جستجوی گوگل قرار گرفته‌اند و رنکینگ بالایی دارند؛ درست مانند تصویر زیر.

بررسی لینک خارجی

چیزی که در اینجا اهمیت دارد، دامنه ارجاع‌هاست. یعنی شما باید تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده صفحه خود را با اعداد صفحاتی که در حال حاضر از شما بالاتر هستند، مقایسه کنید. در آخر سعی کنید تا با رفع نقاط ضعف خودتان در لینک بیلدینگ تعداد دامنه ارجاع وب‌سایت‌تان را به آن میزانی که سایت‌های با رنکینگ بالا دارند، برسانید.

افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت

یکی از اهداف اصلی لینک بیلدینگ افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان است. پس طبیعی است که یکی از مواردی که به ما در ارزیابی لینک بیلدینگ کمک می‌کند، میزان تحقق همین هدف باشد.

برای بررسی میزان رشد ترافیک ارگانیک وب‌سایت‌تان می‌توانید از Google Analytics یا Google Search Console  استفاده کنید که کار کردن با آن‌ها خیلی راحت است.

مثلا ممکن است چیزی حدود ۳ تا ۱۲ ماه بعد از لینک بیلدینگ طول بکشد تا بتوانید میزان تغییرات و رشدی که ترافیک سایت‌تان داشته را به‌وضوح مشاهده کنید. برای این که حساب کار دست‌تان بیاید می‌توانید تاریخچه وب‌سایت‌هایی که رنکینگ خوبی دارند و زمینه فعالیت‌شان مشابه شماست را آنالیز کنید. در تصویر زیر، سایت موردنظر لینک بیلدینگ را از ژانویه ۲۰۱۹ شروع کرده است و تا الان چیزی حدود ۳۴ دامنه ارجاع داشته است.

ترافیک ارگانیک سایت

حالا در تصویر زیر می‌توانید نرخ رشد ترافیک ارگانیک همان سایت را مشاهده کنید.

از مقایسه این دو تصویر خیلی راحت می‌توان نتیجه گرفت که چیزی حدود ۱۲ ماه زمان می‌برد تا بشود به یک ترافیک قابل قبول رسید.

کلام آخر ـ تحلیل لینک بیلدینگ

اگر مطلب بالا را به‌دقت مطالعه کرده باشید، می‌بینید که لینک بیلدینگ به‌شدت زمان‌بر است. اما وقتی لینک بیلدینگ شروع به نتیجه دادن بکند، متوجه می‌شوید که همه این صبر کردن‌ها ارزشش را داشته است. یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برایتان بیفتد، این است که ماه‌ها وقت ارزشمند خود را روی لینک بیلدینگ صرف کنید ولی نتیجه‌ای که باید و شاید را نگیرید. اگر می‌خواهید این اتفاق تلخ را تجربه نکنید، بهتر است مقاله بالا را خوب بخوانید تا روش‌های تجزیه و تحلیل لینک بیلدینگ را به درستی یاد بگیرید. نظر شما راجع به لینک بیلدینگ چیست؟

تحلیل و بررسی لینک سازی و بک لینک های وب سایت
بیایید رو راست باشیم! لینک بیلدینگ اصلا کار راحتی نیست. اما اگر روش‌های خوبی برای تجزیه‌وتحلیل کردن آن...
5 از 3 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید