کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

بازاریابی محتوا چیست و چه کمکی به کسب و کارمان می کند؟

بازاریابی محتوا چیست و چه کمکی به کسب و کارمان می کند؟

اگر به دنبال راهی برای ایجاد اقتدار در صنعت خود و رسیدن به مخاطبان ایده آل هستید ، بازاریابی محتوا راهی برای پیشبرد هدف شماست. موسسه بازاریابی محتوا Content Marketing Institute بازاریابی محتوا را به عنوان “یک رویکرد استراتژیک بازاریابی متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و مداوم برای جذب و حفظ مخاطب تعریف می کند.” قبل از ورود به مبحث بازاریابی محتوایی باید بدانید که اصلا تولید محتوا چیست؟

تمامی برند های معروف برای حفظ برند و افزایش مخاطبان خود از قابلیت های گسترده ی بازاریابی محتوایی استفاده می کنند. اگر بگوییم که آینده ی مارکتینگ تمامی در دست محتواست ادعایی غلط نداشته ایم. برای شروع بازاریابی محتوایی باید ابتدا برنامه ی دقیقی از اهداف بازاریابی محتوایی تهیه کرد، پس از آن انواع محتوا را بشناسید و از میان آن بهترین محتوایی که مناسب کسب و کار شماست را انتخاب کنید. در نهایت مشخص کنید که این محتوا از طریق چه کانال هایی و با چه فواصل زمانی ای منتشر می شود؟

توجه کنید بازاریابی محتوا به صورت مستقیم بر روی محصولات، تولیدات و خدمات شما تمرکز نمی کند. این یک رویکرد طولانی برای جذب و ایجاد اعتماد مشتریان است.

مقالات مرتبط:

بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی چیست؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی چه اهمیتی دارد؟

اگر بازاریابی محتوایی بخشی از استراتژی تبلیغاتی شما نیست، شما فرصت ارتباط و آموزش مشتریان را از دست خواهید داد. بازاریابی محتوایی برای شما این امکان را فراهم می کند که برای مخاطب خود اعتماد سازی کنید و ارتباط مستقیم با آن را رقم بزنید. شما خیلی هوشمندانه می توانید اطلاعاتی که مخاطبان به آن نیاز دارند را در اختیارشان بگذارید در این صورت آن ها می توانند خدمات و محصولات شما را بهتر بشناسند و ارزش گذاری کنند.

بازاریابی محتوای همچنین می تواند شما را در بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو یا سئو کمک کند. زیرا الگوریتم های گوگل به سمت شناخت محتوا حرکت می کند و سایت هایی که محتوای بیشتر و بهتری دارند را در نتایج جست و جو نشان می دهد.

آنچه بازاریابی محتوا را از تبلیغات جدا می کند این است که شما نمی خواهید به صورت مستقیم مخاطبان را به سمت استفاده از محصول و خدمات خود راهنمایی کنید. حتی شما نباید کم ترین اشاره ای به این مساله داشته باشید. برای مثال اگر فروشگاه خرید لوازم کوه نوردی دارید، یک مقاله در سایت خود مین ویسید که کوه نوردی به چه وسایلی نیاز دارد. در مورد معایب و مزایای برخی از محصولات صحبت می کنید و سپس مشتری را در انتخاب راهنمایی می کنید. ولی هیچگاه مستقیما نمی گویید: ” من فلان محصول را دارم و خرید کن.” وقتی به صورت غیر مستقیم بازاریابی محتوایی انجام می دهید حتی اگر فرد قصد خرید هم نداشته باشد با شما آشنا می شود و این شروع اعتماد سازیست. در آینده هر گاه قصد خرید داشت به سراغ شما می آید و حتی شما را به دوستان خود معرفی می کند.

مقالات مرتبط:

نحوه بهینه سازی سئو

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

وقتی شما زحمت ساخت محتوای مناسب را به خود می دهید این امکان را برای خود ایجاد می کنید که ار مزایای بیشمار این کار بهرمند شوید. در ادامه این مزایا را برای شما بر می شمریم:

  • اگر از تبلیغات گوگل استفاده می کنید، هزینه ی کمتری به ازای هر کلیک پرداخت خواهید کرد زیرا گوگل شما محتوای ارزشمند شما را به خوبی می شناسد و به آن رتبه خوبی می دهد. کمپانی هایی که از روش بازاریابی محتوایی استفاده می کنند در کمتر از پنج ماه خواهند دید که هزینه های تبلیغاتشان تا 80 درصد کاهش می یابد. همچنین ممکن است تا جایی پیش برود که سئو سایت به قدری بالا برود که نیازی به تبلیغ در گوگل نباشد.
  • بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوایی قطعی است. طبق تجربه گفته می شود که تمامی هزینه هایی که برای تهیه ی محتوای خوب داشته اید سه برابر به شما باز می گردد. همچنین مخاطبان شما به شیوه ای که فکرش را نمی کردید به برند شما وفادار می شوند و خود به نوعی تبلیغ کننده تبدیل می شوند.
  • زمان بیشتری را برای بازدید سایت شما می گذارند. محتوای قوی مخاطب را در سایت نگه می دارد. آن ها چنان جذب سایت شما می شوند که مجبور می شوند در سایت بگردند و محتواهای شما را بخوانند. در این سفری که در سایت شما دارند بر روی پست های بلاگ شما کلیک می کنند و ویدئو ها و اینفوگرافی ها را مشاهده می کنند در همین حین آنها بیشتر با شما و برندتان آشنا می شوند. فاکتور time on site میزان زمانی که کاربر در سایت شما می ماند همچنین یکی از فاکتور های مهم گوگل در امتیاز دهی به سایت است.
  • بازاریابی محتوا باعث نمایش شما در صفحات گوگل می شود. هر زمانی که پست جدید به بلاگ خود اضافه می کنید شانس نمایش در صفحات گوگل را برای سایت خود بیشتر خواهید کرد زیرا گوگل تمامی صفحات را می شناسد. داشتن صفحات زیاد به معنای بیشتر ظاهر شدن در سرچ گوگل نیست. ولی اگر محتوای هر صفحه ای شامل کلمات کلیدی باشد، شما با آن کلمه کلیدی شناخته می شوید و در صفحات جست و جو بالا می آیید.
  • شما مشتریان تخصصی خواهید داشت. چه زمانی مردم در گوگل سرچ می کند؟ معمولا زمانی که مشکلی دارند و به دنبال راه حل برای آن هستند. اگر شما آن راه حل را می توانید فراهم کنید با ایجاد محتوای مناسب می توانید آن ها را به سمت خود بکشانید.
  • ارتباطی عمیق تر از قبل  با مشتریان خود خواهید داشت. یکی از مزایای بازاریابی محتوایی این است که مشتریان جدید برای شما فراهم می کند. زمانی که محتوای ارزشمندی می سازید حال چه از طریق فرستادن یک ایمیل یا یک پست بلاگی که بسیار جذاب و هدفمند است، شما در حال ساخت ارتباطی عمیق با مشتریان خود هستید. شک نکنید این مشتریان برای خرید های بعدی نیز به سراغ شما خواهند آمد.
  • روند خرید کوتاه می شود. مهم نیست که چه چیزی می فروشید و چه هدفی را دنبال می کنید. هر نوع خریدی روند خود را برای مشتری دارد. شما می توانید با محتوای مناسب این سفر را برای مشتری کوتاه کنید و  به راحتی آن را در فرآیند خرید راه نمایی کنید.

در این مقاله مفهوم بازاریابی محتوا و مزایای آن برای کسب و کار ها آشنا شدید. اگر می خواهید تولید محتوای تخصصی سایت و شبکه های اجتماعی خود را شروع کنید اما با روش های آشنا نیستید می توانید از مشاوره رایگان افراک بهرمند شوید. تیم افراک با سابقه ی طولانی در بحث تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ می تواند شما را در زمینه ی تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی همراهی کند.

 

 

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید