کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست و آموزش آن

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست و آموزش آن

جمع آوری اطلاعات از رفتار مشتریان و تحلیل آن، برگ برنده ی هر کسب و کاری است. یکی از ابزارهایی که در دنیای دیجیتال به شما کمک می کند تا اطلاعات مناسبی از کاربران کسب کنید، گوگل تگ منیجر است. تگ منیجر هم مانند گوگل ادسنس، گوگل ادموب و تبلیغات گوگل ادز از ابزار های شرکت گوگل است. این ابزار، رابط قدرتمندی بین سایت یا اپلیکیشن و تگ های آن است. با کمک تگ منیجر به آسانی و بدون نیاز به برنامه نویسی خاص، می توانید تگ های خود را مدیریت کنید، تنها کافی است با آموزش گوگل تگ منیجر همراه باشید!

گوگل تگ منیجر چیست

در سال ۲۰۱۲ گوگل از سرویس تگ منیجر رونمایی کرد. یکی از اشتباهات رایج در بین کاربران، یکی دانستن گوگل تگ و گوگل آنالیتیکس، به دلیل قرار گرفتن پنل کاربری این دو، در یک جا است. گوگل تگ منیجر، کدها و تگ های مربوط به گوگل آنالیتیکس یا دیگر سرویس ها را درون سایت قرار می دهد؛ که شما به راحتی می توانید آن ها را مدیریت کنید.

گوگل تگ منیجر ، آموزش گوگل تگ منیجر

مزایای GTM

قطعا جمع آوری اطلاعات کاربران و تحلیل رفتار آن ها با کد نویسی، کار بسیار سختی است که از نظر زمان و هزینه هم مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر مدیریت تعداد زیادی تگ اختصاصی، غیر ممکن است. گوگل تگ منیجر در این بخش به شما کمک می کند و مزایایی را در اختیارتان قرار می دهد. مهم ترین مزایای گوگل تگ منیجر عبارت اند از :

۱. استفاده آسان : همان طور که گفته شد، استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار آسان ساده و راحت است و کاربران می توانند بدون هیچ تغییری در کدهای سایت خود، کدهای تگ منیجر را در صفحات سایت وارد کنند. امکان مدیریت این تگ ها در گوگل آنالیتیکس نیز کار آسانی است.

۲. رایگان بودن : یکی از مزایای مهم گوگل تگ منیجر، رایگان بودن این ابزار است که کمک می کند در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

۳. مدیریت کاربران : برای کنترل بهتر کاربران می توانید، اختیارات کاربران را سطح بندی کنید و مشخص کنید که چه افرادی می توانند روی وب سایت و تگ منیجر تغییرات ایجاد کنند.

۴. امکان ذخیره سازی : پس از انتشار، گوگل تگ منیجر از تغییرات قبلی یک نسخه ذخیره می شود که با مراجعه به آرشیو خود می توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردانید.

۵. امنیت بالا : تگ ها و کدهایی که قرار می دهید، هیچ مشکل امنیتی ایجاد نمی کنند و تمام امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شماست.

۶. ردیابی رویدادها : این مزیت گوگل تگ منیجر به شما نشان می دهد که مخاطب به کدام صفحات رفته، بر کدام لینک ها کلیک کرده و با کدام محتوا تعامل بیشتری داشته است.

۷. عدم محدودیت: شما می‌توانید با کمک GTM به صورت نامحدود در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید و iOS از تگ‌ها و کدهای مورد نظر استفاده کنید.

۸. قالب های آماده : تگ منیجر تعداد زیادی قالب تگ دارد که ایجاد تگ‌های جدید را ساده تر می‌کند. مثلا برای افزودن تگ گوگل آنالیتیکس کافی است آن را از لیست نوع تگ‌های موجود انتخاب کنید و در نهایت در بخش Google Analytics Settings کد آنالیتیکس خود را وارد کنید.

آموزش تگ منیجر

آموزش گوگل تگ منیجر

در تگ منیجر سه بخش اصلی زیر را مشاهده خواهید کرد :

تگ ها (TAG) : کدهایی که با توجه به موقعیت و شرایط مختلف در سایت بارگذاری می شوند.

تریگر ها (Trigger) : تریگر امکان ایجاد ارتباط میان تگ های مختلف را ایجاد می کند.

متغیرها (Variable) : متغیرها، برای نگهداری مقادیر در تریگر ها و تگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت اکانت Gtm

برای استفاده از GTM در ابتدا باید به Tagmanager.google مراجعه کنید؛ پس از وارد کردن Gmail و رمز آن، روی گزینه Create Account  کلیک کنید. در این صفحه باید یک نام برای Account و Container استفاده کنید. بعد از انتقال به صفحه بعدی، پنجره ای برای شما باز می‌شود که در آن از شما می خواهد، با قوانین استفاده از گوگل تگ منیجر موافقت کنید. پس از بررسی، قوانین را قبول کنید. اکانت شما در GTM ساخته شد!

ساخت اولین تگ

پس از ساخت اکانت، نوبت به ساخت اولین تگ می رسد. برای این کار ابتدا وارد اکانت خود در یکی از سرویس های گوگل ( به عنوان مثال آنالیتیکس) یا دیگر سرویس ها (مانند Hotjar) شوید و کد مربوط به آن ها را کپی کنید. سپس وارد اکانت خود در Gtm شوید و روی Tags کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه، صفحه ای به شما نمایش داده می‌شود سپس بر روی New کلیک کنید. در پنجره باز شده می‌توانید از قالب‌های آماده تگ استفاده کنید و یا تگ کپی شده را در قسمت مربوطه وارد کنید. حالا که عملیات وارد کردن کد را انجام داده‌اید، نوبت آن می‌رسد که یک متغیر یا Variable ایجاد کنید. برای این کار لازم است که بر روی گزینه New Variable کلیک کنید.

بیشتر بدانید: تبلیغ در یوتیوب

در قسمت نوع متغیر، می‌توانید سرویس مورد نظر خود (که می‌تواند Google Analytics باشد) را انتخاب کنید. در نهایت باید یک Tracking ID را وارد کنید که همان آیدی شما در سایت مورد نظر است. (ممکن است که برخی از سرویس‌ها، این گزینه را نداشته باشند!) برای متغیر خود یک نام انتخاب کنید و آن را به راحتی ذخیره کنید. حالا نوبت آن می‌رسد که یک Trigger اضافه کنید. تریگر کمک می‌کند که یک مدیریت بهتر بر روی تگ‌های خود داشته باشید و زمان لود آن‌ها به همراه صفحاتی که حق دسترسی دارند را مشخص کنید! مسلماً اگر برای سرویسی مانند گوگل آنالیتیکس قصد استفاده از GTM را دارید، باید زمان بازدید از سایت را به صورت همیشگی پیگیری کنید و اجازه دسترسی به آن را در تمامی صفحات ایجاد کنید. برای تمام شدن فرایند ایجاد تگ، لازم است که یک نام مناسب برای آن انتخاب کنید و بر روی گزینه Save کلیک کنید. تگ شما ساخته شد!

google tag manager

قالب های آماده تگ در GTM

  • Google Analytics
  • Google Ads Conversions
  • Google Ads Remarketing
  • Google Optimize
  • Hotjar Tracking Code
  • LinkedIn Insight
  • Bing Ads Universal Event Tracking
  • Pinterest Tag
  • Twitter Universal Website Tag

تست و اشکال یابی تگ ها

یکی از قابلیت های گوگل تگ منیجر، اشکال یابی تگ ها قبل از انتشار است. برای این کار می‌توانید بعد از ایجاد یک تگ بر روی گزینه Preview( پیش نمایش) کلیک کنید. با فعالسازی این تگ می‌توانید به راحتی دسترسی‌های مختلف را بررسی و بر روی آن‌ها، خطاهای ایجاد شده را رفع کنید. اگر از مرورگر Google Chrome استفاده می‌کنید، می‌توانید با کمک یک افزونه به نام Tag Assistant، تمامی تگ‌های سایت خود را مشاهده و آن‌ها را مدیریت کنید. در واقع بدون مراجعه به پنل خود قادر به بررسی تگ‌های خود هستید.

انتشار تگ در سایت

پس از ساخت اولین تگ و رفع خطاها به کمک پیش نمایش نوبت به انتشار تگ ها می رسد. با کلیک بر روی Submit در پنجره باز شده، اطلاعات لازم را وارد کرده و بر روی Publish کلیک کنید. حالا بدون مشکل می‌توانید از تگ خود در سایت استفاده کنید.

گوگل تگ منیجر چیست و آموزش آن : کلام آخر

بی شک کسب و کارها بدون تحلیل و بررسی درست رفتار کاربران، نمی توانند به طور دائم فعالیت قدرتمندی داشته باشند. بررسی فعالیت کاربران در سایت و دریافت اطلاعات دیگر مانند تعداد کلیک‌ها روی یک لینک نشان می‌دهد که تا چه اندازه با تحلیل دقیق این اطلاعات می‌توان از رقبا جلو افتاد. گوگل تگ منیجر ابزاری رایگان، ساده و کاربردی است که به راحتی به شما کمک می‌کند تا با قراردادن یک سری کد در صفحات سایت خود بتوانید اطلاعاتی که می‌خواهید از مشتریان و کاربران به دست آورید. در این مطلب شما متوجه شدید که گوگل تگ منیجر چیست، آموزش گوگل تگ منیجر که چگونه یک اکانت تگ منیجر بسازید، چگونه تگ ها را به سایت اضافه کنید و … . اگر تجربه استفاده از هرکدام از سرویس های گوگل را دارید یا سوالی ذهن شما را درگیر کرده است؛ با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست و آموزش آن
جمع آوری اطلاعات از رفتار مشتریان و تحلیل آن، برگ برنده ی هر کسب و کاری است. یکی...
5 از 3 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید