کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تفاوت های گوگل آنالیتیکس Ga4 و Universal

تفاوت های گوگل آنالیتیکس Ga4 و Universal

گوگل آنالیتیکس جزو ابزارهای قدرتمندی است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و ساخته شده و معمولاً جهت بررسی و آنالیز قابل استفاده است که با به ‌کارگیری آن، می‌توان وب‌سایت‌ها را تحلیل کرد. گوگل آنالیتیکس دارای دو نسخه Ga4 و Universal است که هر کدام از اینها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. البته به زودی نسخه Ga4 به طور کامل جایگزین Universal می شود.
استفاده از این ابزار بسیار آسان است و هر فردی با کمی آگاهی از زبان انگلیسی، می‌تواند از آن بهره‌مند شود. به‌ کارگیری این سیستم برای صاحبان سایت‌ها رایگان است که می‌توانند از این طریق اطلاعاتی درباره ترافیک سایت و رفتار کاربر کسب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت‌های گوگل آنالیتیکس Ga4 و Universal، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای کاربردی گوگل است که می‌تواند امکاناتی را در اختیار افراد قرار دهد. در واقع نقش اصلی آن تحلیل و آنالیز سایت‌های به ثبت رسیده شده است که وب مسترها، بتوانند از آمار بازدید و مراجعه‌ کنندگان سایت خود آگاه شوند. این سیستم رایگان است و افراد برای دستیابی به آن، نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

با آنالیتیکس می‌توانید تعداد کاربران ورودی سایت، لحظه خروج آن‌‌ها از سایت، مدت زمان فعالیتشان در سایت و … را مشاهده کنید تا در صورت وجود نقص در سایت، برای حل آن اقدام کنید. دو نسخه گوگل آنالیتیکس به نام‌های Ga4 و Universal کاربرد بسیاری دارند که با ورود Ga4، دیگر استفاده‌ای از نوع Universal نمی‌شود.

ga4 و universal

نصب این سیستم در سایت‌های وردپرسی و سایر سایت‌ها، بسیار آسان است و تنها با نصب افزونهInsert Headers and Footers by WPBeginner یا قرار دادن کد مخصوص در قسمت header.php، می‌توانید از آن استفاده کنید. این سیستم می‌تواند گزارش‌های بسیاری را در اختیار افراد قرار دهد تا با آگاهی از آن‌ها، بتوانند از سایتی با اطلاعات و عملکرد گسترده‌ برخوردار شوند. گزارش‌های مهمی که توسط گوگل آنالیتیکس تهیه می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • گزارش Real Time: نشان‌دهنده وضعیت کنونی سایت و کاربران
  • گزارش Audience: نشان‌دهنده وضعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان
  • گزارش Acquisition: نشان‌دهنده تبلیغ مؤثر در جذب کاربر
  • گزارش Behavior: نشان‌دهنده رفتار کاربران
  • گزارش Conversion: نشان‌دهنده درصد دستیابی به اهداف سایت

بیشتر بدانید: آشنایی با بهترین کاربردهای گوگل آنالیتیکس برای کسب‌وکار شما

تفاوت های گوگل آنالیتیکس Ga4 و Universal

گوگل آنالیتیکس جزو ابزارهای هوشمند گوگل است که می‌تواند هر سایتی را آنالیز کرده و اطلاعاتی را در اختیار مدیر آن بگذارد. این سیستم دو نسخه Ga4 و Universal دارد که هر یک مزایا و امکانات ویژه‌ای دارند. برخی از تفاوت‌های گوگل آنالیتیکس Ga4 و Universal عبارت است از:

Users

در Universal، دو معیار برای شمارش کاربر وجود دارد: تعداد کل کاربران و کاربران جدید. ولی در Google Analytics 4، سه معیار کاربر وجود دارد: کل کاربران، کاربران فعال و کاربران جدید.

Pageviews

در نسخه گوگل آنالیتیکس Universal محدودیت‌های بسیاری در نمایش تعداد بازدیدکننده و سشن وجود داشت. ولی در نسخه Ga4، هیچ محدودیتی وجود ندارد و روش شمارش نیز یکی از تفاوت‌های میان این دو نسخه است. در نسخه Universal اگر یک کاربر برای چندین بار روی دکمه‌ای کلیک می‌کرد، تنها یک‌بار شمرده می‌شد. ولی در نسخه Ga4 هر کاربری که بتواند برای چندین بار روی دکمه بزند، تعداد دفعات دقیق کلیک شمرده خواهد شد.

session

در نسخه Universal، زمانی که یک کاربر به‌ صورت فعال در سایت حضور دارد، Session نامیده می‌شود. ولی در Ga4، زمانی واژه سشن کاربرد خواهد داشت که رویداد سشن استارت و اقدام به ساخت سشن آیدی کند. در واقع اگر نیمه‌شب کاربری از سایت دیدن کند، هیچ سشنی ایجاد نخواهد شد. همچنین در Ga4 اگر کاربری به مدت 30 دقیقه در سایت هیچ فعالیتی از خود نشان ندهد، سشن باز شده، بسته می‌شود و در صورت فعالیت، سشن جدیدی ایجاد خواهد شد.

ga4 و universal

Conversions

در universal، هر هدفی را تعیین کنید، کاربر در طول روز اگر یک بار این هدف را انجام دهد، فقط یک Conversion برای شما ثبت می شد ولی در ga4 با هر بار تکرار این هدف، به تعداد Conversionها اضافه می شود.

Bounce rate

Bounce rate یا نرخ پرش، در Universal زمانی حساب میشد که کاربر بدون تعامل از صفحه خارج میشد، ولی در Ga4 زمانی engaged session حساب میشود که حضور کاربر در صفحه 10 ثانیه یا بیشتر طول می کشد، دارای 1 یا بیشتر رویداد تبدیل یا دارای 2 یا بیشتر بازدید از صفحه یا صفحه است. اگر کاربر یک جلسه تعاملی نداشته باشد (یعنی هیچ یک از معیارهای یک جلسه تعاملی را نداشته باشد)، گوگل آنالیتیکس جلسه را به عنوان یک پرش حساب می کن

در هر نسخه از گوگل آنالیتیکس میزان سطوح و لایه‌های گوناگونی وجود دارد. در نسخه یونیورسال سطوح Account، View و Property وجود داشت، ولی در نسخه Ga4 از سطح‌های اکانت و ویو استفاده شده است.

دلیل اهمیت گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس سیستم جامع و کاملی به شمار می‌آید که هر فرد دارنده سایت، امکان استفاده از آن را دارد. درواقع با این سیستم می‌توان هر سایتی را آنالیز کرد و به نقاط قوت و ضعف آن پی برد. هر مدیر وب‌سایتی برای اینکه بتواند اطلاعاتی درباره ترافیک سایت خود به دست بیاورد، نیازمند ابزار گوگل آنالیتیکس است.

این نوع سیستم می‌تواند کمک‌های بسیاری به افراد کند تا بتوانند ضعف‌های سایت خود را بهبود ببخشند و از این طریق کاربران بیشتری جذب کنند. وب مسترها به دلایل زیر نیازمند گوگل آنالیتیکس هستند:

  • میزان مراجعه و بازدیدکننده سایت در طول روز چقدر است؟
  • چه تعداد افرادی از شهرهای دور و نزدیک از سایت دیدن می‌کنند؟
  • علت مراجعه افراد مختلف به سایت چیست؟
  • آیا مراجعه‌ کنندگان از مطالب سایت بهره کافی را کسب می‌کنند یا خیر؟
  • چه مطلبی در سایت طرف‌دار دارد و مشتریان به چه چیزی علاقمند هستند؟
  • نقطه‌ضعف‌های سایت چیست و آیا امکان بهبود و تقویت آن‌ها وجود دارد یا خیر؟
  • چه میزانی از مراجعه‌ کنندگان به مشتری واقعی و ثابت سایت تبدیل شده‌اند؟

با پی‌ بردن به پاسخ این سؤالات، می‌توان عملکرد بهتری داشت و نقص‌های هر سایتی را از بین برد. البته برای استفاده از این سیستم، باید دارای سایتی ثبت شده باشید تا بتوانید از آن هم در سیستم رایانه‌ای و هم در تلفن همراه استفاده کنید. به این صورت میتوانید امکانات بروز و عالی را در اختیار کاربران سایتتان بگذارید.

سخن نهایی؛ تفاوت ga4 و universal

گوگل آنالیتیکس یکی از سیستم‌های بروز و پیشرفته‌ای است که امکانات و مزایای بسیاری را به افراد هدیه می‌دهد. این سیستم با برخورداری از نسخه‌های Ga4 و Universal قادر به جذب کاربران بسیاری شد و توانست عملکرد بسیاری از سایت‌ها را بهبود ببخشد. با انتشار نسخه Ga4، نسخه یونیورسال کاربرد خود را از دست داد و افراد با استفاده از نسخه جدید توانستند محدودیت‌های نسخه قدیمی را جبران کنند.

این دو سیستم تفاوت‌های مختلف و بسیاری نسبت به یکدیگر دارند و وبمسترها، به دلایل گوناگونی دست به استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌زنند. البته می‌توان گفت: هنوز نسخه جدید گوگل آنالیتیکس بنام Ga4 تکمیل نشده و دارای نقص‌هایی هم است که در آینده برطرف خواهند شد. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کاربردی راجع به تفاوت های گوگل آنالیتیکس Ga4 و Universal را در اختیارتان قرار دهیم.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید