کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

کاربردی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز به ساده ترین زبان

کاربردی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز به ساده ترین زبان

گوگل ادز سیستمی تبلیغاتی است که توسط شرکت گوگل راه‌اندازی شده و امروزه توسط میلیون‌ها وب‌سایت و شرکت برای فروش محصولات و خدمات، افزایش آگاهی از برند و افزایش ترافیک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل ادز تضمین می‌کند که وقتی مشتری ‌ایده‌آل شما به دنبال راه‌حلی برای مشکل خود می‌گردد و یا حتی اگر قصد خرید دارد، کسب و کار شما در بالای صفحه اول گوگل ظاهر خواهد شد.
با این اوصاف، شاید شما تصمیم گرفته‌اید که تبلیغات کسب و کار خود را در گوگل آغاز کنید، اما مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید. جای نگرانی نیست. در این مطلب از افراک، قرار است پانزده مورد از مهم‌ترین اصطلاحاتی را که باید قبل از ساخت کمپین های گوگل ادز بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم. در صورتی که به این مبحث علاقه‌مند هستید، تا انتهای مطلب را مطالعه نمایید.

اصطلاحات و واژه نامه کاربردی و پرتکرار گوگل ادز

(PPC (Pay Per Click

اولین اصطلاحی که باید یاد بگیرید، PPC یا تبلیغات کلیکی است. تبلیغات کلیکی به معنی تبلیغاتی است که شما در گوگل، یوتیوب و پلتفرم دیگه انجام می‌دهید و به ازای هر کلیک از سمت کاربر، شما مشمول پرداخت هزینه می‌شوید.

Budget

بودجه نشان‌دهنده مقدار پول و بودجه‌ای است که مایلید برای کمپین گوگل ادز خود خرج کنید. زمانی که برای کمپین‌های خود یک بودجه روزانه تعیین می‌کنید، می‌توانید هزینه‌ای که برای تبلیغات ماهانه شما صرف می‌شود را با ضرب این مبلغ در 30.4 تخمین‌زده و به دست‌آورید.

Campaign

کمپین به یک مجموعه از گروه‌های تبلیغاتی یا همان اد گروپ‌ها اطلاق می‌شود که دارای تنظیمات و بودجه یکسانی هستند. ۸ نوع کمپین در گوگل ادز وجود دارد و این امکان برای شما مهیاست تا یکی از آن‌ها را برای دستیابی به اهدافتان برگزینید. این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد تا چندین کمپین متفاوت را در حساب خود اجرا و یا مدیریت نمایید. هر کمپینی با هدف خاصی ساخته می شود.

اصطلاحات و واژه نامه کاربردی و پرتکرار گوگل ادز

Cost-Per-Click (CPC)

CPC یا هزینه بابت هر کلیک مبلغی است که شما حاضرید برای هر کلیک بر روی ادز پرداخت کنید. این پارامتر بر اساس مبلغ پیشنهادی و عملکرد تبلیغاتی شما تعیین خواهد شد. اگر از استراتژی پیشنهاد قیمت خودکار استفاده می‌کنید، توجه کنید که گوگل ادز این پارامتر را به طور خودکار برای آگهی شما تعیین خواهد کرد.

Quality Score

امتیاز کیفی یا کوالیتی اسکور نشان‌دهنده رقمی است که گوگل بر اساس عواملی مانند ارتباط و نرخ کلیک به آگهی شما اختصاص می‌دهد. هر چه امتیاز کیفیت بالاتر باشد بدین معنی است که آگهی شما بیشتر به کاربران نشان داده شده و به ازای هر کلیک هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

Impressions

ایمپرشن یا نمایش به تعداد دفعاتی اطلاق می‌شود که آگهی شما نمایش داده شده، صرف‌نظر از اینکه روی آن کلیک شده یا نشده باشد. اگر در حال اجرای یک کمپین تبلیغات بنری یا Display هستید، می‌توانید به جای کلیک‌ها، پیشنهاد قیمت برای ایمپرشن یا نمایش را نیز انتخاب کنید.

Clicks

تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که روی آگهی شما کلیک شده است. اگر شخصی در حین تحقیق برای خرید چندین بار روی آگهی شما کلیک کند، گوگل ادز از شما هزینه را دریافت خواهد کرد.

Conversions

تبدیل یا کانورژن هدفی است که شما برای کمپین‌های خود تعیین کرده‌اید. با درگیری تبدیل‌ها متوجه خواهید شد که عملکرد کمپین شما چگونه بوده است.

اصطلاحات و واژه نامه کاربردی و پرتکرار گوگل ادز

Keywords

تطابق کلمات کلیدی در گوگل ادز، کلمات کلیدی یا کیوردهایی هستند که شامل کلمات و عباراتی هستند که شما برای راه‌اندازی تبلیغات خود انتخاب کرده‌اید. وقتی شخصی یکی از کلمات کلیدی شما را جستجو می‌کند، آگهی شما وارد سیستم مزایده و حراج گوگل ادز می‌شود. سپس، اگر قیمت پیشنهادی و امتیاز کیفیت شما به اندازه کافی بالا باشد، آگهی شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

Match Types

یک کلمه کلیدی تطبیقی است که باید هنگام تعیین قیمت بر روی کلمه کلیدی مشخص شود. با مشخص کردن این پارامتر، گوگل متوجه خواهد شد که محدودیت و یا گستردگی نمایش آگهی شما به چه اندازه می‌باشد.

Negative Keywords

کلمات کلیدی منفی به کلمات و عباراتی گفته می‌شوند که قرار است شما آن‌ها را از کمپین خود حذف کنید. هنگامی که شخصی کلمه کلیدی منفی را جستجو می‌کند، آگهی شما دیگر نمایش داده نخواهد شد.

Ad Groups

گروه تبلیغاتی یا اد گروپ به مجموعه‌ای از تبلیغات و کلمات کلیدی گفته می‌شود که دارای یک موضوع مشترک هستند. این امکان برای شما مهیاست تا از چندین گروه تبلیغاتی مختلف در یک کمپین واحد بهره‌مند شوید.

Ad Preview and Diagnosis tool

با استفاده از این پارامتر، وضعیت نمایش آگهی شما بر روی هر یک از کیورد‌های کمپین قابل بررسی است. این پارامتر به شما کمک می‌کند تا دلیل عدم نمایش آگهی را پیدا کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

Ad Extensions

افزونه تبلیغات گوگل ادز به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات بیشتری همچون شماره تلفن، پیوند‌های اضافی، تصاویر و اطلاعات دیگر را همراه با آگهی خود نشان دهید. افزونه‌های تبلیغاتی نقش بسزایی در آگهی‌های شما ایفا می‌کنند و اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار را در اختیار کاربران قرار خواهند داد.

اصطلاحات و واژه نامه کاربردی و پرتکرار گوگل ادز

Max CPC

حداکثر هزینه به ازای هر کلیک در حقیقت به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که شما برای مشارکت در مزایده گوگل ادز و به ازای هر کیورد پیشنهاد می‌دهید. تفاوت بین  Max CPC و Cost-Per-Click CPC این است که Max CPC نشان‌دهنده حداکثر هزینه‌ای است که شما به گوگل پیشنهاد می‌دهید، اما Cost-Per-Click CPC به رتبه کیفی و هزینه‌ای که توسط دیگر رقبا پیشنهاد می‌شود وابسته است.

Ad Rank

رتبه تبلیغ یکی از پارامتر‌هایی است که می‌تواند موقعیت آگهی شما را در نتایج پرداخت شده و هزینه هر کلیک (CPC) تعیین کند. هر چه Ad Rank بالاتر باشد، بدین معنی است که تبلیغات شما در صفحه نتایج جستجو در جایگاه بالاتری نمایش داده می‌شود و شما هزینه کمتری را به ازای هر کلیک پرداخت خواهید کرد.

Click-Through Rate (CTR)

نرخ کلیک (CTR) معیاری است که برای اندازه‌گیری موفقیت تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود. این پارامتر با تقسیم تعداد کلیک روی آگهی شما بر تعداد کل نمایش‌ها محاسبه خواهد شد. در بیشتر موارد، شما می‌خواهید نرخ کلیک بالاتری را هدف قرار دهید زیرا هر چه این رقم بالاتر باشد، تبلیغات شما جذاب‌تر نشان داده خواهد شد.

bidding

استراتژی قیمت گذاری bidding در گوگل ادز، به این معناست که چطور هدفمان از تبلیغات گوگل ادز را مشخص کنیم و بر اساس آن بودجه بندی کنیم که نهایت استفاده از بودجه مشخص شده را ببریم.

اصطلاحات و واژه نامه کاربردی و پرتکرار گوگل ادز

ROAS 

ROAS مخفف Return On Ad Spend به معنی بازگشت هزینه تبلیغ گوگل است و معیاری است برای اندازه گیری میزان بازدهی تبلیغات گوگل ادز که به صورت درصد نمایش داده می شود و فرمول محاسبه آن، ارزش تبدیل کل(total conversion)، تقسیم بر کل هزینه است. این فرمول، درصد سود شما را فقط در کمپین خاصی محاسبه می کند.

ROI

ROI است که مخفف Return on investment است به معنی نرخ بازگشت سرمایه و به میزان درصد سود بازدهی سرمایه نسبت به هزینه ای که صرف کسب و کار میشود گفته میشود. تفاوت آن با ROAS ، در این است که ROAS سود شمارا در کمپین خاص محاسبه می کند در صورتی که ROI سود شما را نسب به کل هزینه هایی که انجام داده اید محاسبه می کند.

جمع‌بندی

در این محتوا به توضیح ۲۰ مورد از مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز پرداخته شد. به منظور اتخاذ یک تصمیم‌ آگاهانه در مورد کمپین‌ها، لازم است تا از کاربردی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز مطلع و آگاه باشید. به عنوان مثال، هنگامی که رتبه آگهی (Ad Rank) را به خوبی درک کردید، عوامل مختلفی را که بر نحوه قرارگیری کسب و کار و رقبای شما در نتایج جستجوی تبلیغاتی تأثیر می‌گذارند را نیز به درستی شناسایی خواهید کرد. هرچه بیشتر از کاربردی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز استفاده کنید، در مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی خود عملکرد بهتری خواهید داشت.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید