کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

۵ روش استفاده از گوگل دیتا استودیو برای سئوی سایت

۵ روش استفاده از گوگل دیتا استودیو برای سئوی سایت

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) از خیلی وقت پیش، ابزار محبوبی برای تصویرسازی داده‌ها و گزارش‌دهی به حساب می‌آمد. البته به تازگی با لوکر (Looker) ادغام شده (برای همین هم حالا دیگر به آن لوکر استودیو می‌گوییم) و امروزه به ابزاری قدرتمند برای تجزیه تحلیل و هوش تجاری تبدیل شده است. برای آموزش سئوی سایت با گوگل دیتا استودیو با آژانس تبلیغات آنلاین افراک همراه باشید.

لوکر استودیو به هر منبع دیتای واسطه، مثل گوگل ادز، فیسبوک ادز، تبلو (Tableau) و غیره متصل می‌شود. اما برای سئو، اتصال به گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای سئو به شما فرصت‌های زیادی می‌دهد تا دامنه‌ی دید، ترافیک، رتبه‌بندی و تجربه‌ی سایت خود را ارتقا دهید.

با وصل کردن دیتا استودیو به ابزارهای گزارش سئویی که دارید، مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، می‌توانید عملکرد ارگانیک (خالص)، نظارت بر تعامل‌های سایت، پیگیری اهداف تکمیل شده، مقایسه منابع ترافیکی و ماندن در صدر بک‌لینک‌ها یا همان لینک‌های دریافتی سایت را تحلیل کنید. در ادامه موارد استفاده از دیتا استودیو برای بهبود سایت را بررسی خواهیم کرد.

ترافیک خالص را آنالیز کنید

با وجود کانکتورهای بی‌شماری که گوگل دیتا استودیو دارد، راه‌های زیادی هم برای آنالیز دقیق ترافیک ارگانیک و روند تعامل به وجود می‌آورد. بهترین راه برای آنالیز عملکرد ارگانیک، وصل شدن به گوگل آنالیتیکس است که پیش‌تر درباره‌ی آن صحبت شد. حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که دقیقا باید چه کار کرد:

  • وارد دیتا استودیوی خود (https://datastudio.google.com) شوید و بر روی گزینه Create کلیک کنید.
  • روی «منبع دیتا» (Data Source) کلیک کنید.
  • گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید.
  • اگر از قبل پارامترهای دارایی خود را وارد کرده باشید، می‌توانید وارد قسمت Property شده و به طور خودکار داده‌های خود، از جمله عکس‌، ویدیو و حتی لینک‌های خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف، پارامترها را به صورت دستی تنظیم کنید.
  • داده‌های خود را با استفاده از فیلترها و تاریخ‌ها محدود کنید. شما می‌توانید داده‌های خود را با توجه به کانال‌ها، وب‌سایت‌ها، کشورها و غیره فیلتر کنید.
سئوی سایت با گوگل دیتا استودیو

دیتای جستجوی سایت خود را بررسی کنید

اگر عبارت‌هایی که بازدیدکنندگان وب‌‌سایت شما بیشتر جستجو می‌کنند را بررسی و کنترل کنید، می‌توانید محتوای بهتری بسازید و در نتیجه ساختار سایت خود را هم ارتقا دهید! متاسفانه این‌چنین قابلیتی به خودی خود در لوکر برای این کار وجود ندارد، بنابراین شما باید یک ویجت به گوگل آنالیتیکس خود اضافه کنید.

حواس‌تان به تکمیل اهداف‌تان باشد

با وجود گوگل دیتا استودیو، دیگر نیازی نیست که برای پیگیری اهداف خود، مدام از این صفحه به آن صفحه بروید. با گوگل آنالیتیکس، شما خیلی راحت می‌توانید همه‌ی اهداف خود را از داشبورد دیتا استودیوی خود نظارت کنید. سپس می‌توانید ROI یا نرخ بازگشت سرمایه‌ کمپین‌های خود را مشاهده کرده و ببینید از چه روش‌هایی می‌توانید آن را بهبود ببخشید. برای این کار، نکات زیر را دنبال کنید:

  • در گوگل آنالیتیکس، روی تب «اضافه کردن چارت» (Add Chart) و روی اسکوربورد (Scoreboard) کلیک کنید.
  • معیار خود را انتخاب کرده و هدف خود را اضافه کنید. به عنوان مثال، فرض می‌کنیم ما در گوگل آنالیتیکس، برای ضریب بازگشت (Bounce Rate) یک هدف مشخص کردیم. هدف‌، کاهش ضریب بازگشت به زیر ۳۰% است. هدف ما به درصد حساب می‌شود، پس نتیجه‌ی ما همان ۳۰% تقسیم بر ضریب فعلی است.
  • شما می‌توانید نسبت‌ها را هم به صورت درصد و هم به صورت نقطه ببینید و آن را روی نمودار انتخابی خود نمایش دهید.

یکی از اهداف اصلی کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی، افزایش فروش سایت است. شما می‌توانید با گوگل ادز فروش سایت خود را چندین برابر کنید. برای انجام تبلیغات در گوگل افراک با شماره زیر تماس بگیرید. 02191092000

منابع ترافیک را بررسی کنید

با استفاده از گوگل دیتا استودیو، شما می‌توانید به راحتی متوجه شوید که کدام منابع ترافیک برای پیش بردن اهداف شما بهتر هستند و این که این منابع دقیقا چه چیزهایی هستند؛ موتورهای جستجو، پلتفرم‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، مارکت‌ها یا چیزهای دیگر؟

با وجود این امکانات، شما می‌توانید فرصت‌های جدیدی در بخش ترافیک پیدا کنید و در نهایت یک برنامه‌ی بازاریابی چندکاناله‌ی قوی بسازید. داشبورد شما می‌تواند برای ردیابی ترافیک، به پلتفرم‌های مختلف وصل شود، اما گوگل آنالیتیکس برای این کار بهتر است‌، چرا که می‌تواند بیشتر ترافیک را در یک نقطه جمع کند.

در ادامه به نحوه‌ی ردیابی ترافیک از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی می‌پردازیم:

  • کانکتور گوگل آنالیتیکس خود را اجرا کرده و به «دیتا چارت» (Data Chart) بروید.
  • حالا منبع دیتای خود را انتخاب کنید. مثلا ردیاب تبلیغات فیسبوک، ردیاب تبلیغات یوتیوب و غیره.
  • نوع نمودار خود را انتخاب کنید. بعضی از نمودارها برای یک‌سری اهداف خاص، مفیدتر هستند. مثلا، یک نمودار خطی که ترافیک گروه‌های سنی مختلف را با هم مقایسه می‌کند، قطعا گروه سنی غالب ترافیک سایت شما را نشان می‌دهد!
  • خروجی خود را فیلتر کنید. شما می‌توانید با مشخصات دیگری از جمله تعداد بازدیدکنندگان و بازه زمانی، خروجی خود را بیشتر از قبل فیلتر کنید.
سئوی سایت با گوگل دیتا استودیو

بک لینک‌ها را آنالیز کنید

اگر می‌خواهید در گوگل رتبه‌ی بالاتری داشته باشید، باید بک لینک‌های باکیفیتی دریافت کنید. اگر ابزار سئوی خود را به گوگل دیتا استودیو متصل کنید، می‌توانید پروفایل بک لینک خود را بررسی کنید و ببینید کدام لینک‌های ارجاعی، بیشترین ترافیک را دریافت می‌کنند. قابلیت‌هایی که می‌توان برای بررسی و نظارت لینک‌های ارجاعی استفاده کرد، به انتخاب بک لینک شما بستگی دارد، اما دو نکته‌ی کلی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد:

  • منابع ارجاعی پرترافیک را پیدا کنید: اگر فقط بخواهید به حجم ترافیک لینک‌های ارجاعی خود توجه کنید، ممکن است منابعی که پتانسیل ترافیک بالاتری دارند را از دست بدهید.
  • لینک‌ها را در دسته بندی‌های مختلف پیگیری کنید: شما می‌توانید از فیلتر داشبوردتان برای دسته‌بندی داده‌های ارسال شده از بک لینک و پیگیری هرچه راحت‌تر آن‌ها استفاده کنید.

مطلب مرتبط
راهنمای کامل لینک سازی وب سایت ۲۰۲۱

ختم کلام

به لطف لوکر‌، حالا دیگر سئوکارها و بازاریابان قدرت و امکانات بیشتری در داشبورد گوگل دیتا استودیوی خود دارند و لیست شرکای این پلتفرم هم روزبه‌روز در حال افزایش است. موثرترین راه‌هایی که بتوان برای بهبود ترافیک، رتبه‌بندی و تجربه‌ی کاربری، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ وب‌سایت خود استخراج کرد، این پنج مورد هستند: عملکرد ارگانیک، جستجوی سایت، تکمیل اهداف، منابع ترافیک و پروفایل بک لینک. درنتیجه، فرصت را از دست ندهید و همین حالا گوگل دیتا استودیو را امتحان کنید!

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید