کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم و چگونه سئوکار حرفه ای شویم؟

یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم و چگونه سئوکار حرفه ای شویم؟

سئو یک تخصص فنی با نیاز فراوان به درک فرایندهای اساسی موتورهای جستجوگر و نظارت مستمر بر عملکرد سایت است. لطفاً به کلمه «تخصص» دقت کنید! برای تبدیل‌شدن به یک سئو‌کار حرفه‌ای باید این تخصص را به‌خوبی بیاموزید.
به‌طورکلی به شخصی که به رشد یک کسب‌وکار اینترنتی کمک می‌کند، متخصص سئو می‌گویند. متخصصان سئو نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند ترافیک ارگانیک و فروش را افزایش دهند و مخاطبان را از برند شما آگاه کنند.
آیا شما هم به‌فکر یادگیری سئو هستید؟ آیا می‌دانید یادگیری سئو را از کجا باید شروع کنید؟ آیا ویژگی‌های یک متخصص سئوی خوب را می‌دانید؟! برای یافتن پاسخ تمامی این سؤالات، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه متخصص سئو شویم؟

براساس آمارهای به‌دست‌آمده طبق گزارش Glassdoor 83 درصد از مشاغل در ایالات متحده از متخصصان سئو استفاده می‎کنند و میانگین حقوق سالانه یک سئوکار در ایالات متحده 88,640 دلار است! همان‌طور که می‌بینید تقاضا برای متخصصان سئو در حال افزایش است.

بیشتر کسانی که برای اولین‌بار در مسیر سئوکار شدن پا می‌گذارند، می‌پرسند: «آموختن سئو را از کجا شروع کنیم؟» در ابتدا باید بدانید نمی‌توان یک‌شبه، سئوکار شد! برای رسیدن به این تخصص طی‌کردن مراحل زیر مهم است:

۱. مهارت‌های خود را توسعه دهید

رسیدن به درجه‌های عالی شغلی در سئو به دو مهارت اصلی نیاز دارد: مهارت تولید محتوا و مهارت تحلیلی. متخصصان سئو معمولاً نویسندگانی ماهر و خلاق هستند، بنابراین داشتن مهارت نویسندگی قوی برای بهینه‌سازی محتوا برای درک بهتر مخاطبان ضروری است.
البته می توانید تولید محتوا را برون سپاری کنید و به نویسنده و کپی رایتر حرفه‌ای بسپارید که دانش متخصری از سئو دارد. ولی در قدم اول، توصیه می‌کنیم نحوه نوشتن و تولید محتوا را یادبگیرید و در این زمینه کار کنید، چرا که بخش مهمی از سئو، مربوط به محتوا است.

شما میتوانید از هوش مصنوعی “کمک” بگیرید برای تولید محتوا: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا

نظر متخصصان سئو درباره این موضوع را ببینیم:

باردن بکر (Braden Becker) متخصص سئو می‌گوید: «پیشینه من در نوشتن و ویرایش برای ورود به دنیای سئو به من کمک کرد اما تمایل به تمرکز بر ساختار و هدف پشت نوشته‌هایم، جایگاه من در دنیای سئو را بالا برد.»

علاوه‌بر بکر، همکار متخصص او آجا فراست (Aja Frost) نیز قبل از سئوکار شدن، سردبیر وبلاگ فروش آن‌ها بود. آجا می‌گوید: «زمانی که ویرایشگر مقاله‌های وبلاگ بودم، تحقیق کلمات کلیدی را آموختم. ترافیک وبلاگ فروش برای یک سال و نیم ثابت بود، بنابراین من شروع به جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با فروش کردم تا بتوانم به افزایش ترافیک ارگانیک کمک کنم.»

فراست درباره توسعه مهارت‌های خود این‌گونه می‌گوید: «برای توسعه تخصص سئوی خود، دائماً مطالعه می‌کنم. من واقعاً به سئو تکنیکال علاقه دارم؛ بنابراین همیشه در حال خواندن پست‌ها و مقاله‌های به‌روز در این زمینه هستم. در چندین گروه بزرگ سئوکاری عضو شده‌ام و هر روز شبکه‌های اجتماعی همکارانم را برای یافتن نکته‌ای جدید پیگیری می‌کنم!»

چه ذهن تحلیلی داشته و چه یک نویسنده باتجربه باشید، برای سئوکار شدن اولین قدم برقراری تعادل بین دو مهارت تولید محتوا و تحلیل داده‌هاست. این دو مهارت برای تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو ضروری هستند.

چگونه سئوکار حرفه ای شویم و یادگیری سئو را از کجا باید شروع کنیم؟

۲. دوره سئو بگذرانید و گواهی معتبر بگیرید

داشتن گواهی معتبر کمک می کند اما کافی نیست. شما نباید فقط به گرفتن مدرک اکتفا کنید و بهتر است دوره های آموزشی مخصوصا آموزش به صورت عملی بگذرانید. مطمئن هستم هنگام انجام تحقیقات اولیه برای ورود به این حوزه، با دوره‌های خوب زیادی آشنا می‌شوید. هنگام انتخاب دوره، به موضوعات موردبحث در آن دقت کنید. اگر به موضوعاتی که شما به آن نیاز دارید، نمی‌پردازد، به‌دنبال یک دوره آموزشی بهتر بگردید. 

مقالات مرتبط: گزارش سئو چیست و چگونه گزارش سئو حرفه ای بنویسیم؟

۳. عملکرد موتورهای جستجوگر را درک کنید

اصل سئو، افزایش دید سایت برای موتورهای جستجوگر است، بنابراین محتوا باید با درنظرگرفتن مخاطبان ساخته شود. موتورهای جستجو سه وظیفه اصلی دارند:

  • خزیدن (crawl): خزنده های گوگل، از طریق دنبال کردن لینک‌ها و نقشه سایت، محتواهای شما را پیدا می‌کنند.
  • فهرست (index): سپس آنها را ذخیره و سازماندهی می‌کند تا به مخاطب نشان داده شود.
  • رتبه‌بندی (rank): سایت‌ها و محتواها را براساس بهترین و مفیدترین و مرتبط ترین محتوا برای مخاطبان رتبه بندی می‌کند.

افزایش بازدید سایت شما مستقیماً با رتبه‌بندی مرتبط است اما این اتفاق پس از ایندکس‌شدن و خزیدن موتورهای جستجوگر روی می‌دهد.

به گفته آماندا سلرز (Amanda Sellers) یکی دیگر از متخصصان سئو، تبدیل‌شدن به یک سئوکار متخصص به معنای درک این کارکردها و بهینه‌سازی محتوا برای کاربران است.

۴. ارزش‌های مهم موتورهای جستجوگر را بیاموزید

درحالی‌که عملکرد داخلی هر موتور جستجو متفاوت است، اما باید به یاد داشته باشید که همه آن‌ها یک هدف مشخص دارند: یافتن بهترین و مرتبط‌ترین نتایج برای کاربران. فاکتورهای زیادی برای تبدیل محتوای خوب شما به یک گزینه عالی برای موتورهای جستجوگر وجود دارد اما چند نکته کلیدی در این بخش را نباید فراموش کنید:

  • معنی (meaning): باید هدف مخاطبان از جستجوی عبارت‌های کلیدی را بیابید و محتوای خود را با آن سازگار کنید.
  • مرتبط بودن (Relevance): محتوای شما باید با هدف جستجوی مخاطب کاملاً مرتبط باشد.
  • کیفیت (Quality): موتورهای جستجوگر از چهار مؤلفه تجربه، تخصص، معتبر بودن و قابل‌اعتماد بودن برای ارزیابی صفحه‌ها و ارائه مفیدترین محتوا به مخاطبان استفاده می‌کنند.
  • قابلیت استفاده (Usability): مواردی مانند سازگاری با موبایل، پیمایش آسان و سرعت لود بارگذاری سایت از مهم‌ترین نکات برای موتورهای جستجوگر هستند.
  • محتوا و تنظیمات (Context and settings): موتورهای جستجوگر براساس آخرین عملکرد کاربران و تنظیمات آن‌ها (مانند مکان زندگی) مرتبط‌ترین محتوا را به آن‌ها نشان می‌دهند.

هرچه این ایده‌ها و ارزش‌های اصلی مدنظر موتورهای جستجوگر را بهتر درک کنید، قدم‌های بزرگ‌تری برای ترقی در راه سئوکار شدن برمی‌دارید.  

چگونه سئوکار حرفه ای شویم و یادگیری سئو را از کجا باید شروع کنیم؟

مطلب مرتبط: بهترین مشاغل اینترنتی سال ۱۴۰۳

۵. استراتژی و تکنیک‌های سئو را بیاموزید

آماندا سلرز (Amanda Sellers) می‌گوید: «زمانی که یک موتور جستجوگر می‌تواند در یک سایت بخزد و آن را ایندکس کند، بنابراین از عوامل و سیگنال‎های رتبه ‎بندی برای سنجش ارتباط و اعتبار آن استفاده می‌کند.» بنابراین باید تکنیک‌های سئو را به‌خوبی بیاموزید:

  • سئو فنی (Technical SEO): سئو فنی به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی یک سایت (مانند اصلاح نقشه سایت و خطاهای پیوند) برای کمک به دو عملکرد ایندکس و خزیدن موتورهای جستجوگر گفته می‌شود.
  • سئو درون صفحه (On-Page SEO): محتوایی حاوی اطلاعات ارزشمند برای جستجوگران، احتمال رتبه‌بندی بالاتری دارد. علاوه بر این، توجه به سئو درون صفحه به موتور جستجو کمک می‌کند تا میزان مرتبط بودن محتوا با پرسش مخاطبان را ارزیابی کنند. اهمیت برقراری سئو درون صفحه نشان‌دهنده ارزش مرتبط بودن محتوا با پرسش مخاطب است. 
  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research): این موضوع به‌عنوان بخشی از سئوی درون صفحه اهمیت زیادی دارد. با تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی، به بینشی عالی از آنچه مخاطبان می‌خواهند بدانند، می‌رسید.
  • سئو خارجی و لینک‌سازی (Off-Page SEO): موتورهای جستجو از عوامل مختلفی برای تعیین محبوبیت یک وب‌سایت استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها تعداد و کیفیت لینک‌های خارجی است. لینک‌های خارجی اعتبار یک سایت را تعیین می‌کنند.

دانستن اصول اولیه و تکنیک‌های سئو، مهم‌ترین بخش در مسیر تبدیل‌شدن به یک سئوکار حرفه‌ای است. 

۶. پیگیری به‌روزرسانی و تغییرات سئو گوگل

علاوه بر تحقیقات اولیه در مورد سئو، پیگیری به‌روزرسانی‌ها و تغییرات سئو گوگل برای اطلاع از آخرین تکنیک‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر ضروری است. برای مثال، آجا فراست (Aja Frost) را به یاد دارید؟! وقتی فراست متوجه یکنواختی ترافیک بلاگ شد، پس از تحقیقات سئو به نکته‌ای جدید دست‌یافت: او محتوای موردنیاز مخاطب را براساس آخرین به‌روزرسانی‌های سئو گوگل آپدیت نمی‌کرد!

سئو همیشه در حال تغییر است، بنابراین باید شما نیز پابه‌پای آن تغییر کنید و بیشتر بیاموزید. خواندن را یکی از بهترین عادت‌ها برای افزایش دانش شماست.

۷. ابزاری مناسب سئو بیابید

در کنار یادگیری اصولی تکنیک‌های سئو، یافتن ابزارهای مناسب که به پایه و اساس کارتان تبدیل شود، ضروری است. ابزاری بیابید که مناسب خودتان باشد و کار با آن را به‌خوبی بیاموزید. ابزارهای سئو زیادی وجود دارد که هر کدام برای کاری ساخته شده اند.

آموزش کار با ابزارهای سئو
آموزش کامل نحوه کار با ابزار Woorank
سیمیلار وب چیست؟ آموزش کامل کار با ابزار similarweb

۸. با اصطلاحات داده‌ای سئو آشنا شوید

هنگام کار با ابزارهای سئو به داده‌های مختلفی برخورد می‌کنید. یک سئوکار حرفه‌ای معنای تمامی اصطلاحات داده‌ای را می‌داند. بدون دانستن معنای این داده‌ها قادر به سنجش عملکرد و یافتن استراتژی‌های پیشرفت نیستید. برخی از مهم‌ترین اصطلاحات سئو عبارت‌اند از:

  • موقعیت‌یابی (Positioning): سایت شما چقدر به بالای صفحه در SERPها نزدیک است.
  • ایمپرشن (Impressions): تعداد دفعاتی که صفحه شما در SERP دیده شده است.
  • کلیک‌ها (CTR):چند بار روی صفحه شما از SERPها کلیک شده است.
  • ارگانیک سشن (Organic Sessions): تعداد دفعاتی که صفحه شما در یک مرورگر دیده شده است.
  • نرخ تبدیل (Conversion Rate): درصد کاربرانی که روی صفحه شما کلیک کرده‌اند و اقدامی (مانند پرکردن فرم یا دانلود) انجام داده‌اند.

ازآنجایی‌که هر یک از این موارد جنبه‌ای خاص از رفتار مخاطبان را اندازه‌گیری می‌کنند، می‌توانید از آن‌ها برای کسب بینش‌ها و اطلاعات ارزشمندی برای چیدن استراتژی‌های مهم استفاده کنید.

چگونه سئوکار حرفه ای شویم و یادگیری سئو را از کجا باید شروع کنیم؟

۹. سئو نیاز به تمرین دارد!

آموختن اولین قدم برای سئوکار شدن است، اما تمرین عملی دانش تئوری، شما را به یک سئوکار متخصص تبدیل می‌کند. سئو را نوعی ورزش درنظر بگیرید! شما همه نکات درباره پرتاپ اصولی توپ برای گل زدن را می‌دانید؛ اما آیا قبل از گل زدن خود را یک ورزش‌کار حرفه‌ای تصور می‌کنید؟!

خیر! داشتن دانش، به‌تنهایی شما را به یک سئوکار حرفه‌ای تبدیل نمی‌کند، نکته اصلی نحوه استفاده از آن و رسیدن به موفقیت است.

وقتی همه اصول، روزانه در حال تغییر است، به‌عنوان یک سئوکار خواندن و یادگیری کافی نیست! برای کسب تجربه عملی که باعث پیشرفت مهارت‌های شما می‌شود، باید دائماً آموخته‌های خود را تمرین کنید. از شکست نترسید؛ شکست نیز مانند پیروزی حاوی نکات جدیدی است و باعث افزایش دانش شما می‌شود.

شما میتوانید از هوش مصنوعی برا سئو کمک بگیرید: ابزارهای هوش مصنوعی برای سئو سایت

۱۰. دوستان سئوکار بیابید

اگر می‌خواهید یک سئوکار متخصص شوید، باید دوستان و همکاران سئوکار بیابید و با آن‌ها ارتباط نزدیک برقرار کنید. عضویت در گروه‌های سئو یکی از راه‌های خوب برای این کار است. گسترش دایره متخصصان سئو، دانش و اعتبار شما را افزایش می‌دهد.

به کنفرانس‌های این صنعت بروید و با سایر همکارانتان آشنا شوید. اگر حساب کاربری لینکدین دارید، می‌توانید به‌آسانی تعداد زیادی سئوکار حرفه‌ای بیابید و با آن‌ها صحبت کنید. حتی شروع یک مکالمه زیر پست‌های مربوط به سئو در یوتیوب نیز از راه‌های کارآمد است.

این ده مورد مهم‌ترین قدم‌ها برای شروع سئوکار شدن بود. حال در قسمت بعد شما را با ویژگی‌های یک سئوکار خوب آشنا می‌کنیم؛ با تقویت این ویژگی‌ها و مهارت‌ها به‌راحتی به یک متخصص سئو خاص تبدیل می‌شوید!

چگونه سئوکار حرفه ای شویم و یادگیری سئو را از کجا باید شروع کنیم؟

یک کارشناس سئو عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

می‌خواهید یک سئوکار حرفه‌ای باشید؟! دوست دارید شرکت‌های زیادی آرزوی همکاری با شما را در سر بپرورانند؟! بسیار خوب! راه را درست آمده‌اید! ویژگی‌های زیر مهم‌ترین نکات برای تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو منحصربه‌فرد است:

۱. کسب دانش بازاریابی

داشتن دانش و اطلاعات کافی در مورد نکات، تکنیک‌ها و استراتژی بازاریابی برای یک متخصص سئو ضروری است. این مورد می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه قوت شما در برابر سایر رقبایتان باشد و برای هر کسب‌وکار و شرکتی لازم است. دانش بازاریابی به شما در تعیین و یافتن مخاطبان هدف کمک می‌کند.

زمانی که به‌عنوان یک متخصص سئو در زمینه بازاریابی اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار را بشناسید، به‌راحتی رتبه سایت را افزایش دهید و کمر رقیبانتان را به خاک بزنید!

شناخت جایگاه کسب‌وکار در بازار برای هر سئوکاری بسیار مهم است. کارشناسانی که دانش کافی درباره بازاریابی ندارند، قادر به کشف مشکلات مخاطبان و درک نیازهای آن‌ها نیستند.  

۲. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب

برای تبدیل شدن به یک سئوکار معروف، باید روی تقویت مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید. تصور کنید درحال صحبت با صاحبان کسب‌وکار برای بستن یک قرارداد مهم هستید، بدون داشتن مهارت کافی برای برقراری ارتباط به احتمال زیاد آن پروژه را از دست خواهید داد!

صاحبان کسب‌وکارها به‌دنبال سئوکاری هستند که توانایی ارتباطی بالایی داشته باشد، شما باید با به‌کارگیری مهارت صحبت‌کردن درباره استراتژی‌ها، روش‌های افزایش رتبه و… بحث کنید، بنابراین این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

۳. توانایی همدلی و درک بالا

محتوای سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تجارت، برند یا شرکت موفق است. محتوایی که می‌سازید باید برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، درواقع شما باید به‌عنوان یک سئوکار آن‌ها را جذب سایت خود کنید.

علاوه بر این، باید بدانید که بازدیدکنندگان و کاربران هنگام بازدید سایت شما به‌دنبال چه محتوایی هستند. برای تجزیه‌وتحلیل این موارد، داشتن توانایی درک و همدلی با مخاطبان بسیار مهم است. لمس احساسات بازدیدکنندگان و قرار دادن خود در موقعیت فعلی آن‌ها، نقش بسیار اساسی در سئو دارد.

علاوه بر این، استفاده از لحن و بیان مناسب نیز بخشی از توانایی همدلی است. کارشناس سئو باید هنگام تولید محتوا خود را به‌جای مخاطبان بگذارد، با آن‌ها با بیانی مناسب همدلی کند و محتوایی جذاب بسازد.

۴. داشتن توانایی فنی

داشتن دانش کافی درباره فضای اینترنت یکی از مهم‌ترین نیازهای یک سئوکار متخصص است. شما به‌عنوان یک کارشناس سئو باید نحوه استفاده از تمامی پلتفرم‌ها، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های بهینه‌سازی وب مانند سرچ کنسول را بدانید.

۵. توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های سئو است. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک متخصص سئو معروف شوید، باید داده‌ها را به‌خوبی درک و از آن‌ها برای پیشرفت سایت استفاده کنید. توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شما فرصت پیشی‌گرفتن از رقبایتان را می‌دهد.

۶. داشتن تفکر انتقادی

داشتن ذهن تحلیل‌گر و تفکر انتقادی برای متخصصان سئو مهم است. یک سئوکار خوب باید همیشه 3 سؤال اصلی و مهم را بپرسد:

  • چه اتفاقی افتاد؟
  • چرا این اتفاق افتاد؟
  • برای حل آن باید چه کاری انجام دهم؟

این سه سؤال پایه تفکر انتقادی همه سئوکاران موفق است. هیچ پاسخ درست یا نادرستی برای این سؤالات وجود ندارد، اما پاسخ آن‌ها به بررسی و درک مسائل از تمامی زوایا به شما کمک می‌کنند.

درنهایت آیا مسیر یادگیری سئو را آموختید؟

تبدیل شدن به یک سئوکار خوب، تضمین آینده شغلی شماست. امروزه با پیشرفت دنیای مدرن، همه کسب‌وکارها سایتی طراحی کرد‌ه‌اند تا ویترین مجازی آن‌ها باشد، بنابراین به یک سئوکار خوب برای پیشرفت سایتشان در دنیای مجازی نیاز دارند. چرا آن سئوکار شما نباشید؟!

باهدف شروع مسیر سئو، باید مهارت خود را در نوشتن تقویت و در دوره‌های سئو شرکت کنید. یادگیری تمامی تکنیک‌ها، اصول و اصطلاحات ضروری سئو از مهم‌ترین نکات برای شماست. البته یک سئوکار خوب باید توانایی برقراری ارتباط بالا، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را داشته باشد و همچنین به‌صورت انتقادی و تحلیلی فکر کند. تقویت این ویژگی‌ها برای رسیدن به قله‌های موفقیت ضروری هستند.

به‌نظر شما مهم‌ترین ویژگی یک سئوکار خوب چیست؟ مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید