کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

گوگل ادز چه تاثیری بر سئو(seo) سایت دارد؟

گوگل ادز چه تاثیری بر سئو(seo) سایت دارد؟

در دیجیتال مارکتینگ اگر بتوانی با یک تیر به چند نشان بزنی، برنده‌ای. اما آیا می‌شود با تبلیغات گوگل ادز به رتبه سئو کمک کرد؟ تأثیر گوگل ادز بر سئو چگونه است؟ در این مقاله از افراک قصد داریم گره‌های رابطه گوگل ادز و سئو را باز کنیم. این مقاله را تا پایان بخوانید.

تفاوت سئو و گوگل ادز در چیست؟

اگر کم‌تجربه باشید و بخواهید فروش وب‌سایت خود را افزایش دهید، احتمالاً پیشنهادهای مختلفی دریافت می‌کنید. بعضی‌ها بنا بر تجربه، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی را برای تبلیغ پیشنهاد می‌کنند.

بعضی‌ها ممکن است تبلیغات اینترنتی و گوگل ادز را معرفی کنند. بهبود رتبه وب‌سایت از طریق سئو هم راهکار رایج دیگری است. جدا از اینکه شرایط موفقیت در سئو و گوگل ادز با هم فرق دارد، این دو از اصلی‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

تأثیر گوگل ادز بر سئو

اما سؤال اینجا است، سئو و گوگل ادز چه تفاوتی با هم دارند؟ اگر تفاوت آن‌ها را بفهمید، بهتر می‌توانید برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود تصمیم بگیرید. تعدادی از مهم‌ترین تفاوت‌های سئو و گوگل ادز عبارت‌اند از:

  • هزینه: برای سئو وب‌سایت لازم نیست به گوگل هزینه‌ای پرداخت کنید؛ اما این بدان معنا نیست که وقت و انرژی کمی صرف آن می‌کنید. برعکس، گوگل ادز پولی است و برای هر کلیک تبلیغ باید هزینه بپردازید.
  • سرعت: رسیدن به موفقیت در سئو زمان‌بر است و به‌تدریج اتفاق می‌افتد. در گوگل ادز با صرف پول می‌توانید خیلی سریع ترافیک وب‌سایت را افزایش دهید.
  • اهداف: به‌طورکلی سئو برای افزایش آگاهی از برند و جذب ترافیک ارگانیک به وب‌سایت استفاده می‌شود. در مقابل، گوگل ادز اهداف خاص‌تری مانند افزایش فروش، افزایش جذب سرنخ و افزایش ترافیک لندینگ‌پیج را دارد.
  • کنترل: شما کنترل زیادی بر نحوه رتبه‌بندی وب‌سایت خود در موتورهای جستجو ندارید. برعکس در گوگل ادز این کنترل بیشتر است و می‌توانید بر نحوه نمایش و عملکرد تبلیغات تأثیر بگذارید.

چه زمانی از گوگل ادز و سئو استفاده کنیم؟

باتوجه‌به تفاوت‌های سئو و گوگل ادز، اکنون می‌توانیم درباره زمان و چگونگی استفاده از این روش‌ها تصمیم بگیریم. اگر به دنبال راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت هستید، سئو را انتخاب کنید.

همچنین برای افزایش آگاهی از برند و ارتقای آن، سئو می‌تواند گزینه بهتری باشد. با تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند رتبه گوگل خود را افزایش می‌دهید و در سئو موفق می‌شوید.

در مقابل، اگر به دنبال راهی سریع برای افزایش ترافیک وب‌سایت هستید، گوگل ادز انتخاب مناسبی است. در این روش اگر تبلیغتان ویژگی‌های لازم را داشته باشد، فروش یا تولید سرنخ در کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. با وجود این، باید بودجه مناسبی برای تبلیغات آنلاین در نظر بگیرید تا نتیجه لازم را بگیرید.

در نهایت، بهترین راهکار به اهداف و بودجه شما بستگی دارد. ممکن است بخواهید ترکیبی از سئو و گوگل ادز را به کار بگیرید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.

آیا گوگل ادز بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

گوگل در مقاله‌ای رسمی به این سؤال جواب می‌دهد: «چرا تبلیغات کلیکی گوگل ادز به سئو کمک نمی‌کند؟». براین‌اساس، وظیفه اصلی موتور جستجوی گوگل، ارائه مرتبط‌ترین نتایج به کاربران است.

اگر کسب‌وکارها با پرداخت پول در نتایج سرپ تغییری ایجاد کنند، گوگل عملاً بی‌فایده می‌شود. هر فرد و کسب‌وکاری می‌تواند بدون ارائه ارزشی و تنها با پرداخت پول بیشتر رتبه‌های برتر گوگل را به دست آورد. در این صورت، دیگر کسی برای سؤالات و نیازهای خود به این موتور جستجو رجوع نمی‌کند.

از طرفی، تأثیر مستقیم گوگل ادز بر سئو مغایر با بعضی قوانین بین‌المللی است. مثلاً قانون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا و قوانین ضد انحصار در ایالات متحده و قوانین اتحادیه اروپا، اجازه این کار را به غول فناوری گوگل نمی‌دهد.

بنابراین، گوگل حاضر نیست کل مدل کسب‌وکار خود را که عامل جذب میلیون‌ها مخاطب از سراسر جهان شده، تغییر دهد. این کار تأثیر منفی زیادی بر محبوبیت و اعتبار این موتور جستجو می‌گذارد.

تأثیر گوگل ادز بر سئو چگونه است؟

صبر کنید! هنوز چیزهایی هست که باید روشن شود. شاید فکر کنید صحبت از چگونگی تأثیر گوگل ادز بر سئو، وقتی که فهمیده‌ایم تأثیری وجود ندارد، بی‌معنا باشد. اما ظرافت‌ها و نکات ریزی هست که باید به آن توجه کنیم.

بالاخره قرار است با تبلیغات گوگل ادز چند صباحی در صدر نتایج موتور جستجو قرار بگیریم. این موضوع تأثیرات غیرمستقیمی بر سئو می‌گذارد؛ اما چگونه؟

افزایش آگاهی از برند

همان‌طور که قبلاً گفتیم هدف اصلی سئو، افزایش آگاهی از برند و جذب ترافیک ارگانیک است. تبلیغات گوگل ادز کمک می‌کند نام شما و برندتان بیشتر دیده شود و بیشتر در ذهن مخاطبان ماندگار شوید. این‌گونه بعداً و در جستجوهای ارگانیک می‌توانید هدف سرچ کاربران قرار بگیرید.

تحلیل داده

در داشبورد گوگل ادز به اطلاعات مربوط به تبلیغات و عملکرد کلمات کلیدی دسترسی دارید. با این اطلاعات می‌توانید کلمات کلیدی ارزشمند را شناسایی کنید و بر اساس آن‌ها، استراتژی‌های سئو را طرح‌ریزی کنید.

بهبود نرخ کلیک (CTR)

اگر تبلیغات گوگل ادز مرتبط و جذاب باشد، کاربران روی آن کلیک می‌کنند و نرخ کلیک( CTR) افزایش می‌یابد. نرخ کلیک بالا این سیگنال را به گوگل می‌دهد که کاربران محتوای وب‌سایت را دوست دارند. این موضوع تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی ارگانیک وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو می‌گذارد.

کیفیت وب‌سایت و تجربه کاربری

امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل ادز(Quality Score)، جزئیات زیادی درباره کیفیت و مرتبط بودن لندینگ‌پیج وب‌سایت در اختیارتان می‌گذارد. اگر این امتیاز زیاد باشد، یعنی وب‌سایت خوبی طراحی کرده‌اید که کاربر آن را می‌پسندد. این موضوع تأثیر مثبتی بر سئو می‌گذارد.

بنابراین، همان‌طور که می‌بینیم اگرچه تبلیغات گوگل ادز تأثیر مستقیمی بر سئو نمی‌گذارد؛ اما به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند تأثیرگذار باشد. این تأثیر، خودش را در افزایش آگاهی از برند، تحلیل داده، بهبود نرخ کلیک و کیفیت وب‌سایت نشان می‌دهد.

چگونه از گوگل ادز به نفع سئو استفاده کنیم؟

شاید گوگل ادز راه‌حل مقرون به صرفه‌ای نباشد، اما نباید امکانات فوق‌العاده آن را برای افزایش رتبه سئو نادیده بگیریم. با اطلاع از این موضوع، شاید تصمیم بگیرید از سئو و کمپین‌های PPC گوگل ادز به طور هم‌زمان استفاده کنید. این‌گونه به دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود بیشتر کمک می‌کنید.

سگمنت‌ها

با استفاده از Segmantها در گوگل ادز می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را دسته‌بندی کنید و عملکرد آن‌ها را زیر نظر بگیرید. این ویژگی برای متخصصان سئو از جنبه‌های مختلفی به‌ویژه دو جنبه زیر اهمیت دارد:

نوع انطباق کلمات کلیدی: در این بخش‌بندی، عملکرد آگهی را بر اساس نوع انطباق با کلمات کلیدی بررسی می‌کنید. از این طریق می‌فهمید بهترین نتایج مربوط به کدام کلمات کلیدی است و می‌توانید استراتژی کلمات کلیدی سئو را بهینه کنید.

دستگاه جستجو: در این سگمنت می‌فهمید بیشترین ترافیک آگهی از کدام دستگاه‌ها است. مثلاً نرخ بالای تبدیل Conversion برای جستجوهای موبایل می‌تواند به این خاطر باشد که لندینگ‌پیج اختصاصی خوبی برای کاربران موبایل طراحی کرده‌اید. این موضوع به بهبود استراتژی‌های سئو کمک می‌کند.

فیلترها

شما می‌توانید داده‌های کمپین‌های گوگل ادز را بر اساس معیارهای مختلف فیلتر کنید. این‌گونه راحت‌تر و سریع‌تر به اطلاعات مورد نیازتان دسترسی خواهید داشت. این ویژگی برای کسانی که به دنبال بهبود رتبه وب‌سایت با سئو هستند، بسیار مفید است.

مثلاً می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس معیارهای مختلف، مانند تعداد بازدید، نرخ کلیک (CTR) و… فیلتر کنید. از این طریق کلمات پرطرف‌داری را که تبدیل نمی‌شوند، شناسایی می‌کنید و آن‌ها را از لیست سئو کنار می‌گذارید.

نرخ کلیک CTR

در تبلیغات گوگل ادز، نرخ کلیک بالا نشان می‌دهد که عنوان‌ها و توضیحات متا توجه کاربران را جلب کرده است. با تحلیل CTR توضیحات متا و هدلاین‌ها می‌فهمید چه نوع پیامی بیشترین توجه را جلب می‌کند. این اطلاعات به بهبود استراتژی سئو کمک زیادی می‌کند.

کلمات کلیدی با متوسط CPC بالا

کلمات کلیدی با هزینه CPC زیاد، کلماتی هستند که رقابت برای آن‌ها شدید است. تبلیغ‌کننده‌ها حاضرند برای رسیدن به رتبه‌های بالا در این کلمات پول زیادی پرداخت کنند. کلمات با میانگین هزینه زیاد به‌ازای هر کلیک، معمولاً نرخ تبدیل بالایی دارند و با تبلیغ روی آن‎ها می‌توانید به درآمد زیادی برسید.

برای موفقیت در سئو، ابتدا سعی کنید کلمات کلیدی با CPC بالا را شناسایی کنید. سپس بر اساس آن‌ها محتوای با کیفیتی تولید کنید. با رعایت نکات فنی، لینک‌سازی و… می‌توانید امیدوار باشید رتبه وب‌سایت بهبود می‌یابد.

تعداد نمایش Impression

منظور از ایمپرشن در گوگل ادز، تعداد دفعاتی است که تبلیغ در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. اگر تبلیغی تعداد نمایش زیادی داشته باشد اما کلیک‌هایش کم باشد، یعنی مشکلاتی وجود دارد. این مشکلات می‌تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • عدم تطابق کلمات کلیدی با جستجوی کاربران
  • عنوان و توضیحات متای ضعیف
  • امتیاز کیفیت پایین آگهی
  • رقابت زیاد برای کلمات کلیدی

با تشخیص مشکلات موجود می‌توانید اطلاعات ارزشمندی برای بهبود استراتژی سئو به دست آورید. مثلاً کلمات کلیدی را اصلاح کنید، عنوان و توضیحات متا را بهبود بخشید و صفحه فرود را ارتقا دهید.

URLهای مقصد

با تحلیل لینک URL مقصد، می‌توانید بفهمید کدام صفحات وب‌سایت بیشترین تعداد تبدیل کاربر به مشتری را داشته است. این صفحات احتمالاً حاوی عناصری هستند که مخاطبان را به اقدام تشویق می‌کنند؛ مثلاً فرم ثبت‌نام، دکمه خرید یا… .

این عناصر را شناسایی کنید و آن‌ها را در استراتژی سئو به کار بگیرید. مثلاً در صفحات وب‌سایت از مواردی مانند تیتر جذاب، توضیحات متای ارزشمند، محتوای باکیفیت و CTA استفاده کنید. همچنین به ویژگی‌های دیگر این صفحات مانند تجربه کاربری خوب آن‌ها دقت کنید و با آن‌ها سئو را ارتقا دهید.

لینک‌سازی

با داشبورد گوگل ‌ادز می‌توانید بفهمید ترافیک وب‌سایت از کدام برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها است. از این طریق، برنامه‌ها و وب‌سایت‌های باکیفیت را می‌شناسید و می‌توانید از آن‌ها برای اهداف لینک‌سازی استفاده کنید.

به دنبال وب‌سایت‌ها و برنامه‌های جدیدی برای گرفتن بک‌لینک باشید. این وب‌سایت‌ها باید به حوزه کاری شما مربوط باشند و مخاطبان مشابهی داشته باشند. ابزارهای لینک‌سازی مانند Ahref و SEMrush برای یافتن فرصت‌های لینک‌سازی جدید و ردیابی پروفایل بک‌لینک مفید هستند.

عملکرد زمانی و جغرافیایی

با داده‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان می‌گذارد، می‌توانید بفهمید مخاطبان چه زمانی و از کجا به وب‌سایت آمده‌اند. این اطلاعات کمک می‌کند زمان انتشار محتوا را بهبود بخشید و محتوا را برای جغرافیاهای مختلف بهینه کنید.

داده‌های عملکرد زمانی و جغرافیایی کمک خوبی برای ارزیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی هستند. از این طریق می‌فهمید کدام کمپین‌ها در چه مناطق و زمان‌هایی بهتر عمل کرده‌اند.

اگرچه در اینجا تعدادی از راه‌های استفاده از گوگل ادز برای بهبود رتبه سئو را معرفی کردیم؛ اما این فهرست می‌تواند ادامه داشته باشد. داده‌های به‌ظاهر کم‌اهمیتی در پنل کاربری گوگل ادز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به نفع سئو استفاده کرد. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ به‌خوبی می‌تواند از این داده‌ها بهره بگیرد.

نتیجه؛ سئو و گوگل ادز: دوستان خوب دیجیتال مارکتینگ

گوگل ادز تأثیر مستقیمی بر سئو ندارد؛ اما به طور غیرمستقیم باعث افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ کلیک و… می‌شود. همچنین با استفاده از پنل کاربری و داده‌هایی که گوگل ادز در اختیارمان می‌گذارد، می‌توانیم به رشد سئو کمک کنیم. شاید موضوع ساده به نظر برسد اما باید بگوییم بیش از اندازه پیچیده است.

اگر به دنبال موفقیت در تبلیغات گوگل ادز هستید و می‌خواهید در رتبه‌های بالای گوگل جا خوش کنید، با همکاران ما تماس بگیرید. گروه تبلیغات دیجیتال مارکتینگ افراک، بهترین راهکار را در اختیارتان می‌گذارد.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید