کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

انواع نتورک(شبکه‌های نمایش) در تنظیمات تبلیغات گوگل

انواع نتورک(شبکه‌های نمایش) در تنظیمات تبلیغات گوگل

گوگل ادز برای تبلیغات از سه نتورک مختلف استفاده می‌کند. استفاده از این شبکه‌ها به دانش و مهارت ویژه‌ای احتیاج دارد. آن‌ها باید باتوجه‌به کاربران هدف و نیازهای کسب‌وکار تنظیم شوند؛ در غیر این صورت هزینه‌های زیادی از بین خواهد رفت. این مقاله را بخوانید تا از هدررفتن سرمایه بر اثر تنظیمات اشتباه نتورک برای تبلیغ در گوگل ادز جلوگیری کنید.

انواع نتورک گوگل ادز

غول فناوری گوگل برای تبلیغات از شبکه عظیمی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بهره می‌برد. بسیاری از وب‌سایت‌ها به شریک تجاری گوگل تبدیل شده‌اند و با نمایش آگهی‌های این پلتفرم درآمد کسب می‌کنند. گوگل به‌طورکلی شبکه تبلیغات خود را به دو گروه عمده تقسیم می‌کند:

  • Search Network
  • Display Network
نتورک در تبلیغات گوگل

شبکه جستجوی گوگل Search Network

شبکه جستجوی گوگل یا Search Network شامل گروهی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با سرچ است که تبلیغات در آن‌ها نمایش داده می‌شود. زمانی که کلیدواژه‌ای را در این شبکه سرچ می‌کنید، آگهی‌های مرتبط در کنار سایر نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

احتمالاً در صفحه نتایج جستجوی گوگل لینک‌های را دیده‌اید که با نشان Sponsored ظاهر می‌شود. این لینک‌ها آگهی‌هایی هستند که از طریق گوگل ادز ایجاد شده‌اند. آن‌ها می‌توانند در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل و همچنین در Shopping tab گوگل، Google Images، Google Maps و برنامه Maps ظاهر شوند.

مطلب مرتبط: تبلیغات گوگل ادز چیست و برای چه کسب و کاری مناسب است؟

شبکه جستجوی گوگل از انواع مختلف آگهی‌ها پشتیبانی می‌کند. تبلیغات متنی، تبلیغات Dynamic Search، تبلیغات واکنش‌گرا (Responsive Search ads) رایج‌ترین این تبلیغات هستند. این نوع تبلیغات در صفحه نتایج جستجو با برچسب Ad نمایش داده می‌شوند.

بعضی از تبلیغات نیز با برچسب Sponsored ، Ad یا Ads منتشر می‌شوند و به صفحه خرید محصول متصل هستند. برخی از شرکای گوگل در Search Network نیز امکان نمایش تبلیغات تصویری، بنر، انیمیشن و ویدئوها را فراهم کرده‌اند.

نتورک در تبلیغات گوگل

شبکه نمایش گوگل Display Network

شبکه نمایش گوگل GDN شامل مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است که به شما امکان نمایش تبلیغات تصویری و ویدئویی را می‌دهد. با این تبلیغات آگاهی از برند افزایش پیدا می‌کند و بر تعداد دنبال‌کننده‌ها و مشتریان بالقوه شما افزوده می‌شود.

در شبکه نمایش گوگل وب‌سایت‌های مختلفی مانند YouTube، Gmail و Blogger و صدها وب‌سایت دیگر حضور دارند. شما می‌توانید انواع مختلف آگهی‌ها شامل Banner Ads، تبلیغات متنی، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات واکنش‌گرا و تبلیغات آپلودی را در آن‌ها منتشر کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای انواع تبلیغ در یوتیوب : مزایای یوتیوب و آمار

Google Search در تبلیغات گوگل ادز

همان‌طور که دیدیم گوگل‌ادز دارای دو گروه عمده تبلیغاتی، شبکه سرچ و شبکه نمایش است. بااین‌حال ما در مقدمه به سه نتورک اشاره کردیم. گروه سوم، صفحه نتایج جستجوی گوگل است. وقتی در تنظیمات گوگل‌ادز، تیک را از گزینه‌های Search Network و Display Network برداریم، تبلیغات فقط در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

صفحه نتایج جستجوی گوگل یکی از بهترین مکان‌ها برای نمایش آگهی‌های تبلیغاتی است. این صفحه در مقایسه با سایت‌های شریک گوگل، نرخ تبدیل Conversion Rate‌ تبلیغات بالاتری دارد. کاربران به‌صورت هدفمند و با سرچ کلمات کلیدی به تبلیغ می‌رسند و به همین دلیل نرخ کلیک CTR آگهی‌ها در اینجا بیشتر است.

شما با تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی گوگل، کنترل بیشتری بر آگهی‌ها دارید. به‌راحتی می‌توانید عملکرد آن‌ها را بررسی کنید و تنظیمات لازم را برای ویرایش و بهبود آن‌ها انجام دهید. این ویرایش‌ها و اصلاحات در نهایت به افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل منجر می‌شود.

نتورک در تبلیغات گوگل

نکته دیگری که باید در نظر بگیریم، کیفیت ترافیک در صفحه نتایج جستجو است. سایت‌های شریک گوگل ممکن است ترافیک کم‌کیفیت یا نامرتبط داشته باشند که این موضوع هزینه تبلیغات را افزایش می‌دهد. در این وضعیت، هزینه بالای پرداخت شده کمترین دستاورد را برای شما دارد و نفعی از آن نمی‌برید.

اهمیت نتورک در تنظیمات تبلیغات گوگل

گوگل‌ادز یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات کلیکی PPC است. از طریق این تبلیغات می‌توانید به‌راحتی در رتبه‌های بالای موتور جستجوی گوگل قرار بگیرید یا در وب‌سایت محبوب و پرطرف‌دار YouTube دیده شوید. با همه این‌ها در تنظیمات Network گوگل‌ادز باید دقت زیادی به خرج دهید. این موضوع به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر اهمیت دارد:

  • متفاوت‌بودن بازار هدف و زبان: بازار ایران با بازار کاربران بین‌المللی و انگلیسی‌زبان متفاوت است. مخاطبان این دو بازار رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند و نیازها و علایق گوناگونی دارند. در نتیجه در تنظیمات نتورک گوگل ادز باید دقت کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که مناسب کاربران ایرانی است.
  • هدف‌گیری اشتباه: گوگل از صدها سایت و اپلیکیشن مختلف برای نمایش و معرفی آگهی‌ها استفاده می‌کند. بسیاری از این وب‌سایت‌ها برای کاربران ایرانی مناسب نیست یا در دسترس آن‌ها قرار نمی‌گیرد. در نتیجه، تنظیمات اشتباه گوگل ادز باعث می‌شود که تبلیغات به کاربران نامرتبط از فرهنگ‌ها و جغرافیاهای نامرتبط نمایش داده شود.
  • هزینه‌های اضافی و بازدهی پایین: بسیاری از وب‌سایت‌های شبکه نمایش گوگل مانند YouTube در ایران فیلتر است. به همین دلیل آگهی‌هایی که در این وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود به اندازه صفحه نتایج گوگل کلیک نمی‌گیرد. این یعنی آنکه برای تبلیغات گوگل ادز بهتر است تیک Display Network یا شبکه نمایش گوگل را بردارید.

این‌ها تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که بر تنظیمات تبلیغات گوگل به‌ویژه در بخش نتورک تأثیر می‌گذارد. کاربران ایرانی باید از این شاخص‌ها آگاه باشند و با علم بر آن‌ها تنظیمات لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:‌ ۷ استراتژی تبلیغات گوگل ادز برای بیشترین بازدهی با کمترین تلاش

نتورک در تبلیغات گوگل

تنظیم نتورک در تبلیغات گوگل ادز

باتوجه‌به توضیحاتی که دادیم برای تبلیغات گوگل ادز بهتر است تنها به موتور جستجوی گوگل اکتفا کنیم. اگر وب‌سایت یا کسب‌وکار شما در YouTube سرچ می‌شود (مثل کسب‌وکارهای آموزشی و…) می‌توانید از Search Network نیز استفاده کنید. در غیر این صورت، تیک شبکه جستجوی گوگل و شبکه نمایش گوگل، هر دو را از تنظیمات نتورک گوگل ادز بردارید.

برای انجام این تنظیمات طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید:

  • وارد پنل کاربری خود در گوگل ادز شوید.
  • به Campaign settings بروید.
  • در بخش نتورک، علامت تیک را از گزینه‌های Search Betwork و Display Network بردارید.

گاهی ممکن است با اسکرول‌کردن به پایین صفحه، علامت تیک به‌صورت خودکار توسط گوگل دوباره گذاشته شود. به همین دلیل لازم است مطمئن شوید که این دو علامت تیک برداشته شده است.

نتورک در تبلیغات گوگل

نتیجه؛ تبلیغات گوگل ادز فراتر از چند دستورالعمل ساده است!

در این مقاله انواع نتورک گوگل ادز را معرفی کردیم. با شبکه جستجوی گوگل و شبکه نمایش گوگل آشنا شدیم و فهمیدیم موتور جستجوی گوگل، نتورک سوم گوگل ادز است. اگرچه راهنماهای مختلفی برای کار با تنظیمات این نتورک‌ها منتشر شده است؛ اما موضوع در عمل پیچیده و تخصصی است.

برای اینکه در تبلیغات گوگل ادز دچار هزینه‌های هنگفت نشوید، باید دانش و مهارت این حوزه را داشته باشید. بهترین راه اعتمادکردن به آژانس معتبر و شناخته‌شده افراک است. برای بهره‌مندی از خدمات ما و دریافت مشاوره‌های رایگان همین‌الان با همکاران ما تماس بگیرید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید