کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

لینک بیلدینگ (Link Building) چیست؟ اهمیت لینک سازی در سئو

لینک بیلدینگ (Link Building) چیست؟ اهمیت لینک سازی در سئو

با ساخت بک لینک برای وب سایت می توانید اعتبار آن را نزد گوگل افزایش دهید. در واقع گوگل با استفاده از لینک های داده شده به یک صفحه به میزان اهمیت آن صفحه پی می برد، همین طور با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی می توانید به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک کنید. بنابراین اگر می خواهید برای وب سایت خود بک لینک معتبر بسازید، از نکات کاربردی در این راهنمای کامل استفاده کنید.

به روند دریافت “هایپرلینک” از یک وب سایت به وب سایت خودتان، لینک بیلدینگ گفته می شود. هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به آن لینک گفته می شود، راه مناسبی برای جستجوی کاربران در وب سایت ها و صفحات اینترنتی است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای بررسی وب سایت ها استفاده می کنند. استراتژی های متداول ساخت بک لینک شامل بازاریابی محتوا، ساخت ابزارهای مفید، ارتباط با ایمیل، ساخت لینک شکسته و روابط عمومی است.

با به روزرسانی های متعدد گوگل و الگوریتم های گوگل، در حال حاضر بیش از پیش بر روی لینک سازی های معتبر نمرکز شده است. در ادامه انواع لینک بیلدینگ را بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط :

بک لینک چیست؟

الگوریتم های گوگل

لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی وب سایت است بدین صورت که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شود. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است. صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد. به طور مثال شما نمی توانید در رابطه با آموزش وردپرس مطلب بگذارید و انکر تکست آموزش وردپرس را به صفحه ی آموزش نقاشی لینک کنید. با این کار گوگل سایت لینک شده را سایتی با محتوای بیهوده در نظر می گیرد.

منظور از لینک سازی داخلی، لینک سازی هدفمند برای هر کلمه کلیدی و صفحه مربوط به آن کلمه می باشد. در واقع هر کلمه کلیدی باید صفحه هدف (landing page) جداگانه ای داشته باشد تا گوگل متوجه شود که سایت به صورت تخصصی در حال فعالیت روی کلمه های مطرح شده است. وجود چند صفحه با کلمه کلیدی مشترک نه تنها به سئو سایت کمک نمی کند؛ بلکه گوگل را نیز برای انتخاب صفحه هدف گمراه می کند؛ در واقع نمی داند کدام صفحه شما را باید در نتایج خود نمایش دهد و همین موضوع باعث افت رتبه شما در گوگل خواهد شد.

لینک سازی وب سایت

انواع لینک سازی داخلی

  • لینک سازی اتوماتیک داخلی (automatic internal links)

یک مدل از لینک سازی وجود دارد که در سیستم وردپرس با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links می توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ی کلیدی معرفی کنید تا هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود.

  • لینک سازی دستی داخلی یا لینک سازی در داخل محتوا (manual internal links)

لینک هایی که خودتان می سازید و به دیگر مطالب مرتبط سایتتان لینک می کنید از جمله این لینک ها هستند. این نوع لینک سازی تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.

  • لینک سازی عکس ها

به لینک سازی تصویری برای معرفی عکس و موضوع عکس ها به گوگل استفاده می شود و اگر از تگ Alt برای عکس ها استفاده کنید برای سئو سایت شما مفید است. تگ Alt کمک می کند که اگر کاربر شما به هر دلیلی نتوانست عکس را مشاهده کند با استفاده از متنی که در این عکس به عنوان موضوع قرار داده اید متوجه شود که موضوع عکس چیست.

  • لینک سازی در صفحه اول سایت

مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی آن است. همین امر موجب می شود که لینک هایی که در صفحه اصلی سایت شما قرار می گیرد،‌ اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و رتبه صفحات لینک شده برای انکر تکست آن لینک در گوگل افزایش یابد.

  •  لینک سازی در منو

لینک سازی در منوی سایت های فروشگاهی بسیار مهم است. کلماتی که برای منو انتخاب می کنید روی سئو سایت نیز بسیار اهمیت دارند و گوگل به این کلمات توجه بیشتری می کند. زیرا این کلمات دقیقا کلماتی هستند که با درست انتخاب کردن و درست قرار دادن آن ها در منو بیشترین ورودی سایت خود را برایشان اختصاص خواهید داد.

حتما بخوانید :

کاهش رتبه الکسا

بهبود سئو سایت

نوعی از پیوند است که ارتباط بین یک دامنه با دامنه ای به غیر از خودش را برقرار کند. به عبارتی دیگر اگر یک وب سایت به یک وب سایت دیگر لینک دهد به آن لینک سازی خارجی گفته می شود. لینک های خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ صفحات با بک لینک بیشتر رتبه الکسای بهتری دارند، زودتر ایندکس می شوند و هرچه بک لینک ها بیشتر باشد ترافیک سایت نیز افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که برای لینک سازی از انکر تکست های متنوع برای لینک های خود استفاده کنید. اگر هر بار کلمات لینک شده یکی و تکراری باشد, برای گوگل غیر طبیعی به نظر خواهد رسید و رتبه شما را کاهش میدهد.

بک لینک سازی

انواع بک لینک سئو

همانطور که گفته شد, بک لینک ها یکی از پارامتر های افزایش رتبه در گوگل هستند. بک لینک ها به دو دسته تقسیم میشوند.

 Dofollow backlinks: زمانی که در مورد لینک سازی در سایت صحبت میشود, منظور همان بک لینک های Dofollow هستند. به این معنی که از دید گوگل ارزشمند هستند و باعث افزایش رتبه سایت میشود.

No follow backlinks: لینک هایی که باعث میشوند لینک سازی شما طبیعی به نظر برسد و مکمل بک لینک های Dofollow هستند. بک لینک های Nofollow, لینک هایی هستند که در شبکه های مجازی و قسمت نظرات به سایت شما داده شده اند. به طور مستقیم باعث افزایش رتبه سایت شما نمیشوند.

ابزار های بررسی بک لینک کدام اند؟

ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی برای بررسی بک لینک ها وجود دارند؛ با استفاده از این ابزارها شما می توانید بک لینک های سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید در ادامه اصلی ترین ابزارهای بررسی بک لینک را بررسی می کنیم:

۱.  SEMRUSH

۲. LinkMiner

۳. AHrefs Free Backlink checker

۴. Moz Link Explorer

خرید اکانت Moz Pro

سفارش

برای اینکه بک لینک سازی معتبری داشته باشید حتما به نکات زیر توجه کنید؛

  • در سایت های مرتبط لینک سازی کنید. اگر سایتتان در رابطه با بهینه سازی سئو است نمی توانید از سایت فروش خودرو لینک خارجی بگیرید!
  • در یک بازه‌ی زمانی خاص مدام به یک کلمه کلیدی لینک خارجی ندهید. از کلمات هم خانواده و یا دیگر کلمات کلیدی سایتتان هم استفاده کنید.
  • از سایت های متنوع برای قرار دادن لینک استفاده کنید. هر URL یک بار برای شما امتیاز می آورد. تعداد بالای Reffering Domain برای شما امتیاز خواهد آورد نه تعداد لینک ها.
  • زمانی برای ایجاد لینک ها اقدام کنید که سایتتان از نظر رابط کاربری و محتوا کاملاً جامع و غنی شده باشد.
  •  لینک سازی خارجی کاری زمان بر است و در هر صورت چند ماه باید تحمل کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

کلام آخر – راهنمای کامل لینک سازی وب سایت ۲۰۲۱

تجربه شما لینک سازی به چه صورت بوده است؟ آیا تا به حال از ابزارهای بررسی بک لینک استفاده کرده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

لینک بیلدینگ (Link Building) چیست؟ اهمیت لینک سازی در سئو
با ساخت بک لینک برای وب سایت می توانید اعتبار آن را نزد گوگل افزایش دهید. در واقع...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید