کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تکنیک های بهینه سازی URL سایت

تکنیک های بهینه سازی URL سایت

برای خیلی‌ از افراد، آدرس‌ها (URL)، فقط یک سری کلمات بی سروته هستند که هیچ معنی و اهمیت خاصی ندارند. اما باید بدانید که مدل ساختار URL برای سئو، واقعا اهمیت دارد. شاید در نگاه اول، URLها نسبت به عنوان (Title) و هدینگ (Heading) سایت اهمیت کمتری داشته باشند، اما چیزی که خیلی‌ها نمی‌دانند این است که URL برای موفقیت در سئو، تأثیر خیلی به‌سزایی دارد. در این مطلب از سایت افراک به بررسی تکنیک‌های بهینه سازی URL سایت می‌پردازیم.

آیا کلمات کلیدی هر URL‌ در رتبه بندی تاثیری دارد؟

راستش را بخواهید، تا حالا هیچ پاسخ دقیقی برای این سؤال که آیا در گوگل از کلیدواژه‌ها‌ی موجود در URLها برای رتبه‌بندی استفاده می‌شود یا نه، داده نشده است. در ادامه متوجه دلیلش می‌شویم:

سال ۲۰۱۰: به URL‌ ها از دیدگاه خود کاربران نگاه کنید.

در سال ۲۰۱۰، مت کاتز (Matt Cutts) از شرکت گوگل، ویدیویی منتشر کرد که در آن در مورد فرق کلیدواژه‌ها در اسم مسیر یا پَث نِیم (Path Name) با کلیدواژه‌های چند خطی یا مولتی هایفن (Multi-hyphen) صحبت می‌کرد.

پَث نِیم به این شکل است: /tools/wood/drills.Html

فایل چند خطی یا مولتی هایفن به این شکل است: /tools-wood-drills.Html

بهینه سازی URL سایت

پیشنهاد کاتز این بود که قضیه را از دید خود کاربر ببینیم. از نظر کاتز، مدل چند خطی یا همان مولتی هایفن گاهی اوقات از دید کاربران صرفا مثل اسپم (Spam) به نظر می‌رسد. بعد هم به این نکته اشاره کرد که هیچ الگوریتمی وجود ندارد که روی چند وجهی‌ها نظارت کامل داشته باشد.

طبق گفته‌ی کاتز: «با توجه به مدل رتبه‌بندی موتور‌های جستجو‌ی مختلف، به نظرم تفاوت زیادی واقعا بین این دو مورد وجود ندارد. بهتر است حواس خود را جمع کنید و از اسم فایل‌های خیلی طولانی و پر از هایفن (خط تیره) استفاده نکنید».

مطلب مرتبط:
چگونه کلیک ارگانیک سایت را افزایش دهیم؟

لب کلام کاتز این بود که به بقیه بفهماند چیزی که واقعا اهمیت دارد، نتیجه‌ای است که مردم در صفحه موتور‌های جستجو روی آن کلیک می‌کنند، نه فقط رتبه‌بندی.

سال ۲۰۱۱: کلیدواژه‌های دامین در رتبه‌بندی تأثیر به‌سزایی دارند.

در سال ۲۰۱۱، کاتز در ویدیویی که درباره‌ی کلیدواژه‌های دامنه یا همان دامین (Domain) بود، گفت که گوگل اخیرا به فکر این افتاده که تأثیر کلیدواژه‌ها در دامین یا دامنه‌ها را کاهش دهد.

مطلب مرتبط:
مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

پیش‌تر مانند کلیدواژه‌های که در رتبه‌بندی تأثیر به‌سزایی داشتند، کلیدواژه‌های دامین‌ها هم در رتبه‌بندی خیلی مؤثر بودند، اما آرام‌آرام از اهمیت آن‌ها کم شد. از نظر کاتز، نقش تجربه کاربری و بازاریابی خیلی بیشتر است تا نقش رتبه‌بندی.

سال ۲۰۱۶: گوگل می‌گوید کلیدواژه‌ها فاکتور رتبه‌بندی بسیار کوچکی هستند.

جان مولر (John Mueller) در ژانویه سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که کلیدواژه‌ها در URLها، فاکتور رتبه‌بندی هستند، اما با این حال، باز هم به نوعی به بینندگان فهماند که حتی این موضوع هم اهمیت و تأثیر چندانی ندارد.

مولر گفت: «از نظر من این قضیه، یک فاکتور رتبه‌بندی خیلی کوچک است و آنچنان به چشم نمی‌آید. برای همین هم به نظرم نیازی به بزرگ کردن این مسئله نیست و حتی آن قدری ارزش ندارد که بخواهید برایش تلاش و زمان زیادی صرف کنید».

همین که مولر و کاتس هر دو به «کم اهمیت بودن» این فاکتور‌ها اشاره کردند، نشان می‌دهد که بخش‌های دیگری در هر سایت وجود دارد که اهمیتش از همه‌ی این چیز‌هایی که تا به حال گفته شده، بیشتر است.

سال ۲۰۱۷: به کلیدواژه‌ها در URL‌ ها بیش از حدی که باید، بها داده می‌شود.

جان مولر برای رسیدن به رتبه‌بندی بهتر، پیشنهاد داد افراد سعی کنند به کلیدواژه‌ها در URLها کمتر اهمیت بدهند.

سال ۲۰۱۸: دیگر نگران کلیدواژه‌ها در URL‌ نباشید.

در سال ۲۰۱۸، مولر همچنان به کم اهمیت جلوه دادن کلیدواژه‌ها در URL در رتبه‌بندی ادامه داد و ادعا داشت که کاربران اصلا حتی متوجه این چیز‌های بی‌اهمیت نمی‌شوند. در نتیجه، درست است که کلیدواژه‌های یک URL در رتبه‌بندی تأثیر دارد، اما با توجه به اظهارات گوگل، تأثیرش بسیار جزئی است.

آیا کلیدواژه‌های یک URL باعث افزایش تعداد کلیک‌ها در صفحه جستجو می‌شود؟

در سئو، یک نظریه قدیمی بود که می‌گفت استفاده از کلیدواژه‌ها در آدرس سایت یا URL، باعث افزایش آمار کلیک و بازدید هر چه بیشتر می‌شود. این قضیه در گذشته صدق می‌کرد و واقعا هم درست بود.

بهینه سازی URL سایت

اما امروزه این موضوع، مخصوصا برای سایت‌هایی که از داده‌های برِدکرامب (Breadcrumb Data) استفاده می‌کنند، کمتر صدق می‌کند. برای سایت‌هایی که از بردکرامب استفاده می‌کنند، گوگل از اسم دسته‌بندی‌ها (Category Name) استفاده می‌کند. اگر گوگل کلیدواژه‌های هر URL را نشان می‌داد، ممکن بود تأثیر بیشتری داشته باشد، اما کلیدواژه‌ها اصلا در آدرس سایت قابل مشاهده نیستند. پس اهمیت خاصی هم ندارند.

کاربرد کلیدواژه‌ها در URL چیست؟

حالا درست است که کلیدواژه‌های URL در رتبه‌بندی تأثیر خاصی ندارند، اما برای بازدیدکنندگان سایت‌های مختلف، یک سری مزایایی هم دارند. کلیدواژه‌های هر URL به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند موضوع صفحه یا پیج مورد نظرشان درباره‌ی چیست.

یک مثال ساده از آدرس یا URL:

https: www.example.com/widgets/best-widgets

هر زمان که برای انتخاب کلمات درست به شک افتادید، خود را جای کاربران‌تان بگذارید، چرا که برای گوگل فقط مفید بودن آن صفحه برای کاربرانش مهم است.

این اشتباه را نکنید!

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در این زمینه، استفاده از کلیدواژه‌های بی‌ربط برای اسم دسته‌بندی‌های مختلف است و افراد فکر می‌کنند هر چه کلیدواژه طولانی‌تر باشد‌، بهتر است. گاهی اوقات یک کلیدواژه هر چقدر هم که طولانی باشد، نمی‌تواند موضوع دسته‌بندی یک صفحه را به خوبی نشان دهد. اسمی که برای دسته‌بندی‌های خود استفاده می‌کنید، در واقع توصیفی است از هر آن چه که در یک صفحه در انتظار کاربر است. باز هم اگر شک و تردید دارید، کلماتی را انتخاب کنید که با محصولات و محتوایی که کاربر به دنبال آن است، بیشترین ارتباط را داشته باشند.

کلام آخر – بهینه سازی URL سایت

شکی نیست که موضوع ساختار URL سازگار با سئو، خیلی عمیق‌تر از آن چیزی است که دیگران فکرش را می‌کنند. با این که گوگل URLها را خیلی در صفحه نتیجه‌ی موتور‌های جستجو نشان نمی‌دهد، هنوز یک سری موتور‌های جستجوی محبوب دیگر مانند بینگ (Bing) و داک‌داک گو (DuckDuckGo) هستند که همچنان هم آن‌ها را نشان می‌دهند.

URLها بهترین راه برای این هستند که کاربر از هر آن چه که در صفحه انتظارش را می‌کشد، مطلع شود. استفاده‌ی درست و مناسب از URLها آمار کلیک کاربران روی لینک را افزایش می‌دهد. درضمن، هرچه URL یا نشانی سایت کوتاه‌تر باشد، اصطلاحا «کاربرپسندتر» است و اشتراک‌گذاری آن هم برای بقیه راحت‌تر است. وقتی هم که یک نشانی پشت سر هم به اشتراک گذاشته شود، محبوبیتش در میان مردم بیشتر و بیشتر می‌شود.

قدرت محبوبیت را برای رتبه‌بندی دست کم نگیرید! یکی از کار‌هایی که موتور‌های جستجو انجام می‌دهند، این است که به کاربران بفهمانند در هر صفحه چه چیزی در انتظارشان است. URL، یک بخش جزئی و حتی تا حدودی نادیده گرفته شده‌ی موضوع سئو است، اما یادتان نرود که همین URL می‌تواند کمک زیادی به رتبه‌بندی هرچه بالاتر صفحات شما بکند. شما در مورد بهینه سازی URL سایت چه راهکاری دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید