کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

تفاوت SEO و SEM چیست؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟

تفاوت SEO و SEM چیست؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟

علم دیجیتال مارکتینگ چندین سال است که به سرعت به سمت تکامل پیش می رود و اصطلاحات آن آنقدر پیچیده می شود که گاهی اوقات برای مارکتر ها نیز گیج کننده می شود. در این مقاله می خواهیم درباره ی تفاوت SEO و SEM صحبت کنیم. دو واژه ای که معمولا به جای یک دیگر استفاده می شوند بدون اینکه درک درستی از آن وجود داشته باشد. این دو با یک دیگر در ارتباط هستند و اگر از پتانسیل های هر دو استفاده شود، نتایج بی نظیری ایجاد می شود.

تفاوت SEO و SEM در چیست؟

امروزه اصطلاح SEM به صورت اختصاصی برای سرچ های پرداخت شده یا تبلیغات کلیکی به کار برده می شود. طبق تعریف سایت Search Engine Land واژه ی SEM یا Search Engine Marketing فرآیند افزایش ترافیک سایت از طریق تبلیغات پولی بر روی موتورهای جست و جو است. و SEO  یا Search Engine Optimization  در مقابل به عنوان فرآیند افزایش ترافیک بدون پرداخت هزینه و به صورت ارگانیک تعریف شده است.

تفاوت SEO و SEM

تعریف و تفاوت SEO و SEM

SEM = استراتژی تبلیغاتی برای موتورهای جست و جو

SEO = استراتژی برای جست و جوی ارگانیک

این دو استراتژی می توانند در کنار یک دیگر قرار بگیرند و فرآیند دیجیتال مارکتینگ شرکت شما را تکمیل کنند.

مروری به بهینه سازی برای موتورهای جست و جو یا SEO

برای درک تفاوت SEO و SEM باید ابتدا با سئو آشنایی داشته باشید. در تعریفی ساده سئو یعنی مدام خود را به همراه الگوریتم های گوگل به روز کنید و مطابق با آن المان های سایت خود را بهینه کنید. سئو به دو قسمت تقسیم می شود، on-page و off-page در ادامه ویژگی های هر کدام را بیان خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: تبلیغات در یوتیوب

سئو on-page

  • بهینه سازی اطلاعات متا، meta data شامل عنوان صفحه ، توضیحات متا، زیر عنوان ها و alt عکس ها به همراه کلید واژه اصلی است.
  • تولید محتوای مناسب بر اساس استراتژی محتوایی و تحقیقات کلمات کلیدی
  • استفاده از URL های ساده و خوانا، کلید واژه اصلی در آن وجود داشته باشد
  • بهینه سازی سرعت سایت

سئو Off-page 

  • ایجاد لینک برای جذب مخاطب و بالا بردن کیفیت محتوای سایت با ساخت لینک های درونی
  • لینک گذاری در شبکه های اجتماعی ( افزایش ترافیک سایت با ترغیب مخاطبان به کلیک کردن به آدرس شما)
  • ترغیب مخاطبان به اشتراک مطالب شما در شبکه های اجتماعی

بهتر است محتوای شما  ارزشی را ایجاد کند و مخاطبان شما را به عنوان یک مرجع در حوزه تخصصی ببینند. این روند در طولانی مدت کمک می کند که ترافیک سایت شما افزایش یابد. ایجاد لینک های درونی مرتبط  باعث می شود که خواننده ها از پیج های بیشتری بازدید کنند و نهایتا سایت شما رتبه ی بهتری در گوگل خواهند داشت. نکاتی که در بالا نام برده ایم را در پست های بلاگ ، لندینگ پیج و صفحات اصلی سایت خود رعایت کنید.

بهینه سازی موتور های جست و جو

مروری بر بازاریابی موتور های جست و جو یا SEM

بازاریابی موتور های جست و جو، بازدید شما را از طریق تبلیغات در موتورهای جست و جویی مثل گوگل افزایش می یابد. این تبلیغات با نام تبلیغات کلیکی شناخته شده است. اما با عنوان هایی نظیر CPC پرداخت به ازای هر کلیک شناخته شده است.

تبلیغات در گوگل ادورز به شما این امکان را می دهد که جامعه هدف مشخصی تعریف کنید و خود را در دید مشتریان بالقوه بگذارید. با استفاده از تبلیغات کلیکی در کنار لینک های ارگانیک و سایت های دیگر قرار می گیرید و تنها کلمه Ad در کنار لینک شما نشان داده می شود. این نوع تبلیغات به شما این فرصت را می دهد تا بازدید بیشتری بگیرید و لندینگ پیج های شما ، صفحات اصلی و  بلاگ به مخاطبان نمایش داده شود.

تا اینجا به تفاوت SEO و SEM پی برده اید. اما این دو روش بازاریابی دست در دست یک دیگر دارند، تبلیغات در موتور های جست و جو به افزایش رتبه ی سایت بسیار کمک می کند.

مقالات مرتبط:

روش‌های افزایش نرخ تبدیل تبلیغات کلیکی PPC

استراتژی های SEM چه هستند؟

گوگل ادوردز یک سر و گردن از پلتفرم های تبلیغاتی دیگر بالا تر است. اما شما همچینین می توانید از تبلیغات Bing و Yahoo نیز استفاده کنید. در هر صورت هر جایی که بخواهید هزینه کنید به استراتژی مناسب به کسب و کار خودتان نیاز پیدا می کنید. در ادامه برخی از راه کار های کلی را معرفی می کنیم:

  • برای کمپین های تبلیغاتی خود مخاطبان خاصی را در نظر بگیرید ( امکان تفکیک آن ها بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و .. وجود دارد)
  • گروه های تبلیغاتی بسازید، این گروه ها باید شامل کلمات کلیدی شما باشد
  • عنوان تبلیغ را با استفاده از کلید واژه های متفاوت بنویسید
  • بودجه ای برای تبلیغات خود در نظر بگیرید
  • آمار ها را بررسی کنید، چقدر کلیک گرفته اید به چه میزان تعامل صفحات بالا رفته است

فعالیت های زیادی برای نمایش بهتر تبلیغات خود باید انجام دهید اما این پنج مرحله از موارد ابتدایی هستند که در هر کمپین تبلیغاتی باید رعایت شوند.

مقالات مرتبط:

مهم‌ترین نکات و ترفندهای سئو سایت در سال ۲۰۲۰

با تفاوت SEOو SEM آشنا شدید حال باید انتخاب کنیم، کدام بهتر است؟

شواهد نشان می دهد که بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو بسیار کاربردی تر است. نظر ما این است که هر دو به نوبه ی خود ارزشمند هستند اما در صورتی که به درستی انجام شوند. سئو خود پیش زمینه ای برای تبلیغات بهتر است. اگر اصول سئو در تبلیغات شما به خوبی استفاده شود، هزینه ی تبلیغات کاهش می یابد همچنین احتمال لینک اولی بودن شما بالاتر خواهد رفت (گوگل چهار لینک اول را به تبلیغات اختصاص داده است)

چه زمانی بر روی سئو متمرکز شویم؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم سئو پیش زمینه ای برای بازاریابی در موتوهای جیست و جو است. باید صفحات تبلیغ شما بهینه باشد و مخاطبان تشخیص بدهند که محتوای شما برای آن ها مفید است. بدون بهینه سازی بلاگ ها و صفحات فرود و بدون محتوای مناسب، تبلیغات شما بخاطر کیفیت پایین شکست خواهد خورد. بازدید گرفتن سایت در نتایج جست و جو چندان کار آسان و دم دستی نیست.

بهینه سازی سایت هزینه ای کمتری نسبت به تبلیغات کلیکی خواهد داشت و در طولانی مدت به اعتبار سایت شما می افزاید. ولی قطعا باید به طور مداوم تولید محتوای با کیفیت و فعالیت در شبکه ها ی اجتماعی را داشته باشید. در واقع شما ارزش ایجاد کنید و صفحه ای باشید که گوگل نیز ارزش آن را متوجه شود. بالا آمدن در صفحه ی اصلی گوگل سخت است اما حفظ جایگاه در لینک های اول از آن سخت تر است. پس از سئو غافل نشوید.

مقالات مرتبط:

بهبود سئو سایت چگونه به تبلیغات گوگل کمک می‌کند؟

چه زمانی بر روی بازاریابی موتور های جست و جو SEM تمرکز کنیم؟

اگر به تازگی سایت خود را طراحی کرده اید و قدم های اولیه برای کسب و کار خود را برداشته اید. بهتر نیست که برای سرعت روند کاری خود تبلیغات را شروع کنید؟ وقتی که شما نیاز دارید بلافاصله بعد از آماده سازی سایت بازدید بگیرید و فروش خود را شروع کنید یا نیاز دارید که مخاطبان با سایت و برند شما آشنا شوند تبلیغات راه چندین ماهه را برای شما کوتاه می کند. با یک کمپین استراتژیک شما به خواسته ی خود می رسید. تنها کاری که نباید انجام بدهید این است که تنها به تبلیغات اکتفا کنید و اقدامی برای سئو خود انجام ندهید. فراموش نکنید در هر دو استراتژی شما باید محتوای مناسب برای صفحات خود آماده کنید. این مساله برای درگیر شدن مخاطب با برند شما ضروری است.

کلام آخر

در این مقاله با تفاوت  SEOو SEM آشنا شدید و بررسی کردیم که کدام یک از این انتخاب ها درست است. انتخاب هر کدام از این استراتژی ها کاملا بر عهده ی شماست. دیجیتال مارکتینگ علم گستره و پیچیده ایست. اگر می خواهید در این زمینه به نتیجه برسید باید با متخصصین این حرفه همکاری کنید. تیم افراک با ۹ سال سابقه در حوزه مارکتینگ می تواند شما را در امر طراحی صفحه فرود، تولید محتوا و سئو همراهی کند.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید