کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

فعالیت و محتواهای ممنوعه در تبلیغات گوگل (قوانین تبلیغات گوگل ۲۰۲۴)

فعالیت و محتواهای ممنوعه در تبلیغات گوگل (قوانین تبلیغات گوگل ۲۰۲۴)

قوانین تبلیغات گوگل‌ادز همیشه در حال به‌روزرسانی و تغییر است. از آخرین تغییرات ایجاد شده می‌توان به ممنوعیت تبلیغات گوگل در کشور روسیه اشاره کرد که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و جنگ اوکراین است. بااین‌حال، این فقط یکی از ماده‌های اضافه‌شده به این قوانین است. در این مقاله از افراک، با آخرین و جدیدترین قوانین تبلیغات گوگل آشنا شوید و کمپین‌های تبلیغاتی خود را بدون مشکل اجرا کنید.

اهمیت قوانین تبلیغات گوگل‌ادز

غول فناوری گوگل به رعایت خط‌مشی‌های خود توسط کاربران برنامه‌هایش اهمیت فراوانی می‌دهد. مخاطبان با رعایت این قوانین می‌توانند تجربه مثبتی از کار با برنامه‌های گوگل داشته باشند و بهتر به اهدافشان برسند. یکی از پلتفرم‌هایی که قوانین گوگل در آن باید به‌خوبی اجرا شود، گوگل‌ادز است.

قوانین تبلیغات گوگل‌ادز برای آن است که کاربران، تبلیغ‌کننده‌ها و ناشران در فضای سالم، قابل‌اعتماد و شفافی کار کنند. این قوانین به چهار دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • محتواهای ممنوع
  • فعالیت‌های ممنوع
  • محتواها و ویژگی‌های محدود شده
  • الزامات فنی و ویرایشی

گوگل از هوش مصنوعی و نظارت انسانی برای اطمینان از رعایت قوانین استفاده می‌کند. وظیفه این فناوری‌ها آن است که از اطلاعات کاربران محافظت کنند و باعث حفظ اعتمادها به گوگل‌ادز شوند. نظارت انسانی در جایی که با موارد پیچیده، جزئی یا شدید روبه‌رو هستیم، ورود خواهد کرد.

اگر کاربر قوانین و سیاست‌های گوگل را نقض کند، گوگل واکنش نشان خواهد داد. این واکنش‌ها می‌تواند شامل رد آگهی تبلیغ‌کننده یا تعلیق حساب‌هایی باشد که به طور مکرر قوانین را نقض می‌کنند.

البته اگر یکی از آگهی‌های کاربر تأیید نشد، کاربر می‌تواند آگهی را اصلاح کند یا به تأییدنشدن آن اعتراض کند. امکان اعتراض برای مواردی که حساب کاربر تعلیق می‌شود نیز وجود دارد. 

مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل چیست؟

محتواهای ممنوعه در قوانین گوگل‌ادز

محتواهای ممنوع، محتواهایی هستند که نمی‌توانید در شبکه گوگل تبلیغ کنید. این محتواها به اعتبار گوگل، برنامه‌ها و شرکایش لطمه می‌زند. به همین دلیل، گوگل اجازه انتشار چنین محتواهایی را در YouTube، Gmail و… نمی‌دهد. این محتواها عبارت‌اند از:

کالاهای تقلبی

محتواهای مربوط به کالاهای تقلبی آن‌هایی هستند که علامت و نشان تجاری یک برند معتبر را تقلید می‌کنند. این آگهی‌ها نباید در گوگل‌ادز منتشر شوند و گوگل جلوی انتشار آن‌ها را می‌گیرد. کالاهای تقلبی ویژگی‌های یک برند معتبر را تقلید می‌کنند تا خود را به‌عنوان محصول اصل و واقعی معرفی کنند.

محصولات یا خدمات خطرناک

گوگل به جان و سلامت کاربران خود اهمیت زیادی می‌دهد؛ به همین دلیل محتواهای خطرناک و تهدید‌کننده سلامت را منتشر نمی‌کند. محتواهای خطرناک دسته بزرگی از محتواها را شامل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مواد مخدر و روان‌گردان
  • داروهای تفریحی شیمیایی یا گیاهی
  • وسایل مصرف موارد مخدر
  • دستورالعمل ساخت محصولات خطرناک، مواد منفجره و…
  • اسلحه، مواد منفجره، مهمات و آتش‌بازی
  • محصولات تنباکو

محتواهای مربوط به کلاهبرداری

محصولاتی که کلاهبرداری و رفتار غیرصادقانه را ترویج می‌کند، نباید در گوگل تبلیغ شود. این محصولات می‌تواند نرم‌افزار یا دستورالعمل هک، خدمات مربوط به هوش مصنوعی برای افزایش غیرواقعی ترافیک تبلیغات یا وب‌سایت، اسناد جعلی و… باشد.

محتواهای نامناسب توهین و بی احترامی

توهین و بی‌احترامی در گوگل جایی ندارد و کسی نمی‌تواند محتواهای توهین‌آمیز در گوگل‌ادز منتشر کند. تبلیغاتی که محتواهای تکان‌دهنده و نامناسب نمایش می‌دهند یا نفرت، تعصب، تبعیض یا خشونت را ترویج می‌کنند، منتشر نمی‌شوند.

نمونه محتواهای نامناسب برای گوگل‌ادز عبارت‌اند از:

  • تبعیض نژادی
  • ترساندن یا آزار و اذیت گروه‌ها و افراد
  • ابزارهای خشونت‌‌ورزی و نفرت‌پراکنی
  • آزار و اذیت حیوانات
  • دزدی یا باج‌گیری

فعالیت‌های ممنوع در تبلیغات گوگل

قوانین تبلیغات گوگل‌ادز تنها منحصر به محتواهای منتشر شده نیست و فعالیت‌های تبلیغ‌کننده را نیز شامل می‌شود. گوگل مانع فعالیت آن دسته از تبلیغ‌کنندگانی می‌شود که به سلامت و امنیت گوگل‌ادز خدشه وارد می‌کنند. به همین دلیل، اگر یک یا چند کار زیر را انجام دهید، باید منتظر اخطار و جریمه‌های گوگل باشید:

سوءاستفاده از شبکه تبلیغاتی

اگر به دنبال دورزدن قوانین و سیاست‌های اجرایی گوگل هستید، به بن‌بست خواهید خورد. نمونه این سوءرفتار را در موارد زیر مشاهده می‌کنید:

  • تبلیغاتی که حاوی بدافزار هستند.
  • استفاده از تکنیک‌هایی که مقصد کلیک کاربران را پنهان می‌کند.
  • کارهایی که برای دورزدن سیستم بررسی خط‌مشی گوگل انجام می‌شود.

جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات کاربران

برای گوگل، حفظ اعتماد کاربران اهمیت فراوانی دارد. باید با اطلاعاتی که کاربران در اختیار گوگل می‌گذارند با احترام برخورد کرد. نباید از این اطلاعات سوءاستفاده کرد یا از آن‌ها برای اهداف نامشخص، بدون توجه به اقدامات امنیتی لازم استفاده کرد.

نمونه اطلاعاتی که باید بادقت مورداستفاده قرار گیرد، عبارت‌اند از: نام و نام خانوادگی، نشانی پستی، آدرس ایمیل، شماره ملی، شماره تماس، قومیت، دین و… .

اگر تبلیغ‌کننده از یک سرور ناایمن برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند، قوانین گوگل نقض می‌شود. همچنین اگر تبلیغ‌کننده خط‌مشی‌های گوگل را در مورد تبلیغات علاقه‌محور و بازاریابی مجدد نقض کند، باز هم خلاف کرده است. فهرست نقض قوانین گوگل می‌تواند بسیار بیشتر از این‌ها باشد.

ارائه اطلاعات نادرست

تبلیغات در گوگل باید شفاف و صادقانه باشد و کاربر را فریب ندهد. اگر آگهی حاوی اطلاعات غلط یا گمراه‌کننده باشد، گوگل جلوی انتشار آن را خواهد گرفت. نمونه‌هایی از ارائه اطلاعات نادرست در تبلیغات گوگل‌ادز عبارت‌اند از:

  • حذف یا پنهان‌کردن جزئیات صورت‌حساب مانند مقدار، نحوه و زمان پرداخت هزینه
  • حذف یا پنهان‌کردن هزینه‌های مربوط به خدمات مالی؛ مانند نرخ کارمزد، جریمه و بهره
  • نمایش‌ندادن مجوز محصول یا خدمت
  • نمایش‌ندادن اطلاعات تماس یا آدرس فیزیکی
  • اطلاعات گمراه‌کننده یا غیرواقعی درباره کاهش وزن یا سود مالی
  • جمع‌آوری کمک‌های مالی به بهانه‌های واهی
  • فیشینگ یا معرفی خود به‌عنوان یک شرکت معتبر با هدف جمع‌آوری اطلاعات شخصی یا مالی ارزشمند کاربران

محدودیت‌های قانونی در تبلیغات گوگل

هدف گوگل اتصال تبلیغ‌کننده‌ها به مشتریان است، اما بعضی آگهی‌ها نباید در هر زمان و هر مکانی منتشر شود. قوانین گوگل برای نمایش محتواهای نامناسب فرهنگی و قانونی محدودیت‌هایی در نظر گرفته است.

این نوع آگهی‌ها باید به‌صورت محدود منتشر شوند. همچنین نیاز است تبلیغ‌کننده قبل از واجد شرایط شدن آگهی، شرایطی را رعایت کند. نکته مهم این است که همه محصولات، ویژگی‌ها یا شبکه‌های تبلیغاتی گوگل، این محتواهای محدود شده را پشتیبانی نمی‌کنند.

محتواهای مربوط به بزرگسالان

گوگل تلاش کرده است فضای سالم و قابل‌اعتمادی برای خانواده‌ها ایجاد کند. به همین دلیل بعضی تبلیغات گوگل‌ادز به کاربرانی که وارد سیستم نشده‌اند یا کسانی که کمتر از ۱۸ سال دارند، نمایش داده نمی‌شود. خط‌مشی Google’s Default Treatment برای همین منظور ایجاد شده است.

تعدادی از تبلیغات و آگهی‌هایی که برای افراد زیر ۱۸ سال محدود شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • محتواهای ویژه بزرگسالان و پورنوگرافی
  • محتواهای تکان‌دهنده
  • الکل
  • قمار

محتواهای جنسی

بعضی از انواع محتواهای جنسی فقط در صورتی اجازه انتشار دارند که با قوانین گوگل همخوانی داشته باشند. این قوانین به تبلیغ‌کننده اجازه هدف قراردادن کاربران زیر سن قانونی را نمی‌دهد.

این محتواها فقط در صورت انطباق با قوانین محلی، جایی که محصول و خدمت عرضه می‌شود، قابل نمایش است. همچنین آن دسته از کمپین‌های گوگل‌ادز که در آن‌ها سن کاربر و عبارت‌های جستجوی کاربر مشخص می‌شود، می‌توانند از این محتواها استفاده کنند.

نوشیدنی‌های الکلی

گوگل‌ادز تبلیغات مرتبط با الکل و نوشیدنی‌های الکلی را مجاز نمی‌داند. به همین دلیل، فقط آن دسته از تبلیغاتی که خط‌مشی‌های گوگل را در این باره رعایت کرده‌اند، مجاز به انتشار هستند.

طبق این قوانین، کودکان نباید هدف آگهی‌های مربوط به نوشیدنی‌های الکلی قرار بگیرند. همچنین این تبلیغات فقط در کشورهایی نمایش داده می‌شود که انتشار این آگهی‌ها منع قانونی ندارد.

قانون کپی‌رایت

قانون کپی‌رایت در گوگل‌ادز نیز رعایت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توانید از تبلیغات غیرمجاز که حقوق آن متعلق به دیگری است، استفاده کنید. اگر از نظر قانونی، مجوز انتشار محتوای دیگران را دارید، برای انتشار آگهی خود باید طبق شیوه‌نامه گوگل اقدام کنید. گوگل از کاربران می‌خواهد محتواهای غیرمجاز و آن‌هایی که قانون کپی‌رایت را نقض کرده‌اند، معرفی کنند.

قمار

در قوانین تبلیغات گوگل، انتشار آگهی‌های مربوط به قمار ممنوع است. در اینجا نیز همچون موارد محدود‌شده قبلی، گوگل از خط‌مشی دقیق و مشخصی پیروی می‌کند.

بر اساس قوانین گوگل، نمایش تبلیغ قمار فقط در کشورهایی مجاز است که این تبلیغات منع قانونی ندارند. همچنین صفحه فرود آگهی باید نشان دهد که تبلیغ معتبر است و اطلاعات آن واقعی و مسئولانه است.

تبلیغ قمار در گوگل‌ادز نباید افراد زیر سن قانونی را هدف قرار دهد. قبل از انتشار آگهی نیز حتماً باید قوانین محلی مناطق هدف را بادقت بررسی کرد و مطمئن شد هیچ قانونی نقض نمی‌شود. نمونه‌ای از محتواهای محدودشده مرتبط با قمار عبارت‌اند از:

  • کازینوهای فیزیکی
  • سایت‌های شرط‌بندی
  • سایت‌های آموزشی مربوط به قمار

محتواهای مربوط به بهداشت، درمان و دارو

گوگل‌ادز در مورد بهداشت و سلامت کاربران خود شوخی ندارد و هرگز آن‌ها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. به همین دلیل قوانین و استانداردهای سختی را برای انتشار آگهی‌های بهداشتی و درمانی در نظر گرفته است. بر اساس قوانین تبلیغات گوگل، برخی از محتواهای مربوط به مراقبت‌های بهداشتی هرگز اجازه انتشار ندارند.

از طرفی، بعضی تبلیغات بهداشتی و درمانی گوگل‌ادز فقط در صورتی می‌توانند منتشر شوند که تبلیغ‌کننده گواهینامه Google را داشته باشد. همچنین این آگهی‌ها فقط در کشورهایی که قوانین اجازه می‌دهند، می‌توانند منتشر شوند. به همین دلیل قبل از ایجاد کمپین، درباره قوانین محلی مناطق هدف تحقیق کنید.

محتوای سیاسی

تبلیغات سیاسی در گوگل‌ادز مجاز است اما باید با قوانین و خط‌مشی‌های این پلتفرم سازگار باشد. اگر این تبلیغات برای تأثیرگذاری در انتخابات انجام می‌شود، نباید قوانین محلی را نقض کند. در تبلیغات سیاسی، باید تمامی شرایط و جنبه‌های قانونی لازم رعایت شود.

خدمات مالی

سیاست گوگل‌ادز درباره تبلیغ خدمات مالی واضح و روشن است؛ کاربران باید اطلاعات دقیق و کافی درباره هزینه‌های مربوط به محصولات و خدمات مالی تبلیغ‌کننده به دست آورند.

تبلیغ‌کننده نباید کاربر را فریب دهد یا با اقداماتش به او آسیب زند. به همین دلیل باید از قوانین گوگل‌ادز در مورد خدمات مالی پیروی کنید. تبلیغ نباید با قوانین محلی و منطقه‌ هدف در تضاد باشد.

قوانین مربوط به مکان نمایش تبلیغ

اصل مهمی که هیچگاه نباید فراموش کنید، رعایت قوانین و مقررات مکان‌هایی است که تبلیغتان را نمایش می‌دهید. این الزامات، علاوه بر خط‌مشی‌ها و قوانین تبلیغاتی گوگل است.

سایر کسب‌وکارهای محدود شده

گوگل به طور پیوسته و هوشمند، محتواهای منتشر شده را بررسی و نظارت می‌کند. این غول فناوری از بازخورد کاربرانش استفاده می‌کند تا مطمئن شود هیچ محتوایی، قوانین و خط‌مشی‌هایش را نقض نمی‌کند. بنابراین، این احتمال هست تبلیغات یک کسب‌وکار به‌ظاهر قانونی، نامعتبر و نامطمئن شناخته و حذف شود.

قالب‌ها و ویژگی‌های استفاده شده در تبلیغات

برخی قالب‌ها و ویژگی‌های تبلیغاتی پیشرفته گوگل‌ادز دسترسی محدودی دارند. تنها تبلیغ‌کننده‌هایی که شرایط خاص گوگل را رعایت کرده‌اند یا فرایند صدور گواهینامه را به پایان رسانده‌اند، می‌توانند این قالب‌ها و ویژگی‌ها را داشته باشند.

استانداردهای ظاهری تبلیغات گوگل‌ادز

گوگل به ویژگی کیفی آگهی‌ها، جنبه‌های ظاهری و ویرایشی آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهد. به همین دلیل، تبلیغات با کیفیت ضعیف و فاقد استانداردهای لازم، جایی در پلتفرم گوگل‌ادز ندارند.

الزامات ویرایشی

همه تبلیغات، دارایی‌ها (assets) و مقصدها، باید دارای بالاترین استانداردهای حرفه‌ای و ویرایشی باشند. فقط تبلیغاتی می‌توانند در گوگل منتشر شوند که ظاهری واضح و حرفه‌ای دارند و کاربران را برای تعامل به سمت محتوای مرتبط، مفید و آسان هدایت می‌کنند.

نمونه‌هایی از تبلیغاتی که الزامات ویرایشی در آن‌ها رعایت نشده است، عبارت‌اند از:

  • تبلیغات حاوی عبارت‌های مبهم؛ مانند «محصول را از اینجا بخرید»
  • استفاده فریب‌کارانه از کلمات، اعداد، علائم نگارشی، حروف یا نمادهایی مانند FREE، f-r-e-e و…

الزامات مقصد

مقصد آگهی باید معتبر و مطمئن باشد؛ به‌راحتی به آن رسید و ارزش منحصربه‌فردی را از آن دریافت کرد. برخی از تبلیغاتی که الزامات مقصد در آن‌ها رعایت نشده است، این ویژگی‌ها را دارند:

  • نشانی اینترنتی نشان‌داده‌شده دقیقاً برابر با URL صفحه فرود نیست؛ مثلاً آدرس «google.com» که کاربران را به «gmail.com» هدایت می‌کند.
  • سایت‌ها یا برنامه‌هایی که در حال ساخت، parked domains یا just not working هستند.
  • سایت‌هایی که در مرورگرهای رایج قابل‌مشاهده نیستند.
  • سایت‌هایی که دکمه بازگشت مرورگر را غیرفعال کرده‌اند.

الزامات فنی

این دسته از الزامات به حفظ شفافیت و کاربردی‌بودن آگهی‌ها کمک می‌کند.

الزامات قالب آگهی

تبلیغات گوگل‌ادز باید جذاب و حرفه‌ای باشند و تجربه کاربری مناسبی را ارائه کنند. به همین دلیل تبلیغ‌کننده برای انتشار آگهی باید مواردی از جمله الزامات زیر را رعایت کند:

  • محدودیت کاراکتر برای عنوان یا متن آگهی
  • الزامات اندازه تصویر
  • محدودیت اندازه فایل
  • محدودیت مدت‌زمان ویدئو
  • نسبت ابعاد

نتیجه؛ قوانین تبلیغات گوگل ادز را جدی بگیرید!

برای موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی و ادامه فعالیت‌های خود در گوگل‌ادز، باید قوانین این پلتفرم را رعایت کنید. اگر این قوانین را رعایت نکنید یا نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشید، گوگل شما را عاملی خطرناک برای امنیت و سلامت پلتفرمش تشخیص می‌دهد و اخراج می‌کند.

برای اینکه تبلیغات گوگل‌ادز خود را بی‌دغدغه منتشر کنید، این کار را به آژانس دیجیتال مارکتینگ افراک بسپارید. ما به دلیل سال‌ها تجربه و اجرای پروژه‌های موفق، بیشترین بهره‌وری تبلیغاتی را به دست آورده‌ایم. با همکاران ما تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان آن‌ها استفاده کنید.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید