کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

وایرال شدن ویدیوی بارش بادمجان از آسمان

وایرال شدن ویدیوی بارش بادمجان از آسمان

این روزها (آخرین هفته اسفند ۱۳۹۸) در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی دست به دست می‌شوند که حکایت از بارش بادمجان از آسمان در تهران دارند! از بهت و تعجب و کنجکاوی تا سوژه‌یابی طنزگونه، واکنش‌هایی است که نسبت به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. خبرها و تحلیل‌ها درباره ویدئوی بارش بادمجان از آسمان ، زیاد است و قصد نداریم به تکرار مکررات در این زمینه بپردازیم. اما از منظر بازاریابی محتوایی (Content Marketing) و یکی از تکنیک‌های آن به نام وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، این موضوع نکات جالبی در خود دارد که در این نوشتار آنها را بیان می‌کنیم. با افراک همراه باشید.

داستان بارش بادمجان از آسمان و رازهای بازاریابی نهفته در آن!

مدتی است که به خاطر شیوع ویروس جدید کرونا ، بیشتر مردم به خانه‌نشینی یا به عبارتی قرنطینه خانگی روی آورده‌اند و در نتیجه در این مدت میزان استفاده از خدمات فضای مجازی به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. این مسئله باعث شده که توجه مردم به محتوا در این فضا بیش از پیش جلب شود. بنابراین دوران قرنطینه پیش رو، بهترین فرصت برای بهره‌گیری از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی است. به این معنی که اگر محتوای جذاب و مفید تولید کنید، احتمال دیده شدن و استقبال از آن بسیار بیشتر از قبل است.

از جمله تکنیک‌های بازاریابی محتوایی که با توجه به شرایط کنونی می‌توان از آن استفاده کرد، وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) است. این تکنیک، در واقع همان تکنیکی است که در مورد ویدئوی بارش بادمجان از آسمان جواب داد! اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با تعریف وایرال مارکتینگ آشنا شویم.

وایرال مارکتینگ چیست؟

وایرال مارکتینگ یعنی ایجاد نوعی از محتوا که آنقدر جذاب باشد که مانند یک ویروس، به سرعت به اشتراک گذاشته شود و گسترش پیدا کند یا به عبارتی وایرال شود. اما این همه ماجرا نیست. نکته اصلی اینجاست که در این محتوا بتوانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به برندینگ کسب‌وکار خود بپردازید.

مستقیم بودن یا نبودن وایرال مارکتینگ به این معناست که در وایرال مارکتینگ مستقیم، مخاطب می‌داند که مشغول دیدن یک محتوای تبلیغاتی است: اما بهرحال این محتوا انقدر جذاب است که تبلیغاتی بودن آن، مانع وایرال شدنش نمی‌شود. در حالی که در وایرال مارکتینگ غیر مستقیم، شما به صورت مستقیم محصولات و خدمات خود را نشان نمی‌دهید؛ اما با توجه به نوع محتوا می‌توانید ذهن مخاطبان را به سمت برند خود معطوف کنید.

در بازاریابی محتوایی و مخصوصا وایرال مارکتینگ ، کاربران نقش اصلی را بر عهده دارند

کدام بهتر است؟

به صورت قطعی نمی‌توان گفت وایرال مارکتینگ مستقیم بهتر است یا غیر مستقیم. آنچه اینجا بیشتر اهمیت دارد، خلاقانه و جذاب بودن محتوای شما و کیفیت آن است. در وایرال مارکتینگ غیر مستقیم باید حواستان باشد که مخاطب احساس نکند فریب خورده است و با خود بگوید همه هدف این محتوا تبلیغ فلان شرکت است. در این صورت مطمئنا در وایرال مارکتینگ غیر مستقیم شکست خورده‌اید.

ویدئوی بارش بادمجان از آسمان و سوارکاری بر دوش وایرال مارکتینگ

در موضوع ویدئوهای بارش بادمجان از آسمان ، با وایرال مارکتینگ غیر مستقیم روبه‌رو هستیم. این ویدئوها توسط یکی از متخصصان جلوه‌های ویژه ویدئویی ساخته شده و هدف آن از نظر بازاریابی می‌تواند برندینگ شخصی و بازاریابی مهارت‌های این متخصص باشد. با بررسی صفحه او در اینستاگرام می‌توانیم ببینیم که تعداد فالوئرهای این شخص پس از وایرال شدن ویدئوهای مذکور، ده‌ها برابر شده است! بدون صرف هزینه زیاد و تنها با تکیه بر اصول وایرال مارکتینگ.

انتخاب سوژه خاص و با پتانسیل بالا برای جلب توجه و صحبت شدن درباره آن و همچنین پیاده‌سازی حرفه‌ای این ویدئوها، از مهم‌ترین دلایل وایرال شدن آنهاست. این نکات، در واقع همان نکات اصلی است که شما در وایرال مارکتینگ می‌توانید در نظر بگیرید.

مزیت‌های وایرال مارکتینگ

  • هزینه کم: آنچه در وایرال مارکتینگ حائز اهمیت است این است که کاربران نقش اصلی را در کمپین‌های وایرال برای یک برند ایفا می‌کنند. این موضوع می‌تواند هزینه‌های بازاریابی وایرال را به شدت کاهش دهد؛ چرا که شما آنچنان نیازی به تبلیغ‌کنندگان یا اینفلوئنسرها ندارید. (هرچند برای شروع کمپین به صورت محدود می‌توانید از آنها کمک بگیرید.) در واقع کاربران هستند که نقش تبلیغ‌کنندگان شما را ایفا کرده و محتوای شما را وایرال می‌کنند.
  • پتانسیل دسترسی به تعداد زیادی از کاربران: یک ویدئوی وایرال در فضای مجازی این پتانسیل را دارد که در ابعاد بین‌المللی به مخاطبان دسترسی پیدا کند. آن هم بدون صرف هزینه‌های هنگفت بازاریابی یا تلاش سخت در این زمینه. در مورد ویدئوی بارش بادمجان از آسمان ، می‌بینیم که حتی اکانت‌های بین‌المللی و محبوب در توییتر نیز درباره آن توییت زدند!
  • تهاجمی نبودن: در وایرال مارکتینگ، کاربر فضای مجازی است که تصمیم می‌گیرد ویدئوی شما را ببیند یا به اشتراک بگذارد. بنابراین برندینگ در این زمینه بسیار موثرتر صورت می‌گیرد. چرا که شما کسی را مجبور نکرده‌اید تبلیغتان را ببیند یا از کسی درخواست مستقیم نداشته‌اید که آن را به اشتراک بگذارد و موجب وایرال شدن آن شود.
  • برندینگ: در وایرال مارکتینگ، شما محتوایی تولید می‌کنید که آنقدر جذاب است که وایرال می‌شود. چه نتیجه‌ای بهتر از برندینگ در این زمینه می‌توان گرفت؟ در واقع اگر به صورت اصولی وایرال مارکتینگ انجام دهید، برند خود را به میلیون‌ها نفر معرفی می‌کنید.

کلام آخر

در عصر شبکه‌های اجتماعی، وایرال مارکتینگ هیچ‌گاه بازدهی خود را از دست نمی‌دهد. مخصوصا در دورانی که ویروس کرونای جدید، اکثریت مردم را خانه‌نشین و مشغول به فضای مجازی کرده‌ است، این بهترین فرصت برای شماست که از پتانسیل‌های بازاریابی محتوایی و وایرال مارکتینگ استفاده کنید.

نظر شما درباره وایرال مارتینگ و وایرال شدن ویدئوی بارش بادمجان چیست؟ در کامنت‌ها با ما و همراهان افراک در میان بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید