کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

از کجا بفهمیم آهنگ حق کپی رایت دارد؟

از کجا بفهمیم آهنگ حق کپی رایت دارد؟

تابه‌حال به جهان بدون موسیقی و ویدیو فکر کرده‌اید؟ در این حالت دنیا کاملا بی‌روح شده و روحیه‌ و هدفی برای ادامه زندگی خود نخواهیم داشت. با این حال امروزه بسیاری از افراد، برای کسب درآمد از یوتیوب، جهت جذب مخاطب دست به تولید محتواهایی با استفاده از موسیقی یا ویدیوهای فرد دیگری می‌زنند. این افراد برای کاربرپسند کردن محتوای خود از ویدیو و موسیقی‌هایی استفاده می‌کنند که احتمال دارد گاهی اوقات با پیام حذف محتوای خود به دلیل نقض قوانین کپی رایت یوتیوب مواجه شوند.
حال ممکن است این سوال که از کجا بفهمیم آهنگ یا فیلم حق کپی رایت دارد یا خیر روبرو شده باشید، در حالی‌ که جوابی برای آن ندارید. برخی از ویدیو و موسیقی‌ها دارای حق کپی رایت نیستند ولی برخی دیگر هستند که می‌توانید برای تشخیص کپی رایت اهنگ از طریق سایت‌های خاصی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حق کپی رایت در ادامه این مقاله از افراک همراه ما باشید.

منظور از حق کپی رایت موسیقی و ویدیو چیست؟

افرادی که دست به تولید موسیقی، ویدیو یا هر چیز دیگری می‌زنند، دارای حق‌وحقوق‌هایی هستند که رعایت این حقوق در جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. حقوق کپی رایت در جامعه امروزی از اهمیت بسیاری برخوردار است که با رعایت آن، می‌توانید حق مالکیت سازنده را حفظ کنید. درواقع برخی از سازندگان به ‌منظور عدم کپی‌برداری از محتوای خود، تنها به سازنده آن حق استفاده و انتشار محتوا را می‌دهند.

ولی گاهی اوقات سازندگان به ‌منظور راحتی افراد، این حق را به ‌تمامی اشخاص خواهند داد تا هر فردی از هر نقطه جهان امکان بهره‌مندی از محتوای سازنده را داشته باشد. زمانی که اقدام به تولید محتوا می‌کنید و قصد استفاده از محتوای فرد دیگری را دارید، باید حقوق او را در نظر گرفته و رعایت کنید. برای مثال فرض کنید می‌خواهید ویدیویی برای پیج اینستاگرامی خود بسازید که برای کاربر پسندشدن آن دست به استفاده از آهنگی می‌زنید.

در استفاده آهنگ و ویدیو باید حق کپی رایت را رعایت کنید تا با مشکلی رو به رو نشوید. با به ‌کارگیری برنامه تشخیص کپی رایت، می‌توانید اگر آهنگی دارای این حق نباشد، از آن در محتواهای خود استفاده کنید.

ولی اگر حق کپی رایت داشته باشد، امکان استفاده از آهنگ را ندارید مگر تحت شرایطی خاص. البته باید بدانید که تنها برخی از کشورهای جهان از حقوق کپی رایت پیروی می‌کنند و بسیاری از سایر کشورها دارای این قانون نیستند.

مطلب مرتبط: درآمد هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب چند دلار است؟

راه حل استفاده از محتواهای دیگران بدون نقض قوانین کپی رایت

حال که با مفهوم کپی رایت آشنا شدید، زمان آگاهی از راه‌حل‌هایی برای استفاده از محتواها با حق کپی رایت بدون نقض قوانین کپی رایت است. به ‌طور کلی برای این کار 2 راهکار در پیش دارید که عبارتند از:

  1. به سراغ محتواهای بدون حق کپی رایت بروید و با خیالی راحت از آن‌ها استفاده کنید.
  2. در مواردی که تولید کننده اجازه استفاده از محتوا با شرایط خاصی را داده، با ذکر نام او می‌توانید دست به استفاده از موارد دارای حق کپی رایت بزنید.

با این دو روش می‌توانید محتواهای جذاب و کاربرپسندی را با رعایت حقوق سایر اشخاص بسازید.

از کجا بفهمیم آهنگ حق کپی رایت دارد؟

معرفی سایت های دانلود آهنگ بدون کپی رایت

همان‌طور که می‌دانید برای تولید محتوای خود نیازمند آهنگ، ویدیو یا عکس بدون حق کپی رایت هستید. چرا که در صورت استفاده از منابعی که حق کپی رایت دارند، محتوای شما با نقض قوانین طی مدت‌زمان کوتاهی دچار مشکل خواهد شد.

حال اگر قصد تولید ویدیو با آهنگ بدون حق کپی رایت را دارید، نیازمند دانلود آهنگ هستید که برای این کار می‌توانید از منابع دانلود عکس و ویدیو بدون کپی رایت برای یوتیوب و اینستاگرام استفاده کنید. لیست سایت اهنگ بدون کپی رایت عبارت است از:

  • Youtube Audio Library
  • Sound CollectionFacebook
  • Audiojungle.net
  • Mixkit.co
  • Pixabay
  • Songsara.net
  • Thematic
  • Ccmiwter.org
  • Icons8
  • Epidemicsound.com
  • Tekno axe
  • ccHound

اگر برای یوتیوبر شدن، به دنبال نام کانال جذاب هستید، این مقاله را از دست ندهید: برای کانال یوتیوب چه اسمی انتخاب کنیم؟

از کجا بفهمیم ویدیو کپی رایت دارد یا خیر؟

شاید شما هم هنگام تولید محتوا با این سوال که از کجا بفهمیم ویدیو کپی رایت دارد یا خیر، روبرو شوید. درواقع ابزارهای بسیاری جهت تشخیص حق کپی رایت ویدیو نیز همانند آهنگ وجود دارد که می‌توانید با آپلود فیلم مربوطه، از حقوق آن باخبر شوید.

یکی از ابزارهای مهمی که برای تشخیص حق کپی رایت ویدیو وجود دارد، خود یوتیوب است. یوتیوب برنامه تشخیص کپی رایت بوده که می‌توانید با کمک آن به وجود یا نبود حقوق کپی رایت ویدیو، آهنگ و عکس دست یابید.

از کجا بفهمیم آهنگ حق کپی رایت دارد؟

تشخیص کپی رایت اهنگ از طریق سایت و نرم افزار

تمامی آهنگ‌ها و ویدیوهایی که توسط یک فرد ساخته می‌شوند، حق‌وحقوق این فرد را نیز شامل می‌شوند. درواقع فردی که دست به تولید محتوا می‌زند، تمامی مراحل و کارهای انجامی آن متعلق به سازنده محتوا خواهد بود. حال برای اینکه از حق کپی رایت آهنگ‌ها آگاه شوید، می‌توانید از سایت‌ و برنامه تشخیص کپی رایت کمک بگیرید. روش‌های تشخیص کپی رایت اهنگ از طریق سایت و نرم افزار به شکل زیر هستند:

سایت PDinfo

PDinfo سایت آهنگ بدون کپی رایت کاربردی و آموزنده‌ای است که در آن می‌توانید به موسیقی، کتاب و هر چیز دیگری دست یابید. برای آگاهی از اینکه یک آهنگ حق کپی رایت دارد یا خیر، می‌توانید در قسمت جستجوی آن نام آهنگ را بنویسید.

حال اگر نام آن را در لیست مشاهده کردید، می‌توانید با خیال راحتی از آهنگ مربوطه استفاده کنید. ولی در صورتی‌ که نام آهنگ در لیست نشان داده نشود، این آهنگ دارای حق کپی رایت است.

نرم افزار youtube

youtube نیز یک برنامه تشخیص کپی رایت به شمار می‌آید که در زمان‌های قدیم، آهنگ‌های تولیدی در آن منتشر می‌شدند. به این دلیل با یک جستجوی ساده می‌توانید از وجود حق کپی رایت یا نبود هر محتوایی در آن آگاه شوید.

حال که با پاسخ اینکه از کجا بفهمیم ویدیو کپی رایت دارد یا خیر آشنا شدید، فیلم موردنظرتان را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس می‌توانید در قسمت Request Status وضعیت کپی رایت آن را مشاهده نمایید و در صورت وجود این حقوق، دست به ویرایش ویدیو خود بزنید. ولی اگر فیلم مربوطه دارای حق کپی رایت نباشد، به‌ راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال ایده و محتوا برای یوتیوب هستید، این مقاله را حتما مطالعه کنید: 21 ایده پولساز برای ساخت ویدیو در یوتیوب

برای آگاهی از این حق می‌توانید ویدیویی را در یوتیوب آپلود کنید و سپس آهنگی را به آن بیفزایید. اگر آهنگ حق کپی رایت نداشته باشد، علامت سبز رنگی نشان داده خواهد شد ولی اگر دارای حق کپی رایت باشد، علامت قرمزی را مشاهده خواهید کرد.

سایت eProves

eProves نیز یک سایت اهنگ بدون کپی رایت بوده که در آن، با مجموعه بسیاری از آهنگ‌ها روبرو خواهید شد. برای تشخیص کپی رایت اهنگ از طریق سایت eProves می‌توانید در قسمت جستجو، نام آهنگ و خواننده را بنویسید تا حق کپی کردن یا نکردن آن را مشاهده کنید.

از کجا بفهمیم آهنگ حق کپی رایت دارد؟

سایت easysong

Easysong سایت اهنگ بدون کپی رایت است که به‌ صورت رایگان و بدون هیچ‌گونه اشتراکی، می‌توانید در آن آهنگ‌های موردنظرتان را مورد بررسی قرار دهید. برای تشخیص ‌دادن حق کپی رایت در این سایت آهنگ بدون کپی رایت نیز کافی است نام آهنگ و اطلاعات مربوط به آن را در قسمت مربوطه بنویسید تا از وضعیت آن باخبر شوید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم رعایت حق کپی رایت دارای ارزش مادی و معنوی در جامعه است که با رعایت آن، ارزش و جایگاه خاصی را به سازنده محتوا هدیه می‌کنیم. درواقع ویدیو و آهنگ‌های بسیاری تا به امروز تولید شده که برخی صاحب حق کپی رایت بوده و برخی دیگر نیستند.

برای اینکه بتوانید فعالیت اصولی در فضاهای مجازی داشته باشید، باید از آهنگ‌ها و ویدیوهای بدون حق کپی رایت استفاده کنید تا مشکلی برای محتواهایتان پیش نیاید. تشخیص کپی رایت آهنگ از طریق سایت و نرم‌افزار، موجب رعایت حقوق سازنده خواهد شد. امید است با بیان این مطالب توانسته باشیم اطلاعات کاملی درباره کپی رایت آهنگ و ویدیو را در اختیارتان قرار دهیم.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. یعنی چی چطور با استفاده از یوتیوب بفهمیم اهنگ کپی رایت دارد یا ندلرد؟؟!!

    آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب
      برای بررسی حق نشر موزیک، آهنگ مد نظر خود را در Audio Library یوتیوب سرچ کنید. در صورتی که موجود باشد، به این معنی است که اجازه استفاده از این موزیک را دارید. موفق باشید

      آیا مفید بود؟