کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

تولید محتوا با هوش مصنوعی بارد: از نوشتن داستان تا خلق عکس!

تولید محتوا با هوش مصنوعی بارد: از نوشتن داستان تا خلق عکس!

گوگل بار دیگر با معرفی آخرین نوآوری خود، یعنی قابلیت تولید تصاویر در بارد (Bard) مرزهای هوش مصنوعی را جابه‌جا کرده است؛ بارد، هوش مصنوعی گوگل، حالا عکاس هم شد! این قابلیت که با استفاده از مدل هوش مصنوعی Imagen 2 کار می‌کند، به شما امکان استفاده از متن برای ساخت تصاویر دلخواه را می‌دهد. این فناوری پیشرفته نوید ایجاد انقلابی در نحوه ایجاد و تعامل ما با محتوای بصری آنلاین را می‌دهد.
پیش‌ازاین، ChatGPT به دلیل دارا بودن قابلیت تبدیل متن به تصویر، برتری نسبی نسبت به Bard داشت؛ اما هوش مصنوعی بارد گوگل در حال حاضر یک مزیت رقابتی مهم نسبت به ChatGPT دارد: قابلیت تبدیل متن به تصویر رایگان!
این ابزار می‌تواند روند تولید تصاویر منحصربه‌فرد را برای هر کسی، صرف‌نظر از مهارت‌های هنری آن‌ها را آسان‌تر کند. این قابلیت می‌تواند افراد و مشاغل را برای ایجاد محتوای جذاب برای رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و موارد دیگر توانمند کند. در این مقاله از افراک، قصد بررسی این قابلیت جدید و نوظهور را داریم.

درک عملکرد هوش مصنوعی بارد در تولید تصاویر

هوش مصنوعی بارد از دو فناوری کلیدی برای تبدیل متن به تصاویر استفاده می‌کند:

۱. شبکه عصبی پیچیده: تصور کنید شبکه پیچیده‌ای از نورون‌های به هم پیوسته می‌توانند اطلاعات را یاد بگیرند و پردازش کنند. این شبکه که روی مقادیر انبوهی از داده‌های جفت شده متن-تصویر آموزش دیده است، متن توصیفی شما را تجزیه‌وتحلیل، الگوها و روابط بین کلمه‌ها و عناصر بصری را شناسایی و تصویری مرتبط تولید می‌کند.

 ۲. الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین: بارد از الگوریتم‌های خاصی برای ایجاد یک نمایش بصری بر اساس توضیحات متنی شما استفاده می‌کند و عواملی مانند ترکیب شی، رنگ‌ها، بافت‌ها و طرح کلی صحنه را برای ایجاد یک تصویر منسجم و واقعی در نظر می‌گیرند.
به عبارت ساده‌تر، خود را در حال توضیح صحنه‌ای برای یک هنرمند ماهر تصور کنید. شما اشیا، رنگ‌ها و فضا را توصیف می‌کنید و هنرمند بر اساس کلمات شما تصویری می‌کشد. بارد کاری مشابه انجام می‌دهد، اما بسیار سریع‌تر و با توانایی پردازش جزئیات پیچیده!

مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا

این بدان معناست که به‌جای نیاز به مهارت‌های طراحی یا نقاشی، می‌توانید به‌سادگی از کلمات استفاده کنید. هوش مصنوعی بارد با استفاده از دانش و توانایی‌های هنری گسترده‌اش، کلمات شما را به یک نمایش بصری تبدیل می‌کند که به طور بالقوه فراتر از آن چیزی است که می‌توانید تصور کنید! بارد این قابلیت را با استفاده از یک مدل یادگیری عمیق آموزش‌داده‌شده بر روی مقادیر وسیعی از داده‌های بصری کسب کرده است.

تولید محتوا با هوش مصنوعی بارد

منظور استفاده از مدل یادگیری عمیق برای تولید تصویر در بارد چیست؟

همان‌طور که گفتیم بارد قابلیت تولید تصاویر را با کمک یک مدل یادگیری عمیق آموزش‌داده‌شده روی مقادیر وسیعی از داده‌های بصری به دست آورده. تصور کنید به کودکی هزاران تصویر با توضیحات مربوطه نشان می‌دهید. باگذشت زمان، کودک شروع به درک چگونگی ارتباط کلمات با دنیای بصری می‌کند. به طور مشابه، هوش مصنوعی بارد در معرض مجموعه ‌داده‌های عظیمی از تصاویر و توضیحات آن‌ها قرار می‌گیرد تا زبان تصاویر را درک کند. بارد از سه تکنیک خاص برای این کار استفاده می‌کند.

تکنیک‌های پیشرفته بارد برای تولید تصاویر چیست؟

به‌طورکلی، قابلیت تولید تصاویر بارد نشان‌دهنده یک جهش روبه‌جلو در پر کردن شکاف بین زبان و تصاویر است. بارد با درک زبان تصاویر و استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای بیان خلاقانه و ارتباطات می‌گشاید، این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • پردازش زبان طبیعی (NLP): با تجزیه اجزای خاص (اسم‌ها، افعال، صفت‌ها و…) و روابط آن‌ها را برای درک معنی و هدف کلی جمله شما، این ویژگی به هوش مصنوعی در تجزیه‌وتحلیل متنتان کمک می‌کند.
  • ترکیب تصویر: هنگامی که بارد معنی جمله شما را درک کرد، از دانش بصری خود (که در بخش قبل نحوه کسب آن را توضیح دادیم) برای تولید تصویری مناسب استفاده می‌کند.
  • دقت و ظرافت: حجم گسترده داده‌های آموزشی به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا جزئیات ظریف و تغییرات زبانی را ثبت و تصاویری دقیق‌تر و ظریف‌تر در مقایسه با مدل‌های قبلی تولید کند.

مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای ویرایش و ساخت ویدیو

حال که با نحوه عملکرد، آموزش و تکنیک‌های بارد برای تولید تصاویر آشنا شده‌اید، در بخش بعدی به سراغ توضیح ویژگی‌های این قابلیت نوظهور می‌رویم.

تولید محتوا با هوش مصنوعی بارد

ویژگی‌های کلیدی هوش مولد تولیدکننده تصاویر بارد چیست؟

ویژگی‌های کلیدی هوش مصنوعی مولد تصویر بارد شامل موارد زیر است:

  1. تطبیق‌پذیری: فرقی نمی‌کند به یک تصویر ساده از یک محصول برای سایت یا یک نقاشی منظره خارق‌العاده نیاز داشته باشید، بارد توانایی تولید هر دو این تصاویر را دارد. بار می‌تواند تصویری از اشیا واقعی با انتزاعی را بسازد.
  2. امکان سفارشی‌سازی: طرح یا رنگ تصویر تولیدشده را دوست ندارید؟ بارد به شما امکان تغییر جنبه‌های مختلف عکس، مانند رنگ‌ها، سبک (مانند آبرنگ، هنر پیکسل) و ترکیب‌بندی (قراردادن عناصر) را می‌دهد.
  3. سرعت بالا در تولید تصاویر: زمان برای بارد طلاست! بارد به‌سرعت برای شما تصویری عالی می‌سازد، این قابلیت زمانی که در تنگنای زمانی هستید و به یک تصویر خوب نیاز دارید، شما را از روش‌های سنتی تولید تصاویر بی‌نیاز می‌کند.
  4. کیفیت تصویر خروجی: خروجی‌های تار و پیکسلی را فراموش کنید. بارد تصاویری با کیفیت بالا می‌سازد که با عکس‌هایی که هنرمندان خلق می‌کنند، رقابت می‌کند! این تصاویر دقیق، واقع‌گرایانه و از نظر بصری جذاب هستند و شما می‌توانید از این تصاویر با خیال راحت برای مقاصد حرفه‌ای یا پروژه‌های شخصی بدون افت کیفیت استفاده کنید.
  5. مسئولیت‌پذیری بالا: گوگل مثل یک مُهر نامرئی، واترمارک مخصوص خودش را روی هر عکس درج می‌کند. این کار به همه می‌گوید که هوش مصنوعی بارد این عکس را ساخته است. گوگل می‌خواهد هوش مصنوعی بارد برای کارهای خلاقانه استفاده شود، نه برای کارهای غیرقانونی؛ به همین دلیل، به طور واضح می‌گوید که عکس‌های بارد واقعی نیستند و نباید به‌جای عکس‌های واقعی استفاده شوند.
  6. تدابیر امنیتی: گوگل برای جلوگیری از سوءاستفاده از هوش مصنوعی بارد، قوانینی وضع کرده است. برای مثال، بارد اجازه ندارد عکس‌هایی از افراد مشهور بدون اجازه آن‌ها تولید کند. همچنین عکس‌هایی با محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز در بارد ساخته نمی‌شود.

به‌طورکلی، این ویژگی‌های کلیدی، بارد را به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و همه‌کاره برای هر کسی که به دنبال ایجاد محتوای بصری است، برجسته می‌کند. انعطاف‌پذیری، سرعت و خروجی‌های باکیفیت، این هوش مصنوعی را به یک دارایی ارزشمند برای طراحان و هنرمندان تبدیل کرده است. به نظر شما چه گروهایی از این قابلیت هوش مصنوعی بیشترین استفاده را می‌برند؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی بارد

قابلیت تولید تصاویر در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

کاربردهای بالقوه بارد در تولید تصاویر بسیار گسترده و هیجان‌انگیز است:

تولید محتوا با تصاویر هوش مصنوعی بارد

نویسنده وبلاگ هستید؟! تصور کنید که به تصاویری تازه برای مقالات نیاز دارید. هوش مصنوعی می‌تواند تصاویری منحصربه‌فرد بر اساس موضوع پست وبلاگ شما بسازد، جذابیت بصری آن را افزایش دهد و خوانندگان را جذب کند.

بازاریاب سایت هستید؟! تولید پست‌های چشم‌نواز در رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است. هوش مصنوعی می‌تواند با ساخت تصاویر جذاب هویت برندتان را به مخاطبان هدف شما نشان دهد و باعث افزایش تعامل و تبدیل شود.

سازنده محتوا هستید؟! احتمالاً می‌دانید از تصاویر کوچک YouTube گرفته تا معرفی ویدئو، ساخت تصاویر زمان‌بر است. بارد می‌تواند این فرایند را ساده‌تر کند و به شما امکان تمرکز روی محتوایتان را می‌دهد.

مطلب مرتبط: ساخت زیرنویس برای ویدیو

استفاده از تصاویر هوش مصنوعی در حوزه طراحی

هوش مولد تصاویر در حوزه طراحی نیز کاربرد زیادی دارد. به‌عنوان یک طراح گرافیک، هوش مصنوعی می‌تواند گزینه‌های متنوعی را با پالت‌های رنگی مدنظرتان به‌سرعت بسازد و امکانات خلاقانه شما را گسترش دهد. تصویرگر هستید و برای طراحی شخصیت به الهام‌گرفتن نیاز دارید؟ بارد می‌تواند روند خلاقیت شما را تسریع کند.

استفاده از تصویر بارد در تجارت الکترونیک

با کمک بارد محصولات خود را در تنظیمات مختلف به نمایش بگذارید، نماهای 360 درجه ایجاد کنید و تجسم محصول را برای مشتری آسان سازید. همچنین تهیه بروشورهای منحصربه‌فرد برای محصولاتتان، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی یا بنرهای وبسایت با کمک بارد آسان می‌شود.

کاربرد تصاویر بارد در تحصیلات

از نمودارهای علمی گرفته تا بازسازی‌های تاریخی، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویری تعاملی و جذاب برای دانش‌آموزان بسازد. تصاویری که با هوش مصنوعی تولید می‌شوند را می‌توان با درنظرگرفتن نیازهای فردی دانش‌آموز و سبک‌های یادگیری طراحی کرد.

تولید محتوا با هوش مصنوعی بارد

سایر فناوری‌های گوگل برای تولید تصاویر با هوش مصنوعی چیست؟

باید بدانید گوگل به جز بارد، یک ابزار جدید به نام ImageFX هم برای تولید تصاویر با هوش مصنوعی ارائه کرده است. ImageFX به جمع دو ابزار دیگر هوش مصنوعی گوگل به نام‌های MusicFX و TextFX می‌پیوندد که سال گذشته منتشر شدند.

با ImageFX، شما با نوشتن چند جمله ساده، تصاویر خلاقانه و جالبی خلق می‌کنید. هدف گوگل از این کار، آسان‌سازی استفاده از هوش مصنوعی مولد در تولید تصاویر است.  

گوگل برای استفاده امن و اخلاقی از هوش مصنوعی، قوانینی وضع کرده است که ImageFX هم از آن‌ها پیروی می‌کند. تمام عکس‌های ساخته شده با ImageFX با علامت SynthID مشخص می‌شوند تا همه از تولید این عکس‌های با هوش مصنوعی مطلع باشند.

سخن نهایی درباره قابلیت تولید تصاویر با هوش مصنوعی بارد

درحالی‌که انتظار می‌رفت قابلیت تولید عکس در بارد از مدل زبانی قدرتمند جمنای اولترا استفاده کند، گوگل هنوز در حال توسعه این مدل است. به همین دلیل، بارد فعلاً از مدل جمنای پرو که ضعیف‌تر است برای تولید عکس استفاده می‌کند.

بارد هر روز در حال پیشرفت است و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. گوگل به دنبال این است که هوش مصنوعی Bard برای همه افراد در سراسر دنیا مفید و قابل‌استفاده باشد. در حال حاضر هوش مصنوعی گوگل از 40 زبان در 230 کشور دنیا پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید با بارد به زبان خودتان صحبت کنید.

علی‌رغم این موضوع قابلیت تولید تصاویر در حال حاضر فقط در زبان انگلیسی ممکن است. اما نگران نباشید! گوگل در حال تلاش است تا این قابلیت را به زبان‌های دیگر هم اضافه کند. به نظر شما در آینده گوگل چه ویژگی‌های جذاب دیگری به بارد می‌افزاید؟! مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید