کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را شناسایی کنیم؟

چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را شناسایی کنیم؟

تبلیغات در گوگل روشی سریع برای افزایش آمار ورودی و فروش سایت است. اما گاهی رقبا و یا برنامه‌های تقلبی، باعث از بین رفتن اهداف شما میشوند. از آنجایی که تبلیغات گوگل تبلیغاتی است که به ازای هر کلیک شما هزینه پرداخت می‌کنید، کلیک فیک گوگل ادز باعث از بین رفتن بودجه شما می‌شود. اگر می‌خواهید قبل از هدر رفتن بودجه، کلیک‌های فیک گوگل ادز را شناسایی کنید، این مقاله از افراک را از دست ندهید.

۵ روش آسان برای تشخیص کلیک فیک تبلیغات گوگل

آیا نگران کلیک‌های هرز که بودجه تبلیغات شما را هدر می‌دهد، هستید؟ در این بخش ۵ روش آسان برای تشخیص کلیک فیک برایتان آورده‌ایم:

۱. بررسی نرخ تبدیل

آیا کلیک‌های فیک تبلیغات شما را مختل می‌کند؟ سرنخ‌های تبدیل به شما کمک می‌کنند! تصور کنید کسی مدام روی تبلیغات شما کلیک می‌کند، انگار به آن‌ها علاقه‌مند است، اما این‌طور نیست! برای اطلاع از اینکه آیا این اتفاق برای کمپین‌های تبلیغاتی شما در گوگل افتاده است یا نه، نرخ‌های تبدیل را بررسی کنید:

  • مقایسه کمپین‌های مختلف: اگر یک کمپین نرخ تبدیل بسیار بالاتری نسبت به سایرین اما تعداد تبدیل کمتری داشته باشد، احتمالاً کلیک‌ها تقلبی بوده‌اند!
  • روند را بررسی کنید: آیا نرخ تبدیل یک کمپین ناگهان بسیار بالا رفت و سپس به‌سرعت پایین آمد؟ یک حمله کلاهبرداری کلیکی مانند یک ترن هوایی، اعداد را به طور ناگهانی افزایش و سپس کاهش می‌دهد.
  • مقایسه صنعت: از منابع آنلاین برای یافتن میانگین نرخ تبدیل برای صنعت خود استفاده کنید. اگر کمپین شما بسیار بالاتر از میانگین بهترین کمپین‌ها باشد، احتمالاً مورد حمله کلیک‌های فیک قرار گرفته‌اید.

به یاد داشته باشید که این نشانه‌ها فقط سرنخ امکان وجود کلیک فیک هستند و اگر آن‌ها را دیدید، مراقب باشید!

۲. بررسی نرخ پرش

تصور کنید شخصی روی تبلیغ شما کلیک و سپس بلافاصله سایت را ترک می‌کند. ممکن است این نرخ پرش بالا نشانه‌ای از تقلب کلیکی باشد. برای شناسایی این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از ردیاب سایت استفاده کنید: به ردیاب سایت خود (مانند گوگل آنالیتیکس) وارد شوید و صفحه‌ای را که آگهی‌تان به آن منتهی می‌شود، بیابید.
  • بازدیدکنندگانی را که با تبلیغ‌تان وارد آن صفحه شده‌اند، از بقیه مخاطبان (ارگانیک) جدا کنید.
  • اگر تعداد بازدیدکنندگان تبلیغاتی که به‌سرعت سایت شما را ترک کرده‌اند، بیشتر از بازدیدکنندگان معمولی باشد، مشکوک است. فروشگاهی را تصور کنید که افراد زیادی وارد آن می‌شوند اما هرگز در آن نمی‌مانند و به‌سرعت آنجا را ترک می‌کنند!
  • تعداد کلیک‌های تبلیغاتی که برای آن‌ها در گوگل ادز هزینه کرده‌اید با تعداد بازدیدکنندگانی که گوگل ادسنس ثبت کرده است، مقایسه کنید. اگر تعداد کلیک‌ها بیشتر از بازدیدکنندگان باشد، ممکن است ربات‌ها روی تبلیغ کلیک و سپس به‌سرعت صفحه شما را ترک کرده باشند.
چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را تشخیص دهیم؟

۳. بررسی نرخ کلیک (CTR)

بدون شک کلیک‌ فیک باعث افزایش تعداد کلی کلیک‌ها می‌شود؛ اما تصور کنید افراد زیادی روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند؛ اما چیزی نمی‌خرند، مشکل در این بخش است. برای شناسایی این مشکل به موارد زیر توجه کنید:

  • افزایش ناگهانی: آیا تعداد کلیک‌های تبلیغاتی شما در روزهای خاصی به طور ناگهانی افزایش یافته است؟ احتمالا کلیک‌ها تقلبی هستند، نه افراد واقعی که به محصول شما علاقه‌مندند.
  • مقایسه کمپین‌ها: بررسی کنید که آیا نرخ کلیک یا CTR این کمپین بسیار بیشتر از کمپین‌های مشابه است؟! اگر تفاوت زیاد بود، به‌دنبال کلیک‌های فیک بگردید.
  • معیار صنعت خود را بسنجید: ببینید CTR کمپین تبلیغاتی شما در مقایسه با میانگین صنعتتان چگونه است. میزان بسیار بالا، یک پرچم قرمز و نشان‌دهنده کلیک فیک است.

۴. بررسی امتیاز کیفیت CTR مورد انتظار

به طور معمول در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل برخی کلمات کلیدی نسبت به سایرین، کلیک بیشتری می‌گیرند. اما اگر کسی مدام روی یک کلیدواژه خاص کلیک کند، رقم کلیک‌ها به طور غیرمعمول افزایش میابد. گوگل محبوبیت کلمه کلیدی را بررسی می‌کند و می‌بیند که این کلیدواژه تعداد زیادی کلیک دارد (CTR بالا)، بنابراین با خود فکر می‌کند: «وای، همه به دنبال این کلمه کلیدی هستند، بگذار آن را در لیست محبوب‌ترین‌ها قرار دهم!»

اما این محبوبیت جعلی است! در واقع شخصی مکرراً کلیک می‌کند، نه مشتریان واقعی! حال اگر سایر کلمات کلیدی، کلیک‌های معمولی داشته باشند (کمتر از میانگین CTR مورد انتظار)، اتفاق عجیبی در مورد محبوبیت کلمات کلیدی رخ می‌دهد!

اینجاست که بررسی کیفیت CTR مورد انتظار (Quality Score Expected CTR) به شما در یافتن کلمات کلیدی که با کلیک‌های جعلی محبوب شده‌اند، کمک می‌کند؛ بنابراین اگر یک کلمه کلیدی با CTR غیرمعمول در مقایسه با سایرین دیدید، باید به آن توجه کنید.

چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را تشخیص دهیم؟

۵. بررسی فرم نظرها و تماس با ما

تصور کنید سایت شما یک فرم «تماس با ما» برای طرح سؤال دارد. این فرم یکی از راه‌های شناسایی کلیک فیک است، برای این کار باید:

  • به زمان‌هایی که افراد فرم‌ها را ارسال کرده‌اند، نظر داده‌اند یا حساب‌هایی ساخته‌اند، نگاه کنید.
  • آیا این اقدامات بلافاصله پس از جهش ناگهانی در تبلیغات پولی شما (PPC) اتفاق افتاده است؟
  • اگر همزمان با افزایش تبلیغات، تعداد زیادی حساب غیرفعال، نظرات اسپم یا فرم‌های جعلی دیدید، باید به احتمال کلیک تقلبی فکر کنید!

گاهی افراد جعلی روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند و سپس اقدامات جعلی در سایتتان انجام می‌دهند؛ بنابراین مراقب فعالیت‌های غیرمعمول، به‌ویژه پس از تبلیغات پولی خود باشید و اگر مورد مشکوکی دیدید، به گوگل گزارش دهید! حال اگر با یکی از این روش‌ها متوجه کلیک فیک شدید، باید چه‌کار کنید؟!

درصورتی که به کلیک فیک مشکوک شده‌اید، باید چه کنید؟

اگر مشکوک به کلیک فیک هستید، باید تبلیغات خود را بهبود بخشید و کیفیت آن را ارتقا دهید. مخاطبان روی تبلیغات عالی و باکیفیت کلیک می‌کنند؛ بنابراین تبلیغات خود را واضح، مرتبط و وسوسه‌انگیز طراحی کنید. با این کار، افراد علاقه‌مند، روی آن کلیک می‌کنند، نه کلاهبرداران!

از پلتفرم گوگل آنلیتیکس برای پیگیری کلیک‌ها استفاده کنید، ببینید کلیک‌های شما از کجا می‌آیند. به دنبال هر چیز عجیب‌وغریب باشید؛ مانند کلیک‌هایی که از مکان‌های نامشخص آمده‌اند یا در زمان‌های غیرمعمول انجام شده‌اند. سپس حساب گوگل ادز خود را برای هرگونه تعامل نامعتبر بررسی کنید.

وارد حساب گوگل ادز خود شوید، روی «ابزارها» (Tools) در بالا سمت راست کلیک کنید، سپس به بخش «صورت‌حساب و پرداخت‌ها» (Billing & Payments) بروید و در نهایت روی «مشاهده تراکنش‌ها و اسناد» (View Transactions and Documents) بزنید. هر فعالیت نامعتبری به‌عنوان «فعالیت نامعتبر» (invalid activity) در این بخش برچسب‌گذاری می‌شود. این قسمت به شما کمک می‌کند ببینید که گوگل چند کلیک را جعلی می‌داند، حتی اگر شما برای آن‌ها پولی پرداخت نکنید.

چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را تشخیص دهیم؟
چگونه کلیک فیک تبلیغات گوگل را تشخیص دهیم؟

کلام آخر

بعد از اینکه تشخیص دادید کلیک های گوگل ادز شما فیک است، توصیه میکنم مقاله روش های جلوگیری از کلیک فیک افراک را مطالعه کنید تا با ابزارها و روش های نوین، از کلیک های فیک جلوگیری کنید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید