کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

اسکریمینگ فراگ چیست؟

اسکریمینگ فراگ چیست؟

یکی از ابزارهایی که برای بررسی سئو سایت کاربرد زیادی دارد و اغلب کارشناس‌های سئو از آن استفاده می‌کنند؛ اسکریمینگ فراگ (Screaming frog) یا همان قورباغه جیغ زن است. اگر به دنبال ابزاری می گردید که در سریع‌ترین زمان ممکن، تحلیل کلی از سئو داخلی و تکنیکال سایت‌تان بدهد؛ پیشنهاد می‌شود از این ابزار استفاده کنید. این نرم افزار را می‌توانید بر روی دسکتاپ رایانه خود نصب کنید و با آن متوجه شوید ربات های گوگل، تایتل، متادیسکریپشن، تصاویر، لینک‌هاو کدهای CSS سایت شما را چگونه دیده‌اند؟ استفاده از این ابزار کمک زیادی به سریع‌تر شدن روند بهینه‌سازی سایت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با اسکریمینگ فراگ، کاربرد و نحوه استفاده از آن با افراک همراه باشید.

اگر به دنبال افزایش فروش خود در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؛ می‌توانید از تبلیغات گوگل استفاده کنید. از آن‌جایی که سئو فرایندی زمان‌بر است با تبلیغ در گوگل می‌توانید بدون صرف وقت در نتایج اولیه جستجو گوگل باشید.

نحوه کار با ابزار اسکریمینگ فراگ (Screaming frog)

ابتدا باید نرم افزار را مطابق با نوع سیستم عامل خود، دانلود و نصب کنید.

برای دانلود نرم افزار اسکریمینگ فراگ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود نرم افزار اسکریمینگ فراگ

در مرحله بعد باید در بخش Enter url to spider، آدرس URL ای که قصد دارید آنالیز شود را وارد کنید. بعد از تمام شدن پروسه خزیدن ابزار، می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید.

تفاوت نسخه پولی و رایگان Screaming frog

برای این ابزار توصیه می‌شود نسخه پولی آن را تهیه کنید. نسخه رایگان اسکریمینگ فراگ با پولی در دو مورد زیر تفاوت دارد:

  • نسخه رایگان این ابزار دیتای کاملی به شما نمی‌دهد و تنها بخشی از اطلاعات تحلیل شده را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • محدودیت دارد و بیشتر از 500 URL نمی‌توان با آن تحلیل کرد.

اگر قصد دارید از تمام امکانات این ابزار استفاده کنید؛ پیشنهاد می‌شود؛ نسخه پولی آن را تهیه کنید تا اطلاعات جامعی درباره وضعیت سئو داخلی و تکنیکال سایتتان به دست آورید.

تفاوت اسکریمینگ فراگ پولی و رایگان

امکانات ابزار اسکریمینگ فراگ

ابزار اسکریمینگ فراگ، اطلاعات زیر را به شما می‌دهد. توصیه می‌شود حتما اطلاعات به دست آمده را تحلیل کنید و اصلاحات لازم را جهت بهبود سئو سایتتان انجام دهید.

بررسی وضعیت کدهای صفحات سایت

در قسمت Response Code می‌توانید؛ کدهای وضعیت HTTP سایتتان را مشاهده کنید. این کدها عبارت است از کد 200: خوب، کد 301: تغییر مسیر دائمی سایت، 302: تغییر مسیر موقت سایت، 404: پیدا نشد، 500: خطای سرور، 503: خطای غیر قابل دسترسی

در این قسمت می‌توانید فهرستی از URLهایی که خراب‌ هستند و مشکل دارند را پیدا کنید. به طور مثال صفحات 404، صفحاتی هستند که حذف شده اند. می‌توانید این صفحات را به صفحه مرتبط، ریدایرکت 301 کنید. URLهای با کد وضعیت 4xx یا 5xx صفحات حاوی لینک داخلی خراب یا شکسته‌اند.

بررسی URLها

یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل، ساختار URL صفحات است. ابزار Screaming Frog قادر است؛ پیوند یکتای همه صفحات سایت شما را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی کند. این ابزار URL هایی که طول‌شان بیشتر از تعداد کاراکتر مجاز(ترجیحا 4 یا 5 کلمه) است یا حاوی حرف اضافه است را پیدا کرده و برای شما لیست می‌کند.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین فاکتور‌های رتبه بندی گوگل

عنوان صفحه

داشتن عنوان جذاب که حاوی کلمه کلیدی باشد و بیش از 512 پیکسل نباشد؛ کمک زیادی به بالا رفتن تعداد کلیک صفحات سایت می‌کند. با استفاده از ابزار اسکریمینگ می‌توانید وضعیت عنوان صفحات سایتتان را ببینید. این نرم افزار طول تایتل صفحات را با پیکسل اندازه می‌گیرد. نکته دیگری که در نوشتن عنوان صفحات باید حتما به آن توجه کنید؛ منحصر به فرد بودن آن است. عنوان صفحات نباید شبیه هم باشند.

توضیحات متا

یکی از قابلیت‌های دیگر ابزار اسکریمینگ فراگ، بررسی متا دیسکریپشن صفحات است. علاوه بر عنوان، نوشتن یک متا دیسکریپشن درست نیز آمار کلیک صفحه را بالا می‌برد. هم چنین در این ابزار می‌توانید؛ شبیه سازی عنوان و توضیحات متا را در دسکتاپ، موبایل و تبلت مشاهده کنید. برای شبیه سازی باید روی URL کلیک کنید و SERP snippet را از زبانه پایین صفحه انتخاب کنید.

بررسی متا دیسکریپشن سایت با ابزار اسکریمینگ فراگ

بیشتر بدانید: چگونه کلیک ارگانیک سایت را افزایش دهیم؟

تصاویر

تصاویری که حجم بالایی دارند؛ موجب کاهش سرعت سایت می‌شوند. تصاویری که در سایت آپلود می‌کنید؛ باید حتما حجم‌شان زیر 100 کیلوبایت باشد. برای تصاویر حتما آلت‌های منحصر به فردی که حاوی کلمه کلیدی است؛ بنویسید. در ابزار Screaming frog می‌توانید؛ لیست عکس‌هایی که حجم بالایی دارند یا آلت ندارند را مشاهده کنید.

نحوه اجرای کد‌های جاوا اسکریپت

ربات‌های گوگل، کدهای جاوااسکریپت را خوانده و اجرا می‌کنند. با ابزار اسکریمینگ فراگ می‌توانید این کد‌ها را بررسی کرده و اگر خطایی دارند؛ اصلاح کنید.

نقشه سایت (XML)

با ابزار اسکریمینگ فراگ می‌توانید؛ برای سایت خود sitemap یا نقشه سایت ایجاد کنید. نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند؛ صفحات سایت را راحت‌تر ایندکس کنند. سایت‌مپ سایت را می‌توانید در قسمت Sitemaps > Create XML Sitemap ایجاد کنید. علاوه بر این می‌توانید به صورت دستی اولویت بندی صفحات را مشخص کنید. sitemap نقش زیادی در تنظیم بودجه خزش سایت شما دارد.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل سرعت سایت

ابزار اسکریمینگ فراگ، اطلاعات سرعت و تجربه کاربری سایت را با استفاده از API گوگل پیج اسپید اینسایت به دست آورده و در اختیار شما قرار می‌دهد. حتما به خطاهای که نشان داده می‌شود توجه کنید و سعی کنید آن را رفع کنید. برای بهبود سرعت سایتتان می‌توانید از سایت جی تی متریکس نیز استفاده کنید.

بررسی سرعت سایت با اسکریمینگ فراگ

بیشتر بدانید: بهبود سرعت سایت با جی تی متریکس

تشخیص محتوای تکراری

تولید محتوای کپی در سایت موجب افت رتبه سایت شما می‌شود. ابزار Screaming frog قادر است؛ محتوای سایت شما را با سایت‌های دیگر مقایسه کند و در صورتی که کپی باشد اعلام کند. اگر قبلا محتوای کپی در سایتتان منتشر شده است؛ در اسرع وقت جهت ویرایش آن اقدام کنید.

مزایای اسکریمینگ فراگ

کار‌کردن با ابزار اسکریمینگ فراگ بسیار راحت است. این ابزار اطلاعات را در قالب جدول به شما نشان می‌دهد که می‌توانید داده‌هایی که برایتان اهمیت بیشتری دارد را در آن فیلتر کنید. از مزایای کلی اسکریمینگ فراگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرپسند بودن
  • رابط کاربری شفاف
  • قابلیت آنایز سایت از لحاظ سئو داخلی و تکنیکال در سریع ترین زمان ممکن

کلام آخر

ابزار اسکریمینگ فراگ یک ابزار بسیار کاربردی است که در سریع‌ترین زمان ممکن یک دید کلی از سئو سایت به شما می‌دهد. اگر در حوزه سئو فعالیت دارید اما تاکنون از این ابزار استفاده نکرده‌اید پیشنهاد می‌شود حتما کار کردن با این ابزار را آموزش ببینید. هم چنین اگر تجربه جالبی درباره کارکردن با این ابزار دارید یا ابزار دیگری در حوزه سئو می‌شناسید که کاربردی است می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از تجربیات شما استفاده کنند.

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین