کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل

گوگل فاکتور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رتبه بندی زیادی دارد؛ که بر روی رتبه گرفتن مقاله شما تأثیر گذار هستند. در این مقاله قصد داریم به جای لیست کردن همه 200 فاکتور، مهم ترین آن ها را برای شما شرح دهیم. بسیاری از افراد با فاکتورهای رتبه بندی گوگل آشنایی دارند اما درباره اولویت بندی و میزان اهمیت هر کدام اطلاعی ندارند.

نکته خوبی که در رابطه با تبلیغ در گوگل وجود دارد تأثیر آن در کوتاه مدت در صورتی که بدون خطا انجام شده باشد قابل مشاهده است. اما در رابطه با فاکتورهای سئو و رتبه بندی گوگل این مسئله چندان صادق نیست!

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد هنگام ورود به فضای آنلاین به آن اهمیت می‌دهند، رتبه در صفحات جستجوی گوگل است. با وجود این که کم بودن این رتبه (منظور رتبه‌هایی است که به سمت 1 تمایل دارند.) به معنای عملکرد مناسب و فروش زیاد نیست اما بالا بودن آن قطعاً به معنای عملکرد نامناسب سایت است! برای این که شما بتوانید رتبه سایت خود در گوگل را بهبود بدهید، باید با فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت آشنا باشید و از آن‌ها برای سئو داخلی و سئو خارجی سایتتان استفاده کنید. برای آشنایی با مهم‌ترین فاکتور‌های رتبه‌بندی گوگل با افراک همراه باشید.

یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل، بک‌لینک است. زمانی که سایت دیگری به سایت شما لینک می‌دهد؛ وجود این لینک‌ها برای سئو سایت شما بسیار مفید است زیرا میزان اعتبار و مفید بودن محتوای سایت شما را نشان می‌دهد. بک لینک ها پایه Page Rank و اساس الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل هستند. Page Rank یک فاکتور قدیمی است اما Gary Illyes در سال 2017 اشاره کرد که بعد از گذشت 18سال هنوز از این فاکتور برای رتبه‌بندی استفاده می‌شود. مطالعه بیش از 1 میلیارد صفحه در وب نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین organic traffic (ترافیک ارگانیک سایت) و تعداد بک‌لینک وجود دارد.

نمودار تأثیر بک لینک بر ترافیک سایت

روش‌های مختلفی برای ایجاد بک‌لینک وجود دارد و همه آن‌ها به یک شکل ایجاد نمی‌شوند. دو فاکتور relevance (مرتبط بودن) و authority (آتوریتی) بر کیفیت و اثربخشی بک لینک اثر گذارند.

بیشتر بدانید: راهنمای کامل لینک سازی وب سایت ۲۰۲۱

ارتباط معنایی (Relevance)

تصور کنید به دنبال بهترین رستوران در ایتالیا هستید؛ از دو دوست راهنمایی می‌گیرید که یکی از آن‌ها سرآشپز و دیگری دامپزشک است. به توصیه کدام یک عمل می کنید؟ قطعا سرآشپز زیرا تجربه بیشتری درباره غذاهای ایتالیایی دارد. حال اگر به دنبال غذا برای سگ خود بودید به توصیه دامپزشک عمل می‌کردید. این موضوع برای گوگل نیز صدق می‌کند. صفحات مرتبط نزد گوگل بیشترین ارزش را برای رتبه‌بندی دارند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود تنها از سایت‌های معتبر و مرتبط لینک بگیرید.

آتوریتی (Authority)

بک لینک از صفحات قدرتمند و سایت هایی که آتوریتی بالا دارند بیشترین تأثیر را دارد. هر چه لینک‌های با کیفیت بیشتری دریافت کنید آتوریتی سایتتان بالا می رود. در سایت Ahref می توانید URL Rating و Domain Rating صفحات را چک کنید. سایت Moz.com نیز برای هر سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دو فاکتور DA و PA را معرفی کرده است که با استفاده از این دو فاکتور می‌توان اعتبار سایت‌ها را سنجید. برای گرفتن بک‌لینک سایت‌هایی را انتخاب کنید که DA بالایی دارند.

خرید اکانت Ahref

کلیک کنید

لینک داخلی (Internal Links)

زمانی که از سایت خودتان به صفحات سایت خودتان لینک می‌دهید؛ لینک‌سازی داخلی انجام داده‌اید. استفاده از این نوع لینک‌سازی یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های سئو برای بهبود رتبه سایت است زیرا زمان ماندگاری کاربر را در سایت شما بیشتر می‌‌کند و به گوگل نشان می‌دهد که محتواهای شما در یک راستا و هدفمند تولید می‌شوند. پیشنهاد می‌شود از مقالات قدیمی که ترافیک بالایی دارند حتما به مقالات جدید لینک دهید.

فاکتور لینک داخلی در رتبه بندی گوگل

به روز بودن محتوای وب سایت (Freshness)

تازگی و به روز بودن محتوا، یکی دیگر از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است که برای برخی مقالات خبری اهمیت بیشتری دارد. گوگل می‌داند که مردم قصد دارند از جدیدترین خبرها مطلع شوند. برای کوئری‌های دیگر به‌روز بودن مهم است اما نسبت به اخباراهمیت کمتری دارد. به طور مثال برای عبارت بهترین صندلی اداری، از آن جایی که شرکت ها طول می کشد تا صندلی اداری جدید عرضه کنند صفحه ای که یک ماه پیش تولید شده می تواند پیشنهاد خوبی باشد.

برای کوئری “چگونه کراوات ببندیم؟” به‌روز بودن اصلا اهمیتی ندارد زیرا روند بستن کراوات هرگز تغییر نمی‌کند. صفحه‌ای که ده سال از ایجاد آن می‌گذرد می تواند به اندازه صفحه‌ای که دیروز درباره کراوات بستن منتشر شده است مفید باشد.

اهمیت به‌روز بودن کلمه کلیدی خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل در نظر بگیرد. اگر به این نتیجه رسیدید که اهمیت بالایی دارد و تمامی مقالاتی که صفحه اول هستند؛ تاریخ به روزی دارند آپدیت محتوا و انتشار مقالات جدید در آن کوئری را حتما انجام دهید.

اگر متوجه شدید به روز بودن برای آن کوئری مهم است اما حیاتی نیست صفحه خود را آپدیت کنید و زمانی که دیدید رتبه آن افت کرده شروع به بازنویسی دوباره کنید. در شرایطی که به‌روز بودن برای عبارت‌کلیدی هدف شما اهمیتی ندارد تنها سعی کنید راهنمای جامع و خوبی برای کاربر ارائه کنید.

اقتدار موضوعی ( Topical authority)

گوگل هنگام رتبه‌بندی تنها به تعداد بک لینک سایت یا DA توجه نمی کند بلکه سعی می کند معتبرترین منابعی که درباره موضوع وجود دارند را به کاربر نشان دهد. به عبارت دیگر گوگل صفحات را از منابع معتبر رتبه‌بندی می کند. در عکس زیر سه نتیجه اول برای عبارت
“cast iron seasoning” را بررسی کرده ایم.

فاکتور اقتدار موضوعی برای رتبه بندی صفحات در گوگل

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سایت‌هایی که در رتبه اول و دوم قرار دارند نسبت به سایت سوم تعداد بک لینک، DR و UR کمتری دارند. اگر موضوع سایت‌ها را بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید که سایت سوم یک سایت آشپزی و وبلاگی درباره سبک زندگی است اما دو سایت بالا ظروف چدنی می‌فروشند. می‌توان گفت که دو سایت اول اقتدار موضوعی بیشتری دارند. اخیرا گوگل الگوریتم E-A-T را برای رتبه‌بندی سایت ها معرفی کرد که به سه فاکتور تخصص، اقتدار، قابل اعتماد بودن برای رتبه‌بندی اشاره می‌کند. توصیه می‌شود ابتدا به جای انتشار محتوا درباره هر موضوعی تنها بر روی یک موضوع متمرکز شوید. پس از رتبه گرفتن درباره یک موضوع خاص و کسب نتیجه می‌توانید به سراغ موضوعات دیگر بروید.

بیشتر بدانید: اصل E-A-T گوگل چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

هدف جستجوی کاربر ( Search Intent)

گوگل برای کلمات کلیدی مختلف، یک نوع صفحه را رتبه نمی‌دهد. به طور مثال افرادی که خرید آنلاین لباس را سرچ می‌کنند؛ به دنبال محصول مناسب هستند تا خریداری کنند. صفحه مناسب برای این افراد، صفحات کتگوری محصول است؛ اما افرادی که نحوه بستن کراوات سرچ می‌کنند به دنبال خرید کراوات نیستند؛ تنها قصد دارند توضیح آموزشی درباره آن بخوانند. صفحه مناسب برای این افراد یک نوشته در وبلاگ سایت است.

برای درک بهتر نحوه بهینه‌سازی صفحه هدف بهتر است 4 نتیجه اول را از لحاظ فاکتورهای زیر بررسی کنید:

  • سبک محتوا: به سبک قالب محتواهایی که برای کلمه کلیدی نشان داده می‌شود دقت کنید. اگر برای یک کوئری در نتایج اول فیلم نشان داده می‌شود شما نیز نیاز به فیلم دارید.
  • نوع محتوا: صفحات سایت معمولا در چهار دسته: نوشته، محصول، دسته بندی، برگه قرار می‌گیرند.
  • قالب محتوا: قالب محتوا بیشتر برای مقالات اطلاعاتی کاربرد دارد. قالب صفحات رقیب را بررسی کنید و ببینید حاوی چه آیتم‌هایی است. فهرست‌مطالب، نظرات، دستورالعمل‌ها و …
  • جامعه هدف محتوا: جامعه هدف به افرادی که هدف موضوع محتوا هستند اشاره می‌کند. به طور مثال برای عبارت چگونه گلف بازی کنیم جامعه هدف مبتدیان است. سعی کنید محتوایی که به کاربر ارائه می کنید با هدف جستجوی وی یکسان باشد.
  • جامع بودن محتوا: جامع‌بودن محتوا صرفا به معنی طولانی بودن آن نیست. یک محتوای مناسب باید هر آنچه که برای یک جستجوگر مهم است و نیاز دارد بداند را پوشش دهد.

سرعت وب سایت

سرعت لود سایت از سال 2010 از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل و 1% بر جستجوی دسکتاپ تأثیرگذار بوده است. گوگل در سال 2018 اعلام کرد که صفحات موبایل باید محتوا را در کمتر از سه ثانیه به کاربران نمایش دهد. اندازه کل یک صفحه وب‌سایت باید کمتر از 500 کیلوبایت باشد. پایین‌ بودن سرعت لود صفحات سایت تأثیر منفی بر روی تجربه کاربری می‌گذارد و باعث کاهش رتبه صفحات شما می‌شود. حتماً می‌دانید که گوگل به دنبال ارائه بهترین تجربه کاربری است؛ بنابراین تعجبی نیست که بالا بودن سرعت سایت را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو سایت در گوگل در نظر بگیرد.

اگر نگران سرعت لود صفحات سایت خود هستید، از ابزارهای سئو استفاده کنید. گزارش سرعت را در سرچ کنسول بررسی کنید. در این گزارش صفحاتی که در دسکتاپ و موبایل کند بارگیری می شوند؛ قابل مشاهده است. یکی از ابزاری که برای تست سرعت سایت می‌توانید استفاده کنید، جی متریکس است.

فاکتور سرعت برای رتبه بندی گوگل

SSL سایت

HTTPS با رمزگذاری داده‌ها بین مرورگر و سرور، امنیت بازدیدکنندگان را بهبود می‌بخشد. در سال 2014 گوگل داشتن SSL را یک سیگنال ضعیف برای رتبه‌بندی صفحات اعلام کرد اما اکنون یک فاکتور مهم است که اگر نداشته باشید هنگام بارگذاری سایت در کروم پیام ایمن نیست نشان داده می شود.

بدون شک یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت، داشتن یک URL به عنوان آدرس سایت است؛ زیرا با استفاده از همین آدرس است که خزنده‌های گوگل شما را پیدا کرده، متوجه مطلب موجود در صفحه سایت شده و برای ایندکس کردن مطالب شما اقدام می‌کنند. بنابراین به نکات زیر برای تعیین URL صفحه سایت توجه داشته باشید :

  • استفاده از فایل txt که به خزنده‌های گوگل بگوید در کدام قسمت سایت می‌تواند به دنبال محتوا باشد.
  • تهیه نقشه سایت برای هدایت خزنده‌ها. (می‌توانید از طریق Yoast SEO یک Sitemap ایجاد کنید.)

توجه : وجود HTTPS در آدرس سایت لزوماً فاکتوری جهت ایندکس کردن یا نکردن محتوای سایت شما نیست، اما بر اساس آنچه که گوگل منتشر کرده است، بودن این المان در URL می‌تواند نقش مثبتی در سئو داشته باشد، بنابراین اگر گواهینامه امنیتی SSL را برای سایت خود نگرفته‌اید، حتماً اقدام کنید.

ssl سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل

ریسپانسیو بودن سایت

تقریبا دو سوم جستجوها با موبایل انجام می‌شود بنابراین گوگل در سال 2015 ریسپانسیو بودن سایت را به عنوان فاکتور رتبه‌بندی در نظر گرفت. اخیرا گوگل اعلام کرده است که 65 درصد جستجوها با موبایل انجام می‌شود. برای این که متوجه شوید سایت شما تا چه اندازه موبایل فرندلی است گزارش Mobile Usability را در سرچ کنسول بررسی کنید. در این گزارش می‌توانید صفحاتی که نسخه ریسپانسیو آن‌ها ارور دارد را ببینید؛ مطمئن شوید همه صفحات شما در موبایل به خوبی به کاربر نمایش داده می‌شود. زمانی که خزنده‌ها برای ایندکس کردن به سایت شما سر می‌زنند، ابتدا به بررسی نسخه موبایلی سایت می‌پردازند. بنابراین نکات زیر را در رابطه با سایتتان مورد بررسی قرار دهید :

  • آیا سایت شما برای سایر دستگاه‌های الکترونیکی ریسپانسیو هست یا نه؟
  • آیا از فونت مناسب برای خواندن محتوا در موبایل استفاده می‌کنید یا نه؟
  • آیا استفاده از منو و سایر گزینه‌های Call to Action راحت هست یا نه؟
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به طور کامل توسط تبلیغات پاپ آپ پنهان نمی‌شود.

تجربه کاربری

گوگل سعی می‌کند محتوایی را به کاربر ارائه کند که تجربه کاربری خوبی داشته باشد. به طور مثال در سال 2016 گوگل اعلام کرد صفحاتی که دارای تبلیغ و پاپ آپ هستند به اندازه صفحات دیگری که تجربه کاربری خوبی دارند؛ رتبه مناسبی در نتایج جستجو ندارند. اخیراً گوگل از هوش مصنوعی برای درک بهتر صفحات وب جهت رتبه‌بندی استفاده می‌کند. بنابراین سیگنالی که از سوی RankBrain برای گوگل ارسال می‌شود، حاوی اطلاعاتی در رابطه با موارد زیر است :

بیشتر بدانید: الگوریتم رنک‌برین (RankBrain) چیست؟

نرخ کلیک (CTR)

به تعداد دفعاتی که افراد روی لینک سایت شما کلیک کرده‌اند بعد از آن که وب‌سایت شما توسط گوگل به آن‌ها نشان داده شده است نرخ کلیک می‌گویند. برای به دست آوردن نرخ کلیک یا CTR باید تعداد دفعاتی که کاربران بر‌ روی سایت شما کلیک کرده اند را به تعداد نمایش صفحات سایتتان تقسیم کنید. محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که کاربر را ترغیب کند بر روی سایت شما کلیک کند.

نرخ ماندگاری در صفحه

یکی از مهم‌ترین مواردی که میزان رضایت کاربران را از سایت شما نشان می‌دهد، میزان ماندگاری‌شان در صفحات سایت شما است. بنابراین اگر نتوانید کاربر را بیش از 3 ثانیه در سایتتان نگهدارید، بدون شک گوگل را از نحوه عملکردتان عصبانی کرده‌اید.

بنابراین به خاطر داشته باشید که سیگنال RankBrain یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو برای بهبود رتبه سایت است. سعی کنید محتوایتان را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که بتوانید کاربر را‌ مدت بیشتری در سایتتان نگهدارید.

قدمت دامنه، URL و اعتبار

آیا می‌دانستید نزدیک به 90 درصد از سایت‌هایی که جزء 10 نتیجه برتر هستند، قدمت دامنه‌شان بیش از 3 سال است؟ بنابراین اگر به تازگی سایتتان را راه‌اندازی کرده‌اید، خیلی سریع انتظار نتیجه بخش بودن تکنیک‌های سئو را نداشته باشید زیرا کمی برای شما زمان‌برتر خواهد بود. این فاکتور در گذشته اهمیت بیشتری داشت. در حال حاضر یکی از فاکتورهای کم‌ ارزش برای رتبه بندی گوگل است. سایت‌های زیادی وجود دارند که با وجود قدمت دامنه پایین توانسته‌اند رتبه بگیرند.

تأثیر قدمت دامنه بر سئو سایت

بیشتر بدانید: تاثیر سن دامنه بر سئو و رنکینگ گوگل چیست؟

اشتراک پست در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاری محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، نشان دهنده اعتبار و مفید بودن محتوای شما است. بر اساس آنچه‌ گوگل بیان می‌کند، انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا توییتر تأثیر مستقیمی در سئو سایت ندارد اما به صورت غیر مستقیم موجب بهبود رتبه سایت می‌شود. بنابراین علاوه بر این که شبکه‌های اجتماعی‌تان را به سایت لینک می‌کنید، باید شرایط اشتراک‌گذاری محتوا را در اختیار کاربرانتان در پلتفرم‌های مختلف قرار دهید.

قرار دادن اطلاعات تماس و درباره ما در سایت

شاید برایتان جالب باشد که وجود صفحه تماس با ما و درباره ما در سایت، به عنوان یکی از تکنیک‌های سئو برای بهبود رتبه سایت در نظر گرفته می‌شود. وجود این اطلاعات همراه با نقشه محل کارتان به گوگل نشان می‌دهد که شما در کارتان جدی هستید و شرایط برقراری ارتباط کاربران با شرکتتان را فراهم کرده‌اید.

کلام آخر:

موارد گفته شده را می توان در هشت مرحله خلاصه کرد:

  1. به کاربران آنچه به دنبال آن هستند ارائه کنید.
  2. مطمئن شوید وب سایت شما در هر دستگاهی درست نشان داده می شود.
  3. مطمئن شوید کاربران از بازدید سایت شما لذت می برند.
  4. هر چیزی که کاربر نیاز است بداند را به دقت برایش شرح دهید.
  5. درباره یک موضوع به صورت تخصصی تولید محتوا کنید.
  6. از وب سایت های معتبر دیگر بک لینک دریافت کنید.
  7. محتواهای خود را آپدیت کنید و به روز باشید.
  8. از ssl استفاده کنید و مطمئن شوید وب سایتتان امن است.

همراهان عزیز، معرفی تکنیک‌های سئو برای بهبود رتبه سایت در این مقاله به اتمام می‌رسد. به نظر شما چه موارد دیگری باید در این لیست اضافه شوند؟

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید