کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

نقشه مزایای زیادی دارد؛ مثلا نقشه گنج، راه ثروتمند شدن را به شما نشان می‌دهد. اما شاید نقشه سایت آن‌چنان هیجان‌انگیز به نظر نیاید چون درک آن خیلی راحت نیست. اما اگر به درستی یاد گرفته شود می‌تواند به پیشرفت و افزایش ترافیک وب‌سایت کمک کند. در این مطلب از آژانس تبلیغات گوگل افراک قرار است به پرسش نقشه سایت یا سایت مپ چیست، پاسخ می‌دهیم و اهمیت آن، چگونگی ایجاد و ارائه آن به گوگل می‌پردازیم.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یا همان سایت مپ فایلی است که آدرس و نشانی همه صفحات ضروری وب‌سایت شما را فهرست می‌کند. هدف اصلی، کمک به موتور‌های جستجو برای شناسایی و مکان‌یابی راحت صفحات خاص است. همچنین نقشه‌های سایتی وجود دارند که به کاربران در پیدا کردن سایت کمک می‌کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از نقشه سایت است که شاید در نگاه اول پیچیده به نظر برسد اما بعد از مطالعه این مقاله متوجه سادگی آن خواهید شد.

نقشه سایت چیست

برای درک اهمیت نقشه سایت در سئو (SEO)، اول باید با نحوه کار موتور جستجو و مخصوصا معنای اصطلاحات crawl و index آشنا شوید:

  • ربات‌ها یا همان اسپایدرهای گوگل دائما وب و صفحات موجود را اسکن می‌کنند که به این کار crawling می‌گویند.
  • این ربات‌ها هر صفحه‌ای را که در فهرست (index) بزرگ گوگل پیدا، دسته‌بندی و ذخیره می‌کنند که این کار  indexing نام دارد.

مطلب مرتبط
گیت‌ هاب چیست و چه کاربردی دارد؟

به این ترتیب وقتی در گوگل جستجو می‌کنید، گوگل در همان زمان همه وب را برای شما اسکن نمی‌کند. در عوض در حال جستجوی فهرست مرتب و دسته‌بندی شده است و به همین دلیل در کسری از ثانیه نتایج را نمایش می‌دهد.

هدف از گفتن همه این‌ها این است که اگر ربات‌ها نتوانند صفحات موردنظر شما را اسکن کنند یا به عبارتی crawling ضعیف باشد، ممکن است آن صفحات وارد فهرست (index) گوگل نشود (ایندکس نشود) و نهایتا در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نخواهد شد. اینجاست که داشتن نقشه سایت اهمیت پیدا می‌کند.

سایت مپ چیست

مزایای نقشه سایت

هر چقدر crawl راحت‌تر باشد و گوگل بهتر بتواند سایت را شناسایی کند، می‌توان کلمات کلیدی را مؤثرتر رتبه‌بندی و ترافیک یک سایت را بیشتر کرد. مزایای داشتن نقشه سایت عبارتند از:

  • سریعتر شدن عملیات crawling و indexing صفحات

گوگل نمی‌تواند هر روز کل اینترنت را اسکن کند. در عوض، برنامه‌های زمانی مشخصی برای crawl در وب‌سایت‌ها و انواع محتوا‌ها را دارد و بنابراین گاهی اوقات ممکن است روز‌ها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا گوگل بتواند صفحات جدید را کشف کند. نقشه سایت می‌تواند به گوگل در کشف و فهرست‌بندی سریع‌تر صفحات جدید کمک کند.

مطلب مرتبط
vue js چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • حفظ و بهبود عملکرد صفحات پربازده

آیا تا به حال اتفاق افتاده که تغییراتی را در صفحه‌ای از سایت خود اعمال کنید اما صفحه به‌روزرسانی شده را در صفحه نتایج موتور‌های جستجو نبینید؟ دلیلش این است که گوگل هنوز صفحه به‌روز‌رسانی شده را crawl و اسکن نکرده است. crawl و index کارآمدتر تضمین‌کننده این است که کاربران به‌روزترین نسخه صفحات را مشاهده می‌کنند.

  • کمک به ربات‌های جستجو در پیدا کردن صفحات یتیم

ربات‌های گوگل اغلب صفحات سایت را همانند کاربران با دنبال کردن لینک‌ها در صفحاتی که crawl می‌کنند، کشف می‌کنند (به همین دلیل لینک‌گذاری داخلی مهم است). صفحات یتیم (OP)، صفحاتی در سایت هستند که لینک‌های دیگر به آن اشاره نمی‌کنند و دسترسی به آن‌ها برای گوگل سخت است. اما قرار دادن آن صفحات در نقشه سایت به گوگل در مکان‌یابی و فهرست‌بندی آن‌ها کمک می‌کند.

  • کمک به گوگل در تشخیص صفحات تکراری

در شرایطی ممکن است یک وب‌سایت تجاری صفحات تکراری یا تقریبا مشابه داشته باشد؛ برای مثال، یک سایت فروشگاهی ممکن است صفحات تکراری از محصولی با رنگ‌های مختلف داشته باشد. در این موارد، گوگل شاید نتواند نسخه اصلی صفحه‌ای که می‌خواهید رتبه‌بندی شود را تشخیص دهد. با داشتن نقشه سایت می‌توانید از تگ‌های استاندارد استفاده کنید و به گوگل در تشخیص نسخه اصلی کمک کنید.

در چه صورت به سایت مپ نیاز داریم؟

معمولا گوگل به تنهایی می‌تواند صفحات وب را در اینترنت پیدا کند اما داشتن نقشه سایت می‌تواند به بهبود سئو در بعضی از سایت‌ها کمک کند. بر اساس گزارش‌های گوگل، نقشه سایت وقتی نیاز است که:

  • شما یک سایت بزرگ با بیش از ۵۰۰ صفحه دارید: داشتن هزاران صفحه به این معنی است که بیشتر احتمال نادیده گرفته شدن صفحات جدید یا به‌روز‌رسانی شده موقع اسکن گوگل وجود دارد.
  • لینک داخلی وجود ندارد: یعنی صفحات یتیم بیشتر.
  • سایت شما جدید است یا بک لینک کمی دارد: اسکنر‌های وب (web crawlers) صفحات وب‌سایت را با دنبال کردن لینک‌ها از یک سایت به سایت دیگر کشف می‌کنند.
  • از رسانه‌های مهم استفاده می‌کنید: شامل تصاویر، ویدیو‌ها یا صفحات خبری‌ای است که می‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شوند.

انواع سایت مپ

دو نوع نقشه سایت وجود دارد؛ نقشه‌های سایت HTML (زبان نشانه‌گذاری فرامتن برای انسان) و نقشه‌های سایت XML ( زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه برای ربات).

نقشه‌های سایت  HTML

نقشه سایت HTML یک صفحه وب‌سایت واقعی است که برای کاربران قابل مشاهده است و فهرستی از لینک‌های قابل کلیک به تمام صفحات سایت شما دارد. این یک روشی قدیمی برای ایجاد نقشه سایت بوده که همچنان کاربردی و مهم است، مخصوصا برای وب‌سایت‌های بزرگ.

پیشنهاد گوگل، استفاده از نقشه‌های سایت HTML است زیرا فهرستی با سلسله مراتبی از لینک‌ها می‌تواند به گوگل بهتر کمک کند تا بر اساس میزان اهمیت، فهرست‌بندی خود را انجام دهد. تصویر زیر نمونه‌ای از نقشه سایت HTML برای یک وب‌سایت است.

نقشه‌های سایت  XML

نقشه سایت XML یک فایل متنی است که فهرستی از URL‌های سایت را ارائه می‌دهد. معمولا نقشه سایت هر سایتی را می‌توان با مراجعه به آدرس domainname.com/sitemap.xml پیدا کرد اما می‌توانید جهت حفظ امنیت سایت آن را تغییر دهید. با این که از این راه می‌توان نقشه سایت XML مربوط به یک سایت را مشاهده کرد اما قرار نیست که به کاربران در مسیریابی کمکی کند. این نقشه سایت فقط برای موتور‌های جستجو کاربردی است. تصویر زیر نمونه‌ای از نقشه سایت XML است:

نقشه سایت XML به شما این امکان را می‌دهد تا از تگ‌ها برای ارائه اطلاعاتی درباره URL‌های موجود در آن استفاده کنید، مانند تاریخ آخرین به‌روز‌رسانی. همچنین می‌توانید از افزونه‌های نقشه سایت برای ارائه اطلاعات درباره ویدیو، تصویر و محتوا‌های مقالات خبری استفاده کنید.

مطلب مرتبط
نکات مهم برای انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

انواع دیگری از نقشه‌های سایت

چند نوع دیگر از نقشه‌های سایت عبارتند از:

  • فید‌های RSS: سایت‌های خبری یا وبلاگ‌هایی که روزانه چندین مقاله منتشر می‌کنند، می‌توانند فید RSS، mRSS (media RSS)  یا Atom 1.0 را به عنوان نقشه سایت URL خود ثبت کنند. نکته قابل توجه این است که این نوع نقشه‌های سایت فقط اطلاعاتی درباره URL‌های اخیر ارائه می‌دهند.
  • نقشه‌های سایت متنی: ساده‌ترین نوع نقشه سایت مناسب برای وب‌سایت‌های کوچک با صفحات وب کمتر است.

نحوه ساخت سایت مپ

به لطف ابزار‌های موجود، ساخت نقشه سایت بسیار ساده و راحت است. اساسا شما باید نقشه سایت را بسازید، بهترین روش‌ها را دنبال کنید و در آخر به گوگل ارائه دهید. نحوه ایجاد آن به ترتیب زیر است:

از یک سازنده (مولد) نقشه سایت استفاده کنید.

سازندگان نقشه سایت افزونه‌ها و نرم‌افزار‌هایی هستند که فرآیندی بدون کد برای ایجاد نقشه سایت ارائه می‌دهند. برخی از بهترین سازندگان نقشه سایت عبارتند از:

  • Yoast: یک افزونه وردپرس است که نقشه سایت ایجاد می‌کند.
  • WordPress 5.5: اگر از وردپرس ۵.۵ یا بالاتر استفاده می‌کنید، برای ایجاد نقشه سایت نیازی به افزونه‌های خارجی ندارید.
  • XML-Sitemaps.com: این ابزار بسته‌های پولی و رایگان ارائه می‌دهد. فقط باید URL سایت خود را در قسمت جستجو وارد کرده و روی دکمه شروع کلیک کنید.
  • Screaming Frog: نقشه‌های سایت XML و تصویر XML را با تنظیمات پیشرفته مانند تگ‌های «آخرین تغییر» ایجاد کنید.
  • Slickplan: یک برنامه‌ریز نقشه سایت بصری است که در بخشی از خدمات خود برای برنامه‌ریزی وب‌سایت‌های بزرگ‌تر، به شما این امکان را می‌دهد تا نقشه‌های سایت متنی یا XML ایجاد کنید. این ابزار رایگان نیست، اما حساب آزمایشی ۳۰ روزه رایگان ارائه می‌دهد.
  • Dynomapper: یکی دیگر از برنامه‌ریزان نقشه سایت بصری غیر رایگان است که یک دوره آزمایشی رایگان دارد.

مطلب مرتبط
نحوه نصب پلاگین کلودفلر در وردپرس

از بهترین شیوه‌های ایجاد نقشه سایت بهره‌مند شوید.

گوگل بهترین شیوه‌های ایجاد نقشه سایت را ارائه می‌دهد که چند دستورالعمل ساده برای شروع وجود دارد:

  • تقسیم نقشه‌های سایت بزرگ: اگر فهرست طولانی‌ای از URL‌ها دارید، نقشه سایت خود را به چند قسمت تقسیم کنید و بعد یک فایل فهرست نقشه سایت (نقشه سایت خودتان) ارائه و ثبت کنید.
  • فهرست کردن URL‌های استاندارد: اگر صفحات تکراری یا تقریبا مشابه دارید، فقط URL اصلی‌ای را که می‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شود (نسخه متعارف و استاندارد) در نقشه سایت خود فهرست کنید. برای نسخه‌های دیگر از تگ rel=canonical استفاده کنید.
  • استفاده از رمزگذاری UTF-8: فایل‌های نقشه سایت فقط می‌توانند شامل کاراکتر‌های ASCII باشند که به معنی اعداد صفر تا نه و حروف انگلیسی A تا Z و برخی از کاراکتر‌های خاص هستند. علائمی مانند امپرسند، نقل قول و بزرگی/کوچکی باید با اسکیپ کد (رمز گزیر) جایگزین شوند.
  • تمرکز نکردن بیش از حد بر تگ‌های اولویت‌دار: از تگ‌های اولویت در نقشه سایت برای نشان دادن سلسله مراتب و اهمیت صفحات استفاده می‌شود (تخصیص مقادیری از ۰.۱ تا ۱) اما اهمیتی ندارد که شما آن‌ها را چگونه اولویت‌بندی می‌کنید. هر کاری کنید نهایتا گوگل طبق قوانین خود آن‌ها را اسکن و فهرست‌بندی می‌کند.
  • فهرست نکردن URL ‌های نامربوط: نقشه سایت برای URL‌هایی است که می‌خواهید گوگل آن‌ها را اسکن و فهرست‌بندی کند، نهURL ‌های نامربوط و آن‌هایی که می‌خواهید نادیده گرفته شوند.

نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

بعد از ساختن نقشه سایت باید آن را در گوگل ثبت کرد. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد:

  • گوگل سرچ کنسول: سرچ کنسول ساده‌ترین راه برای ثبت نقشه سایت است. وقتی وارد Google Search Console  می‌شوید، نقشه سایت‌ها را در پنل سمت چپ پیدا کنید: سپس URL نقشه سایت خود را اضافه کرده و بر روی گزینه submit را کلیک کنید.
    ابزار پینگ: با تایپ کردن عبارت زیر می‌توانید درخواست خود را مستقیما در مرورگر ثبت کنید.
  • https://www.google.com/ping؟ sitemap=https://yourwebsite.com/sitemap
  • فایل Robots.txt: راه دیگر برای ثبت نقشه سایت این است که لینک مربوط به نقشه سایت خود را در فایل Robots.txt  وارد کنید.
  • WebSub: استفاده از WebSub برای فید RSS توصیه می‌شود.

کلام آخر – آموزش ساخت سایت مپ

به طور خلاصه، جریمه‌ای برای نداشتن نقشه سایت در گوگل در نظر گرفته نشده است اما اگر وب‌سایت شما نقشه سایت مناسبی داشته باشد مزایایی را به همراه خواهد داشت، مخصوصا برای سایت‌های بزرگ. به خاطر داشته باشید که داشتن نقشه سایت یک قانون نیست که گوگل ملزم به پیروی از آن باشد، بلکه بیشتر شبیه به مجموعه‌ای از اولویت‌ها و دستورالعمل‌هایی است که می‌تواند به crawling و indexing کمک کند.

ایجاد یک نقشه سایت رایگان است و به مهارت فنی خاصی نیاز ندارد. پس بهتر است همین امروز دست به کار شوید و نقشه سایت خود را بسازید! در پایان اگر سوالی دارید برای ما بنویسید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید