کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟ استراتژی ها و مزایای آن

بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟ استراتژی ها و مزایای آن

یکی از مؤثرترین راه ها برای ورود به بازار رقابت، استفاده از  بازاریابی نیچ مارکتینگ است. نیچ مارکتینگ، قسمتی از بازار است که بر یک کالا و خدمت تمرکز می‌کند. لازمه استفاده از بازاریابی نیچ مارکتینگ، شناخت بازار هدف است. در ادامه استراتژی های نیچ مارکتینگ، انواع و مزایای آن را کامل بررسی خواهیم کرد. با آژانس تبلیغات در گوگل افراک همراه باشید.

نیچ مارکتینگ چیست؟

به بخش کوچکی از بازار هدف که خدمات را متمرکز به برآوردن نیازهای آن می کنیم، نیچ مارکتینگ می‌گویند. نیچ مارکت یک استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچک با بودجه کم است؛ تا خدماتشان را به بخش خاصی از بازار نشان دهند. هدف از نیچ مارکتینگ، تأمین و رفع نیازهای قسمت کوچکی از بازار می‌باشد که سایر رقبا و کسب‌وکارها نتوانسته‌اند آن را به خوبی برآورده سازند.

چگونه کلیک ارگانیک سایت را افزایش دهیم؟

انواع نیچ مارکتینگ

یکی از اصلی ترین اهداف نیچ مارکتینگ، فروش محصول به یک بازار هدف خاص و کاهش رقابت با رقبای بزرگ است. برای رسیدن به این هدف، راه‌های زیادی وجود دارد؛ انواع راه‌های نیچ مارکتینگ :

۱. نیچ مارکت بر اساس منطقه خاص

یکی از روش های نیچ مارکتینگ این است که به جای تمرکز به کل کشور، بر یک استان، شهر یا منطقه مشخص متمرکز می شود. این نوع از نیچ مارکتینگ کسب و کارها سعی می کنند خدماتی که برای یک منطقه برآورده نشده است را به طور کامل برآورده کنند؛ یا خدمات جدیدی برای آن ها فراهم کنند.  معمولاً در این نوع از نیچ مارکتینگ، رشد بیشتری را شاهد هستیم.

پس از در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده و هدف گیری کاربران خود، وقت آن رسیده که بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را برای فروشگاه خود انتخاب کنید. مجموعه افراک به شما پیشنهاد می‌کند از درگاه پرداخت اینترنتی شپا استفاده کنید.

۲. نیچ مارکتینگ برای یک محصول خاص

نوعی دیگر از نیچ مارکتینگ، تمرکز بر محصولی خاص است. این روش برای کسب مشتری، بسیار عالی است. می توانید محصولاتی با ویژگی های منحصر به فرد جدیدی را تولید و ارائه کنید. به عنوان مثال قاب های گوشی با زمینه تیم های پرسپولیس و استقلال.

چگونه کامنت های سایت را افزایش دهیم؟

۳. نیچ مارکتینگ براساس جنسیت یا سن

این نوع از نیچ مارکتینگ می تواند به خوبی بازدهی داشته باشد. به جای تمرکز بر روی تمامی سنین با هر جنستی، می توانید بر سن خاص یا جنسیت خاصی تمرکز و خدمات خود را ارائه کنید. به عنوان مثال قاب های گوشی مخصوص دختران نوجوان.

۴. نیچ مارکتینگ براساس قیمت

نوع دیگری از نیچ مارکت نیز وجود دارد که آن، تمرکز بر روی قیمت است. کسب و کارهایی هستند که فقط بر روی تولید محصولات برای افراد پردرآمد تمرکز می‌کنند و برخی دیگر نیز تمرکز خود را بر روی محصولات ارزان‌تر می‌گذارند. هر کدام از کسب و کارها، بازار هدف خود را دارند. در این نوع نیچ مارکتینگ، محصولاتی با قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین ارائه می‌شود.

مزایای نیچ مارکتینگ

استراتژی های نیچ مارکتینگ

برای موفقیت در نیچ مارکتینگ، باید استراتژی هایی را در نظر گرفت. به طور کلی استراتژی‌ها و راهبردهای نیچ مارکتینگ، براساس نیازها و خواسته‌های پایدار مشتریان مشخص شده است. استراتژی ها با توجه به تفاوت‌ها یا مختصات فرهنگی مشتریان، توسعه پیدا می کنند. در ادامه ۳ مورد از مناسب‌ترین استراتژی‌های نیچ مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

افزایش آگاهی از برند

۱. بازاریابی دهان به دهان

در بازاریابی دهان به دهان، بدون پرداخت هیچ هزینه تبلیغاتی و تنها با کیفیت عالی محصولات، مشتریان بیشتری را کسب خواهید کرد. مشتریان راضی، مانند یک رسانه قوی عمل می کنند و محصولات وخدمات یک برند را تبلیغ می کنند؛ پس هر چه خدمات و محصولات کیفیت بیشتری داشته باشد، بازاریابی دهان به دهان به شکل بهتری انجام می گیرد.

۲. کسب اعتبار توسط افراد شناخته شده

یکی دیگر از استراتژی های نیچ مارکتینگ، استفاده از توصیه افراد متخصص و شناخته شده ای است که فعالیت آن ها به فعالیت برند نزدیک است. کارآمد بودن این روش به دید و نظر افراد، نسبت به اعتبار شخص اینفلوئنسر در میان دنبال کننده هایش است و نمی‌توان صرفاً با فالوورهای زیاد و تولید محتوای غیر مرتبط ارزیابی کرد.

بهترین افزونه وردپرس در ۲۰۲۲

۳. تایید موازی

از دیگر استراتژی های نیچ مارکتینگ تایید موازی است که بسیار به مورد قبل شبیه است. اما تفاوت اصلی آن در این است که به جای افراد شناخته شده، از رسانه های تاثیرگذار استفاده و تبلیغات از راه این رسانه ها انجام می شود. این مورد می‌تواند به برندسازی و بیشتر شناخته شدن کمک کند.

استراتژی های نیچ مارکتینگ

مزایای نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ به دلیل مزایای بسیاری که دارد برای بسیاری از کسب و کارها مناسب است. البته توجه داشته باشید که ورود به بازارهای بزرگتر، سوددهی بیشتری به همراه دارد؛ اما کسب و کارهایی که سرمایه زیادی ندارند برای شروع فعالیت خود بهتر است که بازارهای کوچکتر را هدف قرار دهند و سپس وارد بازار بزرگتر شوند. در ادامه ۴ مورد از مزایای نیچ مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد.

۱. شناسایی آسان بازار هدف

با کمک نیچ مارکتینگ سریع تر و راحت تر به بازار هدف خود دسترسی خواهید داشت. شرکت و برند های بزرگ مدت زمان زیادی طول می کشد که در بازار شناخته شوند و بتوانند به عنوان یک برند مطرح اعلام حضور کنند. اما زمانی که به دنبال بازار هدف مشخصی باشید، این کار سریع تر و راحت تر انجام می شود. شما با در نظر گرفتن مواردی می توانید به شناخت بازار هدف خود را برسید.

جالب است بدانید که به راحتی با راه اندازی کمپین های گوگل ادز می توانید مشتریان خود را هدف بگیرید. با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و متناسب با فعالیت سایتتان، تبلیغ در گوگل خود را آغاز کنید.

۲. رشد بیشتر سرمایه کمتر

می توان با سرمایه خیلی کمتر نسبت به کسب و کارهای بزرگ، شروع به فعالیت کرد و به سود رسید. بازار های نیچ مارکت، به دلیل کوچک بودن جامعه هدف و تولید محدود محصولات به سرمایه کمتری نیاز دارند.

۳. برندسازی راحت تر

امروزه با توجه به اینکه کسب و کارهای زیادی روی کارآمده است و هر کدام در تلاش اند که به عنوان برند برتر معرفی شوند؛ برندسازی کاری سخت و زمان بر است. زمانی که یک کسب و کار از نیچ مارکتینگ استفاده می کند، در اصطلاح بازار هدف کوچکی انتخاب می کند؛ برندسازی بهتری با هزینه کمتری انجام داده است.

افزایش ورودی گوگل : چگونه بازدید سایت را در گوگل افزایش دهیم؟

۴. دستیابی به مشتریان وفادار بیشتر

از اهداف اصلی هر کسب و کاری، جذب مشتریان بیشتر و وفاداری آن ها است. زمانی که جامعه هدف یک کسب و کار بزرگ باشد، معمولا مشتریان بیشتری را جذب می کند، به همین دلیل ممکن است نتواند به خوبی مشتری مدار باشد و وفاداری آن ها را جذب کرد.

انواع نیچ مارکتینگ

معایب نیچ مارکت

در کنار این همه مزایای خوب و تاثیر گذار، نیچ مارکتینگ معایبی نیز دارد. معایب نیچ مارکتینگ:

  • استراتژی نیچ مارکتینگ ممکن است برای بازاریابی طولانی مدت مناسب نباشد.
  • ممکن است بازاریابی نیچ مارکتینگ، مورد تهاجم شرکت‌های بزرگ قرار گیرد.
  • در صورتی که تنها استراتژی فروش باشد؛ ممکن است شانس بقایی نداشته باشد.

کلام آخر

اگر برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا حتی سنتی خود، سرمایه چندانی در اختیار ندارید یا اینکه می‌خواهید خیلی زود به سوددهی برسید، نیچ مارکتینگ انتخاب مناسبی است. یک نمونه موفق از نیچ مارکتینگ که احتمالاً بارها نیز شنیده‌اید، سیستم ارتباطی آنلاین مارک زاکربرگ برای دانشجویان دانشگاه هاروارد می‌باشد که امروزه به شبکه اجتماعی جهانی Facebook تبدیل شده است. زاکربرگ این سیستم ارتباطی را تحت عنوان یک شرکت اینترنتی برای ارتباط دهی دانشجویان دانشگاه هاروارد راه‌اندازی کرد تا تصاویر یکدیگر را ببینند؛ اما با توجه به تأثیرگذاری آن، بعدها به یک محیط فرهنگی و اجتماعی وسیع در دنیا تبدیل شد.

بازاریابی نیچ مارکتینگ (نیچ مارکت) چیست؟ استراتژی ها و مزایای آن
یکی از مؤثرترین راه ها برای ورود به بازار رقابت، استفاده از  بازاریابی نیچ مارکتینگ است. نیچ مارکتینگ، قسمتی...
5 از 2 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید