کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

بازاریابی در دوران رکود اقتصادی: ۱۰ استراتژی ضروری

بازاریابی در دوران رکود اقتصادی: ۱۰ استراتژی ضروری

در حال حاضر کسب‌وکارها تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ را بر فضای بازار حس کرده‌اند و چنین فضایی وقتی با رکود اقتصادی نیز همراه شود، کار برای همه دشوار می‌شود! معمولا کسب‌وکارها در چنین شرایطی سریعا به فکر کاهش هزینه‌ها می‌افتند و از اولین قربانیان این موضوع می‌توان به بودجه بازاریابی اشاره کرد! در این مطلب به شما می‌گوییم که چرا نباید در چنین شرایطی نه‌تنها بودجه بازاریابی خود را کاهش دهید؛ بلکه افزایش آن و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغ در گوگل، تبلیغ در اینستاگرام و تبلیغ در یوتیوب نیز حتی به سود شماست. علاوه بر این موضوع، به ۱۰ استراتژی ضروری بازاریابی در دوران رکود اقتصادی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا باید در شرایط رکود اقتصادی به بازاریابی ادامه دهیم؟

شاید از این موضوع سورپرایز شوید اما حقیقت دارد: افزایش بودجه بازاریابی در دوران رکود اقتصادی به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود! می‌پرسید چرا؟

پاسخ: کسب‌وکارهایی که در دوران رکود اقتصادی بازاریابی می‌کنند، بیشتر در ذهن مشتریان می‌مانند. این موضوع باعث می‌شود وقتی شرایط اقتصادی بهبود یافت، طبیعتا از خدمات برندهایی استفاده کنند که بیشتر در ذهنشان مانده است.

علاوه بر این موضوع، وقتی شما بازاریابی کسب‌وکار خود را در دوران رکود اقتصادی ادامه می‌دهید؛ پیامی که به مخاطبان خود منتقل می‌کنید از جنس قدرت، ثبات و پایداری است و این اقدام، تصویر بهتری از برند شما در ذهن مشتریان ثبت می‌کند. حتی اگر در این شرایط، در قوی‌ترین وضعیت کسب‌وکار خود نیستید باز هم آنها به هر مقدار ثباتی که می‌توانید فراهم کنید جذب می‌شوند.

از طرفی کاهش بودجه بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی ، حضور آنلاین و آفلاین شما را کاهش می‌دهد و فضا را برای رقبای شما فراهم می‌کند تا جایگاه شما را در بازار فتح کنند.

استراتژی‌های ضروری برای بازاریابی در دوران رکود اقتصادی

۱. برای مشتریان فعلی بازاریابی کنید

مجموعه‌ای از مشتریان وفادار، یکی از بهترین دارایی‌ها در دوران رکود اقتصادی است. این موضوع باعث می‌شود بازاریابی نیز برای شما بسیار مقرون به صرفه شود. وقتی صحبت از کاهش هزینه‌ها می‌کنیم منظورمان این است که هزینه جذب و تبدیل مشتریان قدیمی، ۵ تا ۲۵ برابر کمتر از جذب مشتریان جدید است!

۲. برندینگ خود را فراموش نکنید

شکی نیست که حفظ کسب‌وکار در دوران رکود اقتصادی نیاز به تلاش بسیار بیشتری دارد؛ اما در زمینه بازاریابی، اتفاقا شرایط رکود اقتصادی به نفع شما عمل می‌کند! چرا که در چنین شرایط «نویز» کمتری از سوی دیگر رقبا برای بازاریابی شما وجود دارد.

آنچه شما باید انجام دهید این است که برندینگ خود را پیوسته حفظ کنید و با مخاطبان خود در تعامل باشید. به این منظور، اجرای یک استراتژی ماهانه شامل تولید محتوا، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و … می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

بازاریابی در دوران رکود اقتصادی / بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی

۳. به مخاطبان خود روحیه بدهید

طرح بازاریابی شما باید همیشه به‌روز باشد؛ به این معنا که همیشه شرایط بازار و مشتریان خود را باید در آن لحاظ کنید. اهمیت این موضوع در دوران رکود اقتصادی چند برابر است. از آنجایی که معمولا مشتریان در این شرایط حال و اوضاع ایده‌آلی ندارند؛ بهتر است پیام‌های بازاریابی شما، انگیزه و حس خوب به مخاطبان منتقل کند.

بر اساس تحقیقاتی که بر ۸۸۰ کیس صورت گرفت و نتایج آن در مرکز پژوهش‌های جهانی تبلیغات منتشر شد، کمپین‌های تبلیغاتی که به صورت احساسی با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند بازگشت سرمایه بسیار بیشتری از کمپین‌هایی دارند که محتوای آنها تنها مواردی مانند اطلاع‌رسانی تخفیف‌های ویژه و … است.

۴. در محصولات و خدمات خود تجدید نظر کنید

رکود اقتصادی، شمشیری دو لبه است. در حالی که برخی از کسب‌وکارها (و شاید اکثریت آنها) از این شرایط رنج می‌برند؛ برخی از آنها در چنین شرایطی رشد می‌کنند. تفاوت میان این دو دسته در لیست خدمات و محصولات آنها نهفته است.

کسب‌وکارهایی که محصولات و خدمات آنها، مایحتاج ضروری و حتی روزانه افراد است؛ برنده این بازی هستند. به عبارتی اگر محصولات یا خدمات شما برای افراد، ضروری به نظر نمی‌رسد بهتر است محصولات ضروری را نیز به لیست محصولات خود اضافه کنید؛ یا این که برای مشتریان خود شفاف‌سازی کنید که چرا محصولات و خدمات شما در چنین دورانی نیز ضروری هستند.

۵. در فضای آنلاین حضور پررنگی داشته باشید

مطمئن شوید که با حضور پررنگ در فضای آنلاین، به مخاطبان خود این پیام را می‌رسانید که در چنین شرایطی نیز همچنان پرقدرت در بازار حضور دارید و به ارائه خدمات مشغول هستید. استراتژی‌های تبلیغات آنلاین مانند تبلیغ در گوگل و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مانند تبلیغ در اینستاگرام ، لینکدین و … را در این زمینه فراموش نکنید. همچنین اطلاعات کاملی برای ارتباط گرفتن با کسب‌وکار خود (مانند اطلاعات تماس، ساعات کاری و …) در اختیار مشتریان قرار دهید.

۶. بودجه خود را مدیریت کنید

صرف نظر از این که بودجه بازاریابی ، تبلیغات و … کسب‌وکار شما در دوران رکود اقتصادی ثابت می‌ماند یا بر اساس توصیه‌های این مطلب افزایش می‌یابد، مدیریت بودجه در چنین دورانی کاملا ضروری است. کانال‌های بازاریابی خود که برای آنها هزینه می‌کنید را به صورت پیوسته تحت نظر بگیرید و بر اساس اهمیت و بازدهی آنها، بودجه‌بندی خود را بهینه کنید.

۷. به لحنتان توجه کنید

رکود اقتصادی، دوران حساس و پرتنشی است. بنابراین حتما به لحن پیام‌های بازاریابی خود توجه کنید. همان‌طور که پیشتر گفتیم، بهتر است علاوه بر پیام‌های مثبت و انگیزشی نهفته در بازاریابی خود، لحنی متناسب با این فضا استفاده کنید.

بازاریابی در دوران رکود اقتصادی / بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی

۸. KPI های کارآمد تعریف کنید

رصد و تحلیل نتایج در این دوران بسیار مهم است. بنابراین تعریف KPI های (شاخص‌های سنجش عملکرد) کارآمد کاملا ضروری است. تحلیل این شاخص‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های شما منجر شود. همچنین با توجه به این نتایج می‌توانید طرح بازاریابی خود را کاملا بهینه کنید.

۹. در هدف‌گیری مخاطبان دقت بالا به خرج دهید

هدف‌گیری دقیق مخاطبان در کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد می‌شوند. این موضوع برای بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی ، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

۱۰. به المان‌های تبلیغات آنلاین خود توجه کنید

کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین از المان‌های مختلفی تشکیل شده است. از کلمات کلیدی گرفته تا متن تبلیغ، تصویر تبلیغ و غیره. توجه به چنین المان‌هایی کیفیت تبلیغ شما را افزایش می‌دهند و این موضوع بسیار در دوران رکود اقتصادی حائز اهمیت است.

اگر تجربه کافی در راه‌اندازی و رصد کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین ندارید بهتر است از تجربه متخصصان این حوزه استفاده کنید. در این زمینه، افراک با بیش از ده سال تجربه راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌های تبلیغات آنلاین می‌تواند به شما کمک کند. (پس فرصت را از دست ندهید و یک مشاوره تبلیغات رایگان مهمان افراک باشید!)

کلام آخر

در دوران رکود اقتصادی معمولا اکثریت کسب‌وکارها در حوزه‌هایی مانند بازاریابی عقب‌نشینی می‌کنند. اما شما مانند اکثریت نباشید! همچنان پرقدرت به روند بازاریابی خود در چنین شرایطی ادامه دهید تا در میان‌مدت یا بلندمدت بتوانید نتایج بسیار خوبی بگیرید و یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشید!

تجربه شما از فضای کسب‌وکار در دوران رکود اقتصادی چیست؟ به نظر شما کدام‌یک از استراتژی‌های مطرح شده در این مطلب اولویت بالاتری دارند؟ با ما در میان بگذارید.

منبع

امتیازی ثبت نشده است