کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

ایمیل مارکتینگ چیست؟ – آموزش جامع تکنیک های ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟ – آموزش جامع تکنیک های ایمیل مارکتینگ

یکی از روش های تبلیغات آنلاین, ایمیل مارکتینگ است. اگر از چند نفر بپرسیم که ایمیل مارکتینگ چیست؟ ممکن است پاسخ های متفاوتی بشنویم. اساساً، بازاریابی ایمیلی زیر مجموعه ی دیجیتال مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ درواقع نسخه ی قرن بیست و یکمی نامه های پستی قدیمی است و نسبت به تبلیغات گوگلی و تبلیغ در جیمیل بسیار راحت تر است. تبلیغات از طریق ایمیل تاثیرات بسیاری دارد و شما میتوانید با افزایش آگاهی, تاثیر سرویس ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهید.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، مدت هاست یکی از اصلی ترین روش های تبلیغات و بازاریابی به شمار می رود؛ در این بین افراد زیادی متوجه تفاوت بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی نمی شوند؛ بازاریابی ایمیلی بسیار گسترده تر از تبلیغات ایمیلی است. تفاوت عمده این دو در این است که، در تبلیغات ایمیلی شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و می‌خواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید؛ در بازاریابی ایمیلی ارتباط بلندمدت و دو طرفه با مشتریان بالقوه و بالفعل مد نظر است. تا انتهای این مطلب با افراک ارائه دهنده تبلیغات گوگل ادز همراه باشید؛ تا به صورت کامل به سوال بازاریابی ایمیلی چیست؟ پاسخ دهیم و ایمیل مارکتینگ را آموزش ببینیم، و انواع بازاریابی ایمیلی، مزایای بازاریابی ایمیلی و معایب آن را بررسی کنیم. پس از این مطلب شما به درک این که آیا تبلیغ در ایمیل برای کسب و کارتان مفید است یا خیر، خواهید رسید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ(Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟ ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با مشتریان یا مخاطبان از طریق ایمیل استفاده می‌شود. این روش به شما امکان می‌دهد تا ارتباط مداوم و موثری با مخاطبان، مشتریان فعلی و آینده خود برقرار کنید. هدف اصلی ایمیل مارکتینگ، جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی، افزایش فروش، ارتقاء ارتباط با مشتریان، و افزایش اعتبار و شناخت برند است.

از این روش بازاریابی به عنوان روش بازاریابی مستقیم یاد می‌شود که در طی آن به صورت مستقیم از مخاطبان خود می‌خواهیم که از محصول و خدمات کسب‌وکار ما بازدید کنند. در این روش تبلیغاتی هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و ما به طور مستقیم با بازدید کننده‌ها یا مخاطبان خود در ارتباط هستیم. پس حتما با استراتژی های برنامه ریزی شده این هدف را دنبال کنید. البته توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ معایب و مزایای زیادی هم دارد.

مطالب بیشتر: تبلیغ در یوتیوب

آموزش ایمیل مارکتینگ

انواع و روش های ایمیل مارکتینگ

  • ایمیل‌های خبری یا خبرنامه‌ها (Email Newsletters): ایمیل‌های خبری به‌صورت اخبار کوتاه و حاوی پیام‌های تبلیغاتی هستند که شرکت‌ها برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند و از این راه ارتباط خود را با آن ها حفظ می‌کنند.
  • ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails): این نوع ایمیل بیشتر برای شرکت‌هایی کاربرد دارد که هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده و به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری بیشتر هستند. در این ایمیل‌ها اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت،‌ محصولات و خدمات آن ارائه می‌شود تا از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری برای کسب‌وکار خود جذب کنند.
  • ایمیل‌های اختصاصی (Dedicated Emails): می‌توانیم از آن به عنوان ایمیل‌های ویژه نیزیاد کنیم؛ این ایمیل‌ها به طور ویژه درباره یک موضوع خاص یا یک هدف خاص برای کاربران ارسال می‌شوند. مثلاً ممکن است، یک شرکت از طریق ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در رابطه با تخفیف‌های ماهانه یا سالانه اطلاع دهد.
  • ایمیل‌های Digest: ایمیل‌های Digest تقریباً مشابه ایمیل‌های خبری هستند، اما به طور کلی اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌ها ارائه می‌دهند که در زمان‌های گذشته انجام گرفته و در ماه‌های پیش رو نیز قرار است انجام بگیرد. در واقع، این ایمیل‌ها باعث می‌شود که کاربران در جریان فعالیت شرکت‌ها قرار گیرد.
  • ایمیل‌های تبادلی (Transnational Email): یکی دیگر از انواع بازاریابی ایمیلی، ایمیل‌های تبادلی است. این نوع ایمیل‌ها به تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و کاربران اختصاص می‌یابند. به عنوان مثال، زمانی که شما به عنوان عضو یک خبرنامه ثبت‌نام می‌کنید، یا فرم عضویت یک وبسایت را پر می‌کنید، این ایمیل‌ها تبادلی هستند که به شما در رابطه با ثبت نام و نحوه ادامه آن اطلاع می‌دهند. برخی از وب‌سایت‌ها، ایمیل‌های خوش‌آمدگویی را به صورت مجزا دسته بندی می‌کنند، این در حالی است که آنها هم در بین ایمیل‌های تبادلی قرار می‌گیرند.
  • ایمیل‌های پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails): این روش از بازاریابی ایمیلی را می‌توان گام بعدی استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری در نظر گرفت. در واقع، شما در مرحله قبل بازدیدکننده و ترافیک مورد نظر خود را جذب کرده‌اید و در حال حاضر این کاربران به عنوان عضو وب‌سایت شما شناخته می‌شوند. در این مرحله، شما به سراغ ایمیل‌های پرورش مخاطب خواهید رفت و سعی می‌کنید پیشنهادهایی برای آنها مطرح کنید که شرایط برای تبدیل آنها به مشتری فراهم شود.

افزایش ورودی گوگل : چگونه بازدید سایت را در گوگل افزایش دهیم؟

بازاریابی ایمیلی چیست

مزایای ایمیل مارکتینگ

به جای هدر دادن انبوهی از کاغذ و منتظر ماندن برای رسیدن نامه ها به صندوق پستی درب منزل، نامه های الکترونیک مستقیما به صندوق ورودی افراد ارسال می شوند.
این روش نه تنها مخاطب خود را سریعا به اصل مطلب هدایت میکند, بلکه  تبلیغ ایمیلی خوب, برای کسب و کار شما مزایایی نیز خواهد داشت که در ادامه به مهمترین مزایای ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه ی پایین: در مقایسه با سایر کانال های بازاریابی اینترنتی مانند: تبلیغات پولی، تبلیغات حرفه ای گوگل ، تبلیغ در جیمیل, راه اندازی کمپین های ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین گزینه ها به شمار می آیند.
  • نرخ دسترسی بالا و سرنخ Lead هدفمند: طبیعت ایمیل مارکتینگ و آسان بودن بازاریابی ایمیل این امکان را برای شما فراهم می کند تا تنها با اشاره کردن بر روی کلمه ی ارسال، به صدها، هزاران و یا حتی میلیون ها سرنخ باکیفیت دسترسی پیدا کنید.
  • نرخ مشارکت بالا: هنگام ارسال ایمیل برای کسانی که به صورت داوطلبانه در لیست ایمیلی شما ثبت نام کرده اند در واقع دارید با کسانی که به برند شما علاقمند هستند ارتباط برقرار می کنید. این استراتژی ایمیل مارکتینگ برای دستیابی به مشارکت با کیفیت بسیار مهم است.
  • نرخ فروش، تبدیل و بازگشت سرمایه ROI بالا: از آنجا که دریافت کنندگان ایمیل شما از قبل ابراز تمایل و علاقه کرده اند و شما (در امیدوارانه ترین حالت) پیام ها و پیشنهادات هدفمند و مختص خودشان برای آنها میفرستید احتمال انجام خرید آن ها بالاتر می رود.
  • پیاده سازی آسان: ابزارها و پلتفورم های رایگان و پولی بسیاری وجود دارند که می توانند به شما در توسعه، ساخت و راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ بدون داشتن کوچک ترین تجربه ی برنامه نویسی کمک کنند.
  • ادغام آسان: ادغام کردن ایمیل مارکتینگ با سایر فعالیت ها مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا تنها با چند کلیک ساده امکان پذیر است.
  • محاسبه ی راحت: اگر به دنبال پیگیری و محاسبه ی کارایی کمپین خود هستید به راحتی می توانید عملکرد هر ایمیل را محاسبه کنید. بسیاری از ابزارهای بازاریابی ایمیلی این امکان را در اختیار شما قرار می دهند.

معایب ایمیل مارکتینگ

همان طور که این روش تبلیغاتی مزایای خوبی دارد؛ دارای معایبی هم است؛ در ادامه تعدادی از معایب بازاریابی ایمیلی را باهم بررسی می کنیم:

  • امکان اسپم شدن ایمیل ها: صندوق ورودی کاربران با ایمیل های خواسته و ناخواسته ی زیادی انباشته می شود. بسیاری از سرورها برای کاهش میزان دریافت ایمیل های ناخواسته فیلتر هایی را اعمال می کنند. علاوه بر این کاربران هم می توانند به سلیقه ی خود فیلترهایی به اکانت خود اضافه کنند. این موضوع می تواند منجر به اسپم شدن ایمیل و خوانده نشدن آن شود.
  • صرف وقت و انرژی زیاد: ایمیل مارکتینگ یا بازارایابی ایمیلی نیازمند پیگیری مداوم برای حفظ مشتریان است تا اعتماد آنها به شما همچنان پابرجا بماند و میزان اشتراک آنها پایین نیاید و اقدام به لغو اشتراک نکنند.
انواع بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی برای چه مشاغلی مناسب است؟

مشاغل کوچک و استارتاپ‌ها معمولاً از سرمایه کافی برای پرداخت تعرفه ایمیل مارکتینگ برخوردار نیستند و در بیشتر اوقات به دنبال استفاده از ارسال ایمیل انبوه رایگان یا نرم افزار ایمیل مارکتینگ رایگان هستند. پیشنهاد افراک به این گروه، استفاده از بستر خود سرویس ایمیل و جیمیل است. در واقع، این شرکت‌ها چون در ابتدای کار هستند و سرمایه کافی برای استفاده از پنل ارسال ایمیل انبوه را ندارند، می‌توانند در گام اول بر روی ارسال ایمیل به صورت انفرادی متمرکز شوند و در گام‌های بعدی به سراغ ارسال ایمیل انبوه بروند. اما برای کسب‌وکارهای بزرگ و کسب‌وکارهای آنلاین، استفاده از پنل ارسال ایمیل مناسب‌تر است که هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ زمان‌بندی به سود آن‌ها است. پس ایمیل مارکتینگ یک استراتژی عمومی برای همه مشاغل است، اما باید روش مناسب آن برای یک کسب‌وکار انتخاب شود.

تصاویر تکراری چه تاثیری بر روی سئو سایت دارند؟

تکنیک های ایمیل مارکتینگ

ارسال ایمیل هدفمند

قبل از اینکه بازاریابی ایمیلی خود را کلید بزنید، باید نکات اصلی ساخت کمپین های ایمیل مارکتینگ هدفمند و قوی برای جلب نظر مشتری را بدانید. در ادامه به نکات اساسی ایمیل مارکتینک موفق اشاره می کنیم.

طراحی استراترژی ایمیل مارکتینگ

هرکدام از مشتریان شما روزانه به طور متوسط ۱۲۱ ایمیل دریافت میکنند. این موضوع نشان می دهد اگر برای یک استراتژی قوی زمان صرف نکنید ایمیل شما در میان انبوهی از ایمیل های دریافتی او گم می شود و بدتر از آن اینکه روانه ی صندوق ایمیل های اسپم می شود.

پنج مرحله ی کلی زیر را در ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ قوی را در نظر داشته باشید:

مخاطب هدف ارسال ایمیل انبوه خود را شناسایی کنید

یک ایمیل تاثیرگذار، یک ایمیل مرتبط است. مانند همه ی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ از شناخت شخصیت مشتری خود، کار را آغاز کنید، به نیاز مشتری پی ببرید و ایمیل های خود را متناسب با مخاطبان خودتان ارسال کنید.

اهداف خود را مشخص کنید

پیش از آنکه به تعیین اهداف کمپین های خود بپردازید زمینه چینی کنید. در مورد آمارهای موجود در مورد بازاریابی ایمیلی در صنعت کسب و کارتان خوب تحقیق کنید و از آنها به عنوان معیارهایی برای هدف یابی استفاده کنید.

راهی برای ثبت نام کاربران خود ایجاد کنید

می خواهید برای مشتریان خود ایمیل ارسال کنیددیگر، درست است؟ لیست ایمیل شامل مجموعه ای از کاربران می شود که به شما اجازه داده اند که محتوای مرتبط برای آنها ارسال کنید. برای ساخت این لیست راههای مختلفی هست که به جذب مخاطب و دریافت ایمیل او کمک می کند.

اگر لیست ایمیل بلند بالایی ندارید، ناامید نشوید. ساخت لیست ایمیل زمان بر است. فعلا باید با هر سرنخ و مشتری مانند یک تکه جواهر ارزشمند برخورد کنید و به تدریج می بینید که لیست ایمیل شما طولانی تر می شود.

کمپین ایمیل مارکتینگ مناسب را انتخاب کنید

کمپین های بازاریابی ایمیلی متعددی برای انتخاب وجود دارند. آیا خبرنامه ی هفته ای برای مشتریان ارسال می کنید؟ کدام یک از پست های وبلاگ ارزش به اشتراک گذاشتن دارند؟ می خواهید در مورد محصولات جدید اطلاع رسانی کنید؟

باید انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ را بشناسید تا بتوانید تشخیص دهید که کدامیک برای مخاطب شما مناسب تر است.

همچنین باید لیست ایمیل های متفاوتی را برای هر کمپین اختصاص دهید. به این ترتیب مشتریان و سرنخ ها برای دریافت ایمیل ها، مرتبط با نیاز خود ثبت نام می کنند.

زمان بندی کنید

در مورد زمان دقیق ارسال ایمیل به مشتریان خود خوب فکر کنید و برنامه ریزی شده عمل کنید به این ترتیب آنها می دانند باید منتظر چه محتوایی باشند. بهتر آنکه بر روی زمانبندی دقیق و مشخصی تمرکز کنید تا به این ترتیب بتوانید اعتماد ایجاد کنید و آنها شما را فراموش نکنند.

ارزیابی نتایج

جای تعجب نیست که بازاریابان اینترنتی همه چیز را ارزیابی و اندازه گیری می کنند. دقیق و تیزبینانه رفتار کردن به شما این امکان را می دهد که با ایجاد تغییرات جزئی منجر به ایجاد نتایج قابل توجهی شوید. برای زیر نظر گرفتن جزییات عملکرد باید شاخص های کلیدی عملکرد KPI دقیقی داشته باشیم.

کلام آخر

در این مطلب با آموزش ایمیل مارکتینگ و مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی و انواع ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم و فهمیدیم که بازاریابی ایمیلی چیست، تجربه شما از تبلیغات در جیمیل و ایمیل به چه صورت بوده است؟ با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ – آموزش جامع تکنیک های ایمیل مارکتینگ
یکی از روش های تبلیغات آنلاین, ایمیل مارکتینگ است. اگر از چند نفر بپرسیم که ایمیل مارکتینگ چیست؟ ممکن است...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید