کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ چیست؟

انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ چیست؟

اگر با دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید حتما میدانید که ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) یکی از زیر شاخه های اصلی آن به حساب می آید. هدف ما از ایمیل مارکتینگ هدایت مشتریان در طول سفر مشتری و رساندن او به این نتیجه است؛ که می خواهد از محصولات و خدمات ما استفاده کند و رابطه ای قوی و طولانی مدت با برند ما برقرار کند. برندهای بزرگ چطور موفق به انجام این کار، بدون افتادن در دام ایمیل های اسپم یا رنجاندن مشتری انجام می دهند؟ در ادامه، انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ را معرفی می کنیم و نحوه ی ساخت هر یک را شرح می دهیم. ارسال ایمیل تبلیغاتی مانند تبلیغات در سرویس جیمیل، یکی دیگر از روش های ارتباط با مشتریان احتمالی از طریق ایمیل است.

اگر می خواهید ایمیل تبلیغاتی شما به صندوق ورودی مشتریان احتمالی تان وارد شود و فروش شما افزایش یابد، می توانید با تیم افراک در زمینه ی تبلیغ در Gmail یا تبلیغ در گوگل ادوردز مشورت کنید. تبلیغ در جیمیل یکی دیگر از انواع ارسال ایمیل هدفمند است که می تواند به کسب و کار شما کمک کند.

افراک نماینده ی رسمی گوگل در ایران است و می تواند به بهترین نحو در زمینه ی تبلغات حرفه ای گوگل به شما کمک کند.

حتماً بخوانید: 6 گام برای افزایش تأثیر سرویس ایمیل مارکتینگ

کمپین های خوشامدگویی

ایمیل خوشامدگویی نوعی ایمیل انبوه است که بلافاصله بعد از ثبت نام برای مشترک، فرستاده می شود. هدف این کمپین آشنا کردن افراد با برند شما و القای حس خوب از اضافه شدن به جمع شماست. مشتریان هیچ گاه بدون دلیل، در لیست ایمیل های شما ثبت نام نمی کنند. آنها قبلاً از طریقی با برند شما آشنا شده اند. احتمالاً، پیشنهاد ویژه ای از سوی شما دریافت کرده اند. یا پس از انجام خرید و استفاده از سرویس های شما، برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، در سایت شما ثبت نام کرده اند. در هر صورت ایمیل خوشامدگویی این حس را به مشتری القا می کند که تصمیم درستی گرفته است.

با این حال، دادن حس خوب اولیه به مشتریان احتمالی کافی نیست. آنها هنوز شما را نمیشناسند و نمیدانند که چه اتفاقات خوبی قرار است از سوی کسب و کار شما برایشان رقم بخورد.

یک کمپین برنامه ریزی شده ی ایمیل مارکتینگ می تواند به هدایت مشتری در طول سفرش و قانع کردن او به انجام خرید شود. درمجموع با اضافه کردن کمپین خوش آمدگویی می توانید تاثیری مثبت بر روی نرخ بازگشایی و کلیک  ایمیل هایی خود داشته باشید و باعث شوید که مشتریان شما را بیشتر بشناسند، بپسندند و راحت تر به شما اعتماد کنند.

کمپین های خوش آمدگویی مجموعاً شامل یک تا سه ایمیل می شوند که طی آنها مشتریان با برند شما آشنایی بهتری پیدا میکنند. این کمپین به شما اجازه می دهد که قدمی محکم برای معرفی خود به مشترکین تازه بردارید، خودتان را به آنها معرفی کنید و بگویید چه پیشنهاداتی در آستین دارید.

در کمپین خوش آمدگویی ایمیل مارکتینگ باید:

  • به کاربرانی که به تازگی در وب سایت شما ثبت نام کرده اند خوش آمد بگویید و خودتان را به آنها معرفی کنید.
  • یادآوری کنید که ثبت نام در وب سایت شما برای آنها چه مزایایی به همراه خواهد داشت.
  • بگویید در آینده منتظر چه پیشنهاداتی باشند.
  • برنامه های آینده ی برند را با آنها به اشتراک بگذارید.
  • آنها را با صدای برند brand voice و شخصیت برند brand personality خود آشنا کنید.

ایمیل مارکتینگ

کمپین های ترویجی Promotional محصول یا خدمات

یکی دیگر از انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ کمپین های فروش است. این کمپین برای آگاهی مشتریان فعلی از محصولات جدید و خدمات تازه، پیشنهادات ویژه و تخفیف های آینده است. از اطلاعات مربوط به خرید مشتریان استفاده کنید تا به آنها محصولات مشابه آنچه خریده اند را با تخفیف ویژه معرفی کنید و ایمیل های پیگیری با این مضمون برای آنها بفرستید. این مسئله به شخصی سازی تر کردن کمپین ایمیل مارکتینگ شما کمک می کند، چرا که به مخاطبان بر اساس آنچه از قبل در مورد آن ابراز علاقه کرده اند ارتباط برقرار میکند و می تواند آنها را به خرید محصول مشابه ترغیب کند. برای بازاریابی فروش های ویژه می توانید از کدهای ترویج promotional codes مخصوص استفاده کنید و آن را به لیست ایمیل های خود ارسال کنید تا میزان موفقیت کمپین خود را به این وسیله بسنجید. این مسئله حس منحصر به فردی در مشتریان ایجاد میکند که توجه آنها را جلب کرده و باعث افزایش نرخ بازگشایی ایمیل های شما می شود.

خبرنامه، تازه های شرکت و محتوای جدید

برای ایجاد وفاداری به برند و گسترش شخصیت برند شرکت ها از خبرنامه ها برای حفظ ارتباط با مشتری استفاده می کنند. خبرنامه ها باید انعکاس دهنده لحن برند brand language شما باشد. شرکت ها اغلب در مورد پیشرفت های کسب و کار، ترفیع کارکنان نمونه و موفقیت آنها، محتوای جدید وب سایت، تصاویر سفر کارکنان شرکت و حتی طرح برخی سوالات در این کمپین ها صحبت می کنند. بهتر است این کمپین ها را به صورت ماهیانه یا سه ماهه برای انطباق با مشترکین جدید و بالابردن کیفیت کسب و کار برنامه ریزی کنید.

از طریق محتوای جذاب که مستقیماً به افزایش فروش اشاره نمی کند، بین مشتریان خود اعتماد ایجاد کنید.

ایمیل مارکتینگ

نظرسنجی ها و بازخورد

مشترکین، مخاطبان ارزشمندی هستند که برای کسب نظرات متفاوت می توان از آن ها استفاده کرد. کسب و کارها می توانند، نظرسنجی هایی را برای کمک به ایجاد مشخصه های نام تجاری مانند استراتژی های پاسخ گویی، فروش ویژه، برندینگ جدید و غیره ایجاد کنند. از این اطلاعات برای دریافت بازخورد مشتری پیرامون محصولات، خدمات یا سیاست گذاری ها، استفاده کنید. می توانید از این اطلاعات برای گزارش های سه ماهانه و برنامه های عملی برای کسب و کار خود استفاده کنید.

کمپین مشارکت یا اینگیجمنت

از دیگر انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ کمپین مشارکت یا اینگیجمنت است. مشارکت یا اینگیجمنت یک کمپین ایمیل انبوه است که بر اساس علایق مشتریان طبقه بندی میشود و بلافاصله بعد از عملی که مشترکین شما انجام می دهد برای آنها فرستاده می شود. این کمپین برای معرفی پیشنهادات مشابه و فروش های ویژه به مشترکین طراحی شده اند. نقش کمپین مشارکت تبدیل مشترکین به خریداران از طریق ارائه ی پیشنهادات ویژه بر اساس آشنایی نسبی از علاقه مندی های آنها است. پیش از ایجاد کمپین مشارکتی ایمیل مارکتینگ دو سوال را از خودتان بپرسید:

  • از مشتریان خود انتظار دارید چه گام هایی در آینده طی کنند. خرید انجام دهند، جذب پیشنهاد ویژه شوند یا با برند و وب سایت شما مشارکت بیشتری داشته باشند؟
  • مطمئنید که مشتری می خواهد گام بعدی را بردارد؟ اگر هنوز آماده نیست، با تلقین او برای برداشتن گام دوم ممکن است باعث رنجش او شوید.

گاهی اوقات پرسیدن سوال در زمان نامناسب (خیلی زود ) از یک مشتری ارزشمند می تواند او را نسبت به برند ما بی اعتماد کند.

کمپین مشارکتی شما باید به این نتایج برسد:

  • مشترکین وب سایت شما را ترغیب کند که خدمات یا محصولات شما را خریداری کنند، قرار ملاقاتی تنظیم کنند یا در یک وبینار ثبت نام کنند.
  • آنچه توجه مشتری را به خود جلب می کند و قدم های بعدی ای که ممکن است سبب جذب بیشتر او شود را در نظر بگیرید. به سفر مشتری خود رجوع کنید و کمپین مشارکت خود را طوری طراحی کنید که مشتریان شما را به برداشتن گام بعدی در این سفر هدایت کند.

ایمیل مارکتینگ

کمپین تایید خرید یا تشکر از مشتری

اکثر نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی یک سیستم اتوماسیون پایه دارند که از عوامل و همراه با ایمیل بر اساس اقدامات مشتری استبر اساس اقدامات جدید مشتری و تنظیمات شما اقداماتی انجام می دهند. اتوماسیون همچنین می تواند شخصی سازی را با راه اندازی ایمیل های مخصوص مشتری برای جشن تولد یا سالگرد خرید خاص برای صاحبان کسب و کار راحت تر کند. این مدل کمپین راهکاری مناسب برای هدایت مشتری در طول مسیری است که او قرار است تا انجام خرید وتبدیل شدن به مشتری ثابت و وفادار طی کند. در این کمپین شما آنچه مشتری به آن نیاز دارد حتی بیشتر، در اختیار او قرار می دهید.

انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ

رویدادها

شرکت ها می توانند کمپین های خود را با مشتریان خود بسازند. نشان دادن حس بشردوستی راهی آسان برای جذب قلب مصرف کنندگان است و آنها را متقاعد می کند که بیشتر از کسب و کار شما حمایت کنند. اکثر نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی قالب هایی شامل دعوت نامه ها، پیگیری ها، یادآوری ها و ایمیل های تشکر هستند. آنها نه تنها می توانند موقعیت خود را حفظ کنند و ارتباط خود را با دیگران مدیریت کنند، بلکه می توانند با ایجاد وفاداری به برند در میان مشترکین خود، آنها را بیش از پیش به برند خود جذب کنند.

کمپین طبقه بندی مشترکین

یکی دیگر از انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ کمپین طبقه بندی مشترکین است. یک کمپین طبقه بندی مشترکین، کمپینی دستی است که به کل دیتابیس شما، ایمیلی ترویجی فرستاده می شود تا بتواند مشترکین را بر اساس علایق آنها طبقه بندی کند.

یک شرکت انتشاراتی کوچک را در نظر بگیرید که کتابهای علمی منتشر میکند. این شرکت به تازگی سری جدیدی از کتابهای علمی در مورد نحوه ی مراقبت از گیاهان منتشر می کند. این سری جدید بازه ی مخاطبان متفاوتی خواهد داشت. گروه دیجیتال مارکتینگ شرکت در اقدامی هوشمندانه تصمیم میگیرند یک کمپین ایمیل مارکتینگ طبقه بندی تشکیل دهند و پس از طراحی ایمیل های خوش ساخت با محوریت معرفی سری کتاب های جدید آن ها را برای گروه های سنی مختلف موجود در کل پایگاه داده ی ایمیلی خود ارسال کنند. بر اساس میزان کلیک ها و نرخ بازگشایی ایمیل های این کمپین، گروه بازاریابی شرکت لیست ایمیل خود رابر اساس علایق مشتریان طبقه بندی کنند.

کمپین های از سرگیری روابط re-engagement

یک کمپین ازسرگیری روابط، نوعی از کمپین ایمیل مارکتینگ است که به تمامی ثبت نام کنندگان در لیست ایمیل که طی ۳۰ تا ۶۰ روز گذشته ایمیلی را بازنکرده یا بر روی آن کلیک نکرده اند ایمیلی فرستاده می شود. این کمپین برای مشارکت مجدد این دسته از مشتریان با برند شما فرستاده می شود. شاید ثبت نام کنندگان هفته ی شلوغی را سپری کرده اند و فرصتی برای چک کردن ایمیل های خود نداشته اند. شاید دید آنها نسبت به قبل تفاوت کرده است و حالا به محتوای جدید تری احتیاج دارند. شاید هم از خدمات و محصولات شما ناراضی بوده اند و تصمیم به اتمام مشارکت با برند شما گرفته اند. در هر سه حالت، کمپین مشارکت مجدد این دسته از مشتریان را به مجددا وارد به مسیر سفر مشتریان هدایت می کند.

نرخ رسید ایمیل خیلی تحت تاثیر کاربرانی است که مشارکت خود را قطع کرده اند. بهترین راهکار در مدیریت لیست ایمیل این است که مشتریانی که مشارکت نمیکنند دوباره به چرخه ی مشتریان فعال اضافه شوند یا به کلی از لیست حذف گردند. اگر بعد از راه اندازی کمپین مشارکت مجدد پاسخی دریافت نکردید می تانید آن مشتری را از لیست ایمیل خود حذف کنید و از رسیدن ایمیل های خود به لیست های ایمیلی خود مطمين شوید.

نکته ی آخر

به عنوان نیروی دیجیتال مارکتینگ، باید بدانید که طراحی درست، به موقع و خلاقانه ی انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ می تواند به موفقیت کسب و کار شما منجر شود. کافی است با نکته های ریز و نحوه ی ساخت کمپین های مختلف و ارسال ایمیل هدفمند آشنا شوید، ایمیل های خوب طراحی کنید و با استفاده از ابزارهای رایگان ایمیل مارکتینگ بازاریابی اینترنتی خود را یک قدم جلوتر ببرید.

انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ چیست؟
اگر با دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید حتما میدانید که ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) یکی از زیر شاخه...
5 از 3 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. سلام کاش اصططلاحات انگلیسی را هم در جلوی هرکدام از موارد یادداشت می کردید

    آیا مفید بود؟
    • سلام ممنون از نظرتون همراه عزیز, برای سادگی مطلب تا حد امکان از اصطلاحات فارسی استفاده شده. اما در مطالب بعدی نظرتون رو اعمال میکنیم.

      آیا مفید بود؟