کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

بهترین روش تبلیغ آژانس مسافرتی در گوگل

بهترین روش تبلیغ آژانس مسافرتی در گوگل

احتمالا شما هم قبل از خرید بلیط و یا رزرو هواپیما، آژانس‌های مسافری و قیمت‌ها را با هم مقایسه می‌کنید و قطعا اولین جایی که به آن مراجعه می کنید گوگل است. با وجود دنیای وب و گوگل دیگر نیازی به مراجعه حضوری به آژانس‌ها برای تهیه بلیط نیست. آژانس‌های مسافرتی با درک حجم بالای سرچ کاربران در بستر وب اکثرا به دنبال کسب جایگاه برتر در صفحه نتایج گوگل (SERP) هستند. یک راه سریع برای افزایش مشتری از دنیای وب، استفاده از گوگل ادز است. اگر آژانس مسافرتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تبلیغ در گوگل را برای آژانس مسافرتی خود آغاز کنید.

استفاده از گوگل ادز برای تبلیغ آژانس مسافرتی

گوگل ادز که قبلا با نام گوگل ادوردز شناخته می‌شد؛ تبلیغات پولی در گوگل است که می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان بیشتری جذب کنید. بر اساس مطالعه اخیر گوگل، این روزها بیش از ۷۴ درصد برنامه‌ریزی‌هایی که مردم برای اوقات فراغت و سفرهایشان ترتیب می‌دهند، از طریق اینترنت است. از طرفی با توجه به این که ۵۷ درصد از مسافران تفریحی و ۶۴ درصد از مسافران تجاری ادعا می‌کنند که همیشه فرآیند رزرو سفر خود را با سرچ کردن در گوگل شروع می‌کنند، داشتن یک استراتژی مناسب و کاربردی برای استفاده از گوگل ادز اهمیت زیادی دارد و بسیار حیاتی است.

آژانس‌های هواپیمایی در سه حیطه: خرید بلیط، رزرو هتل، برگزاری تورهای مسافرتی فعالیت دارند. در عکس زیر می‌توانید تبلیغ این کلمات کلیدی را مشاهده کنید.

تبلیغ آژانس هواپیمایی

بیشتربدانید: تبلیغات گوگل برای رستوران ها

در لیست زیر کلمات کلیدی که کاربران با جست و جوی آن با آژانس های هواپیمایی آشنا می شوند را آورده‌ایم؛

  • تور لحظه آخری کیش
  • تور ارزان قیمت کیش
  • قیمت تور کیش
  • تور کیش هتل داریوش
  • تور کیش از مشهد
  • تور کیش از اصفهان
  • خرید بلیط هواپیما ارزان
  • خرید بلیط قطار
  • خرید بلیط هواپیما چارتر
  • رزرو هتل کیش
  • رزرو هتل اصفهان
  • رزرو هتل خارجی

گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغ خود را فقط به افرادی که به زمینه مرتبط به کسب‌وکار شما علاقه‌مندند و یا به دنبال پیشنهاد مناسب برای مسافرت می‌گردند، به عبارت دیگر گروه هدفتان نشان دهید. بزرگ‌ترین مزیت گوگل ادز این است که تبلیغ شما در همان لحظه‌ای که گردشگران به دنبال تور دلخواه خود هستند و آن را جستجو می‌کنند، در مقابل چشم آن‌ها به نمایش درمی‌آید. مثلا تصور کنید که شخصی «اقامت در جزایر قناری» را در گوگل جستجو می‌کند؛ اگر کلماتی که آن‌ها سرچ می‌کنند؛ مشابه با کلمات کلیدی شما و یا مرتبط با آن‌ها باشد، تبلیغ آژانس مسافرتی‌تان بلافاصله در بالای نتایج جستجو نشان داده می‌شود و مخاطب هدف آن را می‌بیند.

با کمک گوگل ادز، با چند کلیک ساده می‌توانید؛ متوجه شوید که چند نفر بر روی آگهی شما کلیک کرده‌اند یا چه تعداد از کاربران اصلا تبلیغ را دیده‌اند و این که چه کسی تورهای شما را رزرو کرده است. جالب است بدانید؛ تبلیغات شما در هر دستگاهی مانند رایانه شخصی، تبلت و تلفن همراه نشان داده می‌شود.

مزایای استفاده از گوگل ادز برای تبلیغ آژانس مسافرتی

در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از تبلیغات گوگل برای آژانس‌های هواپیمایی را برای شما نام برده‌ایم تا در صورت ضرورت استفاده از گوگل ادز برای توسعه کسب و کارتان بیشتر آشنا شوید.

1. آگهی شما فقط به مخاطبان هدف نشان داده می‌شود

یکی از مزایایی که تبلیغات از طریق گوگل ادز دارد؛ نمایش دادن آگهی به کسانی است که مخاطب هدف شما محسوب می‌شوند؛ یعنی کسانی که به دنبال تور مناسب می‌گردند و پتانسیل این را دارند که به مشتری‌های دست‌به‌نقد شما تبدیل شوند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که باید یک تصور ذهنی از مشخصات گروه هدف خود و علایق و خواسته‌های آن‌ها داشته باشید تا بدانید قرار است بودجه تبلیغات خود را بر روی چه کسانی سرمایه‌گذاری کنید. در یک کلام، تبلیغات شما قرار نیست برای تمام دنیا جذاب باشد و توجه همه را جلب کند؛ پس باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و بدانید که مثلا در چه رده سنی‌ای هستند؟ شغل اکثر آن‌ها چیست؟ چقدر درآمد دارند؟ در فضای مجازی فعال هستند یا نه؟ و موارد دیگر تا بتوانید تبلیغات خود را بر اساس علایق و خواسته‌های آن‌ها طراحی کنید.

2- پیدا کردن مشتری برای شما راحت‌تر می شود

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر گفتیم؛ گوگل ادز با استفاده از امکانات خاصی که دارد؛ آگهی شما را فقط و فقط به مشتریان بالقوه نشان می‌دهد. به همین دلیل، احتمال این که مشتری‌های بیشتری جذب کنید؛ بیشتر می‌شود. موارد زیر تاثیر زیادی بر پیدا کردن مشتریان دست‌به‌نقد دارد:
استفاده از کلمات کلیدی
قطعا یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گوگل ادز که باعث می‌شود این پلتفرم در زمینه تبلیغات بی‌رقیب و قدرتمند باشد؛ امکان انتخاب کلمات کلیدی است. با استفاده از گوگل ادز، تبلیغات شما به کسانی نشان داده می‌شود که کلمات خاصی را که مشابه با کلمات کلیدی انتخاب شده در آگهی شما است را در گوگل سرچ کرده باشند.

بیشتربدانید: استفاده از کلمات کلیدی مشابه در گوگل ادز

تعیین لوکیشن تبلیغ
در یک کلام، اگر برای تبلیغات آژانس‌ هواپیمایی از گوگل ادز استفاده کنید؛ این شما هستید که درنهایت تصمیم می‌گیرید؛ آگهی‌تان در سایت‌های تجاری به نمایش دربیاید یا مثلا در وبلاگ‌های شخصی.
انتخاب رده سنی، محل زندگی و زبان مخاطبان هدف
یکی دیگر از قابلیت‌های گوگل این است که به شما اجازه می‌دهد تا گروه هدف خود را براساس سن، محل زندگی و زبان‌شان انتخاب و تعیین کنید.
تعیین روز، ساعت و تعداد دفعاتی که آگهی شما به مخاطبان هدف نشان داده می‌شود
با تبلیغ کردن از طریق گوگل ادز این امکان برایتان فراهم می‌شود که حتی درباره روز و ساعتی که آگهی شما به مخاطبان هدف نشان داده می‌شود؛ تصمیم بگیرید. حتی می‌توانید تعیین کنید که مایلید آگهی شما چند دفعه به نمایش دربیاید؛ فوق‌العاده نیست؟!
انتخاب ابزار
یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب گوگل ادز این است که شما می‌توانید با چند کلیک تعیین کنید که آگهی شما در همه ابزارها، مثل رایانه شخصی، تبلت و تلفن همراه نشان داده شود یا فقط مخاطبانی که تلفن همراه دارند؛ بتوانند آن را ببینند.

3. می‌توانید بودجه خود را مشخص کنید

مزیت دیگری که از تبلیغ در گوگل ادز عایدتان می‌شود؛ منعطف بودن هزینه‌ها است. یعنی گوگل ادز اختیار کار را به دست شما می‌دهد تا خودتان مبلغ تبلیغات را تعیین کنید. در واقع این شما هستید که تصمیم می‌گیرید بودجه‌ای که قرار است برای تبلیغات در این پلتفرم صرف شود؛ چقدر باشد و این پول را به صورت روزانه می‌پردازید یا ماهانه. در گوگل ادز قرار نیست برای هرباری که تبلیغ‌تان به کاربران نشان داده می‌شود؛ پول بدهید بلکه شما فقط به ازای هر کلیک باید هزینه بپردازید. برای مثال، اگر 100 نفر آگهی آژانس مسافرتی شما را ببینند اما فقط 15 نفر بر روی آن کلیک کنند؛ شما لازم نیست به ازای هر 100 نفری که تبلیغ شما را دیده‌اند به گوگل ادز پول پرداخت کنید. فقط باید به ازای 15 نفری که بر روی آگهی شما کلیک کرده‌اند؛ پول بدهید.

آژانس‌های مسافرتی علاوه بر تبلیغات کلیکی، با تبلیغات بنری گوگل نیز می‌توانند مشتریان خود را افزایش دهند. اگر آژانس مسافرتی دارید؛ برای تبلیغات بنری در شبکه نمایش گوگل می‌توانید از کارشناسان افراک راهنمایی بگیرید.

بودجه تبلیغات گوگل ادز برای آژانس هواپیمایی

جالب است بدانید؛ هیچ حداقلی برای تبلیغ کردن در گوگل ادز وجود ندارد. یعنی شما آزادید تا هر مبلغی که دل‌تان خواست؛ هرچقدر هم کم باشد؛ برای تبلیغات تعیین کنید و گوگل ادز هم خدمات موردنظرتان را با توجه به بودجه‌ای که دارید، ارائه می‌دهد.

به طور کلی، شما می‌توانید؛ هزینه تبلیغات در گوگل ادز را به یکی از سه روش زیر پرداخت کنید:

  • هزینه به ازای هر کلیک از طرف کاربر (Cost per click)
  • هزینه به ازای هر 1000 بار نمایش آگهی به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها (Cost per thousand impression)
  • هزینه به ازای هر تعامل که شامل کلیک کردن، تماشای آگهی، اشتراک‌گذاری، رزرو تور و غیره می‌شود (Cost per acquisition).

همان‌طور که می‌بینید؛ همه چیز را بودجه شما تعیین می‌کند و هیچ بایدی وجود ندارد. درنهایت کل هزینه تبلیغات شما به استراتژی که برای تبلیغات معین کرده‌اید؛ بستگی دارد.

4. در جریان پیشرفت تک‌تک اتفاقات قرار می‌گیرید و می‌توانید تبلیغات خود را بهینه کنید

یکی دیگر از مزایای جالب تبلیغات در گوگل ادز این است که هربار که کاربران آگهی شما را ببینند یا بر روی آن کلیک کنند؛ از طریق نوتیفیکیشن به شما اعلام می‌شود؛ یعنی گوگل ادز شما را در جریان همه اتفاقات قرار می‌دهد و هیچ چیزی را هم از قلم نمی‌اندازد.
از طرفی دیگر؛ می‌توانید آگهی خود را بهینه‌سازی کنید؛ یعنی ببینید کدام یک از تبلیغات شما بیشترین میزان کلیک را دارد یا مثلا کدام کلمات کلیدی، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کند و کدام نه. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چگونه بودجه و سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود را مدیریت کنید. در واقع شما بر روی کلمات کلیدی سرمایه‌گذاری خواهید کرد که رزروهای بیشتری را برای آژانس هواپیمایی شما به ارمغان می‌آورند. با این روند، چند برابر بودجه‌ای که برای تبلیغات صرف کرده‌اید؛ با فروش بیشتر به شما برگردانده می‌شود.
در ضمن، مانند عکس زیر می‌توانید با استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)، هزینه تقریبی‌ که باید برای تبلیغات موردنظرتان بپردازید را از قبل پیش‌بینی کنید.

تخمین قیمت گوگل ادورز

آگهی آژانس مسافرتی شما در گوگل ادز در چه جاهایی به نمایش درمی‌آید؟

تبلیغ کردن در گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که آگهی خود را در هر دو شبکه تبلیغاتی گوگل نشان دهید:
۱. گوگل سرچ نتورک (Google search network)
گوگل سرچ نتورک شامل تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل و هم‌چنین سایر سرویس‌های گوگل مانند گوگل مپ یا جیمیل و هزاران وب‌سایت دیگر است که شرکای گوگل هستند. در این موارد، کلمات کلیدی حرف اول را می‌زنند؛ یعنی اگر چیزی که کاربران سرچ می‌کنند با کلمات کلیدی آگهی شما مشابه باشد؛ تبلیغات‌تان در نتایج جستجوی گوگل به آن‌ها نشان داده می‌شود. در یک کلام، گوگل، گردشگران بالقوه‌ای که به دنبال پکیج تورها یا هتل‌ها هستند را پیدا می‌کند و آگهی شما را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.
۲. گوگل دیسپلی نتورک (Google display network)
گوگل دیسپلی نتورک به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از روش‌های بصری جذاب برای پیدا کردن مخاطبان خود کمک بگیرید. مزیت این روش این است که می‌توانید عکس مکان‌های تفریحی‌ که مقصد تورهای آژانس مسافرتی شما است را ضمیمه آگهی خود کنید تا هم مشتریان بیشتری جذب شوند و هم خیال‌شان راحت شود که مقصدی که آن را تبلیغ می‌کنید؛ واقعی است و وجود دارد.

استفاده از گوگل دیسپلی نتورک گوگل ادز

انواع تبلیغات در گوگل‌ادز برای آژانس هواپیمایی

تبلیغات در گوگل ادز به دو صورت است:
۱. تبلیغات متنی: تبلیغات متنی، ساده‌ترین و رایج‌ترین شکل تبلیغ در گوگل ادز است که شامل عنوان، آدرس URL وب‌سایت شما و یک‌سری توضیحات می‌شود.
2. تبلیغات متنی به همراه متعلقات آن: در این نوع تبلیغات، علاوه بر متن آگهی، می‌توانید اطلاعات دیگری مثل: شماره تلفن، آدرس آژانس مسافرتی، ساعات کاری، لینک بخش‌های مختلف وب‌سایت و غیره را اضافه کنید. با توجه به این که تعداد کاراکترهای عنوان و توضیحات یک آگهی محدود است؛ بهتر است فقط اطلاعات مهم را به تبلیغات خود اضافه کنید.

چه مدل تبلیغاتی از نظر گوگل موفقیت‌آمیزتر است؟

اگر می‌خواهید آگهی تورهای شما در گوگل ادز حسابی دیده شود و موفقیت زیادی برایتان به همراه داشته باشد؛ بهتر است کیفیت آن را بالا ببرید. منظور از بالا بردن کیفیت در گوگل ادز، این است که فاکتورهایی که گوگل ادز به آن اهمیت می‌دهد را نادیده نگیرید. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:
نرخ کلیک (CTR)
CTR یا همان click through rate، تعداد کلیک‌های مورد انتظار است. گوگل ادز طبق تجربه‌ای که از میلیون‌ها کاربر به دست آورده؛ پیش‌بینی می‌کند چند نفر قرار است بر روی آگهی کلیک کنند. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد؛ بهتر است.
مرتبط بودن تبلیغات با کلمه کلیدی انتخاب شده
کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید؛ حتما باید با موضوع تبلیغات‌تان مرتبط باشد. مثلا اگر کلمه کلیدی شما «تور تفریحی پاریس» باشد اما در متن آگهی، اسمی از پاریس نبرید؛ احتمال این که کسی بر روی آگهی شما کلیک کند؛ خیلی کم است.
لندینگ پیج (landing page)
در عکس زیر نمونه‌ای از لندینگ پیج یک آژانس مسافرتی را مشاهده می‌کنید.

نمونه لندینگ پیج آژانس هواپیمایی برای تبلیغات در گوگل

لندینگ پیج نه تنها برای آگهی دادن در گوگل ادز، بلکه به طورکلی برای بازاریابی آنلاین شما بسیار مهم است. به‌طور خلاصه، لندینگ پیج اولین صفحه‌ای است که به محض کلیک کردن کاربر بر روی تبلیغ شما باز می‌شود. این صفحه باید حاوی اطلاعات مرتبطی که در آگهی خود ذکر کرده‌اید باشد. در ضمن، اگر کلمه کلیدی تبلیغ شما «اقامت در پاریس» است، لندینگ پیج هم باید به زبان فارسی باشد و تنظیم آن به زبان‌های دیگر فکر خوبی نیست. هم‌چنین اگر تبلیغی برای «جاذبه‌های پاریس» در گوگل ادز قرار داده‌اید؛ لندینگ پیج نباید مستقیما صفحه رزرو تور باشد، چون کاربران انتظار دارند لندینگ پیج تصاویری از مکان‌های دیدنی و معروف پاریس باشد.
این سه فاکتور که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، توسط گوگل ادز بررسی می‌شود و بر اساس همان موارد، از 1 تا 10 به کیفیت آگهی شما نمره می‌دهد که به آن quality score یا امتیاز کیفی می‌گویند. مانند تصویر زیر:

گوگل ادوز کلمات آژانس هواپیمایی

چند نکته طلایی برای نتیجه گرفتن از تبلیغات آژانس مسافرتی در گوگل ادز

برای این که تبلیغات شما در گوگل ادز نتیجه‌ای که انتظارش را دارید به ارمغان بیاورد؛ باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
1. برای هر فصل برای مکان‌های تفریحی‌که بیشترین متقاضی را دارند، تور برگزار کنید
برای این کار می‌توانید؛ سری به بخش dimensions tab در گوگل ادز بزنید و مقاصدی که در زمانی خاص متقاضیان زیادی دارند را پیدا کنید و بدون اتلاف وقت یک سفر هیجان انگیز و رویایی به آن‌جا ترتیب دهید. در عکس زیر، dimensions tab، کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک، فلوریدا و کلرادو را جزو پنج مکان برتر که در حال حاضر موردعلاقه گردشگران است؛ معرفی کرد.

نکات تبلیغات گوگل ادوز آژانس هواپیمایی

2. منحصربه‌فرد باشید
قطعا شما تنها فرد باهوش و با ذکاوت در دنیا نیستید که از کلمه کلیدی «سفر رویایی به پاریس» استفاده می‌کنید. گوگل ادز پر است از آژانس‌های مسافرتی‌ که هم‌زمان با شما در حال تبلیغ سفر رویایی به پاریس هستند و این کلمه کلیدی تکراری، احتمالا نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید به دردتان بخورد. پس سعی کنید از کلمات کلیدی جالب و خاص استفاده کنید؛ چیزی که کمتر کسی آن را شنیده باشد. هم‌چنین از خودتان بپرسید چه چیزی آژانس مسافرتی من را خاص می‌کند؟ به همان چیز متوسل شوید و آن را تبلیغ کنید.

بیشتربدانید: چند نکته برای تبلیغات گوگل

3. از شمارش معکوس استفاده کنید
اگر تور خاصی را تبلیغ می‌کنید؛ بهتر است برای آن شمارش معکوس بگذارید. گوگل ادز از سال 2014 چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار داده است. با استفاده از شمارش معکوس می‌توانید این حس را به کاربران القا کنید که باید دست بجنبانند؛ در غیر این صورت یک فرصت عالی برای سفر را از دست می‌دهند. در ضمن، شمارش معکوسی که در تبلیغات خود قرار می‌دهید و مثلا می‌گویید فلان روز تا آخرین مهلت رزرو تور باقی مانده است، به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود و شما لازم نیست؛ کار خاصی در این زمینه انجام بدهید.

شمارش معکوس برای تبلیغات گوگل ادز

4. بودجه بیشتری برای تبلیغات در نظر بگیرید
جالب است بدانید؛ هرچه پول بیشتری برای تبلیغات خود صرف کنید؛ رتبه بهتری در گوگل ادز به دست می‌آورید. در نتیجه، تبلیغات شما به افراد بیشتری نشان داده می‌شود. این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای آژانس مسافرتی شما باشد تا بیشتر دیده شوید و کلیک‌های بیشتری از سمت کاربران دریافت کنید.

5. نمره کیفی خود را بالا ببرید
علاوه بر بودجه، باید نمره کیفی خودتان را هم بالا ببرید. نمره کیفی شما بیشتر از هر چیزی به کلمه کلیدی انتخاب شده در آگهی‌تان بستگی دارد. هرچه این نمره بالاتر باشد؛ بهتر است. اگر نمره کیفی آگهی خود که گوگل ادز مشخص کرده است را در مقدار بودجه‌ای که دارید ضرب کنید، عدد حاصل برابر با رتبه آگهی شما در گوگل ادز است.

بیشتربدانید: نحوه شارژ حساب گوگل ادز

مثلا اگر نمره کیفی تبلیغ شما ۶ باشد و می‌خواهید ۱.۵ دلار برای آن خرج کنید؛ رتبه آگهی شما در گوگل ۹ می‌شود. اگر آگهی آژانس مسافرتی دیگری که رقیب شما محسوب می‌شود؛ نمره کیفی بالاتری از گوگل ادز گرفته باشد؛ مثلا ۸، ولی بودجه کمتری برای تبلیغات خرج کرده باشد، مثلا 1.2، رتبه آگهی آن 9.6 خواهد شد و احتمالا نتیجه بهتری هم خواهد گرفت.
6. در فرمت تبلیغ خود تنوع به خرج بدهید
برای تبلیغات در گوگل ادز از چه فرمتی استفاده می‌کنید؟ آیا همیشه آگهی‌هایتان متنی است؟ اگر همیشه از یک نوع فرمت خاص برای تبلیغات خود استفاده می‌کنید؛ اصلا اتفاق خوبی نیست. وقتی هیچ تنوعی در مدل و فرمت تبلیغات خود ندارید؛ نمی‌توانید انتظار موفقیت و افزایش فروش تورهای مسافرتی خود را داشته باشید زیرا یکنواخت بودن فرمت تبلیغات‌تان باعث می‌شود؛ همه‌چیز کسل‌کننده به نظر برسد و تبلیغ تورهای شما برای کسی جذاب نباشد. اگر گاهی از تبلیغ متنی استفاده می‌کنید؛ بهتر است بعضی اوقات هم تبلیغات عکس‌دار و بنرهای جذاب را به آگهی خود اضافه کنید.
کلام آخر
اگر آژانس مسافرتی دارید و می‌خواهید از طریق گوگل ادز کاربران را تشویق به رزرو تورهای خود کنید؛ بهتر است قبل از هر چیزی، نحوه سازوکار این پلتفرم تاثیرگذار و حیاتی را یاد بگیرید. در این مقاله تلاش کردیم؛ نکات لازم را به شما آموزش بدهیم تا بتوانید از تبلیغات در گوگل ادز، بیشترین استفاده را ببرید و به موفقیت کاری‌ که لایق آن هستید؛ برسید. تجربه شما از استفاده از خدمت تبلیغ در گوگل افراک به چه صورت بوده است؟

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید