کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

مارکتینگ اتومیشن چیست؟

مارکتینگ اتومیشن چیست؟

اتوماسیون مارکتینگ با استفاده از نرم‌افزار، کار یکنواخت بازاریابی را خودکارسازی می­‌کند. واحدهای مارکتینگ سازمان‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند برخی از فرایندهای تکراری خود مانند ارسال ایمیل، ارسال پست پیام در رسانه‌های اجتماعی و حتی بخشی از کمپین‌های تبلیغاتی خود را اتوماتیک‌سازی کنند. مارکتینگ اتومیشن نه فقط به خاطر افزایش کارایی بلکه به خاطر ایجاد یک تجربه شخصی‌سازی شده برای مشتری حائز اهمیت است. فناوری‌های مارکتینگ اتومیشن به سریع‌تر و آسان‌تر شدن کارها کمک می‌کنند. بنابراین شما با استفاده از  نرم‌افزارهای مارکتینگ اتومیشن می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های تبلیغاتی کسب‌وکارتان را به صورت اتوماتیک انجام دهید. در این مطلب به سوال “مارکتینگ اتومیشن چیست؟” پاسخ می‌دهیم با آژانس تبلیغات آنلاین افراک همراه باشید.

مارکتینگ اتومیشن چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟

وقتی به چالش‌های رایجی که کسب‌وکارها با آن‌ها مواجه هستند نگاه می‌کنیم، متوجه می­‌شویم که جذب مشتری و راغب نگه داشتن مشتریان در طول بررسی کسب و کارشان همچنان در اولویت است. در کنار این اهداف، کسب‌وکارها با انبوه اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده مواجه می‌شوند که استفاده از این اطلاعات برایشان دشوار است.

مطلب مرتبط
آموزش ایمیل مارکتینگ

نرم‌افزار اتوماسیون مارکتینگ می‌تواند با ساده‌سازی و موثرسازی گردش‌های کاری ما، داده‌ها را به کار بگیرد و از آن‌ها استفاده کند و در نهایت به غلبه بر این چالش‌ها کمک کند. بیشتر کسب‌وکارها مارکتینگ اتومیشن را ابزاری متوسط می‌دانند که برای جذب مشتری از طریق ارسال ایمیل‌های خودکار مناسب است. در حالی که بازاریابی ایمیلی یکی از کاربردهای بسیار خوب اتوماسیون مارکتینگ محسوب می‌شود، اما این رویکرد می‌تواند همانطور که آرام آرام از بازاریابی به سمت بخش فروش و خدمات مشتریان حرکت می‌کند منجر به تجربه‌ای گیج کننده برای مشتریان بالقوه و مشتریان ثابت شود. مشتریان بالقوه به اجبار از طریق تماس‌های جذب مشتری به صورت تصادفی و محتوای نامربوط در معرض قیف‌های فروش غیرواقعی قرار می‌گیرند. کسب‌وکارها به جای پرداختن به نیازهای فردی هر مشتری، همان استراتژی قدیمی را به صورت تکراری ارائه می‌کنند.

مارکتینگ اتومیشن چیست

مزایای مارکتینگ اتومیشن چیست؟

همان طور که گفتیم، استراتژی‌های بازاریابی خودکار باید در طول چرخه حیات مشتری به کار گرفته شوند. وقتی مارکتینگ اتومیشن به طور متفکرانه یکپارچه شود، زمینه مناسبی برای روابط سالم و طولانی مدت با مشتریان شما ایجاد می‌کند. زمانی که مارکتینگ اتومیشن به خوبی انجام شود، دو مزیت اصلی برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد:

  • شخصی‌سازی تجربه‌کاربری

هر یک از اقدامات مشتریان بالقوه شما یک داده اضافی برای استراتژی بازاریابی شماست و بلافاصله به شما می‌گوید که مشتریان در لحظه به دنبال چه چیزی هستند. این اطلاعات بسیار مفید و کاربردی هستند اما ردیابی دستی این رفتارها غیرممکن است. با این حال، با نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن، کسب‌وکارها می‌توانند از این اطلاعات ورودی‌ در چندین کانال برای درک عمیق نیازهای مشتریان خود و ارائه محتوای مناسب در زمان مناسب استفاده کنند.

مطلب مرتبط
کمپین تبلیغاتی۳۶۰ درجه چیست؟

این گردش‌های کاری به سوق دادن مشتریان بالقوه به سمت محتوای مفید کمک می‌کند و در نتیجه ارتباط صمیمانه­ای بین کسب‌وکار و مشتری احتمالی به وجود می‌آید. هر چند که مارکتینگ اتومیشن به همین جا ختم نمی‌شود. با محوریت قرار دادن مشتری‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند با گردش کار شخصی‌سازی شده به تعامل با مشتریان ادامه دهند که این موضوع منجر به ایجاد مشتریان وفادار و دائمی می‌شود، مشتریانی که شما را به دوستان و خانواده خود معرفی می‌کنند.

  • ساده‌سازی فرآیندها

فرایندهای مارکتینگ و تبلیغات از ساده تا پیچیده دسته‌بندی می‌شوند. بسیاری از فرایندها، به صورت دستی انجام می‌شوند، ولی با استفاده از مارکتینگ اتومیشن می‌توانید تمامی فرایندهای مارکتینگ و تبلیغات خود را به صورت اتوماتیک انجام دهید. در روش سنتی بخش‌های مختلف سازمان به صورت واحدهای مجزا از هم شکل می‌گرفتند. در واقع هر کدام از واحدهای سازمان به نحوی داده‌ها و اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری می‌کنند ولی ارتباط بین این واحد‌ها برقرار نیست. با استفاده از مارکتینگ اتومیشن شما می‌توانید فرایندهایی را طراحی کنید که داده‌ها و اطلاعات همه بخش‌ها در یک مرکز جمع‌آوری شود و بر اساس تحلیل این داده‌ها بتوانید فرایندهای مارکتینگ خود را به صورت اتوماتیک فعال کنید.

چگونه می‌توانیم از مارکتینگ اتومیشن بیشترین بهره را ببریم؟

در بهترین حالت، مارکتینگ اتومیشن ترکیبی از نرم‌افزار، استراتژی و مشتری مداری است. این به شما امکان می‌دهد با محتوای بسیار شخصی‌شده و مفید، مشتریان بالقوه را تبدیل به مشتریان راضی و مشتریان راضی را به حامیان وفادار تبدیل کنید.

با تمرکز بر سفر مشتری به جای نیازهای کسب‌وکار، نیازهای مشتری را اولویت قرار دهید. نقاط تماس بالقوه را شناسایی کنید. شما باید نقاط تماسی را شناسایی کنید که مارکتینگ اتومیشن بتواند داده‌های آن را رصد کند. به این ترتیب می‌توانید اطلاعات جامعی را از مشتریان خود جمع‌آوری کنید.

  • مخاطبین را با استفاده از یک CRM که با نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن شما یکپارچه می‌شود، سازماندهی کنید تا هر اقدامی که مشتری انجام می‌دهد به عنوان نقطه داده دیگری ردیابی شود.
  • از این نقاط داده برای اتصال مشتریان به مرحله بعدی استفاده کنید

یک استراتژی مارکتینگ اتومیشن عالی، تیم‌های شما را با اولویت‌بندی وظایف و تسریع در دستیابی همگام‌سازی می‌کند. سوابق تماس می‌تواند در اختیار تیم بازاریابی قرار بگیرد تا زمانی که سرنخ ایجاد می‌شود، آماده تماس با فروش باشد، در این مرحله سیستم مارکتینگ اتومیشن می‌تواند به اکانت‌ها اطلاع دهد که سرنخ جدیدی فعال شده است. هنگامی که مشتری خرید می‌کند، پیامکی به همه افراد درگیر در این فرایند در سازمان ارسال می‌شود تا آن‌ها در جریان قرار بگیرند که مشتری جدید خریدی انجام داده است. این فرآیند نه تنها یکپارچه و کارآمد است، بلکه یک رابطه بلندمدت بین مشتری و کسب‌وکار ایجاد می‌کند.

یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن مشتری جدید، استفاده از خدمات گوگل ادز است. تبلیغات گوگل انواع متفاوتی دارد که بسته به نوع کسب و کار، شما می توانید کمپین مناسب را بسازید.

تاثیر مارکتینگ اتومیشن بر مشتریان

مارکتینگ اتومیشن فقط به کسب و کار شما سود نمی‌رساند بلکه برای مشتریان شما نیز سودمند است. مشتریان شما غرق در اطلاعات هستند، که یافتن پاسخ‌های مورد نیازشان را دشوار می‌کند. هنگامی که آن‌ها موفق می‌شوند با شرکت شما تماس بگیرند، اغلب با حرکت از تیمی به تیم دیگر، در بین کانال‌ها و بین پلتفرم‌ها، تجربه‌ای از هم گسیخته دارند. مارکتینگ اتومیشن می‌تواند این اصطکاک را با اتصال تیم‌ها، جمع‌آوری داده‌ها به صورت قابل استفاده و اولویت‌بندی کارهای پشت صحنه، کاهش دهد. این۳ اقدام زیر را انجام دهید:

نمایش محتوای مرتبط به کاربران

از طریق مارکتینگ اتومیشن، می‌توانید آن چه که هر مشتری می‌بیند را مشخص کنید. از تبلیغات گرفته تا بازاریابی ایمیلی، از پرسونای خریدار همراه با هدف‌گیری رفتاری استفاده کنید تا فقط اطلاعات مورد نیاز هر مشتری بالقوه یا مشتری را ارسال کنید.

ارائه پاسخ‌های بهتر و سریع‌تر

مارکتینگ اتومیشن به کسب‌وکارها کمک می‌کند که وظایف را اولویت‌بندی و آن‌ها را مدیریت کنند، بنابراین سؤالات دریافتی به سرعت پاسخ داده می‌شوند. به علاوه، با داده‌های رفتاری ذخیره شده در CRM شما، کارمندان خط مقدم این اختیار را دارند که بدون نیاز به جستجوی اطلاعات اولیه، کمک‌های مرتبط‌تری ارائه دهند. تاریخچه مشتریان خود را بررسی کنید و بر اساس خریدهای قبلی، اقدامات درون محصول یا ارزش طول عمر مشتری، پاسخ‌های خودکار را ارائه دهید.

ارائه تجربه‌های یکپارچه و اومنی چنلی

هیچکس دوست ندارد حرف و نیاز خود را بارها تکرار کند و به همین دلیل است که مارکتینگ اتومیشن برای مشتریان بسیار عالی است. داده‌ها، جمع‌آوری و ذخیره می‌شوند و در نرم‌افزار بازاریابی شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین می‌توانید تجربه‌ای شخصی مانند فرم‌های از پیش پر شده، ایمیل‌های هدفمند که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند به مشتریان خود ارائه دهید. با اتوماسیون، مشتریان بدون توجه به شیوه­ای که با شما تماس می‌گیرند، همان تجربه مثبت را خواهند داشت.

کلام آخر – مارکتینگ اتومیشن چیست؟

تمام اقدام صورت گرفته با مارکتینگ اتومیشن باعث حفظ مشتری و افزایش وفاداری آن به برند می‌شود. استفاده از اتوماسیون مارکتینگ یکی از عوامل موفقیت کسب و کارها در دنیای امروز است. تجربه شما از اتومیشن مارکتینگ به چه صورت بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. تشکر از مطلب مفیدتون. اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ اتومیشن خصوصا در شرکت های بزرگ که با حجم بالایی از داده روبرو هستند بسیار راهگشا هست و میتونه افزایش چشمگیری در نرخ کانورژن داشته باشه

    آیا مفید بود؟