کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

۱۰ آپدیت گوگل ادز در سال ۲۰۲۳ که باید بدانید!

۱۰ آپدیت گوگل ادز در سال ۲۰۲۳ که باید بدانید!

در سال ۲۰۲۲، مشکلات پیش آمده در زنجیره‌ی تامین و توزیع، تغییر رفتارهای همیشگی مصرف‌کنندگان و تورم‌های روزافزون، به کسب و کارهای کوچک و متوسط فشار زیادی وارد کرد. در راستای همین قضیه، گوگل هم یک‌جا ننشست و یک‌سری قابلیت‌های جدید اضافه کرد. در این مطلب از افراک قصد داریم به ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین تغییرات و آپدیت های گوگل ادز در سال ۲۰۲۳ که دانستنش هم ضروری است، بپردازیم.

بهتر است بدون این که وقت‌مان را ثانیه‌ای هدر بدهیم، به این ۱۰ تغییر بزرگ بپردازیم:

  • افزایش تعرفه‌ی هزینه‌ی شاخص جذب مشتری در همه‌جای دنیا
  • الگوهای تبلیغاتی جدید در بخش خودرو، گردشگری و مالی
  • تحول در تبلیغات گسترده‌ی متنی
  • ادامه‌ی تغییرات هوشمند در کمپین‌های محلی و خرید
  • حذف ویژگی معرفی مخاطبان مشابه
  • درک تبلیغات رقبا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP)
  • تغییرات مربوط به برند و لوگوی جدید
  • ویژگی جدید صداگذاری در تبلیغات ویدیویی و رقابت با تیک تاک (TikTok)
  • کمپین‌های تبلیغاتی هوشمند صوتی
  • استفاده از یک نسخه‌ی بتا‌ی گوگل ادز جدید

حالا به تفصیل درباره هر یک از این‌ آپدیت های گوگل ادز در سال ۲۰۲۳ صحبت می‌کنیم:

۱. افزایش تعرفه‌ی هزینه‌ی شاخص جذب مشتری در همه‌جا

بازاریابی در دنیای دیجیتال امروزی، آن هم بدون طراحی لید (Lead) تقریبا غیرممکن است. با استفاده از لیدها، شما می‌توانید با یک محتوای جذاب، بر روی مخاطب هدف خود تاثیر بگذارید. از آنجایی که گوگل اصلا میانه‌ی خوبی با محتوای بی‌کیفیت ندارد، شما هم چاره‌ای غیر از طراحی لیدهای حرفه‌ای ندارید. با این که تا همین امسال هزینه‌ی طراحی لید در گوگل ادز خیلی زیاد نبود، اما بحران مالی در اقتصاد جهانی کار خودش را کرده و حالا گوگل هزینه‌ی بیشتری برای طراحی لید می‌گیرد.

مطلب مرتبط
۴ استراتژی برای جذب سرنخ یا lead بهتر از طریق تبلیغ گوگل

گزارش‌های اخیر تبلیغات گوگل نشان داده که میزان هزینه برای هر مشتری از هر صنعتی و در هرجایی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌ است. داده‌ها نشان می‌دهد که عواملی مانند افزایش قیمت‌ها در کنار تبلیغات تجاری با هدف‌های کوتاه مدت یا ارزش کمتر، منجر به کاهش نرخ تبدیل و در نتیجه افزایش نرخ هر لید یا CPL شده است.

۲. الگوهای تبلیغاتی جدید در بخش خودرو، گردشگری و مالی

همان‌طور که می‌دانید در دو سال گذشته، تغییرات تبلیغات گوگل بسیاری از صنایع را مجبور کرده تا همواره استراتژی خود را تغییر بدهند. شاید بعضی از این تغییراتی که در تبلیغات گوگل به وجود آمده، در ظاهر ناخوشایند به نظر برسد، اما در میان همان‌ها هم تغییراتی وجود دارد که مثبت هستند. مثلا یکی از این تغییرات مثبت همین چند قالب تبلیغاتی منحصر به ‌فردی است که برای صنایعی مثل صنعت خودرو، یک برد بزرگ به حساب می‌آید.

آپدیت گوگل ادز

هر دیجیتال مارکتری با آگهی‌های فهرست خودرو که گوگل در NADA معرفی کرد، آشنایی دارد. از طریق این آگهی‌ها کسب و کارهایی که در صنعت خودرو فعالیت داشتند، می‌توانستند خودروهای جدید و قدیمی خود را به نمایش بگذارند و سود کلانی به جیب بزنند.

مطلب مرتبط
انواع تبلیغ در گوگل چه هستند؟

حالا مشابه همین کار در تبلیغات همسان (Native Ads) هم قابل مشاهده است. با این تفاوت که این آگهی جدید در بالای صفحات نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود و علاوه بر تصویر، مشتری می‌تواند قیمت، وضعیت و موقعیت خودرو را هم مشاهده کند.

۳. تحول در تبلیغات گسترده متنی

شاید مهم‌ترین کاری که یک بازاریاب دیجیتال انجام می‌دهد این است که تبلیغات متنی عالی و پرسود بسازد. در ۲۲ سال گذشته، اکثر تبلیغ‌کنندگان به صورت دستی تبلیغات پی‌پی‌سی (PPC) را در گوگل وارد می‌کردند و بعد آن را چندین بار بررسی می‌کردند. گوگل هم در این راه کمک بسیاری به آن‌ها کرد، برای مثال در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸، حجم تبلیغات متنی را دو برابر کرد. اما قرار است در ژانویه این تبلیغات متنی گسترده را متوقف کند، یعنی تبلیغ‌کنندگان دیگر اجازه ندارند تبلیغات متنی را ایجاد کنند.

در عوض این محدودیت، قابلیت جدیدی با عنوان جستجوی واکنش‌گرا یا RSA معرفی شده که تبلیغ‌کنندگان از طریق آن می‌توانند چندین محتوای متنی تبلیغاتی مختلف بسازند.

مزیت بزرگی که این نوع تبلیغ دارد، این است که مبتنی بر ماشین لرنینگ (Learning Machine) و مدیریت دارایی است. این گونه، بیش از ۴۰ هزار نوع مختلف یک تبلیغ مطابق با دارایی شما ارائه می‌شود.

۴. ادامه تغییرات هوشمند در کمپین‌های محلی و خرید

زمانی که در سال ۲۰۱۸ گوگل برای اولین بار کمپین‌های خرید و فروش هوشمند را معرفی کرد، به کسب ‌و کارها اجازه داد تا تبلیغات خرید خود را در موتورهای جستجو، یوتیوب و غیره نشان دهند.

همچنین در سال ۲۰۱۹، گوگل کمپین‌های محلی را معرفی کرد و این گونه کسب ‌و کارهای محلی توانستند نمایه کسب و کار گوگل خود را در بعد از ثبت در نقشه‌ی گوگل در جستجوهای مپ، گوگل، یوتیوب، جیمیل و غیره تبلیغ کنند.

مهم‌ترین ویژگی این دو کمپین امکان بازگشت سرمایه حتی با بودجه‌های کمتر است. با این ‌حال، در سال جدید گوگل اجازه ایجاد هر دو نوع کمپین را به تبلیغ‌کنندگان نداد و شروع به ایجاد جدیدترین نوع کمپین‌های گوگل Performance Max نام داشت، کرد. از آن جایی که کمپین‌ پرفورمنس مکس گوگل برای شروع، نیاز به داده‌های دقیق و بودجه‌های بالایی دارد، همین یکی از معایب آن در مقابل کمپین‌های هوشمند خرید و محلی است.

۵. حذف ویژگی معرفی مخاطبان مشابه

حدود ۱۰ سال است که گوگل برای تکمیل و تسهیل دسترسی تبلیغ‌کنندگان به مخاطبان موردنظر، در بازاریابی از ترفند مخاطبان مشابه استفاده می‌کند. اگر دقت کنید این مخاطبان در واقع سنگ بنای کمپین‌های تبلیغاتی گوگل برای بسیاری از تبلیغ‌کنندگان به شمار می‌روند.

شما تنها تا ماه می ۲۰۲۳ فرصت دارید از مخاطبان مشابه گوگل در کمپین‌های خودتان استفاده کنید، چرا که بعد از آن، مخاطبان مشابه در دسترس نخواهند بود! بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمامی مخاطبان خود را تا قبل از آگوست ۲۰۲۳ به‌روزرسانی کنید. مخاطبان جدید کمپین‌های خود را طبق داده‌های به دست آمده از مطابقت مشتریان فعلی انتخاب کنید.

آپدیت گوگل ادز در سال ۲۰۲۳

۶. جلوگیری از سوءاستفاده رقبا در صفحات نتایج موتور جستجو

شاید با خواندن قابلیت قبلی کمی غمگین شده باشید، اما قابلیتی که در ادامه به آن می‌پردازیم، توانایی از بین بردن این غم را دارد. در سال ۲۰۲۱، گوگل راستی‌آزمایی تبلیغ‌کنندگان را گسترش داد و از این طریق شفافیت تبلیغاتی بیشتری برای کاربرانی که این تبلیغات را در نتایج جستجو و خارج از آن مشاهده می‌کردند، ارائه داد. برای همین هم گوگل در ماه اکتبر (My Google Ad Center) را راه‌اندازی کرد. اکنون مخاطبان هم می‌توانند شیوه دسترسی تبلیغ‌کنندگان به خودشان را بررسی کنند. از طریق این صفحات، کاربران می‌توانند تمامی تبلیغات یک تبلیغ‌کننده را در ۳۰ روز گذشته مشاهده کنند.

۷. تغییرات مربوط به برند و لوگوی جدید

کسب و کارها برای تبلیغ‌ برند خود در نتایج جستجوی گوگل که همیشه هم پر از رقیب است، فعالیت می‌کنند و طبیعتا هم باید از برند خود در برابر رقبا یا سایر تبلیغ‌کنندگانی که می‌خواهند با آن‌ها رقابت داشته باشند و از نام برند آن‌ها سوءاستفاده کنند، محافظت کنند. حالا در آپدیت گوگل ادز در سال ۲۰۲۳، تبلیغ‌کنندگانی که مورد تأیید گوگل هستند و اکانت تایید شده‌ی تبلیغات گوگل دارند، این توانایی را دارند که با داشتن برند جدید و لوگوی تبلیغاتی خاص، در نتایج جستجو، در برابر افراد سودجو محافظت شوند. در واقع یکی از اهداف گوگل، کاهش جعل هویت و تقلب در بازارهای کار است. برای همین هم باید قبل از استفاده از این کمپین‌های جدید، فرآیند احراز هویت در گوگل را تکمیل کرد.

۸. ویژگی جدید صداگذاری در تبلیغات ویدیویی و رقابت با تیک تاک (TikTok)

برای آن دسته از تبلیغ‌کنندگانی که تمایل دارند تبلیغات خود را به شکل ویدیو منتشر کنند، این مورد از تغییرات گوگل ادز بر روی آگهی‌های منتشر شده جالب است. با این که تیک تاک ویژگی‌های سریع و آسانی در تولید ویدیو دارد، اما ویژگی جدید تبلیغات ویدیویی گوگل، این قابلیت را به تبلیغ‌کنندگان می‌دهد که صدای جدیدی را به تبلیغات ویدیویی یوتیوب موجود خود اضافه کنند و بازاریابی به صورت ویدیویی برای کسب و کار خود داشته باشند.

۹. کمپین‌های تبلیغاتی هوشمند صوتی

این روزها آن‌قدر تبلیغات استریم (Stream Ads) و دیگر خدمات OTT افزایش پیدا کرده که همه به آن‌ها به چشم تبلیغات تکراری نگاه می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود کسب و کارها شروع به تغییر استراتژی و بودجه‌ی خود برای تبلیغات کنند. یکی از آخرین تغییراتی که گوگل ادز ایجاد کرده، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی صوتی جدید در یوتیوب است. از طریق این کمپین‌های تبلیغاتی، شما می‌توانید برای دریافت و جذب مخاطبان بیشتر، از طریق موسیقی و پادکست در این بستر فعالیت کنید.

هدف گوگل از ایجاد این کمپین جدید این است که مخاطب هنگام شنیدن موسیقی یا پادکست با تبلیغ‌کننده لینک شود. شیوه‌ی استفاده از این کمپین بسیار راحت است. شما می‌توانید از یک تصویر ساده یا انیمیشن و تمرکز بر کیفیت صدا، لحن مکالمه و تماس کوتاه اما مؤثر استفاده کنید.

۱۰. استفاده از یک نسخه‌ی بتا‌ی گوگل ادز جدید

گفته بودیم که تغییرات مثبت و منفی زیادی در آپدیت گوگل ادز در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. گوگل در ماه اکتبر نسخه‌ی بتا را منتشر کرد تا به تبلیغ‌کنندگان این فرصت را بدهد که هدف‌گذاری کلمات کلیدی گسترده را در سطح کمپین خودشان فعال کنند. اگرچه سیاست‌های جدید گوگل فشارهای زیادی به تبلیغ‌کنندگان آورده، اما این تغییرات در قالب یک نسخه‌ی بتا، برای تبلیغ‌کنندگان کمی ترسناک است. با این حال، بهتر است که آن را امتحان کنید.

ختم کلام

با تمام تغییراتی که گوگل در تبلیغات خود ایجاد کرده است، شما همچنان هم می‌توانید در سال ۲۰۲۳ به اهداف خود برسید و کمپین‌های تبلیغاتی موفقی داشته باشید. با این که تغییرات جدید صفحات نتایج موتور جستجو و تغییرات اقتصادی به نوعی به ما  کمک کرده بود، اما ما در سال ۲۰۲۳، بعضی از ویژگی‌های به‌دردبخور گوگل ادز را از دست ‌داده‌ایم و به جایش ویژگی‌های جدید و خوبی دریافت کردیم. با این حال، هنوز هیچ‌کس از برنامه‌هایی که گوگل برای سال آینده در نظر دارد باخبر نیست. تنها چیزی که می‌توان با اطمینان کامل گفت، این است تغییرات بیشتر همواره در کمین است. نظر شما راجع به این تغییرات چیست؟ نظرات و تجربیات خود را برای ما و دیگر همراهان آژانس تبلیغات آنلاین افراک به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید