کتابچه راهنمای طراحی کاور ویدیوهای یوتیوب
دانلود

نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات گوگل (ROI) و راه افزایش آن چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات گوگل (ROI) و راه افزایش آن چیست؟

بازگشت هزینه تبلیغات گوگل (ROI) شاخصی مهم در اندازه‌گیری موفقیت تبلیغات گوگل ادز است. فروش‌های مقطعی و اندک نمی‌تواند دلیل موفقیت یک کمپین تبلیغاتی گوگل ادز باشد؛ باید هزینه تبلیغات به‌درستی اندازه‌گیری شود و با سود حاصل از آن مقایسه شود. فقط در این صورت است که می‌توان درباره موفق‌بودن یا ناموفق بودن یک کمپین گوگل ادز اظهارنظر کرد.
در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل به بررسی نرخ بازگشت سرمایه گوگل ادز بپردازیم؛ دلایل اهمیت آن را برشماریم و چگونگی اندازه‌گیری ROI گوگل ادز و رساندن آن به ماکسیمم را شرح دهیم. مطالعه این مقاله مهم و کاربردی را از دست ندهید.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

به طور خلاصه ROI یا بازگشت سرمایه نشان می‌دهد از پولی که برای تبلیغات هزینه کرده‌اید چه مقدار درآمد به دست آمده است. ROI باتوجه‌به اهداف بازاریابی کسب‌وکار تعیین می‌شود. این شاخص کمک می‌کند بفهمید کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز تا چه میزان اثربخش بوده‌اند.

ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغ گوگل چیست؟

roas مخفف return on ad spend به معنی بازگشت هزینه تبلیغ گوگل است و معیاری است برای اندازه گیری درصد سود حاصل از تلاش های بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی که به ازای هر دلار محاسبه میشود. دلیل اهمیت محاسبه ROAS این است که آیا هزینه ای که صرف کمپین تبلیغاتی میشود نتیجه بخش است یا خیر! امروزه با توجه به حجم زیادی که از داده‌ها و اطلاعات کاربران وجود دارد، بهینه‌سازی تبلیغ در گوگل ادوردز به راحتی قابل انجام است.

تبلیغات آنلاین با وجود رقابت شدیدی که بین کمپانی‌های مختلف وجود دارد، برای بسیاری از افراد سخت و هزینه‌بر شده است. به همین دلیل است که معمولاً هنگام انجام تبلیغات در گوگل و افزایش اثربخشی آن، به پارامترهایی مانند نمره کیفی، نرخ کلیک، هزینه به ازای هر کلیک و … توجه می‌شود. با این وجود تمرکز روی این پارامترها همیشه نیز ضامن موفقیت شما نیست. چرا که شما را از داشتن یک دید کلی بازمی‌دارد.

پارامتر ROAS یکی از فاکتورهایی است که معمولاً بسیاری از تأثیر آن در افزایش نرخ تبدیل و درآمد غافل مانده‌اند. اما نگران نباشید چرا که در این مقاله من به بررسی اهمیت تعیین هزینه نرخ تبدیل و تأثیر آن روی بهینه‌سازی هزینه بازگشت تبلیغ گوگل خواهم پرداخت.

تفاوت ROAS و ROI چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، ROAS برای محاسبه میزان سود از یک کمپین است. مشابه آن ROI است که مخفف Return on investment است به معنی نرخ بازگشت سرمایه و به میزان درصد سود بازدهی سرمایه نسبت به هزینه ای که صرف کسب و کار میشود گفته میشود. و در واقع ROI میزان بازده کل سرمایه را اندازه گیری میکند در صورتی که ROAS درصد سود شما را فقط در کمپین خاصی محاسبه میکند.

فرمول محاسبه ROI یا بازگشت سرمایه تبلیغات گوگل

برای محاسبه ROI باید درآمد حاصل از تبلیغات را به دست آورید، آن را از هزینه‌های کلی کم کنید و سپس بر هزینه‌های کلی تقسیم کنید.

ROI=(درآمد حاصل از تبلیغات – هزینه‌های کلی) /هزینه‌های کلی

به‌عنوان‌مثال فرض کنیم برای تولید محصولی ۱۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنید و آن را به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در سایت خود می‌فروشید. شما موفق می‌شوید با استفاده از تبلیغات گوگل ادز ۳ عدد از این محصولات را بفروشید. اگر برای مثال هزینه تبلیغات شما ۲۰۰ هزار تومان تمام شده باشد، ROI یا بازگشت سرمایه به این نحو محاسبه خواهد شد:

۳۸ ٪= (۲۰۰ هزار تومان + ۴۵۰ هزار تومان) / ((۲۰۰ هزار تومان + ۴۵۰ هزار تومان) – ۹۰۰ هزار تومان)

فرمول محاسبه ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغ گوگل

محاسبه این پارامتر به سادگی و با استفاده از فرمول ریاضی زیر قابل انجام است.

هزینه/ نرخ تبدیل = ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات

بنابراین یکی از اهداف اصلی هنگام تبلیغ در گوگل، حداکثر سازی هزینه بازگشت تبلیغ است. اینکه چه مقداری از این پارامتر شما را به سود می‌رساند، به صنعت و حوزه فعالیتی شما بستگی دارد.

برای اینکه متوجه تعیین درآمدتان از تبلیغ شوید، باید گزینه ارزش تبدیل را در بین گزینه‌هایی که برای نرخ تبدیل وجود دارد انتخاب نمایید.

اگر شما فروشگاه اینترنتی دارید، با گزارش‌های پویا و در لحظه‌ای که دریافت می‌کنید، می‌توانید ردیابی عملکردتان را به راحتی بررسی کنید. در غیر این صورت باید به صورت دستی محاسبات را انجام دهید! سخت هست ولی غیر ممکن نیست.

بهینه‌سازی ROAS

چرا باید نرخ بازگشت سرمایه گوگل ادز را ردگیری کرد؟

تبلیغ‌کننده‌ها باید ROI را به طور مستمر اندازه‌گیری و ردگیری کنند. این شاخص وضعیت سودآوری کمپین‌ها را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند تبلیغات چقدر برای سازمان مفید بوده‌اند. ازاین‌جهت می‌توان گفت ردگیری نرخ بازگشت سرمایه گوگل ادز مزایای مختلف و زیادی دارد:

اندازه‌گیری اثربخشی کمپین‌ها

بازگشت هزینه تبلیغات گوگل نشان می‌دهد چه تعداد سرنخ یا فروش داشته‌اید؛ این به طور مستقیم میزان اثربخشی کمپین تبلیغاتی را نشان می‌دهد. براین‌اساس می‌توانید تصمیمات لازم را برای مدیریت و کاهش یا افزایش بودجه تبلیغات بگیرید.

بهبود کمپین‌ها

اگر ROI کمپین تبلیغاتی زیاد باشد، می‌توانید بودجه کمپین را افزایش دهید و به فروش و نرخ تبدیل بیشتری برسید. در مقابل اگر از تبلیغات سودی نمی‌برید، شاید باید کمپین‌ها را متوقف کنید و راهی برای افزایش بهره‌وری بیابید؛ بنابراین نرخ بازگشت سرمایه گوگل ادز، راهنمای مفیدی برای افزایش بهره‌وری و بهبود کمپین‌ها است.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

با ROI می‌توانید تصمیمات بهتر و دقیق‌تری بگیرید. همان‌طور که می‌دانید در تبلیغات دلاری Google Ads گرفتن تصمیمات درست و به‌صرفه اهمیت زیادی دارد. بازگشت هزینه تبلیغات گوگل در تصمیم‌گیری برای تخصیص بودجه، اولویت‌بندی کمپین‌ها و بهبود استراتژی‌های بازاریابی، کمک زیادی خواهد کرد.

تعیین اهداف و معیارهای واقع‌بینانه

با ردیابی ROI سِیر حرکت و پیشرفت یک کمپین را در طول زمان زیر نظر می‌گیرید. این‌گونه مطمئن می‌شوید که در مسیر اهداف تعیین‌شده قرار دارید و در صورت عدم انطباق با اهداف، باید اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات می‌تواند مواردی مثل بهینه‌سازی کمپین‌ها، تعدیل اهداف و مشخص‌کردن اهداف جدید و… باشد.

شناخت بیشتر از مشتریان

با ردیابی ROI بینش ارزشمندی درباره مشتریان به دست می‌آورید. به اطلاعات دموگرافیک آنها پی می‌برید، می‌فهمید کدام محصولات یا خدمات طرف‌دار بیشتری دارد، کدام لندینگ‌پیج مؤثرتر عمل کرده است و… . این‌گونه می‌توانید کمپین‌ها را تنظیم و اصلاح کنید و شرایط را برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش بهینه کنید.

درک سفر مشتری

فهمیدن اینکه مشتریان چگونه با وب‌سایت آشنا شده‌اند و چگونه اقدام موردنظرتان (خرید، ثبت‌نام و…) را انجام داده‌اند، بسیار اهمیت دارد. این اطلاعات کمک می‌کند که سفر مشتری را بهتر درک کنید و بهینه‌سازی‌های لازم را در هر مرحله از قیف فروش انجام دهید؛ این مزیت دیگری از اندازه‌گیری و ردیابی ROI است.

متوسط بازگشت سرمایه گوگل ادز

تعیین متوسط بازگشت سرمایه گوگل ادز (Google Ads average ROI) کار ساده‌ای نیست؛ زیرا باید به اطلاعات کسب‌وکارها درباره هزینه‌ها و درآمدهای تبلیغاتی‌شان دسترسی داشت. ضمن اینکه عوامل مختلفی بر فروش آنها تأثیر می‌گذارد و نباید این عوامل مؤثر را نادیده گرفت.

صنعتی که کسب‌وکار در آن فعالیت می‌کند، روش‌های تبلیغاتی او، اهداف کمپین و عناصر مختلف دیگر، می‌توانند بر متوسط بازگشت هزینه تبلیغات تأثیر گذارد. بااین‌حال، گوگل تخمین تقریبی از میزان درآمد کسب‌وکارها از شبکه تبلیغاتی خود ارائه کرده است که می‌توانیم به آن استناد کنیم.

طبق گفته غول فناوری گوگل، کسب‌وکارها معمولاً به‌ازای هر ۱ دلاری که خرج می‌کنند، ۲ دلار به دست می‌آورند؛ این یعنی متوسط بازگشت سرمایه گوگل ادز ۱۰۰٪ است. گوگل این عدد را با بررسی هزینه هر کلیک (CPC) تعداد زیادی از کسب‌وکارها به دست آورده است.

روش‌های افزایش ROI گوگل ادز

راه‌های مختلفی برای افزایش بازگشت هزینه تبلیغات گوگل ادز وجود دارد؛ تعدادی از این راه‌ها عبارت‌اند از:

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

یکی از مراحل اصلی ایجاد تبلیغات در گوگل ادز، تعیین کلمات کلیدی است. این کلمات باید با اهداف تبلیغ و کسب‌وکار هماهنگ باشند و به طور مستمر بررسی و بهینه شوند. شما می‌توانید برای تعیین کلمات کلیدی گوگل ادز از ابزارهای مخصوص این کار نیز استفاده کنید. کلمات کلیدی خوب باعث موفقیت یک کمپین تبلیغاتی و نرخ بالای ROI می‌شوند.

بازگشت هزینه تبلیغ گوگل

بهبود کیفیت تبلیغات

اصول تبلیغات خوب را در راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی گوگل ادز رعایت کنید. برای این کار به موضوعاتی مثل متن تبلیغاتی خوب، دعوت به اقدام یا CTA عالی و… توجه کنید. گوگل با دادن عددی از ۱ تا ۱۰ امتیاز یک تبلیغ را مشخص می‌کند. اگر امتیاز تبلیغ زیاد باشد، هزینه کمتری به‌ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید و این‌گونه، بازگشت هزینه تبلیغات گوگل ادز بیشتر خواهد شد.

بهینه‌سازی صفحه فرود

مطمئن شوید که لندینگ‌پیج تبلیغ کاملاً مرتبط و باکیفیت است. در طراحی صفحه فرود از عناصر جذاب بصری، CTA خوب، A/B تست و… استفاده کنید. دررابطه‌با صفحه فرود در تلفن‌های همراه نیز به مواردی مثل سرعت بارگذاری محتوا حتماً توجه کنید. اگر سرعت بارگذاری محتوا کم باشد، کاربر بدون تبدیل‌شدن Conversion سایت را ترک خواهد کرد.

استراتژی‌های هزینه‌گذاری Bidding مناسب

گوگل بهترین دستیار برای ایجاد استراتژی‌های مناسب تبلیغاتی است. شما می‌توانید هزینه‌گذاری را به خود گوگل واگذار کنید و او این کار را به طور هوشمند انجام دهد. روش‌های مختلفی برای قیمت گذاری گوگل ادز وجود دارد که با انتخاب و اجرای صحیح آنها می‌توانید ROI را افزایش دهید.

ردیابی و اصلاح منظم کمپین‌ها

برای سنجش اثربخشی تبلیغات گوگل ادز، کمپین‌ها را بادقت زیر نظر بگیرید و تنظیمات لازم را انجام دهید. باید همیشه به دنبال فرصت‌های بهینه‌سازی و افزایش ROI باشید. این کار را از طریق اصلاح و بهبود بخش‌های مختلف مثل متن تبلیغاتی، صفحات فرود، هدف‌گذاری و… انجام دهید.

مطالب مرتبط:
ردیابی نرخ تبدیل
چگونه کمپین های گوگل ادز را آنالیز کنیم؟

نتیجه؛ ROI را دودستی بچسب!

بازگشت هزینه تبلیغات گوگل ادز یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند به‌خوبی فرق یک تبلیغ خوب با یک تبلیغ بد را نشان دهد. ROI زیاد نشان‌دهنده فروش خوب و تبلیغات به‌صرفه و موفق است و ROI کم، وجود اشکال در تبلیغات را آشکار می‌کند. البته نباید فراموش کنیم کم‌بودن یا زیاد بودن نرخ بازگشت سرمایه باتوجه‌به هدف، مخاطب، بودجه و… تبلیغات مشخص می‌شود.

بنابراین برای موفقیت در تبلیغات گوگل ادز باید توجه ویژه‌ای به ROI کنید. یکی از بهترین اقدامات، همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ افراک است. این آژانس معتبر با سال‌ها تجربه موفق می‌تواند بیشترین ROI را برای سازمان شما به ارمغان آورد. همین‌الان با همکاران ما تماس بگیرید.

نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات گوگل (ROI) و راه افزایش آن چیست؟
بازگشت هزینه تبلیغات گوگل (ROI) شاخصی مهم در اندازه‌گیری موفقیت تبلیغات گوگل ادز است. فروش‌های مقطعی و اندک...
5 از 1 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید