کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

دیسکورد چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

دیسکورد چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

دیسکورد پلتفرم محبوب گیمرها، پیام‌رسانی با قابلیت‌های پیشرفته است. با این پلتفرم می‌توانید از طریق تماس‌های صوتی، تصویری و متنی با سایر کاربران ارتباط برقرار کنید. گیمرها به Discord علاقه زیادی دارند؛‌ چون این برنامه ده‌ها قابلیت و امکان ویژه برای آن‌ها فراهم کرده است، البته که دیسکورد دوباره فیلتر شد، اما در ادامه با افراک، شما را با دیسکورد و امکانات جذاب آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

دیسکورد و تاریخچه آن

زمانی که جیسون سیترون، بنیانگذار دیسکورد در حال توسعه سرویس چت Fates Forever بود، فکر نمی‌کرد روزی بنیانگذار یک پلتفرم مهم ارتباطی شود. دیسکورد ابتدا با شعار Chat for Gamers و برای گیمرها راه‌اندازی شد؛ اما امروزه گروه‌های مختلفی از کاربران جذبش شده‌اند.

این برنامه یک پیام‌رسان فوری و پلت‌فرم اجتماعی VoIP‌ است که با تماس صوتی، ویدئویی و متنی، کاربران را به هم متصل می‌کند. در ابتدا قرار بود دیسکورد مشکلات ارتباطی میان گیمرها را برطرف کند. آن٬‌ها به راه ارتباطی سریع، قابل اعتماد و آسانی برای تماس با هم احتیاج داشتند. Discord برای رفع نیاز این دسته از کاربران آمده بود.

دیسکورد قابلیت‌هایی داشت که تا پیش از این در کمتر برنامه‌ای دیده بودیم:

  • کیفیت صدای عالی
  • قابلیت‌های چت متنی قدرتمند
  • امکان ایجاد سرورهای اختصاصی
  • جوامع فعال
  • ادغام با سایر برنامه‌ها
  • رایگان بودن
  • امنیت و حریم خصوصی
  • به‌روزرسانی‌های مداوم

با این حال، چشم‌انداز بنیان‌گذار Discord بسیار وسیع‌تر از این‌ها بود. او می‌خواست پلتفرمی ایجاد کند که نیازهای ارتباطی کاربران را از جنبه‌های مختلفی برطرف کند. به همین دلیل، جیسون سیترون بعد از جذب سرمایه‌های بیشتر، شرکت را به سمت شعار Chat for Communities and Friends هدایت کرد.

مطلب مرتبط: چطوری با بازی کردن کسب درآمد کنیم؟

امروزه دیسکورد حدود ۱۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۹ میلیون سرور فعال هفتگی دارد. سرورها جوامع مجازی Discord هستند که هرکدام، کاربران با علایق و اهداف مشترک را در خود جای داده‌اند.

بر اساس آخرین آمارها، دیسکورد سی‌امین وب‌سایت پربازدید جهان است. این برنامه قابلیت نصب روی سیستم‌ عامل‌های مختلف Windows، macOS، Android، iOS، iPadOS و Linux  و همچنین اجرا در مرورگرهای وب را دارد.

قابلیت‌های دیسکورد

قبلا به قابلیت‌های دیسکورد اشاره کردیم. حالا می‌خواهیم این قابلیت‌ها را به طور دقیق‌تری بررسی کنیم:

سرورها

هر سرور در دیسکورد یک جامعه مجازی است که کاربران در آن می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. کاربران از طریق Servers با هم چت می‌کنند، فایل به اشتراک می‌گذارند و درباره موضوعات مختلف گفتگو می‌کنند.

ایجاد سرور در دیسکورد کاملا رایگان است و می‌توانید این کار را به سادگی در عرض چند دقیقه انجام دهید. سرورها همچنین قابل سفارشی‌سازی هستند و می‌توانید با توجه به نیازتان آن‌ها را تنظیم کنید. سرورها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند:

  • کانال‌ها: کانال‌ها مکان‌هایی در سرور هستند که کاربران با هم تعامل می‌کنند. آن‌ها به دو صورت متنی و صوتی هستند.
  • اعضا: اعضا کاربرانی هستند که عضو سرور شده‌اند.
  • نقش‌ها: صاحب سرور می‌تواند برای اعضا نقش تعریف کند و آن‌ها را بسته به فعالیتشان دسته‌بندی کند. برای مثال به یک نقش می‌توانید مجوز مدیریت سرور و به نقش دیگر مجوز حذف پیام‌ها را بدهید.
  • تنظیمات: با استفاده از گزینه تنظیمات می‌توانید سرور خود را سفارشی کنید. در این قسمت امکان تعیین نام، آیکون، قوانین و موارد دیگر را برای سرور دارید.

با ایجاد یک جامعه مجازی در دیسکورد، می‌توانید از مزایای مختلف آن بهره‌مند شوید. سرورها برای شما امکان برقراری ارتباط با افراد هم‌فکر و علاقه‌مند به موضوعات مشترک را فراهم می‌کند. همچنین در سرورها می‌توانید فایل به اشتراک‌ گذارید و با اعضا درباره موضوعات مختلف گفتگو کنید.

کانال‌ها

قبلا در بخش مربوط به سرورها به موضوع کانال‌ها اشاره کردیم. با این حال بد نیست بدانید، کانال‌های دیسکورد بسیار متنوع‌تر از دو نوع اصلی آن، یعنی کانال‌های متنی و صوتی هستند. این کانال‌ها هرکدام قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که استفاده‌ از آن‌ها را برای کاربران جذاب کرده است.

  • کانال‌های متنی (Text Channels): این کانال‌ها برای ارسال پیام‌های متنی، تصاویر، گیف و برقراری ارتباط با سایر کاربران استفاده می‌شوند.
  • کانال‌های صوتی (Voice Channels): این کانال‌ها امکان چت صوتی را برای کاربران فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین برای استریم بازی یا به اشتراک‌گذاری صدای کامپیوتر نیز کاربرد دارند.
  • کانال‌های صحنه (Stage Channels): این کانال‌ها مشابه کانال‌های صوتی هستند؛ اما برای ارائه‌های زنده، ببحثثث‌ها و رویدادهای صوتی با تعداد زیادی شرکت‌کننده طراحی شده‌اند. فقط افرادی که توسط صاحب سرور انتخاب شده‌اند می‌توانند در صحنه صحبت کنند، در حالی که سایر کاربران فقط می‌توانند به صحبت‌ها گوش دهند.
  • موضوعات (Threads): موضوعات زیرمجموعه‌های موقت کانال‌های متنی هستند. Threads برای بحث‌های متمرکز درباره موضوعات خاص استفاده می‌شوند. این کانال‌ها بعد از مدت زمان مشخصی که صاحب سرور تعیین کرده است، بایگانی یا حذف می‌شوند.
  • کانال‌های انجمن (Forum Channels): این کانال‌ها شبیه فروم‌های اینترنتی هستند و برای بحث‌های طولانی و سازماندهی‌شده‌تر درباره موضوعات خاص استفاده می‌شوند. فروم‌ها قابلیت‌هایی نظیر ایجاد موضوعات فرعی، سنجاق کردن پست‌ها و رای‌گیری را دارند.
  • کانال‌های رسانه‌ای (Media Channels): این کانال‌ها که اخیرا معرفی شده‌اند، امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوها را به کاربر می‌دهند. در کانال‌های رسانه‌ای کاربر نمی‌تواند پیام متنی ارسال کند.

تماس‌های ویدیویی و استریم در دیسکورد

کاربران با قابلیت تماس‌های ویدیویی و استریم دیسکورد می‌توانند به صورت تصویری با هم ارتباط برقرار کنند. در ابتدا، این تماس‌های ویدیویی به حداکثر ۱۰ کاربر محدود می‌شد اما بعد از همه‌گیری کرونا، دیسکورد تعداد کاربران را به ۵۰ کاربر افزایش داد. تماس‌های خصوصی ویدئویی در دیسکورد برای ارتباط با دوستان و همکاران طراحی شده است.

در سال ۲۰۱۹ سرویس استریم زنده به سرورها اضافه شد. در این سرویس، کاربر می‌تواند کل صفحه نمایش خود یا یک برنامه خاص را با سایر کاربران در همان سرور به اشتراک گذارد. این سرویس برای گروه‌‌های کوچک طراحی شده است و ابزاری عالی برای به اشتراک‌گذاری بازی، برگزاری جلسات آموزشی و… است.

مطلب مرتبط: کسب درآمد از یوتیوب

تماس‌های ویدیویی و استریم زنده در دیسکورد با هم تفاوت‌هایی دارند. تماس ویدیویی برای ارتباط دو طرفه است در حالی که استریم زنده برای پخش محتوا به صورت یک‌‌طرفه است.

تماس‌های ویدیویی برای گروه‌های کوچک تا ۵۰ نفر مناسب است؛ اما استریم زنده برای مخاطبان بیشتری است. همچنین تماس‌های ویدئویی معمولا خصوصی هستند؛‌ در حالی که استریم برای هر کسی که به سروری دسترسی دارد، قابل مشاهده است.

بات‌ها و ابزارهای توسعه‌دهنده

بات‌ها و ابزارهای توسعه‌دهنده، دو عنصر کلیدی هستند که به دیسکورد انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های زیادی داده‌اند. GameBridge API یکی از این ابزارها است که به توسعه‌دهندگان بازی اجازه می‌دهد دیسکورد را در بازی‌های خود ادغام کنند.

گیمرها با استفاده از GameBridge API می‌توانند از ویژگی‌های دیسکورد مانند چت صوتی و چت متنی در حین بازی استفاده کنند. برای مثال، دیگر لازم نیست آن‌ها برای صحبت با هم‌تیمی‌های خود از بازی خارج شوند و می‌توانند این کار را در حین بازی انجام دهند.

ابزار توسعه دیگر، Rich Pre است که اطلاعات مربوط به بازی را در پروفایل دیسکورد گیمر نمایش می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل نام گیمی که بازیکن در حال بازی است، سطح گیمر یا سروری که در آن بازی می‌کند، باشد.

ربات‌ها ابزارهایی هستند که اعضا برای خودکارسازی کارها در سرورها می‌سازند. آن‌ها توسط مالکان سرورها به سروری که مدیریتش را برعهده دارند، اضافه می‌شوند. ربات‌ها این قابلیت را دارند که به کاربران جدید خوش‌آمد بگویند، پیام‌های اسپم را حذف کنند و به مدیریت سرور در اجرای قوانین کمک کنند.

قابلیت دیگر بات‌ها، اجرای بازی‌های کوچک و سرگرم‌کننده در سرور دیسکورد است. همچنین بعضی از ربات‌ها می‌توانند با کاربران تعامل کنند و اطلاعات مفیدی مانند آب‌وهوا، قیمت ارز و… را در اختیارشان گذارد.

ربات‌ها محبوبیت زیادی در دیسکورد دارند. در سال ۲۰۲۱ تخمین زده شد حدود ۴۳۰ هزار بات در ۳۰ درصد کل سرورها فعال باشد.

اکستنشن‌های غیررسمی

اگرچه دیسکورد به طور رسمی اجازه تغییر و تحول در پلتفرم خود را نمی‌دهد، با این حال کاربران می‌توانند با استفاده از اکستنشن‌های غیررسمی آن را شخصی‌سازی کنند. به عنوان مثال، پلاگین‌های BetterDiscord این امکان را به کاربران می‌دهد که ویژگی‌های جدیدی به دیسکورد اضافه کنند.

بعضی از این پلاگین‌ها می‌توانند حجم صدای شرکت‌کننده‌ها را در تماس‌های صوتی افزایش دهند. همچنین با استفاده از آن‌ها می‌توان پوسته‌های سفارشی رایگان ایجاد کرد و ظاهر دیسکورد را مطابق میل خود تغییر داد.

این پلاگین‌ها اگرچه عموما بازخوردهای مثبتی دریافت کرده‌اند،‌ اما احتمال باگ و خرابی نیز دارند. همچنین اگر کاربران با استفاده از این پلاگین‌ها شرایط خدمات دیسکورد را نقض کنند، ممکن است اکانتشان مسدود شود.

قابلیت‌های دیگر دیسکورد

علاوه بر قابلیت‌های مهمی که به آن اشاره کردیم، دیسکورد قابلیت‌های جذاب دیگری نیز دارد. از جمله قابلیت‌های دیگری که باعث افزایش تعداد کاربران Discord و محبوبیت بیشتر آن شده است،‌ عبارت‌اند از:

  • کاربران در دیسکورد می‌توانند کانال‌هایی با موضوعات مختلف ایجاد کنند و برای هر کانال موضوع و توضیحات مخصوص به آن را درج کنند.
  • دیسکورد به کاربران امکان مدیریت حریم خصوصی کانال‌ها را می‌دهد. کاربران می‌توانند مشخص کنند چه کسانی به کانالشان بپیوندند و در آن‌ها پیام ارسال کنند.
  • کاربران می‌توانند از ربات‌های موسیقی برای پخش موسیقی در سرور خود استفاده کنند.
  • در دیسکورد امکان ایجاد سرورهای آموزشی نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند در این سرورها، مطالب آموزشی به اشتراک گذارند. برگزاری کلاس‌های آنلاین و بحث و گفتگو درباره موضوعات آموزشی از دیگر قابلیت‌های سرورهای آموزشی Discord است.

نتیجه؛‌ دیسکورد پلتفرم محبوب گیمرها

دیسکورد ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد که آن را به پلتفرم محبوب گیمرها تبدیل کرده است. این پلتفرم توانسته نیازهای ارتباطی گیمرها را به خوبی رفع کند و بر کیفیت فعالیت آن‌ها اضافه کند. دیسکورد با سرورها و جامعه‌های مجازی، کانال‌های متنوع، بات‌ها و ابزارهای توسعه‌دهنده و… نه تنها برای گیمرها بلکه برای عموم کاربران جذاب و ارزشمند است.

امتیازی ثبت نشده است

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید