کتابچه معرفی لندینگ‌پیج مناسب برای‌ هر‌ کمپین
دانلود

چگونه ویدیوهای یوتیوب را سئو کنیم؟

چگونه ویدیوهای یوتیوب را سئو کنیم؟

یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی جهان، پس از گوگل است. علت این موضوع به محبوبیت دیدن ویدئو در اینترنت برمی‌گردد. بیش از یک سوم فعالیت‌های آنلاین مردم، به دیدن ویدئو اختصاص دارد! به همین دلیل است که محتوای ویدئویی در اینترنت بسیار زیاد است و درصد قابل توجهی از آن‌ها در یوتیوب دیده می‌شود. حال سوال اینجاست که میان این همه محتوای ویدئویی یوتیوب، چطور محتوای ویدئویی ما دیده شود؟ پاسخ سئو کانال یوتیوب است.

هدف سئو ویدئوها، افزایش بازدید یوتیوب است. در واقع سئو SEO ، مخفف Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. فرایندی که کمک می‌کند محتوای ویدئویی شما در جست‌وجوهای مرتبط کاربران، بیشتر دیده شود. بنابراین سئو یوتیوب از مهم‌ترین اقداماتی است که برای نقد کردن درآمد از یوتیوب، باید انجام دهید.

۶ المان مهم در سئو ویدئوهای یوتیوب

۱. تحقیق کلمات کلیدی

اولین مرحله از سئو یوتیوب، تحقیق کلمات کلیدی است. در ابتدا می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی موردنظر ایجاد و کلمات بالقوه خود را یادداشت کنید. یکی از بهترین راهنمایی‌‌ها برای انتخاب کلمه کلیدی، استفاده از قابلیت جستجوی پیشنهادی YouTube است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به YouTube رفته و یک کلمه یا عبارت را جستجو کنید، در نهایت یوتیوب مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با آنچه تایپ کرده‌اید را مانند تصویر زیر در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات پیشنهاد شده بهترین انتخاب برای ویدیوها کانال شما است؛ چون این کلمات دقیقا توسط کاربران سرچ شده‌اند. بنابراین محبوبیت آن‌ها ثابت شده است و نیاز به حجم سرچ گرفتن نیست. همچنین می‌توانید به یکی از ویدیوهای محبوب پیشنهاد شده در کانال خود رفته و همان کلمات کلیدی را کپی کنید، قاعدتا ویدیوهای پیشنهاد شده بهینه هستند.

همانطور که می‌دانید، بهینه سازی کلمات کلیدی بخش کلیدی و مهم سئوی یوتیوب است. بنابراین، اگر یک ویدیو تعداد زیادی بازدید داشته باشد، به احتمال زیاد، آن ویدیو بر اساس یک کلمه کلیدی محبوب بهینه شده است. پس ویدیوهای پیشنهادی را بر اساس پر بازدیدترین‌ها مرتب کنید و از آن‌ها الهام بگیرید.

از کلمات کلیدی انتخاب شده در توضیحات ویدیو و تگ‌های آن استفاده کنید. برای دیدن تگ‌‌های ویدیوهای پر بازدید می‌توانید از افزونه VidIQ Chrome استفاده کنید. همچنین می‌توانید چند کلمه کلیدی عالی را در گزارش Traffic Source<Youtube Search کانال خود بیابید. این گزارش تمام کلمات کلیدی که کاربران یوتیوب برای یافتن ویدیوهای شما جستجو کرده‌اند را به شما نشان می‌دهد.

مطلب مرتبط

درآمد هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب چند دلار است؟

کلماتی که تا به الان لیست کردید، بیشترین جستجو را داشتند. حال اگر به دنبال کلماتی هستید که حجم سرچ کمتری دارند می‌توانید آن‌ها را در گوگل به صورت زیر جستجو کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

کلمه seo youtube و تبلیغ در یوتیوب از کلمات پرسرچ موتور جستجو است. به این صورت شما می‌توانید کلمات با سرچ پایین را یافته و در ویدیوهای خود استفاده کنید تا زودتر در نتایج اول یوتیوب قرار بگیرید.

۲. عنوان

فرض کنید به دنبال ویدئویی در یوتیوب می‌گردید. اولین چیزی که توجه شما را پیش از کلیک کردن بر ویدئو جلب می‌کند چیست؟ عنوان ویدئو! عنوان ویدیو از اهمیت بالایی برخوردار است. در ابتدای متن راه‌های انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای ویدیوهای یوتیوب را بررسی کردیم. پس از انتخاب کلمه مورد نظر از آن در عنوان ویدیو استفاده کنید. هرچه از جملات توصیفی و سوالی بیشتری در عنوان استفاده کنید افراد بیشتری بر روی آن کلیک می‌کنند و در نتیجه یوتیوب ویدیو شما را به کاربران بیشتری نشان خواهد داد.

عنوان ویدیوی شما باید حداقل ۵ کلمه باشد. مانند سئوی سایت اگر کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان قرار دهید، افراد بیشتری ویدیوی شما را خواهند دید.

۳. تصویر شاخص

المان مهم بعدی در سئو ویدیوهای یوتیوب، تصویر شاخص است. تصویر شاخص یا thumbnail، همان تصویر کوچکی است که برای هر ویدیو در لیست ویدیوهای یوتیوب می‌بینید. این تصویر به سرعت می‌تواند توجه مخاطب را به ویدیوی شما جلب کند؛ بنابراین بهتر است تصاویر خلاقانه و جذابی برای ویدیوهای خود انتخاب کنید.

۴. توضیحات ویدئو

یوتیوب برای هر ویدیو، توضیحاتی نشان می‌دهد تا کاربران بتوانند درباره آن ویدیو بیشتر بدانند. مهم‌ترین قسمت توضیحات ویدیوهای یوتیوب، ۱۰۰ کاراکتر اول آن است. چرا که برای نمایش توضیحات، یوتیوب تنها ۲ تا ۳ خط اول توضیحات را نمایش می‌دهد و اگر کاربران مایل باشند می‌توانند بر گزینه «show more» کلیک کنند؛ تا ادامه توضیحات را ببینند. بنابراین از این فضا بیشترین استفاده را داشته باشید. اگر فراخوان اقدام (Call to action) یا لینک مهمی برای ویدیوی خود دارید، بهتر است آن را در این فضا استفاده کنید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در توضیحات ویدیو را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید

ایده های کسب درامد با گوشی بدون سرمایه

۵. زیرنویس یا متن ویدئو

المان مهم بعدی در سئو یوتیوب، زیرنویس یا متن ویدیو است. متن ویدئو یا transcript، در واقع متن گفتار در ویدیو می‌باشد. اضافه کردن این متن به ویدیوها، تصمیم هوشمندانه‌ای است؛ چرا که احتمالا این متن پر از کلمات کلیدی مرتبط است و به سئو ویدیوی شما در یوتیوب بسیار کمک می‌کند.

زیرنویس یا Closed Caption (CC) نیز باعث بهبود تجربه کاربران می‌شود. اضافه کردن هر دوی این گزینه‌ها، در هنگام بارگذاری ویدیوها در یوتیوب، در دسترس شما قرار دارد.

مطلب مرتبط:
نحوه برداشت پول از یوتیوب

۶. تگ‌ها

هنگام بارگذاری ویدیوها می‌توانید به ویدیوی خود تگ اضافه کنید. برای اضافه کردن تگ‌ها بهتر است کلمات کلیدی که قبلا پیدا کرده‌اید را حتما مدنظر قرار دهید. سعی کنید ترکیبی از کلمات کلیدی کوتاه و عمومی (General) و کلمات اختصاصی (Long-tail) را برای اضافه کردن تگ‌ها استفاده کنید.

مطلب مرتبط

آموزش یوتیوبر شدن ـ چگونه یوتیوبر شویم؟

۷. اضافه کردن ویدئو به پلی‌لیست

پلی‌لیست‌ها کمک می‌کنند محتوای کانال شما بیشتر دیده شود؛ چرا که آن‌ها ویدیوهای مرتبط با ویدیویی که کاربران می‌بینند را پیشنهاد می‌دهند. بنابراین هنگام بارگذاری ویدیوها، آن را به یک یا چند پلی‌لیست مرتبط در کانالتان اضافه کنید تا به سئو ویدیوهای یوتیوب خود کمک کنید. برای ساختن پلی‌لیست‌ها در کانال یوتیوب، هم می‌توانید از ویدیوهای کانال خود و هم ویدئوهای دیگر کانال‌ها استفاده کنید.

کلام آخر در سئو یوتیوب

همانطور که خواندید، سئو یوتیوب اصلا کار سختی نیست! اما برای آن که بتوانید نتیجه بگیرید، لازم است همه نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد را به صورت کامل رعایت کنید و پس از کسب تجربه در این زمینه، بازدید بسیار خوبی برای ویدیوهای یوتیوب خود رقم بزنید. تجربه شما از سئو ویدیوهای یوتیوب به چه صورت بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان افراک به اشتراک بگذارید.

چگونه ویدیوهای یوتیوب را سئو کنیم؟
یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی جهان، پس از گوگل است. علت این موضوع به محبوبیت دیدن ویدئو در اینترنت...
5 از 3 رای ثبت شده

نظر شما

ایده های عالی خود را وارد کنید
جدیدترین مفیدترین
  1. سلام من میخواستم ببینم یوتویوب برای هزار مشترک و 4000 واچ تایم ماهانه چقد پول میده

    آیا مفید بود؟
  2. با سلام و خسته نباشید
    من یک سوال داشتم و میخواستم بپرسم که من اگه در آمد دلاری داشتم یوتیوب در آمدم را به کجا ارسال میکرد یا که کارت اعتباری نیاز است؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام
      بعد از رسیدن به حداقل شرایط یوتیوب و مانیتایز شدن کانال، با متصل کردن حساب گوگل ادسنس به کانال درآمد شما نقد می شود.

      آیا مفید بود؟